/ Kysymys & vastaus
LiikeRuoka

Painon tiputtaminen turvallisesti

Olen selvästi ylipainoinen ja tulossa on vanhojen tanssit ja tahtoisin näyttää siellä hyvältä. Olen alkanut lenkkeilemään ja karsinut sokeria. Ostin myös nyrkkeilysäkin ja olen innostunut nyrkkeilystä. Muutenkin minulle on tärkeämpää tulla vahvemmaksi kuin hoikaksi. Tahtoisin kuitenkin vinkkejä kuinka tehdä tämä turvallisesti mutta nopeasti. Olen todella sitoutunut tähän. Painan tällä hetkellä noin 82 kg ja tavoite olisi noin 70kg, kuinka siis onnistua?

Angela H

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Mielestäni tavoitteesi tulla pikemminkin vahvemmaksi kuin hoikaksi kuulostaa hienolta tavoitteelta. Terve itsevarmuus kumpuaa ryhdikkyydestä ja itsensä kunnioittamisesta, silloin myös näyttää hyvältä!

Terveellisen ruokailun kannalta tärkeitä asioita ovat ruokailurytmi ja ruoan sisältö. Ruokailurytmin olisi hyvä olla säännöllinen. Syödä siis pitää, mutta terveellisesti ja säännöllisesti. Ruokailun voi rytmittää 3-5 tunnin välein esimerkiksi näin: aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä lisäksi 1-2 välipalaa. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, hyviä proteiinin lähteitä sekä hyvänlaatuisia rasvoja. Näin täyttää vatsan terveellisellä ruoalla pysyen kylläisenä eikä tule herkuteltua koko ajan. Kannattaa kuitenkin ruokavalionkin suhteen muistaa se, että täysvaltainen ehdottomuus on harvoin hyvä asia ja joskus elämästä saa myös nauttia. Viikosta voi esimerkiksi päättää yhden päivän, jolloin suo itselleen herkkuhetken. Kaikenlaiset kaalikeitto- ja mehudieetit kannattaa ehdottomasti unohtaa. Etenkään kasvavan nuoren ei pitäisi koskaan noudattaa tällaisia laihdutuskuureja.

Liikunnan lisääminen on tärkeää ennen kaikkea sen vuoksi, että liikunnalla on niin monia hyviä vaikutuksia terveydelle: sydän- ja verenkierto elimistö kiittää ja aineenvaihdunta, mieliala, keskittymiskyky sekä unen laatu paranevat. Lisäähän liikunta lisäksi energian kulutustakin. Säännöllinen liikunta saa sinut kuitenkin ennen kaikkea kokonaisvaltaisesti voimaan paremmin ja siksi siitä kannattaa pitää kiinni!

Pidäthän mielessäsi sen, että sinulle on tärkeämpää tulla vahvemmaksi kuin hoikaksi. Pohdi, miten voisit muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi ja tee muutoksia asteittain niin, että pystyt pitämään niistä kiinni arjen tiimellyksessä. Kerroit jo esimerkiksi karsineesi ruokavaliostasi sokeria ja se on jo oikein hyvä muutos. Lisäksi pidä yllä tuo hyvä motivaatiosi liikuntaan eli jatka nyrkkeilyä ja lenkkeilyä. Nyrkkeillessä saa esimerkiksi yläkropan vahvistumaan ja lenkkeily on hyvää aerobista treeniä, näiden lajien parissa saat myös ajatukset kiireisestä arjesta hetkeksi pois. Samalla saat myös ryhdikkään olemuksen ja kepeät tanssiaskeleet, joten tulet näyttämään varmasti upealta vanhojen tansseissa!

Jos kaipaat lisäneuvoja, voit hakeutua kouluterveydenhoitajan luokse. Voitte käydä yhdessä läpi tilannettasi ja voit esimerkiksi saada lähetteen ravitsemusterapeutille. Voit lukea Fressiksen tietopankista lisää ruoasta ja liikunnasta.

 

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos viestistäsi! Hienoa että haluat auttaa ystävääsi ja olla hänen tukenaan, vaikeissa tilanteissa ystävien merkitys korostuu entisestään. Mikäli epäilet, että ystävälläsi saattaa olla syömishäiriöön viittaavaa käyttäytymistä, on aiheen puheeksi ottaminen tärkeää, sillä mitä aiemmin tilanteeseen pystyy puuttumaan, sitä nopeammin toipuminen voi käynnistyä.

