AurinkoLiikeRuoka

Pinkku Pinskun kesävinkit

Kesä, loma ja kaverit. Lue tubettaja Pinjan vinkit kesäpäivien viettoon.

Pinkku Pinskun kesävinkit

Pyöräily ilman päämäärää( kypärä!)

Ulkona pyöräily ja maisemien kattelu on ihan parasta, varsinkin kun auringonlasku on käynnissä! Ota kaveri mukaan joka haluaa lähteä pyöräilemään aurinkoisena päivänä ja pitäkää hauskaa. Kun aurinko porottaa taivaalla niin aurinkorasvan käyttö on suositeltavaa, että ei pala. Hatun käyttö estää auringonpiston ja vettä kannattaa juoda, ettei tule huono olo.

Picnic

Uusia ruokia, kesäisiä herkkuja, pientä kokkailua ja musiikin kuuntelua. Rauhallisessa puistossa hengailu viltillä ruokaa syöden, kuka voi siitä kieltäytyä?

Vaatteiden tuunaus

Jos sulla on esim. farkut jotka ovat revenneet tai lyhyet lahkeista, tuunaa niistä shortsit. Paidasta voi leikata topin tai siihen hienoja kuvioita.

Kuinka tehdä jäätee (tai jääkahvi)

Kuumalla ilmalla kuuman teen juominen ei välttämättä ole mieluisaa. Voit tehdä kuumasta teestä kylmää.

Ohje:
Keitä kuumaa vettä, laita teepussi liukenemaan sinne.
Laita tee jääkaappiin ja odota sen jäähtymistä.
Valmis!
Kahvilla sama juttu.

Vietä paljon aikaa kavereittesi kanssa!

Kun kesällä on lomaa niin vapaa-aikaa tulee huomattavasti lisää. Ystävät ovat tärkeitä ja saavat aina hyvälle mielelle. Uiminen, syöminen, telttailu, mökkeily, hengailu ystävän kanssa ei tee kenellekkään pahaa!

Katso myös Jaakko Parkkalin video ja vinkit kesään.

Kysymys & vastaus

Hyvä kysymys! Juomissa on erilaisia happoja ja osa niistä on hampaille haitallisia, koska ne ohentavat hampaan kiillettä. Kun kiille ohenee, hampaat haurastuvat ja lohkeilevat helpommin.

Hapoista haitallisia ovat askorbiinihappo (E300), omenahappo (E296), sitruunahappo (E330) ja fosforihappo (E338). Näitä voi olla juomissa luonnostaan tai lisättynä. Hapot laskevat juoman pH:ta ja alhainen ph (alle 5,5) taas aiheuttaa kiilteen ohenemista.  Jos siis juoman ainesosaluettelossa on mainittu jokin seuraavista hapoista tai niiden E-koodi, tietää, että juoma on hampaille haitallinen eikä sitä kannata juoda säännöllisesti.

Tavallinen, maustamaton vissy on turvallinen valinta hampaiden kannalta, koska kuplivuuden aiheuttava hiilihappo on hampaille turvallista. Sen sijaan maustetut vissyt saattavat sisältää edellä mainittuja haitallisia happoja. Samoin monet limsat ja energiajuomat sisältävät näitä haitallisia happoja, mahdollisen sokerin lisäksi, joka on myös hampaille haitallista. Janojuomaksi hyvä valinta on vesi tai maustamaton vissyvesi.

Hyvää syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymykseesi ei voi vastata suoraan, koska sekä vegaani- että sekaruokavalion voi muodostaa hyvin tai huonosti. Eli pelkän ruokavalion nimen perusteella on hankalaa, ellei mahdotonta arvioida ruokavalion terveellisyyttä. Siksi enemmän kannattaa miettiä sitä, miten hyvä ruokavalio muodostuu.

Yleisesti ottaen paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on terveydelle hyväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että joka aterialla kannattaisi syödä jotain kasviksia, mielellään mahdollisimman monipuolisesti. Hyvään ruokavalioon kuuluu muitakin ”perusjuttuja” kuten, että kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti (noin 5 ateriaa päivässä) ja syödä sen verran, kun on nälkä.

Myös monipuolisuus kuuluu terveelliseen ruokavalioon, noudattaa sitten vegaani- tai sekaruokavaliota, tai aivan jotain muuta ruokavaliota. Kasvisten syönnin lisäksi olennaista on saada ruoasta hiilihydraatteja (hyviä lähteitä mm. peruna, pasta, leipä, puurot, jotkut murot ja myslit) ja proteiineja (kasviproteiineista, maitotuotteista, kalasta, munista ja lihasta). Rasvan suhteen kannattaa valita pehmeän rasvan lähteitä eli margariineja ja öljyjä. Eri tuoteryhmissä Sydänmerkki auttaa löytämään terveelliset valinnat. Vegaaniruokavaliota ovat myös pohtineet nimimerkit S.S. ja meow.

Karkkia tai mitä tahansa muita, suolaisia ja makeita herkkuja mahtuu hyvään ruokavalioon, mutta ei kovinkaan paljon. Asian voi miettiä vaikka niin, että jos oma ruokavalio olisi kolmion mallinen, niin herkut saisi olla vain yksi kolmion kärki. Muu osa kolmiota tulisi olla ”oikeaa ruokaa”.

Kysymyksessäsi pohdit myös lapsen/ teinin unen määrää. Unen tarve on jossain määrin yksilöllistä, mutta keskimäärin nuori tarvitsee unta 8–10 tuntia joka yö. Unen tarve voi kasvaa, kun fyysinen ja psyykkinen kuorma lisääntyy. Unen aikana keho palautuu fyysisestä rasituksesta ja lataa akkuja seuraavaa päivää varten. Myös aivot tarvitsevat unta, sillä unen aikana aivot käsittelevät edellisenä päivänä opitut asiat ja päivän tapahtumat. Riittävä uni tukee siis uuden oppimista, luovuutta ja tunteiden käsittelemistä. Unen merkityksestä voit lukea lisää täältä ja täältä. Myös nimimerkki S.K. on pohtinut nuoren unen tarvetta.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Fressis

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

IBS-oireista johtuvat kipu vie Siiri Kinnarilta, 18, usein voimia, mutta perhe ja harrastukset auttavat jaksamaan. Tarkka ruokavalio helpottaa oloa.