AurinkoLiikeRuoka

Pinkku Pinskun kesävinkit

Kesä, loma ja kaverit. Lue tubettaja Pinjan vinkit kesäpäivien viettoon.

Pinkku Pinskun kesävinkit

Pyöräily ilman päämäärää( kypärä!)

Ulkona pyöräily ja maisemien kattelu on ihan parasta, varsinkin kun auringonlasku on käynnissä! Ota kaveri mukaan joka haluaa lähteä pyöräilemään aurinkoisena päivänä ja pitäkää hauskaa. Kun aurinko porottaa taivaalla niin aurinkorasvan käyttö on suositeltavaa, että ei pala. Hatun käyttö estää auringonpiston ja vettä kannattaa juoda, ettei tule huono olo.

Picnic

Uusia ruokia, kesäisiä herkkuja, pientä kokkailua ja musiikin kuuntelua. Rauhallisessa puistossa hengailu viltillä ruokaa syöden, kuka voi siitä kieltäytyä?

Vaatteiden tuunaus

Jos sulla on esim. farkut jotka ovat revenneet tai lyhyet lahkeista, tuunaa niistä shortsit. Paidasta voi leikata topin tai siihen hienoja kuvioita.

Kuinka tehdä jäätee (tai jääkahvi)

Kuumalla ilmalla kuuman teen juominen ei välttämättä ole mieluisaa. Voit tehdä kuumasta teestä kylmää.

Ohje:
Keitä kuumaa vettä, laita teepussi liukenemaan sinne.
Laita tee jääkaappiin ja odota sen jäähtymistä.
Valmis!
Kahvilla sama juttu.

Vietä paljon aikaa kavereittesi kanssa!

Kun kesällä on lomaa niin vapaa-aikaa tulee huomattavasti lisää. Ystävät ovat tärkeitä ja saavat aina hyvälle mielelle. Uiminen, syöminen, telttailu, mökkeily, hengailu ystävän kanssa ei tee kenellekkään pahaa!

Katso myös Jaakko Parkkalin video ja vinkit kesään.

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis

KooKoon C-juniorit: ”Nuuska ja alkoholi tuovat vain takapakkia”

”Me ei nuuskata eikä käytetä päihteitä”, sanovat tavoitteellisesti lätkää pelaavat KooKoon C-juniorit Eetu Niemi, Erik Nevolainen ja Eetu Pukki.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinulla ei ole syytä pelätä, että tämä vaikuttaisi aivojesi toimintaan. Kombucha-juomia valmistetaan perinteisellä käymismenetelmällä, samalla tyylillä kuin vaikka simaa. Tämä tarkoittaa, että juomiin saattaa kehittyä matalia määriä alkoholia (alle 1,2 %). Puolikkaasta lasillisesta ei varmastikaan mitään haitallisia vaikutuksia tule, mutta suuria määriä ei ole kannattavaa juoda. Kombucha, kuten muutkin teejuomat, sisältää myös kofeiinia, joskin vähemmän kuin esimerkiksi energiajuomat. Kofeiinin saanti suurissa määrin voi olla haitallista ja aiheuttaa kofeiiniriippuvuutta etenkin nuorille, kun aivot ovat vielä kehittymässä. Lisätietoa aiheesta voit lukea täältä.

Valitettavasti Kombuchaa ei ole vielä kovin laajasti tutkittu, jotta meillä olisi selvä ymmärrys sen vaikutuksista terveyteen ja miten sen sisältämät aineet esimerkiksi kehossa reagoivat. Euroopassa ruokien turvallisuutta valvotaan kuitenkin tarkasti (Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA), joten ei kannata huolestua. Ravitsemuksessa ylipäänsä yksittäisillä ruoilla tai juomilla ei ole suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta, jos kaikkea syödään ja juodaan kohtuullisesti. Tärkeintä on kokonaisuus. Aivosi voivat ja kehittyvät hyvin, kun ruokit niitä terveellisellä ruoalla, nukut riittävästi ja liikut säännöllisesti.