Kannattaa valmistautua hyvin tilanteeseen, jossa aiot ottaa aiheen puheeksi. Voit esimerkiksi pyytää ystäväsi kävelylle tai sellaiseen paikkaan, joka on turvallinen ympäristö, eikä ole pelkoa, että tilanteeseen tulisi ulkopuolisia henkilöitä tai muita keskeytyksiä. Mieti etukäteen mitä haluat sanoa, ja muotoile mieluiten lauseesi ns. omasta näkökulmastasi: ”Sinä olet huolestunut, koska sinusta tuntuu, että ystävällä ei ole kaikki hyvin”. Esittele siis asiasi sillä tavalla, miten sinä olet sen kokenut ja huomannut, ettei ystävästäsi tunnu, että syyllistäisit tai syyttäisit häntä. Voit jatkaa kysymällä, että onko ystäväsi itse kiinnittänyt huomiota siihen, ettei hän syö koulussa täysipainoista lounasta? Voi olla, että käyttäytymisen taustalla on muitakin huolia, joten ehkä kannattaa tiedustella, onko ystävälläsi murheita elämän muilla osa-alueilla, liittyen esimerkiksi perheeseen. On hyvä myös korostaa, että välität ystävästäsi ja haluat auttaa ja olet valmis kuuntelemaan hänen huoliaan.

Mikäli sinusta tuntuu hankalalta ottaa asia puheeksi kasvotusten, voit harkita viestin tai kirjeen kirjoittamista. Kun ystäväsi saa viestin ollessaan yksin, voi se herätellä häntä olemaan vastaanottavaisempi.

Lisäksi vinkkaan sinulle Syömishäiriöliiton tukipalvelut, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää: Syömishäiriötä sairastaville ja läheisille on olemassa maksuton tukipuhelin. Tukipuhelimessa päivystävät Syömishäiriöliiton työntekijät. Lisäksi Syömishäiriöliitolla on SYLI-chat, josta voi saada apua. Syömishäiriöliiton sivuilla on myös paljon lisätietoa aiheesta ja vertaistukea, joita kannattaa hyödyntää. Apua voi tarvittaessa hakea myös kouluterveydenhuollon kautta.

Tsemppiä ja aurinkoista kevään jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi, sillä maito ei aiheuta rintasyöpää eikä muitakaan syöpiä. Nykytiedon mukaan maito on terveyden kannalta neutraali tai lievästi terveyttä edistävä tuote. Tämä tarkoittaa, että jos maito vaikuttaa terveyteen jollain tavalla, niin enintään positiivisesti, mutta vaikutukset eivät ole suuria. Ravitsemuksessa kuitenkin kokonaisuus ratkaisee ja yksittäisillä ruoilla on loppujen lopuksi aika pieni merkitys kokonaisterveyteen. Jos syö pääsääntöisesti terveellistä ruokaa säännöllisesti, niin sillä pääsee jo tosi pitkälle.

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan, että nestemäisiä maitotuotteita käytetään 5-6 dl päivässä. Tämä ei tarkoita, että maitoa tulee juoda puoli purkkia päivässä, vaan tähän lasketaan myös jugurtti, piimä, viili ym. maitotuotteet. Ja ilmankin maitoa pärjää mainiosti, mutta tällöin tulee kiinnittää huomiota muutamiin ravintoaineisiin, joita maitotuotteista saa. Maitotuotteet ovat ruokavaliossamme keskeisiä kalsiumin, jodin, D-vitamiinin sekä B12-ja B 2-vitamiinin lähteitä. Jos esimerkiksi suosii kasvipohjaisia jugurtteja ja kasvimaitoja, niin kannattaa varmistaa purkin kyljestä, että niihin on lisätty näitä vitamiineja.

Netissä esiintyy valtava kirjo kaikenlaisia terveysväitteitä ja muun muassa erilaisia listauksia siitä, mitä syöpiä mitkäkin ruoat aiheuttavat. Tällaisia väittämiä lukiessa kannattaa olla melko kriittinen ja miettiä, onko sivusto/tietolähde luotettava. Jos haluat lukea vielä lisää maidosta luotettavasta lähteestä, niin kannattaa tsekata Ruokatieto yhdistyksen artikkeli sekä Syö hyvää -materiaali.

Mukavaa kevättä!

Fressis

”Elämääni mahtui vain treenaaminen”

Katariina sairastui ylikuntoon lukiossa. Omaan kehoon rakastuminen on vaatinut aikaa, mutta nyt Katariina on onnellisempi kuin koskaan.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Synnynnäinen selkäydinvamma ja pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Punaiseksi lihaksi luetaan naudan, porsaan sekä lampaan liha sekä joskus myös riista ja hevosen liha. Lisäksi kaikki näistä valmistetut lihajalosteet, kuten leikkelet, makkarat ja jauheliha ovat punaista lihaa/prosessoituja lihajalosteita. Jauhelihaa voi toki valmistaa esimerkiksi broileristakin, eli jauheliha ei automaattisesti ole punaista lihaa.

