Liike

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

Ulkona luonnossa on hyvä treenata, eikä se maksa mitään. Aivot saavat happea, kroppa treeniä ja mieli rauhoittuu. Polkujuoksu saattaa kuulostaa tutulta, mutta mitä ihmettä on plogging?

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

1. Polkujuoksu metsän siimeksessä

Polkujuoksu metsäpoluilla sopii kaikille, kun sopeuttaa reitin ja vauhdin omaan kuntoon ja taitoihin. Sykettä voi nostaa esimerkiksi pienillä ylämäkispurteilla. Hien saa pintaan helposti, ja samalla voi nauttia luonnosta.

Lumi, 13, ja Amanda, 13, ovat harrastaneet polkujuoksua noin puoli vuotta yhdessä jalkapallojoukkueensa Rakehelmipallojen kanssa. Molemmista se on kivempi tapa liikkua kuin tavallinen lenkkeily.

”Polkujuoksu on vapaampaa. Siinä voi valita omat reitit, ja ympärillä on luonto ja ihanat maisemat”, Lumi kertoo, ja Amanda täydentää:

”Polkujuoksussa pääsee metsään. Se on enemmän kuin lenkkeilyä.”

Lumi ja Amanda käyttävät polkujuoksussa tavallisia lenkkareita, joilla pärjää varsin hyvin. Polkujuoksukenkiä ei aloittelijan kannata hankkia. Rakehelmipallot-joukkue käy noin tunnin polkujuoksulenkillä kerran viikossa. Välillä pysähdytään ihailemaan luontoa, kun joku huomaa jotain erityistä.

”Viimeksi näimme lenkillä kyykäärmeen”, Lumi kertoo.

Välillä joukkue on käynyt myös suolla lenkkeilemässä. Silloin ollaan paljain jaloin.

”Reitti oli sillä tavalla tuttu, ettei suonsilmäkkeitä tarvinnut pelätä”, Lumi kertoo.

Vaikka tytöt ovat lenkkeilleet porukassa, polkujuoksu myös yksin tai kaksin kiinnostaa.

”Yksin juostessa voi kuunnella metsän ääniä ja tarkkailla luontoa”, Amanda kertoo.

 

Lumi ja Amanda ovat yhdistäneet polkujuoksuun joogarentoutusta: ”Pitkän lenkin jälkeen oli ihana pysähtyä tyynen suojärven rannalle. Hengitys tasaantui ja linnut lauloivat. Se oli tosi rentouttavaa.”

2. Plogging – hyvä mieli lenkin ohessa

Plogging on polkujuoksun alalaji, jota voi aivan mainiosti harrastaa myös kävellen. Ploggingissa lenkin matkan varrella nähdyt roskat poimitaan mukaan. Sana plogging tulee ruotsin kielen sanoista plocka upp eli poimia talteen ja jogga eli lenkkeillä. Roskille voi ottaa kotoa mukaan kassin tai laittaa roskat taskuun. Luonnossa rehottavia vessapapereita voi työntää kepin avulla sammalten alle piiloon.

”Vaikka roskan poimiminen voi tuntua pieneltä teolta, se on iso apu luonnolle. Tulee hyvä mieli, kun on lenkin ohessa tehnyt muuta hyvää”, Lumi toteaa.

3. Aidosti vihreä kuntosali

Harjoita tasapainoa kävelemällä kaatuneiden puunrunkojen päällä. Kaatuneita runkoja vasten voi myös punnertaa. Hypi kivien päälle tai niiden yli joko vauhdissa tai vauhditta. Käytä pystyssä olevia puita voi käsivarsien, rintalihasten ja pohkeiden venyttelyyn. Pysähdy rauhalliselle kalliolle venyttelemään ja kuuntelemaan luonnon ääniä.

4. Joogaa luonnossa

Joogaa ja rentoutusta voi harrastaa istahtamalla kivelle lähimetsässä ja keskittymällä kuuntelemaan luonnon ääniä. Saman voi tehdä järven tai meren rannassa.

