RuokaYleinen

Proteiini: possu vai papu?

Proteiini: possu vai papu?

Proteiini toimii kehon rakennuspalikkana ja on tärkeä osa jokapäiväistä ravintoa. Ruuassa proteiinia saadaan sekä kasvi- että eläinkunnasta. Punainen liha, kala, kana, maito ja kananmunat edustavat eläinkunnan proteiininlähteitä. Kasviperäistä proteiinia on palkokasveissa (pavut, linssit, herneet), sienissä, pähkinöissä, siemenissä ja myös viljassa. Lue lisää

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Rintojen omatarkkailu ei ole riski rintasyövälle. Rinnat koostuvat pääosin rauhaskudoksesta, rasvakudoksesta ja sidekudoksesta. Jos on kylmä, nännipihan sileä lihaksisto yleensä supistuu ja nänni tulee paremmin esille. Tämän ilmiön tarkoitus on suojata rintarauhasia kylmältä. Jos toteaa rinnoissa patin tai muuta poikkeavaa,  on rintojen tutkituttaminen terveydenhuollon ammattilaisella aiheellista.  Jos asia jäi mietityttämään, voit käydä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihmisen papilloomavirus (Human Papilloma Virus) eli HPV on hyvin yleinen virus, jonka lähes jokainen saa jossakin vaiheessa elämäänsä. Nuorilla, seksuaalisen kanssakäymisen aloittaneilla naisilla ja miehillä virus on niin yleinen, että sitä pidetään jopa tavallisena löydöksenä. Useimmat sairastavat HPV:n aiheuttaman infektion tietämättään, sillä se on useimmiten oireeton ja paranee itsestään.

Sinun ikäiselläsi (alle 25-vuotiaalla) kohdunkaulansyöpä, emättimensyöpä ja ulkosynnyttimien syöpä ovat harvinaisia. Syövän syntyyn tarvitaan ihmisen papilloomaviruksen (HPV) aiheuttama pitkittynyt infektio. Pitkittyneen HPV-infektion seurauksena kohdunkaulan normaali pintasolukko alkaa hiljalleen muuttua ja kehittyä pahanlaatuiseksi syöväksi. Kehitys normaalista pintasolukosta syöväksi vie yleensä vuosia, tutkimusten mukaan 7 – 15 vuotta.

Kohdunkaulan syöpä kehittyy esiasteiden kautta ja sen vuoksi syöpää voidaan ennaltaehkäistä seulonnan avulla. Suomessa toimii kansallinen joukkoseulontaohjelma, johon kutsutaan kaikki naiset 25-30 ikävuodesta ylöspäin viiden vuoden välein. Esiasteet voidaan havaita kohdunkaulalta otettavan solunäytteen avulla ja hoitaa ennen kuin syöpä pääsee kehittymään.

Emättimen syöpiä todetaan Suomessa vuosittain parisen kymmentä. Tavallisin sairastumisikä on 50–60 vuotta. Ulkosynnyttimien syöpä (vulvan syöpä) on harvinainen. Suomessa todetaan vuosittain noin 100–120 uutta tapausta. Noin 80 % tapauksista on yli 65-vuotiailla.

Tupakoinnilla on merkitystä HPV-infektion paranemisessa. Tupakointi voi hidastaa mahdollisen HPV-infektion ja sen aiheuttamien solu- ja kudosmuutosten luonnollista paranemisprosessia.

HPV-infektion ja seksitautien ehkäisyssä tärkeää on käyttää erityisesti uuden tai vieraan kumppanin kanssa kondomia, myös suuseksissä.

Myös nimimerkki Hmmm on kysynyt HPV:sta.

