LiikeRuokaRytmi

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Urheilua rakastava siskospari Hanna ja Rauha Halko on Rähinän uusin kiinnitys.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Rauha ja Hanna Halkolle yhdessä musisointi, laulaminen ja esiintyminen on tullut aina luonnostaan. Neljä vuotta sitten siskokset ryhtyivät kirjoittamaan omia biisejä ja esiintymään open mic -illoissa.

“Elastinen näki YouTubessa yhden open mic -esiintymisemme. Siitä kaikki alkoi”, kertoo Hanna, 22.

“Kävimme tapaamassa Rähinän tyyppejä ja saimme heiltä muutaman biitin, joihin teimme biisit”, jatkaa Rauha, 21.

Räppiduon ensimmäinen single, energinen bilehitti Vegas julkaistiin toukokuun alussa.

Sisko on siskolle sisko

Tyttöjen sukunimi on myös heidän artistinimensä, ei suunnitellusti vaan vahingossa.

“Joku luuli, että se on duomme nimi, joten sillä mentiin”, Hanna kertoo.

Kaikille ei ole itsestään selvää, että oman siskon kanssa voi tehdä myös töitä. Eikö siskon naama koskaan kyllästytä?

“Kestämme toisiamme hyvin. Meillä on raju tapa puhua toisillemme, ja ulkopuoliset joskus pelästyvät sitä. Mutta niin me selvitämme asiat, eikä kumpikaan ota itseensä”, Rauha sanoo.

Siskolle uskaltaa sanoa suoraan, eikä hänelle osaa kantaa kaunaa. Musiikkihommien myötä Hanna ja Rauha ovat alkaneet viettää vapaallakin enemmän aikaa yhdessä.

“Joku kysyi, miksemme muuta yhteen. Rajansa kaikella. Niin ei missään nimessä tule tapahtumaan”, Hanna sanoo ja nauraa.

Halkolle liikunta on osa elämää

Urheilu on aina ollut tärkeä osa Rauhan ja Hannan elämää. He ovat pelanneet yhdessä salibandya ja harrastaneet krav magaa. Uusin suosikkilaji on thainyrkkeily. Rauha houkutteli vastahakoisen Hannan kurssille.

“Yllätyin, miten hauskaa thainyrkkeily on. Tykkään siitä, että potkitaan ja lyödään paljon. Siten on helppo purkaa paineita”, Hanna sanoo.

Mikä tahansa liikunta voi tyttöjen mielestä olla terapeuttista: paha mieli tai ärsytys kaikkoaa, kun lähtee lenkille tai hakkaa hetken nyrkkeilysäkkiä.

Aktiiviset siskokset kokeilevat rohkeasti myös uusia lajeja. Hanna tanssii sambaa ja Rauha on juuri aloittanut skeittauksen.

“Emme voisi elää ilman urheilua”, Rauha sanoo.

Stoppi herkuttelulle

“Hanna on vegaani”, Rauha sanoo.

“Eikä hän syö koskaan mitään herkkuja. Se on minusta tosi outoa!”

Ennen Hanna herkutteli usein, mutta kun hän oli viime syksynä pitkään kipeänä, päätti hän tehdä radikaalin muutoksen. Nykyään Hanna on tarkka ruoasta eikä syö herkkuja. Paitsi hedelmiä, joita hän syö joka päivä.

“En kiellä itseltäni mitään, mutta syön niin hyvin, ettei minun koskaan tee mieli mitään epäterveellistä.”

Rauha uskoo, ettei herkuttelumielitekoja edes tule, jos syö muuten perusterveellisesti. Tasapainoinen ruokavalio syntyy vähän vahingossa, jos siitä ei tee itselleen pakkoa. Pieniä juttuja kerrallaan. Mutta on yksi herkku, josta hän ei luovu.

“Rakastan kaikkea, missä on kookosta”, Rauha sanoo.

Kavereista energiaa

Hyvinvointiin liittyy tyttöjen mielestä paljon muutakin kuin syöminen ja liikunta. Siitä tuore sinkku Vegaskin tavallaan kertoo.

“Juhliminenkin on tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Välillä täytyy hengailla frendien kanssa ja pitää hauskaa”, Hanna sanoo.

Sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä. Kavereille voi puhua ja mieliala kohoaa, kun on ystävien kanssa tekemisissä. Ja miksei samalla nauttisi niistä asioista, jotka tekevät muutenkin onnelliseksi: vaikkapa tanssimisesta ja laulamisesta.

“Musiikki on meille hyvinvointia, ilman sitä emme osaisi olla”, Rauha sanoo.