Jos ajatukset meinaavat karata omille teilleen, palauta ne lempeästi nykyhetkeen ja kuuntelemaan ja katsomaan, mitä ympärillä tapahtuu. Tärkeää on koettaa laittaa päässä myllertävät ajatukset sivuun ja tunnustella, miltä juuri tämä hetki tuntuu. Älä hermostu itsellesi, jos ajatukset ryntäilevät. Tärkeää on palauttaa ne hetkeen aina uudelleen ja lempeästi.

Löydät rentoutus- ja joogaharjoituksia ilmaisista mobiilisovelluksista, joista yksi esimerkki on Simple Habit. Helppoja joogavideoita löydät YouTubesta.

5. Liikuntaa avovesissä

Vedessä polskiminen ja vesisota vaikkapa uimapatjoilla seilaten on mainiota liikuntaa! Jos melskaaminen ei innosta, voit harrastaa avovesiuintia tai vesijuoksua.

Jos uit yksin pitkiä matkoja, ui aina lähellä rantaa siltä varalta, että esimerkiksi suonenveto yllättää. Kirkkaan värinen uimarinpoiju tai uimapussi lisää näkyvyyttä ja turvallisuutta avovedessä. Uintiin tarkoitetulla märkäpuvulla tarkenee uida mukavasti muulloinkin kuin keskikesän helteillä. Vesijuoksuun tarvitset vesijuoksuvyön.

Luonnonvesissä liikkuessasi pysyttele poissa venereiteiltä ja etene aina rannan suuntaisesti. Vältä yksin uimista: kaveri tai porukka tuo turvaa, jos jotain yllättävää sattuu.

 

Teksti Johanna Liukkonen, asiantuntija polkujuoksussa ja ploggingissa polkujuoksuohjaaja Sanna Puhakka (Nurmijärven latu)

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään.

Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Avaa video uudessa välilehdessä

Dokke Tas

Trampoliini-parkour: Oulan hyppy tuntemattomaan

Trampoliini-parkour on hauska laji, jossa yhdistyy trampoliinilla hyppiminen sekä hikiliikunta salissa hyppien, juosten ja esteitä ylittäen.

Awak Kuier: ”Rakastan korista tosi paljon”

Edessä on valoisa tulevaisuus Suomen maajoukkueessa ja USA:n kentillä, mutta huippulahjakkuudenkin on treenattava ja elettävä urheilijan elämää.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään liikuntaharrastuksen. Ja hienoa kuulla, että kuntosalilla käymisen myötä olet saanut kehitettyä lihasvoimaasi, sillä lihasvoiman kehittymisellä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden kannalta.

Lihasvoimaharjoittelun lisäksi liikunnan olisi hyvä sisältää myös kestävyyskuntoa sekä liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Voisitkin kokeilla alkuun lisätä harjoitteluusi kuntosalin lisäksi muutaman kerran viikossa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä. Liikkuvuutta tukevaa harjoittelua voit tehdä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun yhteydessä vaikkapa alkulämmittelynä. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

Liikunnan ohella myös terveellinen ravinto on tärkeä hyvinvoinnin kulmakivi. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljoja, hyvänlaatuisia rasvoja sekä hyviä proteiininlähteitä. Toitkin kysymyksessäsi esiin erityisesti proteiinin saannin. Proteiinit toimivat mm. lihaskudoksen rakennuspalikoina. Tavallisesta ruoasta, kuten kalasta, kanasta ja palkokasveista, saa usein riittävästi proteiinia, joten tarvetta esimerkiksi erillisille proteiinilisille ei yleensä ole. Liiallinen proteiini muuttuu energiaksi, joka varastoituu usein kehoon rasvakudoksena. Ravinnon sisällön lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmiin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun. Lisätietoa ravitsemuksesta voit lukea Fressiksen sivuilta.

Keho ja mieli tarvitsevat jaksaakseen myös unta ja lepoa. Oman hyvinvoinnin kannalta on myös tärkeä muistaa, että tekee asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja olo. On myös hyvä tiedostaa, ettei vaaka useinkaan kerro koko totuutta. Tärkeämpää on tuntea olonsa jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.

Sama aihe on mietityttänyt myös nimimerkkiä Angela H.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Tiedätkö, että agilitya voi harrastaa ilman omaa koiraa, että hevospelosta voi päästä eroon tai että kunnari ei ole hyvän pelaajan merkki?