Mukavaa kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi asiasta, sillä television katselu ei ole vaarallista eikä se aiheuta syöpää.

Arkeemme sisältyy nykypäivänä usein paljon istumista ja myös erilaisten ”ruutujen” ääressä olemista. Pitkäaikainen paikallaanolo ja ruudun ääressä oleminen voi kuitenkin saada olon tuntumaan ”vetämättömältä” ja aiheuttaa esimerkiksi niska- tai selkäkipuja.

Ihmiskeho- ja mieli tarvitsevatkin istumisen ja paikallaanolon vastapainoksi myös liikettä pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana. Istumista ja paikallaanoloa on hyvä pyrkiä tauottamaan esimerkiksi jaloittelemalla. Lisäksi arkipäivään on hyvä sisällyttää myös säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Liikkumalla säännöllisesti voi helposti edistää omaa hyvinvointiaan ja saada lisää energiaa arkipäivän puuhiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vapaa-ajalla voisi myös hyvin löhöillä telkkaria katsellen. Oman hyvinvoinnin kannalta kyse on ennen kaikkea tasapainosta arjen eri toimintojen välillä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

Vatsasi voi paremmin ja 4 muuta syytä syödä kasviksia

Kasvikset lautasellasi ovat enemmän kuin ruokaa! Tiesitkö, että ne vaikuttavat myös suolen toimintaan?

Kysymys & vastaus

Heippa!

Kiitos kysymyksestäsi kolesteroliin liittyen. Kolesteroli on elimistölle välttämätöntä, mutta elimistö myös tuottaa sitä itse, joten ruoasta ei kolesterolia ole välttämätöntä saada lainkaan. Veren kokonaiskolesterolin ei tulisi olla yli 5,0. Kolesterolitason pitäminen suositellulla tasolla on tärkeää, sillä kohonnut kolesteroli lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Sydän- ja verisuonitaudit ovat suomalaisilla erittäin yleisiä, joten oman sydämen terveydestä huolehtiminen nuoresta asti on erittäin fiksua.

Suurin kolesteroliin vaikuttava tekijä ruokavaliossa on rasvan laatu. Tyydyttynyt rasva (pääsääntöisesti eläinperäiset rasvan lähteet) nostaa kolesterolia, kun taas tyydyttymätön rasva (kasviperäinen rasva ja kala) auttaa kolesterolin hallinnassa. Lisätietoa rasvojen laadusta löydät Fressiksen tietopankista.

Leivän päälle kannattaa levittää pehmeitä kasvipohjaisia margariineja, joissa rasvan osuus on vähintään 60 g per 100 g tuotetta (ei siis kevytlevitteitä), mutta tyydyttyneitä rasvahappoja on enintään 30 %. Tämän saat helposti varmistettua rasvapurkin takaa ravintosisältötiedoista, joissa on ilmoitettu rasvan määrä per 100 g ja tyydyttyneen rasvan osuus. Sellaiset margariinit, joille on myönnetty Sydänmerkki täyttävät tämän suosituksen. Eli Sydänmerkki voi auttaa sopivien tuotteiden bongailussa. Lisäksi on olemassa kolesterolia alentavia levitteitä, joihin on lisätty kolesterolia alentavia kasvistanoleita tai -steroleita. Niiden käyttö ei kuitenkaan ole välttämättä tarpeellista, jollei sinulla ole todettu korkeaa kolesterolia ja siten esimerkiksi lääkäri on mahdollisesti suositellut sinulle niiden käyttöä.

Myös kuitupitoinen ruoka alentaa kolesterolia, joten on hyvä varmistaa, että ruokavaliosta saa myös riittävästi täysjyvää. Lisäksi säännöllinen liikkuminen sekä normaalipainoisena pysyminen auttavat kolesterolin hallinnassa.

Voit lukea lisää aiheesta esimerkiksi täältä.

Tsemppiä vuoteen 2020!

Fressis