MieliSeksiYleinen

Safe some

Somessa on kavereita, kokemuksia – ja kiusaajia. Katso vinkit, miten vältät sudenkuopat ja miten toimia ongelmatilanteissa. Asiantuntijoina nettipoliisi Matti Röppänen ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteisömanageri Sonja Ahtiainen.

Safe some

Whatsapp-ryhmässä koodail­laan kavereiden kesken. Hölmöjäkin kuvia vaihdetaan. Hauskaa on, kunnes porukka riitaantuu. Rohkeat kuvat lähtevät jakoon koko luokalle. Ensin ahdistaa. Sitten hävettää. Miten tässä nyt näin kävi? Pelottaa.

Somea ei voi irrottaa muusta elämästä. Siksi myös siellä voi törmätä kiusaamiseen siinä missä kasvotustenkin.

”Kun somessa riitaantuu, tulee helposti kirjoitettua toisesta pahasti tai laitettua ikäviä kuvia jakoon. Silloin voi syyllistyä myös rikokseen”, sanoo nettipoliisi, vanhempi konstaapeli Matti Röppänen­ Kuopion Ennalta estävän toiminnan ryhmästä.

Reilut 15% nuorista on kokenut jonkin­asteista kiusaamista somessa.

Kiusaamista ei pidä myöskään edesauttaa. Esimerkiksi WhatsApp-ryhmässä yllyttäminen tai sen ulkopuolelle jättäminen ovat myös kiusaamista. Hyvillä käytöstavoilla pötkii somessa pitkälle.

”Älä kirjoita mitään, mitä et voisi sanoa myös kasvotusten. Mieti aina kahdesti, mitä julkaiset”, Matti Röppänen vinkkaa.

Kuvia ei saa levittää luvatta

Laita kuva. Kaveripoika haluaa sellaisen yläosattomissa 13-vuotiaalta tytöltä. Ethän levitä? Tyttö luottaa. Poika vakuuttaa. Ja kuva leviää.

Alastonkuvan jakaminen luvatta tai valeprofiilin tekeminen netissä on aina rikos. Sellainen voi olla myös intiimien kuvien levittäminen eron jälkeen eli kostoporno. Ennen kuvien jakamista pitäisi miettiä, voiko se loukata jotakuta.

”Kuvattavalta pitää aina kysyä lupa”, Röppänen sanoo.

Netissä 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa. Nuorempienkin on käytävä poliisilaitoksella jututettavana, jos heidän toiminnastaan somessa tehdään rikosilmoitus.

”Rikosrekisteriin ei kannata kerätä merkintöjä, sillä ne voivat vaikeuttaa opiskelupaikan tai kesätyön saantia tai armeijaan pääsyä.”

Myös nuuskan ostaminen tai myyminen somessa on rikos, vaikka se menisikin ajattelemattomuuden piikkiin.

Nettipoliisilla on profiili kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Snapchatissa nettipoliisi saa nuorilta jopa kymmeniä yhteydenottoja päivässä. Nettipoliisiin voi ottaa yhteyttä muissakin kuin rikosasioissa.

”Nuoret kyselevät nettipoliisilta myös somen ulkopuolisista asioista”, Röppänen kertoo.

Kannustava palaute on tärkeää somessa

Vähänkö nätti! Kannustava palaute kavereilta on tärkeää. Kommentit, tykkäykset ja kasvava seuraajien määrä voivat imarrella. Se voi ruokkia ottamaan myös yhä rohkeampia selfieitä.

Yllätyksenä voi tulla, että kuvat näkyvät laajemmalle yleisölle kuin mitä itse oli kuvitellut.

”Yksityisyysasetukset kannattaa tsekata säännöllisesti, sillä palvelut voivat päivittää niitä kysymättä”, sanoo yhteisömanageri Sonja Ahtiai­nen Pelastakaa Lapset ry:stä.

46 % kokee, että some syventää jo olemassa olevia kaverisuhteita.

Rohkeitakin kuvia saa someen laittaa, kunhan tunnistaa niistä mahdollisesti seuraavat riskit.

