LiikeMieli

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Hauskana tubettajana tunnettu Ronja G, 17, saa itseluottamusta ja parhaat kiksit arkeen tanssitunnin jytkeessä.

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Lukio, ylioppilaskirjoitukset, perhe, kaverit, tubettaminen – niin ja tanssiharrastus. Tubettaja Ronja G:n arkeen mahtuu monta tärkeää asiaa, mutta jos Ronjan pitäisi valita tärkein, se olisi ehdottomasti tanssi.

”Äiti vei minut kolmevuotiaana tanssitunnille. Siitä lähtien tanssi on ollut iso osa mun elämää.”

Ronja harrasti välissä kahdeksan vuotta myös taitoluistelua, mutta palasi lopulta tanssisalin jytkeeseen, vantaalaiseen Tanssitalo Juuliaan. Aluksi Ronjan tanssilaji oli discoriental, mutta se vaihtui pian eksoottisempaan suuntaan: itämaiseen tanssiin ja commercial-tanssiin.

”Värikkäät asut, kaunis liikekieli ja välineet, kuten viuhkat, huivit ja tamburiinit, tekevät lajista tosi kiehtovan.”

Oppilaasta tuli opettaja

Tanssikoulun opettajat huomasivat Ronjan innon ja taidon, ja erään tunnin päätteeksi koulun päävalmentaja pyysi Ronjaa jäämään seuraavalle tunnille muiden oppilaiden tueksi.
Kahdessa vuodessa Ronja kouluttautui apuopettajaksi. Viime syksynä hän sai opetettavakseen tanssikoulun neljä 7–13-vuotiaiden ryhmää.

”Oli unelmien täyttymys saada omia oppilaita, joiden huomaa kehittyvän ja nauttivan tunneista. On myös hienoa nähdä oma koreografia muiden tanssimana.”

Lukion toista luokkaa käyvän Ronjan viikot sujuvat kutakuinkin niin, että aina tiistaisin ja torstaisin koulupäivien jälkeen hän haukkaa kotona välipalaa ja lepää hetken. Sitten on aika lähteä vetämään tanssitunteja.

”Välillä on päiviä, ettei jaksaisi lähteä koulupäivän jälkeen opettamaan, mutta palaan tanssikoululta kotiin aina tosi hyvällä fiiliksellä. Tanssi on poispääsyä tavallisesta arjesta.”

Tanssi vahvistaa itsetuntoa

Ylioppilaskirjoitusten jälkeen Ronja ehtii taas itsekin oppilaaksi tunneille. Haaveena olisi opetella lisää street-tanssia, jossa Ronjaa kiehtoo erityisesti rytmikäs musiikki.

Entä mikä on Ronjasta tanssissa kaikkein parasta? Vastaus on yksiselitteinen: esitykset.

”Olin lapsena tosi ujo, ja tanssi on vahvistanut itsetuntoani hirveästi. Lavalle noustessani olen aivan eri persoona enkä mieti yhtään, mitä muut musta ajattelevat. Ajatukset jotenkin nollaantuvat. Myös esiintymistaitoni esimerkiksi koulussa on parantunut tanssimisen myötä.”

Jokaiselle löytyy tanssilaji

Tanssia Ronja suosittelee ihan kaikille, jotka pitävät liikkumisesta ja musiikista. Ronjasta tanssisali on paikka, jossa kenenkään ei tarvitse stressata.

”Tanssimaan voi ryhtyä täysin ennakkoluulottomasti ilman mitään paineita. Tanssilajejakin on niin monia, että jokaiselle löytyy se sopiva tunti.”

Tulevaisuuden haaveammatista Ronjalla ei ole vielä aavistustakaan, mutta hän haluaisi joka tapauksessa suuntautua liikunta-alalle.

”Haluaisin myös oppia soittamaan kitaraa. Kirjoitusten jälkeen pidän kuitenkin ensin välivuoden.”

5 faktaa

Mun laji: Tanssi

Koska lajin voi aloittaa: Minkä ikäisenä tahansa.

Parasta lajissani: Se on vahvistanut itsetuntoani, ja olen päässyt eroon ujoudestani.

Mitä laji on opettanut: Vaikka kuinka väsyttäisi lähteä tanssimaan, palaan tunnilta aina virkistyneenä.

Tähtihetki lajissa: Esiintyminen itämaisen tanssin festareilla vuonna 2015 ja sooloesitykset.

 

Teksti Henna Helne, kuva A-lehdet / Paula Virta

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestä!

Nyrkkeilyssä voi sparrata tai otella myös hammasrautojen kanssa. Hampaiden suojaaminen kamppailulajeja harrastaessa on tosi tärkeää. Suosittelen hankkimaan urheilijoille tarkoitetut hammassuojat, joissa on muotoiltavat kanavat hammasrautoja varten. Niitä voidaan muokata uudelleen oikomishoidon etenemisen mukaan. Kannattaa ottaa suojat mukaan oikojahammaslääkärin käynnille ja varmistaa niiden istuvuus. Mikäli huomaat että hammasraudoista irtoaa pala tai ne ovat huonosti kiinni, niin kannattaa olla heti yhteydessä hammaslääkäriin.

Mukavia hetkiä harrastuksesi parissa!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

MattePlays: 24h liikuntahaaste

Youtube-videollaan Matte näyttää, että liikunta on oikeasti hauskaa! Matte inspiroi juuri sinua liikkumaan ja näyttää hauskoja erilaisia lajeja.

MattePlays

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun! Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas