LiikeMieli

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Hauskana tubettajana tunnettu Ronja G, 17, saa itseluottamusta ja parhaat kiksit arkeen tanssitunnin jytkeessä.

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Lukio, ylioppilaskirjoitukset, perhe, kaverit, tubettaminen – niin ja tanssiharrastus. Tubettaja Ronja G:n arkeen mahtuu monta tärkeää asiaa, mutta jos Ronjan pitäisi valita tärkein, se olisi ehdottomasti tanssi.

”Äiti vei minut kolmevuotiaana tanssitunnille. Siitä lähtien tanssi on ollut iso osa mun elämää.”

Ronja harrasti välissä kahdeksan vuotta myös taitoluistelua, mutta palasi lopulta tanssisalin jytkeeseen, vantaalaiseen Tanssitalo Juuliaan. Aluksi Ronjan tanssilaji oli discoriental, mutta se vaihtui pian eksoottisempaan suuntaan: itämaiseen tanssiin ja commercial-tanssiin.

”Värikkäät asut, kaunis liikekieli ja välineet, kuten viuhkat, huivit ja tamburiinit, tekevät lajista tosi kiehtovan.”

Oppilaasta tuli opettaja

Tanssikoulun opettajat huomasivat Ronjan innon ja taidon, ja erään tunnin päätteeksi koulun päävalmentaja pyysi Ronjaa jäämään seuraavalle tunnille muiden oppilaiden tueksi.
Kahdessa vuodessa Ronja kouluttautui apuopettajaksi. Viime syksynä hän sai opetettavakseen tanssikoulun neljä 7–13-vuotiaiden ryhmää.

”Oli unelmien täyttymys saada omia oppilaita, joiden huomaa kehittyvän ja nauttivan tunneista. On myös hienoa nähdä oma koreografia muiden tanssimana.”

Lukion toista luokkaa käyvän Ronjan viikot sujuvat kutakuinkin niin, että aina tiistaisin ja torstaisin koulupäivien jälkeen hän haukkaa kotona välipalaa ja lepää hetken. Sitten on aika lähteä vetämään tanssitunteja.

”Välillä on päiviä, ettei jaksaisi lähteä koulupäivän jälkeen opettamaan, mutta palaan tanssikoululta kotiin aina tosi hyvällä fiiliksellä. Tanssi on poispääsyä tavallisesta arjesta.”

Tanssi vahvistaa itsetuntoa

Ylioppilaskirjoitusten jälkeen Ronja ehtii taas itsekin oppilaaksi tunneille. Haaveena olisi opetella lisää street-tanssia, jossa Ronjaa kiehtoo erityisesti rytmikäs musiikki.

Entä mikä on Ronjasta tanssissa kaikkein parasta? Vastaus on yksiselitteinen: esitykset.

”Olin lapsena tosi ujo, ja tanssi on vahvistanut itsetuntoani hirveästi. Lavalle noustessani olen aivan eri persoona enkä mieti yhtään, mitä muut musta ajattelevat. Ajatukset jotenkin nollaantuvat. Myös esiintymistaitoni esimerkiksi koulussa on parantunut tanssimisen myötä.”

Jokaiselle löytyy tanssilaji

Tanssia Ronja suosittelee ihan kaikille, jotka pitävät liikkumisesta ja musiikista. Ronjasta tanssisali on paikka, jossa kenenkään ei tarvitse stressata.

”Tanssimaan voi ryhtyä täysin ennakkoluulottomasti ilman mitään paineita. Tanssilajejakin on niin monia, että jokaiselle löytyy se sopiva tunti.”

Tulevaisuuden haaveammatista Ronjalla ei ole vielä aavistustakaan, mutta hän haluaisi joka tapauksessa suuntautua liikunta-alalle.

”Haluaisin myös oppia soittamaan kitaraa. Kirjoitusten jälkeen pidän kuitenkin ensin välivuoden.”

5 faktaa

Mun laji: Tanssi

Koska lajin voi aloittaa: Minkä ikäisenä tahansa.

Parasta lajissani: Se on vahvistanut itsetuntoani, ja olen päässyt eroon ujoudestani.

Mitä laji on opettanut: Vaikka kuinka väsyttäisi lähteä tanssimaan, palaan tunnilta aina virkistyneenä.

Tähtihetki lajissa: Esiintyminen itämaisen tanssin festareilla vuonna 2015 ja sooloesitykset.

 

Teksti Henna Helne, kuva A-lehdet / Paula Virta

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

LCMDF: Itsensä löytäneet

LCMDF on aina toteuttanut itseään DIY-hengessä. ”Me ei tultu tänne miellyttään ketään. Me toimitaan ite tän projektin pomoina. Me päätetään”, Emma sanoo.

Oletko koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi?

Vapaaehtoistoiminnassa pääset itse auttamaan, oppimaan ja tekemään sinulle tärkeitä asioita. Toiminnan kautta pystyt laajentamaan omia verkostojasi ja saat mahdollisuuden vaikuttaa. Vapaaehtoisena voi toimia esimerkiksi järjestöissä, mutta voit toimia myös itsenäisesti ja oikeastaan missä vain! Oletko siis koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi? Tiesitkö, että vapaaehtoistoimintaa on kaikki sellainen toiminta, jota teet ilman rahallista korvausta, jonkun […]

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.