”Nyrkkisääntö on miettiä, olisiko kuva äidin mielestä ok tai haluaako kuvan nähdä vielä vuosien päästä. Jos näin on, kuvan voi huoletta julkaista”, Ahtiainen sanoo.

Näin blokkaat vieraan henkilöön

Älä reagoi, blokkaa henkilö ja poista viesti. Näin kannattaa toimia, jos vieras henkilö laittaa somessa viestiä.

”Viesteistä on hyvä kertoa myös omille vanhemmille erityisesti silloin, jos ne ovat olleet seksuaalissävytteisiä”, nettipoliisi Matti Röppänen sanoo.

Somessa voi törmätä myös vahingossa asioihin, joita ei haluaisi nähdä. Nuoret saattavat hakea netistä seksuaalissävytteistä jännitystä, mutta nähdäkin jotakin liian rajua. Tietoa etsiessään voi päätyä keskelle järkyttävää tai itsetuhoista keskustelupalstaa.

Vaikka kaikki somessa ei ole totta, keskustelut ja kuvat voivat jäädä päähän pyörimään.

”On aivan normaalia, että some ja netti herättävät tunteita. Myös niistä tunteista voi ja pitää puhua”, Ahtiainen sanoo.

Vanhempien lisäksi voi jutella kavereiden, kouluterveydenhoitajan tai koulupsykologin kanssa, jos törmää somessa johonkin ikävään. Myös netissä on mahdollisuus chatata nimettömänä aikuisen kanssa muun muassa Help.some-sovelluksessa. Pelastakaa Lapset ry:n Netari-verkkonuorisotalossa voi keskustella muiden nuorten ja nuorisotyöntekijöiden kanssa.

Lasten seksuaalista kaltoinkohtelua sisältävästä materiaalista voi ilmoittaa suoraan Pelastakaa Lapset ry:n Nettivihje-palveluun ja muusta epäilyttävästä aineistosta poliisin Nettivinkkiin. Jos epäilet rikosta, ota aina kuvankaappaukset todistusaineistoksi.

Suuri osa nuorista käyttää somea valveutuneesti

Joko se näki mun viestin? Some voi myös kasvaa kiinni käteen. Hälytyskellojen pitäisi soida silloin, jos normaalit arkirutiinit, kuten nukkuminen, syöminen, kavereiden tapaaminen ja koulunkäynti, eivät enää suju.

”Silloin auttavat perheen yhteiset pelisäännöt, kuten puhelinten kerääminen yöksi yhteiseen paikkaan”, Ahtiainen sanoo.

Some on tuonut ujohkoille nuorille mahdollisuuden viestiä aktiivisesti, sillä noin 29% vastaajista kertoo olevansa sosiaalisempi somessa kuin reaali­elämässä.

Jokaisella nuorella on myös oikeus olla käyttämättä somea. Someen voi tutustua myös pikkuhiljaa esimerkiksi sisaruksen kanssa. Heti ei tarvitse julkaista. Aluksi voi vain tarkkailla, miten palvelu toimii.

Tärkeää on muistaa, ettei anna nettiin henkilökohtaisia tietojaan, kuten osoitetietoja, salasanoja tai pankkitunnuksia. Henkilötunnusta tulee varjella joka tilanteessa.

”Suuri osa nuorista käyttää somea hyvin valveutuneesti ja varovaisesti. Kyllä somessa on sudenkuopista huolimatta enemmän myönteisiä kuin kielteisiä asioita”, Röppänen sanoo.

Lue myös Missä menee omat rajasi?

Nostopalojen lähde: SoMe ja nuoret 2016. Kyselytutkimus nuorten sosiaalisen median käytöstä

Teksti Niina Kellinsalm, kuva Getty Images

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

On hyvin luonnollista, että seksi alkaa kiinnostaa sinun iässäsi. Jokaisen seksuaalinen kehittyminen ja kypsyminen on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Osa nuorista on valmiita seksiin aiemmin, osa tarvitsee enemmän aikaa.

