LiikeMieliRytmi

Onks pakko harrastaa?

Fressiksen raati miettii, mitä voi kutsua harrastukseksi, ja pitääkö kaikilla olla sellainen.

Onks pakko harrastaa?

Useimmat tykkäävät tehdä jotain vapaa-ajalla koulun tai työn jälkeen. Parasta on sellainen tekeminen, johon voi suhtautua intohimoisesti ja johon aina haluaa palata. Mutta onko jokaisella pakko olla harrastus? Entä minkä voi luokitella harrastukseksi?

Kaksikymppiset Jade Tähtinen, Niko Suokas ja Minka Viljanen pohtivat harrastamisen syvintä olemusta.

 

Mikä on harrastus?

Niko: Monille tulee mieleen harrastuksista jalkapallo ja jääkiekko, mutta harrastus on paljon laajempi käsite. Mikä vaan säännöllisesti toistuva tekeminen voi olla harrastus.

Minka: Netflixin katselukin voi periaatteessa olla harrastus, mutta välillä on tärkeä lähteä pois kotoa, nähdä maailmaa ja saada kokemuksia.

Jade: Kaikkea taivaan ja maan välillä voi harrastaa. Pääasia, että kokee voivansa toteuttaa itseään.

 

Pitäisikö jokaisella olla harrastus?

Jade: Jokin mielenkiinnon kohde olisi itse kullekin hyväksi elämässä.

Minka: Harrastus tuo mukanaan lisää hyviä asioita elämään. Lisäksi harrastuksiin voi paeta esimerkiksi koulustressiä.

Niko: Kyllä harrastuksia kannattaa olla, koska ne ovat itselle mieluista tekemistä koulun tai työn ulkopuolella.

 

Voiko harrastuksesta tulla stressiä?

Jade: Aiemmin harrastin tanssia tunnin pari päivässä. Oli paljon harkkoja ja piti treenata näytöksiin omallakin ajalla, mistä alkoi tulla paineita.

Minka: Kiertelin parin bändin keikoilla ympäri Suomea. Siitä alkoi tulla stressi, koska tuntui, että piti olla aina paikalla.

Niko: SPR:llä ryhmänjohtajana voi tulla stressiä vastuusta, kun miettii, että saako hoidettua kaikki paperityöt ja koordinoitua toiminnan vuoron aikana.

 

Voiko harrastaminen viedä liikaa aikaa?

Minka: Olen valinnut sellaisen elämän, että harrastan paljon. Hyväksyn, että joudun sumplimaan muuta elämää harrastusten takia. Harrastuksista huolimatta täytyy hoitaa koulut ja työt.

Niko: Täytyy oppia aikatauluttamaan elämäänsä. Koska teen kolmivuorotyötä, merkitsen ensin työt kalenteriin ja sijoittele harrastuksia sitten sinne väleihin. Välillä on pakko jättää kaikki harrastukset väliin ja vain levätä.

 

Onko ihan ok rojahtaa sohvalle koulun jälkeen?

Niko: Kannattaakin levätä hetki, mutta aina ei voi jäädä sohvalle, koska silloin jää hienoja asioita kokematta.

Minka: Lepoa tarvitsee jokainen. Välillä on kuitenkin fiksua ottaa itseä niskasta kiinni, nousta sohvalta ja lähteä harrastamaan, vaikka väsyttäisikin, koska jälkikäteen voi huomata, että olipa hauskaa.

Jade: Ikinä ei ole pakko lähteä, ja jos on oikein väsynyt, kannattaa levätä. Mutta lähdettyä yleensä virkistyy.

 

Pitääkö harrastuksen olla kehittävä?

Minka: On kiva oppia uusia asioita, ja siksi kehittävä harrastus tuntuu mielekkäältä. Myös harrastus, joka ei kehitä yhtään mitään taitoja tai tietoja, voi olla aivan mainio.

Niko: Harrastuksista voi oppia taitoja, joista on hyötyä myöhemmin vaikka työnhaussa.

Jade: Tulee toiveikas olo, kun saa tehdä mielekästä asiaa ja kehittyä siinä. Se luo uskoa tulevaisuuteenkin.

 

Miten tunnistaa itselleen oikean harrastuksen?

Niko: Sinne on aina tosi kiva mennä tauonkin jälkeen. Jade: Itselle sopivassa harrastuksessa voi tehdä itselle tärkeää asiaa ihan omana itsenään.

