Liike

Riku, Toni ja Oskari: ”Voitetaan ja hävitään yhdessä”

Salibandy on tärkeä juttu Rikulle, Tonille ja Oskarille. Myös treenien ulkopuolella kolmikko elää urheilijan elämää.

Riku, Toni ja Oskari: ”Voitetaan ja hävitään yhdessä”

On perjantai-ilta, ja SB Vantaan B-juniorit odottelevat harjoitusten alkua kaukalon laidalla. Musiikki soi, ja kentällä on käynnissä ikämiesjoukkueen ottelu. Ennen salibandytreenejä pojilla on vielä edessä lämmittelylenkki keväisessä pakkasillassa.

”Urheileminen on tosi iso asia mulle. Koko elämäni olen harrastanut urheilua: säbää, fudista ja käsistä”, Riku Kallunki, 16, kertoo.

Kolmikko on harrastanut aiemmin myös jalkapalloa. Toni Laine, 18, aikoo ensi kaudella aloittaa jääkiekon. Salibandy jatkuu alemmalla harrastetasolla.

”Haluan, että urheilu on osa mun elämääni, mutta en halua välttämättä olla mikään huippu-urheilija”, hän kuvailee.

Salibandy on sosiaalinen harrastus

Riku johtaa joukkueen pistepörssiä suvereenisti, mutta hänellekin urheilu on lähinnä hyvä ja hauska harrastus.

”Kaverit ovat iso osa tätä, koko se sosiaalinen puoli. Voitetaan ja hävitään yhdessä.”

”En tiedä onko minusta ihan huipulle, mutta tavoitteena on pelata niin hyvällä tasolla kuin mahdollista”, Oskari Backman, 16, kertoo.

”Meillä on ihan mahtava joukkuehenki”, Toni täydentää.

SB Vantaa harjoittelee 3–4 kertaa viikossa. Lisäksi on ottelut ja 1–2 punttitreeniä viikossa.

”Terveellistä perussafkaa”

Pojat elävät urheilijan elämää myös kentän ulkopuolella. Ruokaan kiinnitetään huomiota, mutta siitä ei haluta ottaa liikaa stressiä.

”Terveellistä perussafkaa”, määrittelee Toni .

”Syön terveellisesti, mutta en jaksa laskea kaloreita”, Oskari kertoo.

Muutenkin elämäntavat ovat urheilulliset. Esimerkiksi nuuska ei siihen kuulu.

”En käytä”, Riku toteaa nuuskasta.

”Se on ihan turhaa minun mielestäni. Minua nuuska ei ole koskaan kiinnostanut pätkän vertaa”, Oskari sanoo painokkaasti.

Höntsäily vastapainoa jengin treeneille

Pojilla riittää urheilua ja liikuntaa ohjatun joukkue-urheilun lisäksikin. Kaverien kanssa käydään usein pelailemassa fudista ja korista sekä talvisin jääkiekkoa ulkojäillä.

”Menemme parin kaverin kanssa sen enempiä suunnittelematta kentälle tosi usein”, Riku kertoo.

”Siellä saa sitten muun porukan kanssa aina hyvät pelit. Se on hauskaa ja hyvää tasapainoa jengin treeneille ja peleille. Saa pelailla muutakin kuin omaa lajia ja vapaammin, kun ei ole valmentajaa mukana.”

Lisäksi säiden salliessa Riku liikkuu paljon fillarilla.

”Päivärytmi menee ihan urheilemisen mukaan. Se hyvänolon tunne, minkä siitä saa, on tosi tärkeä.”

Myös Oskarille liikunta on elämäntapa.

”Urheileminen on iso osa minun elämääni. En tiedä miten voisin elää ilman sitä.”

 

Teksti ja kuva Jussi Eskola

 

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukka pitää skuuttauksessa erityisesti siitä, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

Testaa, miten nuuska vaikuttaa urheilusuoritukseen

Avaa testi uudessa välilehdessä