Ennen seksin harrastamisen aloittamista sekä kehon että mielen tulee olla valmis. Lisäksi on tärkeää, että pystyy kohtaamaan seksin myös tunnetasolla sekä on valmis ottamaan vastuuta seksiin liittyvissä asioissa. Tämä tarkoittaa mm. ehkäisystä huolehtimista. Vastuullisuus tarkoittaa myös sitä, että pystyy keskustelemaan seksistä kumppanin kanssa. Ennen seksiä on hyvä keskustella siitä, ovatko molemmat valmiita seksiin ja mitä seksin aikana voisi tapahtua. Näin molemmat voivat myös kertoa millaiset ovat omat rajat seksin suhteen.

Ensin kannattaa pohtia kaikessa rauhassa omaa seksuaalisuuttaan ja opetella tuntemaan omaa kehoaan, ja vasta tämän jälkeen lähestyä kumppania. Omasta valmiudesta seksiin voi keskustella myös esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai muun turvallisen aikuisen kanssa.

Seksiä voi harrastaa sellaisessa paikassa, jonka itse kokee hyväksi. Paikan valinta tapahtuu varmasti hyvin luonnollisesti, kun olette valmiita seksiin.

Lisää seksistä ja seksuaalisuudesta voit lukea Väestöliiton sivuilta.

Sama aihe on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkiä mo.

Hyvää syksyn jatkoa!

Fressis

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään.

Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Avaa video uudessa välilehdessä

Dokke Tas

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Miltei kaikki pojat ja miehet pohtivat oman peniksen ulkonäköä ja kokoa. Etenkin murrosiän myötä muuttuva keho ja ensimmäisen seksuaaliset kokemukset luovat ulkonäköpaineita ikäisillesi nuorille.

Peniksen ulkonäkö ja koko ovat hyvin yksilöllisiä, kuten kaikki ihmisen kehossa. Usein miehet uskovat peniksen keskimääräisen koon olevan suurempi. Aikuisten miesten peniksen keskikokoa on tutkittu ja tutkimusten perusteella erektiossa olevan peniksen pituus vaihtelee keskimäärin 9-17cm välillä.

Peniksen koko ja ulkonäkö ei kuitenkaan määritä sitä, kuinka nautinnollista seksiä voit harrastaa tyttöystäväsi kanssa. Onkin tärkeää oppia hyväksymään oma kehonsa sekä arvostamaan sitä ja sen tuottamaa nautintoa. Monesti myös aika ja kokemukset auttavat huomaamaan, että oma keho on hyvä juuri sellaisena kuin se on.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kirjoitat, että rintasi ovat alkaneet kasvaa noin vuosi sitten ja suunnilleen siitä lähtien olet tuntenut rinnoissasi kyhmyt. Nuorten rinnat ovat usein kyhmyiset ja kyhmyt voivat olla myös hormonikierron vaihtelun mukaan aratkin. Kuvailusi perusteella kyhmyt ovat todennäköisesti siis ihan hyvänlaatuiset, eikä sinulla ole syytä huoleen. Sinun ikäiselläsi esimerkiksi rintasyöpä on todella harvinaista.

Hyvä, että olet tutkinut rintojasi. Siten tiedät, miltä rintasi tuntuvat eri hormonikierron vaiheissa ja opit myös erottamaan, jos niihin ilmestyy jotain huolestuttavaa. Vaikka tapauksessasi ei mitä todennäköisimmin ole syytä huoleen, voisit vielä käydä juttelemassa asiasta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Hän voi tutkia rintasi ja saat ammattilaisen mielipiteen kyhmyistä.  Voitte myös yhdessä käydä läpi, miten rinnat kannattaa tutkia ja mikä on niissä normaalia.

Aurinkoista syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet siis huolissasi runsaan pelaamisen ja sydän- ja aivoinfarktin välisestä yhteydestä. On tietysti totta, että sydän- ja verisuonitautien (sydän- ja aivoinfarkti kuuluvat sydän ja verisuonitautien vakaviin seuraamuksiin) riskitekijöihin kuuluu esimerkiksi vähäinen liikunta. Riskitekijöitä kuitenkin ovat myös erityisesti tupakointi, epäterveellinen ruokavalio, ylipaino, pitkään kestänyt kova stressi ja erityisesti ikä. Vanhemmilla ihmisillä on huomattavasti suurempi riski sairastua kuin nuorilla, joilla riski on kyllä hyvin pieni. Elintavat ovat kokonaisuus ja kun arjessa pitää huolen siitä, että harrastaa liikuntaa säännöllisesti, syö pääsääntöisesti terveellisesti, ei tupakoi ja huolehtii myös levosta, niin pystyy parhaiten estämään vakaviin sydän- ja verisuonsairauksiin sairastumisen aikuisena. Lisäksi on myös tärkeää osata ottaa rennosti ja nauttia elämästä.

