NuuskaTupakka

Nyt loppui tupakointi! Hyvästi nuuskakiekko!

Oletko päättänyt, ettet halua enää polttaa tai käyttää nuuskaa? Tässä yhdeksän vinkkiä, joiden avulla lopettaminen onnistuu helpommin.

Nyt loppui tupakointi! Hyvästi nuuskakiekko!

1. Lopeta rauhallisesti

Lopeta rauhallisesti. Vähennä pikkuhiljaa tupakan tai nuuskan käyttöä, kunnes nikotiiniriippuvuus on jo niin vähäistä, että tupakan tai nuuskaamisen voi lopettaa kokonaan.

2. Sitruuna

Puraise sitruunaa aina, kun sinuna tekee mieli mennä röökille tai laittaa knölli huuleen. Sitruunan kirpeys kääntää ajatukset pois tupakan ja nuuskan ympäriltä sekä lievittää nikotiinin himoa.

3. Ajattele tupakasta ja nuuskasta negatiivisesti

Suhtaudu negatiivisesti polttamiseen ja nuuskaamiseen. Kuvittele, mitkä myrkyt tunkeutuvat keuhkoihisi jokaisella vedolla tai miten nuuska syövyttää ylähuulen herkkää ihoa. Riippuvuus on osittain myös psykologista, joten järki puree siihen.

4. Pidä itsesi kiireisenä

Keksi muuta tekemistä. Kolme ensimmäistä päivää ovat yleensä vaikeimmat riippuvaiselle. Keksi päiville mieluisaa ohjelmaa ja koita olla ajattelematta paheita.

5. Kaverit apuun

Pyydä kavereilta apua! Pyydä, että he kieltävät sinua koskemasta nikotiiniin ja että he tukevat sinua, kun olet luovuttamassa.

6. Jos vieroitusoireet ovat kovat, nikotiinikorvaustuotteet voivat auttaa

Nikotiinikorvaustuotteet esim. purkat ovat vaihtoehto. Tee Fressiksessä riippuvuustesti (Tupakka, Nuuska), joka kertoo tarvitsetko korvaustuotteita. Myös alaikäinen voi käyttää niitä ohjatusti. Keskustele lääkärin kanssa asiasta.

7. Pidä pääsi

Tärkeintä on, että olet itse päättänyt lopettaa, etkä luovuta. Muista, miksi haluat lopettaa ja pysy mielipiteessäsi.

8. Vähän rajumpi vinkki: kuminauha

Laita kuminauha ranteesi ympärille. Aina, kun sinuna tekee mieli polttaa tai nuuskata napsauta kuminauha rannettasi vasten. Sen kautta aivot yhdistävät nikotiinin kipuun ja himo laantuu.

9. Uskallatko yrittää laittaa kerrasta poikki?

Cold Turkey -tekniikka eli kerrasta poikki on nopein keino lopettamiseen. Vieroitusoireet, kuten päänsärky tai hermostuneisuus, alkavat helpottaa ensimmäisten päivien jälkeen, mutta sen jälkeen alkaa helpottaa.

 

Vinkit kokosi: Aura Kraus

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska ja tupakka sisältävät runsaasti terveydelle haitallisia aineita ja yksi näistä on nikotiini. Kysyit, kuinka paljon enemmän nikotiinia on nuuskassa kuin tupakassa. Tähän on hankalaa vastata suoraan, sillä nuuskan sisältämä nikotiinipitoisuus ja tupakan sisältämä nikotiinipitoisuus vaihtelee eri merkkien välillä. Myös tupakkatuotteen sisältämän nikotiinin ja elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrät eivät ole yksiselitteisiä.

Nuuskan nikotiinipitoisuus voi vaihdella noin 8 milligramman ja yli 40 milligramman per gramma välillä. Tupakassa eli savukkeissa nikotiinia on arviolta 13-29 milligramma per savuke. Tupakka-askeissa ilmoitettu nikotiinimäärä tarkoittaa, kuinka paljon nikotiinia saa savukkeesta sitä poltettaessa. Tupakkalaki määrittää, että savukkeesta saa poltettaessa syntyä enintään 1 milligramman verran nikotiinia.