Punaista lihaa suositellaan syötävän enintään 500 grammaa viikossa, mikä tarkoittaa viikkotasolla noin 3-5 annosta, riippuen toki annoskoosta. Punainen liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde, mutta etenkin lihajalosteet sisältävät usein runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa. Lihatuotteista kannattaakin valita mahdollisimman vähärasvaisia ja suolaisia tuotteita.

Kuten sanoit, laajoissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihajalosteiden ja punaisen lihan runsas käyttö lisää suolistosyövän riskiä, eritoten paksusuolensyövän osalta. Tästä johtuen punaiselle lihalle onkin annettu käyttösuositus 500 g viikossa ja yleisesti ihmisiä neuvotaan vähentämään lihan syöntiä.

Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että syöpää sairastuminen on taattua, vaan runsaasti lihaa syövillä on hieman suurempi todennäköisyys sairastua, kuin niillä, jotka eivät syö punasta lihaa yhtä paljon. Punaiseen lihaan ja lihavalmisteisiin kannattaa sekä terveyden, että ympäristön näkökulmasta suhtautua satunnaisena erityisruokana – lihaa ei tarvitse olla joka aterialla, vaan esimerkiksi muutama liha-ateria viikossa on hyvin suositusten puitteissa. Lisää aiheesta voit lukea halutessasi täältä.

Mukavaa alkanutta kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Alipainolla tarkoitetaan sitä, että painon suhde pituuteen on liian pieni. Selvä alipaino ei ole terveydelle hyväksi. Lisäksi, jos alipaino on pitkäkestoista ja siihen liittyy fyysiseen ja psyykkiseen vointiin liittyviä oireita, tilanne voi johtaa terveydelle haitalliseen tilanteeseen. Alipainon vaarallisuus terveydelle riippuu siis alipainon vakavuudesta, kestosta ja sen taustalla olevista asioista.

Säännöllinen, riittävä ja monipuolinen ravitsemus on tärkeää kaikille, mutta erityisesti kasvaville lapsille ja nuorille. Ruoan määrän lisäksi myös ruoan sisällöllä ja ruokailun säännöllisyydellä on merkitystä. Ruokailurytmin olisi hyvä olla säännöllinen. Päivän aikana voi syödä esimerkiksi 3-5 tunnin välein (aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, lisäksi omasta päivärytmistä ja liikunnan määrästä riippuen 1-2 välipalaa). Ruokavaliossa kannattaa tietysti suosia kasviksia, täysjyväviljaa, hyviä proteiinin lähteitä ja hyvälaatuista rasvaakin tarvitsemme ehdottomasti. Ruokailun ja ravitsemuksen lisäksi myös liikunta vaikuttaa painoon. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän täytyy kiinnittää huomiota siihen, että syö riittävästi ja monipuolisesti. Myös lepo ja palautuminen ovat olennaisia asioita. Rentous ja elämästä nauttiminen on tärkeää! Herkkuhetkillekin on siis paikkansa eikä ruokailun ja liikunnan suhteen pidä olla ehdoton.

Jos tarkoituksenmukaisesti säätelee ruokamäärää ja/tai harrastaa runsaasti liikuntaa pitääkseen painon liian alhaisena, on syytä huolestua. Tällöin taustalla voi olla syömishäiriöön liittyviä ajatusmalleja. Tällöin olisi tärkeää keskustella asiasta jonkun kanssa ja hakea tilanteeseen ammattilaisen apua. Lisäksi joskus alipaino voi johtua myös fyysisestä sairaudesta. Tällöin lapsen tai nuoren pituuskasvukin voi hidastua. Jos todella syö hyvin ja monipuolisesti ja paino on silti turhan alhainen, tilannetta voi olla hyvä seurata ja joitakin sairauksia on hyvä sulkea kertaalleen pois lääkärin tutkimuksella ja verikokeilla – etenkin, jos on muitakin oireita kuten vaikka toistuvaa vatsakipua.

Tietämättä tarkkaan painoasi, pituuttasi, ikääsi ja muuta terveydentilan taustaa, kysymykseesi on vaikea ottaa yksityiskohtaisemmin kantaa. Jokainen meistä on lisäksi yksilöllinen. Olemme esimerkiksi luustoltamme ja lihaksistoltamme erilaisia. Toiset saattavat pysyä hyvin hoikkina hyvästä syömisestä huolimatta ja toisille taas liiallisen painon kertyminen voi olla haastavaa hallita. Joskus peili kertoo paremman totuuden kuin vaaka. Kaikkein tärkeintä on se, että voi hyvin, on terve ja tyytyväinen itseensä!

Voisit kuitenkin käydä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luona juttelemassa ruokailustasi ja painostasi. Voit ehkä saada häneltä tarvittaessa jotain hyviä vinkkejä ruokailun suhteen. Tarvittaessa painoasi ja kasvuasi voidaan myös seurata ja sinut voidaan myös varmuudeksi ohjata lääkärille.

Aurinkoista kevättä!

Fressis