Rytmi

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

Pidä huolta mielestäsi

Relaa

Muista rentoutua. Mikä on sinun oma rentoutumiskeinosi? Kuunteletko musiikkia, urheiletko, soitatko tai laulatko, teetkö käsitöitä, vietätkö aikaa kavereiden kanssa?

Uskalla yrittää

Jokaisella on omat vahvuutensa. Ei haittaa, vaikka asiat eivät aina onnistuisi. Yrittäminen kannattaa aina.

 

Mitä onni on?

Tunnista, mitkä asiat tekevät sinut onnelliseksi.

 

Hyvät arkirutiinit

Yritä löytää itsellesi sopiva, tasapainoinen arki. Välillä voi olla haastavaa tasapainottaa arkea koulun, harrastuksen, töiden ja kaverien kanssa. Jos koet tämän olevan haastava, voit kokeilla eri arjen osa-alueiden merkitsemistä kalenteriin. Muista mikä sinulle on ensisijaista, ja aikatauluta näiden mukaan menosi. Lue lisää arjen rytmistä ja rutiineista

 

Tee joku muu iloiseksi

Jotta mielesi voi hyvin näe kavereitasi ja pidä huolta, että teette asioita, jotka tekevät teidät iloisiksi.

 

Lue lisää asioista, joilla voit itse vaikuttaa mielen hyvinvointiisi Mielenterveyden kädestä

 

Teksti ja kuva Metropolian hoitajaopiskelijat

Stressin hallinta

Stressaako? Tässä muutama vinkki stressin poistamiseen.

Syötkö riittävästi?

Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Testaa saatko tarpeeksi bensaa koneeseen!

Oletko ruutuaddikti?

Kuinka paljon päivästäsi kuluu katse naulittuna näyttöön? Särkeekö niskaa ja hartioita?

Millainen nukkuja olet?

Arkirytmihäiriöitä lakanoiden välissä? Testaa unenlahjasi!

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Tupakkatuotteisiin Santalahti suhtautuu negatiivisesti.

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.