Nikotiinimäärä, joka ilmoitetaan eri tupakkatuotteissa ei kuitenkaan tarkoita suoraan, kuinka paljon nikotiinia kulkeutuu elimistöön. Elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrään vaikuttaa tuotteen nikotiinipitoisuuden lisäksi mm. nuuskan käyttöaika ja savukkeesta sisään hengitetyn savun määrä. Erään selvityksen mukaan 13 mg/g nikotiinia sisältävästä nuuskasta kulkeutuu suurin piirtein saman verran tai jopa hieman enemmän nikotiinia elimistöön kuin yhdestä poltetusta savukkeesta. Kuitenkin mitä vahvemmasta nuuskasta on kyse, eli mitä enemmän nuuska sisältää nikotiinia, sitä suurempi määrä nikotiinia kulkeutuu myös elimistöön.

Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta jo pieninä määrinä ja siksi me Fressiksessä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta ja tupakasta.

Halutessasi voit lukea lisää nuuskasta ja nikotiinista Fressiksen tietopankista.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

On vaikea sanoa tarkkaan, minkälaisia terveyshaittoja kertomasi koiranputken polttaminen aiheuttaa. Yleisesti ottaen minkä tahansa palavan materiaalin savun hengittäminen on aina terveydelle haitallista. Siksi on tärkeää, että lopetat koiraputken polttamisen. Jos koet lopettamisen hankalaksi, voit käydä kurkkaamassa Fressiksen tietopankista, mitä vinkkejä siellä annetaan tupakoinnin lopettamiseen. Moni keino varmasti tepsii myös sinun tapauksessasi.

Koiranputkessa piilee myös se vaara, että sama kasvi muistuttaa kahta myrkyllistä kasvia, hukanputkea ja myrkkykatkoa. Nämä kaksi myrkyllistä kasvia voivat aiheuttaa vakavia myrkytysoireita jo pieninä määrinä ja siksi niitä ei tulisi laittaa suuhun ollenkaan.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että haluat päästä nuuskasta eroon ja etsit tukea siihen! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerroit, että nuuskan käytöstä sinulle tulee olo, josta pidät. Nuuskan sisältämä nikotiini vaikuttaa aivoihin, joka johtaa mielihyvän tunteen syntymiseen. Kuitenkin toistuva nuuskan käyttö kasvattaa nikotiinin sietokykyä ja mielihyvän tunteen saamiseksi keho tarvitsee lisää nikotiinia. Tätä ilmiötä voi myös kutsua fyysiseksi riippuvuudeksi. Täällä voit tehdä testin nuuskariippuvuudesta.

Nuuskan käytön lopettamista kannattaa hieman suunnitella etukäteen. Esimerkiksi kavereille kannattaa kertoa aikomuksestaan lopettaa nuuskan käytön, jotta kaverit voivat tarvittaessa tukea lopettamisessa. Kavereiden kanssa voit sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Alkuun sinun kannattaa ihan kirjata ylös niitä syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Liikkuminen, riittävä uni ja terveellinen ruoka auttavat selviytymään niistä paremmin. Kannattaa varautua sellaisiin hetkiin, jolloin nuuskaa tekee mieli. Voit miettiä, mitä kivaa voit tehdä nuuskan käytön sijasta. Voit myös tiukan paikan tullen korvata nuuskan käytön xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla.

Lisää nuuskan käytön lopettamisesta voit lukea lisää Fressiksen tietopankista. Myös nimimerkit Tyttö1 ja K ovat kysyneet neuvoja nuuskan käytön lopettamiseen.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis

Tupakoinnin lopettamisen hyödyt

Katso hyviä syitä lopettaa röökaaminen jo tänään.