Lisää HPV:sta voi lukea Fressiksen tietopankista. Jos asia jäi vielä askarruttamaan, voit hyvin keskustella asiasta luottamuksellisesti neuvontahoitajan kanssa chatin välityksellä tai sähköpostilla neuvonta@cancer.fi

Hyvää alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerroit, että olet käyttänyt nuuskaa usean vuoden ajan ja nyt haluat lopettaa – hieno juttu! Sinua kuitenkin huolettaa mahdollinen painonnousu. Tupakkatuotteiden käytön lopettamisen jälkeinen pieni painonnousu on aika tavallista, mutta tasaantuu yleensä itsestään. Painonnousu on myös kovin yksilöllistä, kaikille ylimääräistä painoa ei kerry lainkaan. Siihen vaikuttaa kaksi asiaa; lopettamisen jälkeen aineenvaihdunta voi hieman hidastua ja toisaalta ruokahalu voi parantua, jolloin tulee helpommin syötyäkin enemmän. Lisääntynyt näläntunne on melko tavallinen vieroitusoire, mutta niin kuin muutkin vieroitusoireet, myös se helpottaa ajan kanssa. Joka tapauksessa painonnousu ei ole terveyden kannalta lainkaan niin haitallista kuin tupakkatuotteen käytön jatkaminen, eikä painonnousu myöskään kumoa tupakkatuotteen käytön lopettamisen hyötyjä.

Mahdollista painonnousua lopettamisen jälkeen voi ennaltaehkäistä keksimällä itselle mieluisaa liikunnallista tekemistä. Liikunta helpottaa myös vieroitusoireita. Mielitekoja voi ennalta ehkäistä syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti. Lisäksi voi varata raikkaita, vähän energiaa sisältäviä välipaloja, kuten hedelmiä tai xylitol-pastilleja.

Mikäli haluat tukea lopettamiseen tai lisää käytännön vinkkejä painonnousun ehkäisyyn, voit käydä esimerkiksi terveydenhoitajan vastaanotolla. Lisätietoa nuuskan käytön lopettamisesta löydät myös Fressiksen sivuilta.

Tsemppiä ja oikein hyvää joulun aikaa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi! Tosi hienoa, että haluat eroon tupakkatuotteista!

Kysyit, onko mahdollista, että sähkötupakka aiheuttaisi enemmän astman kaltaisia oireita kuin tupakka. Sekä tupakassa että sähkötupakassa on hengitysteille haitallisia aineita, jotka lisäävät riskiä astmaoireiluun muun muassa aiheuttamalla tulehdusta keuhkoissa. Osittain tupakan ja sähkötupakan haitat voivat olla erilaisia, joten sikäli on mahdollista, että sähkötupakka aiheuttaisi erilaisia oireita kuin tupakka. Sähkösavukkeita ja sähkösavukenesteitä on markkinoilla hyvin monenlaisia, joten niiden haittavaikutusten tutkiminen ja tutkimustulosten yleistäminen on hankalaa.

On hyvä tietää, että tupakkatuotteiden käytön lopettaminen voi ohimenevästi pahentaa astmaoireilua. Tämä johtuu limannousun lisääntymisestä keuhkojen puhdistuessa. Joka tapauksessa tupakkatuotteiden käyttö kannattaa lopettaa myös astman vuoksi, sillä jo muutamassa viikossa keuhkojen toiminta paranee ja astman oireet lievittyvät. Lopettamisen myötä limaisuus, infektiot ja astman pahenemisvaiheet vähentyvät, lääkkeiden teho kasvaa ja suorituskyky paranee. Lopettaminen siis todella kannattaa!

Lopettamiseen kannattaa pyytää apua ja tukea läheisten ihmisten lisäksi myös ammattilaisilta. Voit esimerkiksi kääntyä terveydenhoitajan puoleen joko opiskelu-/työterveyshuollossa tai terveyskeskuksessa. Myös maksuton Stumppi-palvelu auttaa lopettamisessa. Stumppiin voi ottaa yhteyttä anonyymisti ja siellä vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset.

Lisätietoa tupakan ja sähkötupakan vaikutuksista sekä käytön lopettamisesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä lopettamiseen ja mukavaa joulun aikaa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuoret kasvavat ja kehittyvät yksilöllisesti, ja myös rohkaistuminen seksiin tapahtuu omaan tahtiin. Usein oikea aika on silloin, kun mielessä on enemmän halua kuin ratkaisemattomia kysymyksiä ja kun on valmis seksiin liittyvään vastuuseen, kuten ehkäisyn suunnitteluun ja hankintaan. Jännitys kuuluu asiaan, sillä olet uuden asian äärellä.

