Rytmi

Nukutko riittävästi?

Nukutko  riittävästi?

1. Olen mielestäni
a. aamuvirkku – herään useimmiten
reippaasti aamulla heti kellon soidessa.
b. hmm… en aamu- enkä iltavirkku.
c. iltavirkku – en saa unta kovin aikaisin
illalla ja valvon mieluusti pitkään.

2. Uusi lukkari ja 4 kasin aamua
a. Täytyy kai mennä ajoissa nukkumaan.
b. Ei hyvältä kuulosta, ei todellakaan.
c. En kyllä jaksa nousta, menen aina ysiin.

3. Olen iltaisin ruudun ääressä
a. kunnes nukkumaanmenoon on 1–2 h.
b. kunnes nukahdan, tietysti.
c. vaikka olisin rättiväsynyt.

4. Vanhemmat
a. varmistavat, että olen sängyssä
sovittuun aikaan.
b. huutelevat oven takaa, että nyt
nukkumaan sieltä. Ja taas uudestaan tunnin kuluttua.
c. nukahtavat itse aina iltakymmeneltä, koti on sen jälkeen meidän!

5. Kouluviikolla nukun joka yö
a. vähintään 9 tuntia.
b. noin 7 tuntia. Nukkuisin enemmänkin, mutta koulu alkaa niin aikaisin.
c. ihan tarpeeksi: 5–6 tuntia.
6. Aamuisin
a. heräilen rauhassa omaan tahtiini, mutta ehdin silti yleensä ajoissa kouluun.
b. herään syvästä unesta herätyskellon
pirinään.
c. en kuule herätystä tai torkutan
herätyskelloa ainakin puoli tuntia

7. Kylppärin peilistä näen aamuisin
a. aika freesin tyypin.
b. vähän aamuäreän tapauksen.
c. tummat silmänaluset ja kalpeat kasvot.

8. Kokeet koulussa, miten meni omasta mielestä?
a. Ihan hyvin, luulisin.
b. No jaa, oli vähän hankala päästä alkuun, mutta sitten tajusin.
c. Ketä kiinnostaa. En jaksanut todellakaan ajatella ja keskittyä.

9. Kun iltapäivällä väsyttää
a. lähden ulkoiluttamaan koiraa.
b. nukahdan sohvalle.
c. hörppään energiajuomaa.

10. Välipalaksi himoitsen
a. karjalanpiirakkaa ja jogurttia.
b. jotain makeaa.
c. hampurilaisateriaa kokiksella, tuplana ja vähän äkkiä.

Eniten A-vastauksia
Onnittelut, nukut tarpeeksi! Olet yleensä ajoissa koulussa ja hyväntuulinen muiden seurassa. Vastustuskykysi on vahva ja saatat välttää flunssat ja virukset. Jaksat ulkoilla ja harrastaa vapaa-ajalla. Et sorru tankkaamaan väsymykseesi suolaisia tai rasvaisia ruokia vaan valitset hyviä välipaloja. Jatka samaa rataa – kauniita unia!

Eniten B-vastauksia
Nukut useimmiten lähes riittävästi, mutta aamuisin olet välillä väsynyt ja iltapäivisin voi iskeä hillitön makeanhimo. Tunti pari lisäunta voisi helpottaa koulussa jaksamista. Kokeile sammuttaa kännykkä ajoissa ja lue vaikka lehteä ennen nukkumaanmenoa. Kevyt kävelylenkki illalla voi myös auttaa ren­toutumaan ja nukahtamaan.

Eniten C-vastauksia
Huonoja uutisia: kouluarkea ei ole ajastettu sinun sisäisen kellosi mukaan. Nukahdat myöhään ja herääminen on vaikeaa. Nukut selvästi liian vähän, mikä heikentää muistia, tarkkaavaisuutta ja oppimista. Olet ärtyisä – riitaannutko helposti muiden kanssa? Väsymykseesi tankkaat epäterveellistä ruokaa ja olet siksikin vaarassa sairastua jokaiseen flunssaan. Sinulle onkin erityisen tärkeää, että rauhoitat illan etkä ole kännykällä nukkumaanmenoon saakka.

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Kuva: Antti Vettenranta

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi asiasta, sillä television katselu ei ole vaarallista eikä se aiheuta syöpää.

Arkeemme sisältyy nykypäivänä usein paljon istumista ja myös erilaisten ”ruutujen” ääressä olemista. Pitkäaikainen paikallaanolo ja ruudun ääressä oleminen voi kuitenkin saada olon tuntumaan ”vetämättömältä” ja aiheuttaa esimerkiksi niska- tai selkäkipuja.

Ihmiskeho- ja mieli tarvitsevatkin istumisen ja paikallaanolon vastapainoksi myös liikettä pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana. Istumista ja paikallaanoloa on hyvä pyrkiä tauottamaan esimerkiksi jaloittelemalla. Lisäksi arkipäivään on hyvä sisällyttää myös säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Liikkumalla säännöllisesti voi helposti edistää omaa hyvinvointiaan ja saada lisää energiaa arkipäivän puuhiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vapaa-ajalla voisi myös hyvin löhöillä telkkaria katsellen. Oman hyvinvoinnin kannalta kyse on ennen kaikkea tasapainosta arjen eri toimintojen välillä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas