LiikeYleinen

Stringit, Converset vai kumpparit – ulkoile kuin ammattilainen

Partiolaisten vinkeillä ulkoilet kuin ammattilainen ja vältät aloittelijan mokat – kuten sadetakin oston.

Stringit, Converset vai kumpparit – ulkoile kuin ammattilainen

1. Missä happi kulkee?

”Keskellä peltoa kaukana kaupungista, mieluiten iltahämärässä ja hyvällä säällä!” Anni

”Kaupungin ulkoilureiteillä voi pyöräillä, juosta, mennä metsäkävelylle tai hiihtää.” Milja

Kansallispuiston luontopolulla pärjää monen tason liikkuja”. Sandra

”Lähiluonnossa! Lähialueen partiolaistenkin retkelle voi lähteä mukaan.” Niko

2. Yksin vai seurassa?

”Ystävien kanssa. Kun juttua riittää, ei tule heti hinku sisälle.” Milja

”Jos on ollut kiireistä, kaipaa omaa rauhaa. Jos taas jokin asia stressaa, ystävälle on mukava puhua.” Anni

”Parhaan kaverin ja koirien kanssa, mutta myös yksin kuulokkeet päässä kävely tuottaa iloa.” Sandra

”Raskaassa urheilusuorituksessa on aina hyvä olla joku mukana kannustamassa.” Niko

3. Stringit, Converset vai kumpparit?

”Paras ulkoiluvaate tuntuu hyvälle. Eli jos stringit ovat jonkun vaatekaapin mukavin vaate, niin niillä vaan!” Anni

”Liian tiukoissa vaatteissa saattaa tulla kylmä, sillä niissä ei ole eristävää ilmaa.” Niko

”Itse juuri ostin vedenpitävät nastakengät.” Sandra

”Vedenpitävällä kalvolla varustetut lenkkarit sopivat toiminnalliseen ulkoiluun. Perinteiset kumpparit ovat kuitenkin varma valinta.” Niko

4. Parasta ulkoilmassa?

”Hyvä olo jälkeenpäin”. Milja

”Ihana raikas tunne, kun saa hengitellä muutakin kun pölyä.” Anni

”Hyötyliikunta ja pakkasella punaiset posket.” Sandra

”Sen jälkeen pystyy keskittymään helpommin esimerkiksi opiskeluun.” Niko

5. Paljonko on tarpeeksi?

”Varttikin on parempi kuin ei ollenkaan.” Milja

”Kiireisenä päivänä sekin jo riittää, että pääsee ulos kääntymään ja haukkaamaan keuhkot täyteen puhdasta ilmaa.” Anni

”Tunnissa ehtii ylläpitämään omaa kuntoaankin.” Niko

6. Aloittelijan moka?

”Jos ajattelet ulkoilusta negatiivisesti, ulkoilukokemuksesikin on todennäköisesti negatiivinen. Lähde siis positiivisin mielin ulos.” Milja

”Älä suunnittele liikaa tai ota turhaa tavaraa mukaan. Pue päälle mukavat vaatteet ja lähde spontaanisti tutustumaan uusiin ympäristöihin.” Anni

”Sadetakin osto. Nykyään on nättejä vedenpitäviä tuulipuvuntakkeja, jotka hengittävät. Kuminen sadetakki ainoastaan varmistaa hikoilun.” Sandra

”Normaali kaupunkipukeutuminen ei riitä ulkoiluun. Pidempään ulkoillessa ihminen tarvitsee päälleen huomattavankin paljon enemmän vaatteita kuin samassa säässä töihin mennessä.” Niko

7. Eväsvinkkisi?

”Itse suosin hedelmiä, pähkinöitä ja energiapatukoita pitkillä retkillä. Isoa vesipulloa ei saa unohtaa. Talvisin kun ottaa termariin mukaan kuumaa kaakaota tai teetä, kiittää itseään myöhemmin.” Milja

”Ei ole parempaa kuin kylmä vesi, jos tulee hirveä jano. Mun eväisiin kuuluu myös hedelmät ja esimerkiksi tonnikala.” Anni

”Jokaiselta retkeltäni repusta löytyy valion maitokaakaota, mutta se ei ole paras kantaa.” Sandra

”Eväät kannattaa siis tehdä valmiiksi kotona. Ruoka pysyy lämpimänä, kun sen pakkaa termospulloon.” Niko

8. Miten säästät virtaa?

”Lataan puhelimen kotona täyteen ennen ulos lähtöä enkä näprää sitä koko aikaa ulkoillessa.” Milja

”Olen tavoitettavissa, mutta en räplää puhelinta. Pieni varavirtalähde on hyvä, jos aikoo pitkään ulkoilla.” Anni

”Kännykän kirkkauden säätö ja sovelluksien sulkeminen säästää akkua.” Sandra

”Jos retki on pitkä, voidaan pitää vain yhtä retkiseurueen puhelimista päällä virran säästämiseksi. Pakkasessa akku saattaa kulua nopeammin, minkä vuoksi puhelinta kannattaa hieman lämpimämmässä povitaskussa.” Niko

 

Kysymyksiin vastasivat partiolaiset Milja Harju (16) Keravalta, Anni Lehto (16) Lohjalta, Sandra Pikkarainen (20) Kotkasta ja Niko Tamminen (17) Helsingistä.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Oletko koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi?

Vapaaehtoistoiminnassa pääset itse auttamaan, oppimaan ja tekemään sinulle tärkeitä asioita. Toiminnan kautta pystyt laajentamaan omia verkostojasi ja saat mahdollisuuden vaikuttaa. Vapaaehtoisena voi toimia esimerkiksi järjestöissä, mutta voit toimia myös itsenäisesti ja oikeastaan missä vain! Oletko siis koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi? Tiesitkö, että vapaaehtoistoimintaa on kaikki sellainen toiminta, jota teet ilman rahallista korvausta, jonkun […]

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toit esiin, ettet uskalla kertoa seksuaalisesta suuntautumisestasi äidillesi. Tätä samaa pohtii moni muukin samassa tilanteessa elävä ihminen. Seksuaalinen suuntautuminen kertoo, keneen ihminen ihastuu tai rakastuu tai ketä kohtaan tuntee vetovoimaa. Seksuaalinen suuntautuminen on jokaisen henkilökohtainen ominaisuus ja kaikki tavat elää ja olla seksuaalinen ihminen ovat yhtä hyviä.

Mieti mitkä ovat asioita tai pelkoja, jotka estävät sinua ottamasta asian puheeksi äitisi kanssa. Tällaisen asian pohtimiseen usein tarvitaan apua ja sitä saa esim. anonyymisti Väestöliiton verkkoneuvontapalveluissa tai Sinuiksi-neuvontapalveluissa. Et ole asian kanssa yksin. Samaa on pohtinut esimerkiksi nimimerkki MH Fressiksen kysy asiantuntijalta –palstalla.

Kysymyksessäsi toit myös esiin sen, että äitisi ei suhtaudu kovin positiivisesti pelaamiseesi. Pelaamisen suhteen sinun kannattaa myös jutella äitisi kanssa ja sopia yhteiset pelisäännöt hänen kanssaan. Löydätte tukea sääntöjen tekemiseen esimerkiksi EHYT Ry:n sivulta.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.