Seksiin voi tutustua kumppanin kanssa juuri niin, kuin se tuntuu molempien mielestä nautinnolliselta. Suosittelen juttelemaan kumppanin kanssa siitä, miten haluaisitte edetä seksin suhteen. Tällöin tulee kuulluksi molempien toiveet ja omat rajat. Seksistä puhuminen saattaa lieventää myös seksiin liittyvää jännityksen tunnetta.

Kysyit myös erektiosta ja siemensyöksyistä. Erektio ja siemensyöksyt voimistuvat murrosiän edetessä. Tämä kertoo siitä, että kehosi on valmistautumassa seksiin ja nautintoon. Nautinnon kokemus on usein voimakkaampaa, kun oppii tuntemaan oman kehon seksuaalisia reaktioita ja miten oma keho toimii.

Voit lukea lisää seksistä Väestöliiton sivuilta.

Ihanaa joulun odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Ruokahaluttomuus voi johtua monista asioista. Väliaikainen ruokahaluttomuus on melko yleistä. Ihmiset saattavat reagoida esimerkiksi stressiin tai flunssaan ruokahaluttomuudella. Lyhytaikaisella ruokahaluttomuudella tai syömättömyydellä ei ole terveyden kannalta suurta vaikutusta perusterveelle nuorelle, mutta kerrot kuitenkin, että ruokahaluttomuutta on jatkunut sinulla jo useamman kuukauden ajan.

Harrastatko liikuntaa? Liikunta ja ulkoilu lisäävät energiankulutusta ja kasvattavat luontaisesti nälkääsi. Voisit esimerkiksi kokeilla lyhyttä kävely- tai juoksulenkkiä kerran päivässä ja katsoa saako ulkona liikkuminen ruokahalusi kasvuun. Miten jaksamisesi muuten? Nukutko riittävästi vai kärsitkö unettomuudesta? Tuntuuko, että jaksat keskittyä päivittäisissä askareissa? Uupumuksen tunne yhdistettynä ruokahaluttomuuteen voi olla merkki raudanpuutoksesta, joka on etenkin nuorilla naisilla melko yleinen. Voisit käydä kouluterveydenhoitajan tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolla mittauttamassa hemoglobiiniarvosi.

Hyvä, että pyrit ruokahaluttomuudesta huolimatta syömään säännöllisesti. Hyvä ajatus voisi olla pienten annosten syöminen useammin. Valitse mieluiten esimerkiksi terveellisiä lempiruokiasi. Voisit myös päivän ajan pitää aina laukussa mukana esimerkiksi hedelmää tai muuta välipalaa, ja laittaa vaikka kännykkään muistutuksen sen syömisestä. Aamuisin syöminen voi tuntua joidenkin mielestä epämiellyttävältä ajatukselta, kun taas toiset eivät voisi kuvitella starttaavansa päivää syömättä. Aamupalan syömisen voi opetella ja pienikin aamupala helpottaa päivän käyntiin saamista. Varsinkin jos edellisenä iltana ei ole ruoka maistunut, niin aamulla kannattaa syödä edes jokin pieni jugurtti tai leipä. Tältä videolta löydät vinkkejä aamu- ja välipalojen helppoon koostamiseen. Kannattaa myös lukea artikkelimme siitä, miksi säännöllinen ateriarytmi on niin tärkeä asia.

Pitkäaikainen ruokahaluttomuus voi liittyä myös johonkin sairauteen, kuten masennukseen. Jos yhtään epäilet, että saattaisit kärsiä masennuksesta tai muusta terveysongelmasta, kannattaa sinun ehdottomasti mennä juttelemaan lääkärille näistä oireista, etenkin jos kotikonstit eivät toimi eikä ruokahalusi palaa tulevien viikkojenkaan aikana.

Mukavaa joulun odotusta!

Fressis