Minka: Mieluisaa harrastusta tekee, vaikka siitä ei saa palkkaa. Ja lähteminen ei tunnu ikinä pakolta.

 

Miten voi löytää itselleen oikean harrastuksen?

Niko: Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti kaikenlaisia harrastuksia. Itsekin olen testannut vaikka mitä.

Minka: Kävin kokeilemassa jalkapalloa, sirkuskoulua, tanhua ja vaikka mitä – yhden kerran, kaksi viikkoa tai puoli vuotta. Jos en innostunut, kokeilin jotain muuta.

 

Voiko halvalla harrastaa?

Niko: Vapaaehtoistoiminta ei maksa mitään. Uimavalmentamisesta saan jopa kulukorvauksia.

Minka: Esimerkiksi partiossa on kohtuullinen muutaman kympin vuosimaksu, jolla pääsee osallistumaan kaikkeen. Monet harrastukset ovat ilmaisia, kuten lukeminen, kirjoittaminen ja luonnossa käveleminen.

 

Onko parempi harrastaa yksi vai porukassa?

Jade: Se riippuu ihan ihmisestä. Itse olen aina innostunut joukkuelajeista, koska tiimihenki tuo tsemppiä omaan tekemiseen. Kerran harrastin taitoluistelua, joka on yksilölaji, ja koin itseni siinä yksinäiseksi.

Minka: Kaverit saavat monesti lähtemään ja muutenkin tykkään tehdä enimmäkseen yhdessä. Joitakin asioita, kuten vaikka lukemista tai luonnossa kulkemista, teen mielelläni yksin, jotta pääsen rauhoittumaan. Joskus harrastusporukassa on kamalia tyyppejä, vaikka harrastus olisi kiva, ja silloin voi yrittää vaihtaa ryhmää tai seuraa.

 

Raati

 

Jade Tähtinen (vas.) harrastaa luottamustoimia, vapaaehtoistyötä muun muassa Tukiystävä-toiminnassa, VPK:ta ja matkustamista. Opiskelee materiaali- ja kemiantekniikan insinööriksi.

Niko Suokas  harrastaa ensiaputoimintaa SPR:llä, luottamustehtäviä OSKU ry:ssä ja uimavalmentamista. Työskentelee lähihoitajana kehitysvammaisten parissa.

Minka Viljanen harrastaa luonnossa liikkumista, kokkaamista ja bändien keikoilla kiertämistä. Opiskelee matkailualaa.

 

 

 

 

 

 

Teksti Susanna Cygnel, kuvat Antti Vettenranta

Katso myös

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää
RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

Liike

Riku, Toni ja Oskari: ”Voitetaan ja hävitään yhdessä”

Salibandy on tärkeä juttu Rikulle, Tonille ja Oskarille. Myös treenien ulkopuolella kolmikko elää urheilijan elämää.

LiikeMieli

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Hauskana tubettajana tunnettu Ronja G, 17, saa itseluottamusta ja parhaat kiksit arkeen tanssitunnin jytkeessä.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

1. Polkujuoksu metsän siimeksessä Polkujuoksu metsäpoluilla sopii kaikille, kun sopeuttaa reitin ja vauhdin omaan kuntoon ja taitoihin. Sykettä voi nostaa esimerkiksi pienillä ylämäkispurteilla. Hien saa pintaan helposti, ja samalla voi nauttia luonnosta. Lumi, 13, ja Amanda, 13, ovat harrastaneet polkujuoksua noin puoli vuotta yhdessä jalkapallojoukkueensa Rakehelmipallojen kanssa. Molemmista se on kivempi tapa liikkua kuin tavallinen […]

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

1. Kotihiiri: päiväunet tai koko yö makuupussissa ulkona Pystytä teltta pihalle tai vie patja parvekkeelle ja sujahda makuupussiin. Sopii mukavuudenhaluisille! 2. Aloitteleva eränkävijä: eväsretki farkuissa ja tennareissa Kerää kaveriporukka ja suunnittele maukkaat eväät. Jos pakkaat mukaan grillattavaa, varmista, ettei metsäpalovaroitus ole voimassa. Sipoonkorven kansallispuisto on parinkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja sinne pääsee julkisilla liikennevälineillä. […]

Vinkkejä parempaan yhdessäoloon

Nämä myönteisen vuorovaikutuksen tärpit toimivat irl ja online!

Kesätyöntekijänä Fressiksessä

Fressiksen neljä kesätyöntekijää kertovat millaista työ someapualaisena on ollut ja mitä he ovat oppineet työn aikana.