MieliYleinen

Pinkku Pinsku: vahvaksi kasvanut

Kun tubettaja Pinkku Pinsku eli Pinja Sanaksenaho, 17, julkaisee videon, seuraajilta tullut palaute on kaikkein tärkeintä.

Pinkku Pinsku: vahvaksi kasvanut

”Positiivista palautetta tulee ihan sikana. Toisaalta varsinkin kun olin nuorempi ja seuraajanikin olivat nuorempia, vihapostiakin tuli paljon. Se tuntui ikävältä, mutta ei hidastanut mua. Nykyään ajattelen, että haukkujat ovat mua alempana ja yrittävät vetää muakin alas. Tuben ansiosta mulla on paksu nahka.

Mulla on paljon läheisiä ystäviä lapsuudesta ja ihan viime vuosiltakin. Tunnettuuden myötä olen törmännyt myös feikkeihin tyyppeihin, jotka haluavat olla mun kanssa siksi, että haluavat saada vaikka seuraajia tai sellaista. Mutta kyllä sen ihmisestä huomaa, että onko se aito vai feikki ystävä.

Kaikki, mitä teen, ei ole julkista. Mulla on edelleen oma yksityiselämäni. En myöskään koskaan tekisi videoita esimerkiksi ihmissuhderiidoista. Poliittiset asiat ei myöskään ole yhtään mun juttu.

Pinkku Pinskun vinkit tubettajalle

En vertaa videoideni suosiota muihin tubettajiin, vaan omiin aikaisempiin videoihini. Jos näyttökertoja tulee vähemmän kuin ajattelin, mietin, että teinkö mä jotain väärin – oliko tämä siis huono video?

Jos haluat tubettaa, mieti ensin, haluatko tehdä esimerkiksi omasta elämästä ja arjesta kertovia vlogivideoita tai vaikkapa pelivideoita, ja anna kanavalle nimi sen mukaan. Itse en varmaan enää valitsisi Pinkku Pinskua, vaikka se tuntui hyvältä idealta 11-vuotiaana. Toisaalta esimerkiksi PinjaGamer ei käy, jos haluaakin tehdä vlogeja.

Videoita voi hyvin tehdä ihan puhelimella, mutta editointia kannattaa harjoitella. Kaikkein tärkeintä on, että keskityt omaan juttuusi ja teet asioita itseäsi varten, et muita miellyttääksesi.

Jos voisin sanoa jotain 11-vuotiaalle itselleni, sanoisin, että tulet kokemaan tubettamisen myötä asioita, joita et uskoisi ikinä tapahtuvan. Keskity positiiviseen ja anna
vihan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!”

Entä voisiko Pinkku Pinsku ajatella viettävänsä somettoman päivän, ja mitä tapahtui, kun Pinkku Pinsku hörppäsi energiajuomaa juuri ennen fudistreenejä.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie, kuva Sanna Lehto

 

 

Pieni muutos, fressimpi fiilis

Mikä saa e-pelaajan jaksamaan pitkät stream-sessiot ja mikä auttoi sometähden tv-uralle. Entä mikä pitää lumilautailijan kisaiskussa? Fressimpi fiilis -kampanjassa kolme vaikuttajaa kertovat arjen pienistä tavoistaan, jotka vaikuttavat positiivisesti mielen hyvinvointiin.

Fressimpi e-pelausfiilis

Mikkis, eli Mikkoville Palm, on entinen SM-tason lukkopainija, Suomen parhaita Fortnite-pelaajia ja suosittu tubettaja. Pienet arkiset tavat saavat hänet jaksamaan läpi kisojen ja pitkien streamaussessioiden.

Fressimpi esiintymisfiilis

Carola tunnetaan erityisesti Tiktokin kolmisarvine_-kanavasta, mutta tämän syksyn jälkeen myös Elisa Viihteellä käynnistyvän Häräntappoase-sarjan pääroolin näyttelijänä. Carolan vinkit ovat auttaneet häntä jaksamaan tehdä säännöllisesti somea ja toivat hänelle unelmien kesätyöpaikan.

Fressimpi snoukkausfiilis

Henna on lumilautailija ja innokas skeittaaja, jonka ura on lähdössä kovaan nosteeseen. Instagramissa Hennaa seuraavat tietävät hänet erityisesti hyvästä energiasta ja vauhdikkaista snoukkausvideoista. Hänelle arjen pienet tavat ovat olleet avainasemassa “poikien lajissa” pärjäämiselle.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

ZoneVD: ”Miksi tupakkatuotteita ei kannata käyttää?”

Tubettaja ZoneVD kertoo, ettei ole koskaan koittanut tupakkatuotteita, eli tupakkaa, nuuskaa tai sähkösavuketta – eikä aio sitä koskaan tehdä. Katso video ja kuulet syitä sille, miksi hän on päättänyt...

ZoneVD