Liike

Riku, Toni ja Oskari: ”Voitetaan ja hävitään yhdessä”

Salibandy on tärkeä juttu Rikulle, Tonille ja Oskarille. Myös treenien ulkopuolella kolmikko elää urheilijan elämää.

Riku, Toni ja Oskari: ”Voitetaan ja hävitään yhdessä”

On perjantai-ilta, ja SB Vantaan B-juniorit odottelevat harjoitusten alkua kaukalon laidalla. Musiikki soi, ja kentällä on käynnissä ikämiesjoukkueen ottelu. Ennen salibandytreenejä pojilla on vielä edessä lämmittelylenkki keväisessä pakkasillassa.

”Urheileminen on tosi iso asia mulle. Koko elämäni olen harrastanut urheilua: säbää, fudista ja käsistä”, Riku Kallunki, 16, kertoo.

Kolmikko on harrastanut aiemmin myös jalkapalloa. Toni Laine, 18, aikoo ensi kaudella aloittaa jääkiekon. Salibandy jatkuu alemmalla harrastetasolla.

”Haluan, että urheilu on osa mun elämääni, mutta en halua välttämättä olla mikään huippu-urheilija”, hän kuvailee.

Salibandy on sosiaalinen harrastus

Riku johtaa joukkueen pistepörssiä suvereenisti, mutta hänellekin urheilu on lähinnä hyvä ja hauska harrastus.

”Kaverit ovat iso osa tätä, koko se sosiaalinen puoli. Voitetaan ja hävitään yhdessä.”

”En tiedä onko minusta ihan huipulle, mutta tavoitteena on pelata niin hyvällä tasolla kuin mahdollista”, Oskari Backman, 16, kertoo.

”Meillä on ihan mahtava joukkuehenki”, Toni täydentää.

SB Vantaa harjoittelee 3–4 kertaa viikossa. Lisäksi on ottelut ja 1–2 punttitreeniä viikossa.

”Terveellistä perussafkaa”

Pojat elävät urheilijan elämää myös kentän ulkopuolella. Ruokaan kiinnitetään huomiota, mutta siitä ei haluta ottaa liikaa stressiä.

”Terveellistä perussafkaa”, määrittelee Toni .

”Syön terveellisesti, mutta en jaksa laskea kaloreita”, Oskari kertoo.

Muutenkin elämäntavat ovat urheilulliset. Esimerkiksi nuuska ei siihen kuulu.

”En käytä”, Riku toteaa nuuskasta.

”Se on ihan turhaa minun mielestäni. Minua nuuska ei ole koskaan kiinnostanut pätkän vertaa”, Oskari sanoo painokkaasti.

Höntsäily vastapainoa jengin treeneille

Pojilla riittää urheilua ja liikuntaa ohjatun joukkue-urheilun lisäksikin. Kaverien kanssa käydään usein pelailemassa fudista ja korista sekä talvisin jääkiekkoa ulkojäillä.

”Menemme parin kaverin kanssa sen enempiä suunnittelematta kentälle tosi usein”, Riku kertoo.

”Siellä saa sitten muun porukan kanssa aina hyvät pelit. Se on hauskaa ja hyvää tasapainoa jengin treeneille ja peleille. Saa pelailla muutakin kuin omaa lajia ja vapaammin, kun ei ole valmentajaa mukana.”

Lisäksi säiden salliessa Riku liikkuu paljon fillarilla.

”Päivärytmi menee ihan urheilemisen mukaan. Se hyvänolon tunne, minkä siitä saa, on tosi tärkeä.”

Myös Oskarille liikunta on elämäntapa.

”Urheileminen on iso osa minun elämääni. En tiedä miten voisin elää ilman sitä.”

 

Teksti ja kuva Jussi Eskola

 

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

1. Polkujuoksu metsän siimeksessä Polkujuoksu metsäpoluilla sopii kaikille, kun sopeuttaa reitin ja vauhdin omaan kuntoon ja taitoihin. Sykettä voi nostaa esimerkiksi pienillä ylämäkispurteilla. Hien saa pintaan helposti, ja samalla voi nauttia luonnosta. Lumi, 13, ja Amanda, 13, ovat harrastaneet polkujuoksua noin puoli vuotta yhdessä jalkapallojoukkueensa Rakehelmipallojen kanssa. Molemmista se on kivempi tapa liikkua kuin tavallinen […]

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

1. Kotihiiri: päiväunet tai koko yö makuupussissa ulkona Pystytä teltta pihalle tai vie patja parvekkeelle ja sujahda makuupussiin. Sopii mukavuudenhaluisille! 2. Aloitteleva eränkävijä: eväsretki farkuissa ja tennareissa Kerää kaveriporukka ja suunnittele maukkaat eväät. Jos pakkaat mukaan grillattavaa, varmista, ettei metsäpalovaroitus ole voimassa. Sipoonkorven kansallispuisto on parinkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja sinne pääsee julkisilla liikennevälineillä. […]

Liikunnan lyhyt matikka

Katso infograafista vinkit siihen miten liikut helposti tunnin päivässä.

Liikkeen lisääminen on pieniä tekoja

Liikkuminen on hyvinvointiin panostamista. Videolta saat konkreettisia ja helppoja vinkkejä, miten voit lisätä liikkumista arjessasi. Lue lisää liikkumisen hyödyistä Fressiksen tietopankista.

Fressis

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Tupakkatuotteisiin Santalahti suhtautuu negatiivisesti.