Pelaaminen ei sinänsä ole huono asia, jos siitä nauttii ja sen kautta on saanut myös esimerkiksi kavereita. Pelaaminen on monelle nuorelle nykyään tärkeä harrastus. On kuitenkin tärkeää, että koulun jälkeen ja viikonloppuisin olisi myös muutakin tekemistä kuin pelaaminen. Pelaamisen lomassa täytyisi muistaa pitää taukoja, koska niin aivot kuin kehokin tarvitsevat liikuntaa ja taukoa ruudun ääreltä. Kavereita on hyvä myös tavata kasvokkain, koska toisten ihmisten läsnäolo on meille ihmisille tärkeää ja samalla oppii tärkeitä sosiaalisia taitoja. Iltaisin pelaaminen on hyvä lopettaa ajoissa viimeistään 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa, jotta saa nukahdettua. Aivot jäävät helposti kierroksille ja rentoutuminen voi olla vaikeaa, jos pelaa myöhään. Lisäksi on hyvä miettiä, minkälaisia pelejä pelaa. Tietynlaiset pelit voivat kehittää esimerkiksi ongelmanratkaisukykyä ja toimimista ryhmässä, mutta esimerkiksi jatkuva väkivaltaisten räiskintä- ja sotapelien pelaaminen ei tee kellekään hyvää ja voi vaikuttaa mieleen ja ajatuksiin ikävällä tavalla.

Arki on siis kokonaisuus ja pitkällä tähtäimellä jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa omaan riskiinsä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Nuorena sinun riskisi on vielä hyvin pieni. Pystyt kuitenkin jo nyt opettelemaan sellaisia tapoja, joiden avulla voit vaikuttaa siihen, että voit viettää terveellistä elämää myös aikuisena. Neljä tuntia päivässä pelaamista etenkin ilman taukoja kuulostaa aika paljolta. Et varmastikaan nyt saa sydän- tai aivoinfarktia sen vuoksi, mutta ajattelen enemmän kokonaisvaltaista terveyttäsi ja hyvinvointiasi. Onko sinun vaikea lopettaa pelaamista tai onko vaikea keksiä muuta tekemistä? Jos näin on, niin voisit jutella asiasta esimerkiksi vanhempasi tai koulukuraattorin kanssa. Voisitte yhdessä miettiä, miten pelaamista olisi hyvä tauottaa tai rajata ja mitä kaikkea muutakin mukavaa voisit tehdä. Se ei tarkoita, ettetkö voisi pelata ollenkaan.

Pelaamiseen liittyvät teemat ovat mietityttäneet myös nimimerkkiä I dont have life.

Mukavaa syksyn jatkoa!

 

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kysymyksesi ei ollut ollenkaan outo, vaan pohdit itse asiassa hyvin samoja asioita, kuin moni muukin nuori. Ja mahtavinta on, että et jäänyt pohtimaan niitä yksiksesi, vaan haluat asiaan muutosta ja kirjoitit meille.

Kuten viestissäsi kirjoitit, on pelaamiselle ja ruudun ääressä olemiselle tosiaan asetettu tiettyjä suositusaikoja. Ne lähtevät siitä ajatuksesta, että päivässä olisi muitakin kivoja asioita kuin pelaaminen. Jatkuva ruudun edessä istuminen rasittaa myös silmiä ja muuta kroppaa, ja voidakseen hyvin mieli tarvitsee muita virikkeitä ja keho liikuntaa.

Voisitteko sopia kavereiden kanssa, että kun olette yhdessä, laitatte kännykät pois ja teette asioita yhdessä ilman puhelimia? Ehdota kavereille vaikka kilpailua, jossa voittaja on se, joka pystyy olemaan kauiten katsomatta puhelintaan. Jos asiasta on yhdessä puhuttu, on siihen helpompi sitoutuakin ja voi olla, että myös kaverisi ovat pohtineet samoja asioita.

