NuuskaTupakka

Nyt loppui tupakointi! Hyvästi nuuskakiekko!

Oletko päättänyt, ettet halua enää polttaa tai käyttää nuuskaa? Tässä yhdeksän vinkkiä, joiden avulla lopettaminen onnistuu helpommin.

Nyt loppui tupakointi! Hyvästi nuuskakiekko!

1. Lopeta rauhallisesti

Lopeta rauhallisesti. Vähennä pikkuhiljaa tupakan tai nuuskan käyttöä, kunnes nikotiiniriippuvuus on jo niin vähäistä, että tupakan tai nuuskaamisen voi lopettaa kokonaan.

2. Sitruuna

Puraise sitruunaa aina, kun sinuna tekee mieli mennä röökille tai laittaa knölli huuleen. Sitruunan kirpeys kääntää ajatukset pois tupakan ja nuuskan ympäriltä sekä lievittää nikotiinin himoa.

3. Ajattele tupakasta ja nuuskasta negatiivisesti

Suhtaudu negatiivisesti polttamiseen ja nuuskaamiseen. Kuvittele, mitkä myrkyt tunkeutuvat keuhkoihisi jokaisella vedolla tai miten nuuska syövyttää ylähuulen herkkää ihoa. Riippuvuus on osittain myös psykologista, joten järki puree siihen.

4. Pidä itsesi kiireisenä

Keksi muuta tekemistä. Kolme ensimmäistä päivää ovat yleensä vaikeimmat riippuvaiselle. Keksi päiville mieluisaa ohjelmaa ja koita olla ajattelematta paheita.

5. Kaverit apuun

Pyydä kavereilta apua! Pyydä, että he kieltävät sinua koskemasta nikotiiniin ja että he tukevat sinua, kun olet luovuttamassa.

6. Jos vieroitusoireet ovat kovat, nikotiinikorvaustuotteet voivat auttaa

Nikotiinikorvaustuotteet esim. purkat ovat vaihtoehto. Tee Fressiksessä riippuvuustesti (Tupakka, Nuuska), joka kertoo tarvitsetko korvaustuotteita. Myös alaikäinen voi käyttää niitä ohjatusti. Keskustele lääkärin kanssa asiasta.

7. Pidä pääsi

Tärkeintä on, että olet itse päättänyt lopettaa, etkä luovuta. Muista, miksi haluat lopettaa ja pysy mielipiteessäsi.

8. Vähän rajumpi vinkki: kuminauha

Laita kuminauha ranteesi ympärille. Aina, kun sinuna tekee mieli polttaa tai nuuskata napsauta kuminauha rannettasi vasten. Sen kautta aivot yhdistävät nikotiinin kipuun ja himo laantuu.

9. Uskallatko yrittää laittaa kerrasta poikki?

Cold Turkey -tekniikka eli kerrasta poikki on nopein keino lopettamiseen. Vieroitusoireet, kuten päänsärky tai hermostuneisuus, alkavat helpottaa ensimmäisten päivien jälkeen, mutta sen jälkeen alkaa helpottaa.

 

Vinkit kokosi: Aura Kraus

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Todella hienoa, ettet ole juonut alkoholia tai tupakoinut! Alkoholin käytön ja tupakoinnin vaikutukset ilmenevät ihmisillä yksilöllisesti, mutta sekä alkoholin että tupakan käytöllä on todettu olevan vaikutuksia muistin toimintaan. Esimerkiksi pitkäaikainen, runsas alkoholinkäyttö huonontaa tiedonkäsittelytoimintoja, kuten muistia, ja voi aiheuttaa jopa dementiatasoista oireilua. Tupakointi heikentää verenkiertoa ja vaikuttaa siten aivojen hapen saantiin ja näin muun muassa muistin toimintakykyyn.

Päihteettömänä sinulta säästyy aikaa ja rahaa, etkä altista itseäsi lukuisille alkoholin ja tupakan haitoille. Päihteettömänä olet myös mm. virkeämpi ja unenlaatusi on parempaa. Kannustan sinua siis ehdottomasti pysymään jatkossakin päihteettömänä 😉

Mukavaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön! Nopeimmin nuuskan haitat ilmenevät suun limakalvoilla, joiden kanssa nuuska on suoraan kosketuksissa. Ehkä huomasitkin nuuskaa käyttäessäsi, että ien ärtyi? Onneksi nuuskan aiheuttamat limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa.

Kerroit käyttäneesi nuuskaa yhteensä yhden kiekon verran. Olet käyttänyt nuuskaa siis varsin vähän aikaa ja nyt olet lopettanut sen käytön. Sinulle tuskin on aiheutunut nuuskan käytöstä mitään suurempaa haittaa. Tärkeintä on, että pysyt nuuskattomana myös jatkossa. Siten vältyt parhaiten nuuskan ja nikotiinin aiheuttamilta haitoilta.

Kivaa syksyä!

Fressis

Tupakkateollisuus kosiskelee sinua – huomasitko piilomainoksen?

Leffan päähenkilö imaisee coolisti tupakkaa ja puhaltelee savua rennosti ulos. Sporttisen somejulkkiksen vieressä lojuu nuuskapurkki treenisalin pukuhuoneessa. Sattumaako? Ei todellakaan.

Valmentaja esikuvana – nuuskaava valmentaja ei näytä hyvää esimerkkiä

Miten valmentajat voivat vaikuttaa nuorten nuuskan käyttöön? Aihetta pohtivat Fressiksen kesätyöntekijät Saku ja Seni.

Nuuska joukkuelajien keskuudessa

Miten nuuskaaminen näkyy joukkuelajien keskuudessa? Aihetta pohtivat Fressiksen kesätyöntekjät Emilia ja Miisa.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Tarkoitatkohan siis paperia, jota poltetaan kuin tupakkaa? Palamisesta syntyvän savun hengittäminen on aina terveydelle haitallista, riippumatta siitä, mitä poltetaan. Keuhkot on tarkoitettu hengittämään vain puhdasta ilmaa.

Paperitupakasta syntyvän savun hengittäminen ärsyttää varmasti hengityselimiä, mutta on vaikea sanoa tarkkaan, millaisia pidempiaikaisia vaikutuksia paperin polttamisesta elimistölle on. Paperitupakan polttamisesta ei ole esimerkiksi samanlaista tutkimustietoa kuin tupakan poltosta ja sen aiheuttamasta syöpäriskistä. Syövän syntyminen on muutenkin hyvin monivaiheinen ja usein vuosia vievä tapahtumasarja, johon vaikuttavat monet eri tekijät, kuten ikä, elintavat ja ympäristö.

Jos olet muutaman paperitupakan polttanut, tuskin mitään kovin vakavaa sinulle on siitä aiheutunut.

Kannustan sinua kuitenkin pysymään erossa paperitupakasta ja myös muista tupakkatuotteista, niin sinun ei tarvitse huolehtia niiden aiheuttamista terveyshaitoista 😉

Samaa aihetta on pohtinut palstallamme myös esimerkiksi nimimerkki Pelokas.

Mukaava syksyn jatkoa!

Fressis