Rytmi

Nukutko riittävästi?

Nukutko  riittävästi?

1. Olen mielestäni
a. aamuvirkku – herään useimmiten
reippaasti aamulla heti kellon soidessa.
b. hmm… en aamu- enkä iltavirkku.
c. iltavirkku – en saa unta kovin aikaisin
illalla ja valvon mieluusti pitkään.

2. Uusi lukkari ja 4 kasin aamua
a. Täytyy kai mennä ajoissa nukkumaan.
b. Ei hyvältä kuulosta, ei todellakaan.
c. En kyllä jaksa nousta, menen aina ysiin.

3. Olen iltaisin ruudun ääressä
a. kunnes nukkumaanmenoon on 1–2 h.
b. kunnes nukahdan, tietysti.
c. vaikka olisin rättiväsynyt.

4. Vanhemmat
a. varmistavat, että olen sängyssä
sovittuun aikaan.
b. huutelevat oven takaa, että nyt
nukkumaan sieltä. Ja taas uudestaan tunnin kuluttua.
c. nukahtavat itse aina iltakymmeneltä, koti on sen jälkeen meidän!

5. Kouluviikolla nukun joka yö
a. vähintään 9 tuntia.
b. noin 7 tuntia. Nukkuisin enemmänkin, mutta koulu alkaa niin aikaisin.
c. ihan tarpeeksi: 5–6 tuntia.
6. Aamuisin
a. heräilen rauhassa omaan tahtiini, mutta ehdin silti yleensä ajoissa kouluun.
b. herään syvästä unesta herätyskellon
pirinään.
c. en kuule herätystä tai torkutan
herätyskelloa ainakin puoli tuntia

7. Kylppärin peilistä näen aamuisin
a. aika freesin tyypin.
b. vähän aamuäreän tapauksen.
c. tummat silmänaluset ja kalpeat kasvot.

8. Kokeet koulussa, miten meni omasta mielestä?
a. Ihan hyvin, luulisin.
b. No jaa, oli vähän hankala päästä alkuun, mutta sitten tajusin.
c. Ketä kiinnostaa. En jaksanut todellakaan ajatella ja keskittyä.

9. Kun iltapäivällä väsyttää
a. lähden ulkoiluttamaan koiraa.
b. nukahdan sohvalle.
c. hörppään energiajuomaa.

10. Välipalaksi himoitsen
a. karjalanpiirakkaa ja jogurttia.
b. jotain makeaa.
c. hampurilaisateriaa kokiksella, tuplana ja vähän äkkiä.

Eniten A-vastauksia
Onnittelut, nukut tarpeeksi! Olet yleensä ajoissa koulussa ja hyväntuulinen muiden seurassa. Vastustuskykysi on vahva ja saatat välttää flunssat ja virukset. Jaksat ulkoilla ja harrastaa vapaa-ajalla. Et sorru tankkaamaan väsymykseesi suolaisia tai rasvaisia ruokia vaan valitset hyviä välipaloja. Jatka samaa rataa – kauniita unia!

Eniten B-vastauksia
Nukut useimmiten lähes riittävästi, mutta aamuisin olet välillä väsynyt ja iltapäivisin voi iskeä hillitön makeanhimo. Tunti pari lisäunta voisi helpottaa koulussa jaksamista. Kokeile sammuttaa kännykkä ajoissa ja lue vaikka lehteä ennen nukkumaanmenoa. Kevyt kävelylenkki illalla voi myös auttaa ren­toutumaan ja nukahtamaan.

Eniten C-vastauksia
Huonoja uutisia: kouluarkea ei ole ajastettu sinun sisäisen kellosi mukaan. Nukahdat myöhään ja herääminen on vaikeaa. Nukut selvästi liian vähän, mikä heikentää muistia, tarkkaavaisuutta ja oppimista. Olet ärtyisä – riitaannutko helposti muiden kanssa? Väsymykseesi tankkaat epäterveellistä ruokaa ja olet siksikin vaarassa sairastua jokaiseen flunssaan. Sinulle onkin erityisen tärkeää, että rauhoitat illan etkä ole kännykällä nukkumaanmenoon saakka.

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Kuva: Antti Vettenranta

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis

Kesätyöntekijänä Fressiksessä

Fressiksen neljä kesätyöntekijää kertovat millaista työ someapualaisena on ollut ja mitä he ovat oppineet työn aikana.

Stressin hallinta

Stressaako? Tässä muutama vinkki stressin poistamiseen.

Syötkö riittävästi?

Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Testaa saatko tarpeeksi bensaa koneeseen!

Oletko ruutuaddikti?

Kuinka paljon päivästäsi kuluu katse naulittuna näyttöön? Särkeekö niskaa ja hartioita?