Kotona ollessasi voisit aloittaa pienin askelin. Jätä puhelin esimerkiksi toiseen huoneeseen ja keskity yhteen tekemiseen kerrallaan. Jos katsot telkkaria, älä vilkuile puhelinta mainostauoilla. Bussimatkalla kouluun tai muihin menoihin laita sen sijaan kuulokkeet korville, kuuntele lempimusiikkiasi ja anna silmien levätä. Se on jo pieni teko itsesi hyväksi, ja voit vaikka palkita itsesi jollain kivalla asialla onnistuttuasi vaikka viikon ajan toimimaan näin. Myös ennen nukkumaanmenoa on hyvä rauhoittaa ilta. Voit esimerkiksi kuunnella sängyssä mielimusiikkiasi tai lukea kirjaa.

Pelaamisen rinnalle voisi olla hyvä miettiä myös jotain harrastusta. Sen ei tarvitse olla ohjattua, vaan esimerkiksi jonkin soittimien soiton voi aloittaa ilman ohjausta. Voit kysyä esim. koulun musiikinopettajalta vinkkejä mistä oman soittiminen voisi saada edullisesti tai lainaan. Soittamisessa on vähän sama ajatus kuin pelaamisessa – siinä voi haastaa itseään tulemaan koko ajan paremmaksi. Jos joku kaverisi kiinnostuu, niin voitte kokeilla yhdessä jotain uutta harrastusta.

Muun tekemisenkään ei tarvitse olla mitään erityistä. Oman huoneen siivoaminen, piirtäminen, spotify-soittolistan tekeminen tai välipalan laitto ovat kaikki asioita, jotka katkaisevat pelaamisen. Jos haluat, voisit jutella muiden nuorten kanssa siitä, mitä he tykkäävät tehdä vapaa-ajalla. Keskustella voit nimettömästi esimerkiksi Sekasin Discord-alustalla.

Elämän tarkoituksen pohtiminen on iso asia, eikä siihen ole oikeastaan vastausta. Voisiko kuitenkin ajatella, että kaikkien päivien ei tarvitse olla sen kummemmin merkityksellisiä? Että ajoittainen tylsyys, ihan vaan oleminen ja tavallinen arki ovatkin ihan kaikkien elämään kuuluvia asioita. Usein nämä vaiheet voivat kestää pitkäänkin ja se on ihan normaalia. Jossain vaiheessa taas tulee vaihe, jossa huomaa elämän olevan aika jees. Oman elämän tarkoitusta voi myös pohtia pysähtymällä miettimään, mitkä asiat ovat itselle tärkeitä ja mitä elämässä arvostaa. Näitä voit pohtia erilaisten tehtävien avulla, joita löydät esimerkiksi Vahvistamon Hyvän mielen treenivihkosta. Voit tulostaa vihkon itsellesi koulussa tai tehdä tehtäviä omalle paperille ohjeiden mukaan. Tee vaikka yksi tehtävä päivässä illalla ennen nukkumaanmenoa.

Olet jo pitkällä, kun olet havahtunut, että haluat tehdä asialle jotain. Vaikeinta on omien tapojen muuttaminen. Usein ihmiset aloittavat isolla rytinällä ja kun se ei onnistu, se harmittaa. Aloita siis pienin askelin ja tarkastele millainen olo sinulle siitä tulee. Pienet askeleet motivoivat sinua isompiin muutoksiin.

Tämän viestin luettuasi, kehotan sinua nousemaan ylös, laittamaan musiikkia korville ja lähtemään pienelle kävelylle ulos, satoi tai paistoi. Lupaa itsellesi, että kävelet vaikka neljän kappaleen verran ja sen jälkeen voit palata aiemman tekemisen äärelle. Se on se ensimmäinen pieni askel 🙂

Pelaamiseen liittyvät teemat ovat mietityttäneet myös nimimerkkiä Peliriippuvainen

Mukavaa syksyn jatkoa sinulle!

Fressis