 

Teksti Tiia Rantanen

Kuva Sina Virtanen

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuulostaapa ikävältä tilanteelta. Murrosiässä joskus ihan kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa uneen. Mutta kuten arvelit, myös stressi voi olla nukahtamisvaikeuksien takana. Myös positiivinen stressi ja positiivisetkin ajatukset voivat joskus pitää hereillä. Tähän voisi auttaa, että juttelet ennen nukkumaan menoa vanhempiesi kanssa päivän asioista, niin positiivisista kuin stressaavista asioista, jotta saat ne pois mielen päältä 😊

Uni on erittäin tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta. Lyhytaikaiset univaikeudet ovat kuitenkin tavallisia ja on ihan normaalia, jos nukahtaminen joskus viivästyy. Useimmiten muutamien huonosti nukuttujen öiden jälkeen uni tulee jo helpommin. Jos nukahtamisvaikeutesi toistuvat useina iltoina viikossa ja tilanne jatkuu pidempään, kannattaa sinun kertoa siitä vanhemmillesi ja voisitte olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan.

Tsemppiä, ja toivottavasti saat pian helpommin unen päästä kiinni!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Pohdit ilmeisesti syitä kuvailemillesi oireille. Jatkuva levottomuus ja unen puute voivat olla merkkejä stressistä. Stressi voi vaikuttaa ruokahaluun ja yksi stressin aiheuttamista fyysisistä oireista on hikoilu. Minkälainen sinun tilanteesi on, koetko että sinulla on stressiä tai huolia?

Hikoilu on kuitenkin myös ihan täysin normaali ilmiö, ja jotkut hikoilevat luonnostaan enemmän kuin toiset. Jatkuva nälkä voi myös johtua yksinkertaisesti siitä, että säännöllinenkin ruoka on yksipuolista tai ravintoköyhää. Syöthän monipuolisesti, terveellisesti ja riittävästi?

On hankala arvioida tilannettasi tietämättä arjestasi, elintavoistasi tai terveydentilastasi enempää. Jatkuva levottomuus ja huono nukkuminen ovat kuitenkin asioita, jotka on syytä selvittää. Jos olet koululainen tai opiskelija, kouluterveydenhuollosta saat helpoiten tukea.

Voisit tutustua myös Sekasin-chattiin. Siellä voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset, jotka välittävät sinusta ja siitä mitä sinulle kuuluu.

Tsemppiä loppusyksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Harmi, ettet ole löytänyt kofeiinia tai energiajuomia koskevia sisältöjämme. Puhumme kofeiinista ja energiajuomista esimerkiksi Ruoka -teeman alla sekä energiajuomia ja jaksamista koskevissa artikkelissamme. Olemme myös vastanneet täällä Kysy asiantuntijalta -palstalla energiajuomia koskevaan kysymykseen. Käy ihmeessä lukemassa 😉

Mukavaa loppusyksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Yliliikkuvuudella tarkoitetaan nivelen poikkeuksellisen laajaa liikelaajuutta. Yliliikkuvuus voi olla paikallista eli vain tietyssä nivelessä tai yleistä eli esiintyä yleisesti koko nivelistössä. Nivelten yliliikkuvuutta esiintyy noin kymmenellä prosentilla suomalaisista.

Yliliikkuvuus ei välttämättä aiheuta mitään oireita tai haittaa. Yleisimpänä oireena yliliikkuvuuteen voi liittyä nivelkipua, etenkin kehon suurissa nivelissä, kuten olkapäässä tai polvessa. Lihasten antama tuki on erityisen tärkeää yliliikkuville nivelille. Etenkin jos yliliikkuvuus aiheuttaa oireita, on tärkeää huolehtia niveltä ympäröivien lihasten vahvistamisesta.

Jos yliliikkuvuus aiheuttaa esimerkiksi kipua, on hyvä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle tilanteen selvittämiseksi.

Hyvää loppukesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Voimistelu onkin monipuolinen ja haastava liikuntalaji. Voimistelu kehittää mm. vartalon hallintaa, ketteryyttä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Kerrot harrastaneesi voimistelua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt tuntuu, että sitä taitaa olla liikaa. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa jaksamistasi.

Kysymyksessäsi pyydät vinkkiä, miten voisit vähentää liikkumista. Päivittäinen liikkuminen on hyvä juttu, mutta on hyvä pitää mielessä se, mistä tulee oikeasti itselle hyvä olo ja mieli. Liikutko näin paljon itsesi vuoksi vai sen vuoksi, että voit näyttää taitojasi muille? Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä. Viikon aikana on hyvä liikkua myös eri tavoin, niin että noin puolet olisi reipasta ja hengästyttävää liikkumista ja puolet kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävää. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää itselleen sopiva yhdistelmä eri liikkumisen tavoista, niin että kroppa ja mieli jaksaa. Lepo on myös tärkeää palautumisen kannalta. Jos seuravana päivänä kroppa tuntuu väsyneeltä, voisi päivän aikana kokeilla esimerkiksi kevyempää kävely- tai pyöräilylenkkiä.

Toivottavasti tästä on sinulle apua ja löydät itsellesi sopivan tavan ja määrän liikkua. Mukavaa kesän jatkoa!

Fressis