Rytmi

Nukutko riittävästi?

Nukutko  riittävästi?

1. Olen mielestäni
a. aamuvirkku – herään useimmiten
reippaasti aamulla heti kellon soidessa.
b. hmm… en aamu- enkä iltavirkku.
c. iltavirkku – en saa unta kovin aikaisin
illalla ja valvon mieluusti pitkään.

2. Uusi lukkari ja 4 kasin aamua
a. Täytyy kai mennä ajoissa nukkumaan.
b. Ei hyvältä kuulosta, ei todellakaan.
c. En kyllä jaksa nousta, menen aina ysiin.

3. Olen iltaisin ruudun ääressä
a. kunnes nukkumaanmenoon on 1–2 h.
b. kunnes nukahdan, tietysti.
c. vaikka olisin rättiväsynyt.

4. Vanhemmat
a. varmistavat, että olen sängyssä
sovittuun aikaan.
b. huutelevat oven takaa, että nyt
nukkumaan sieltä. Ja taas uudestaan tunnin kuluttua.
c. nukahtavat itse aina iltakymmeneltä, koti on sen jälkeen meidän!

5. Kouluviikolla nukun joka yö
a. vähintään 9 tuntia.
b. noin 7 tuntia. Nukkuisin enemmänkin, mutta koulu alkaa niin aikaisin.
c. ihan tarpeeksi: 5–6 tuntia.
6. Aamuisin
a. heräilen rauhassa omaan tahtiini, mutta ehdin silti yleensä ajoissa kouluun.
b. herään syvästä unesta herätyskellon
pirinään.
c. en kuule herätystä tai torkutan
herätyskelloa ainakin puoli tuntia

7. Kylppärin peilistä näen aamuisin
a. aika freesin tyypin.
b. vähän aamuäreän tapauksen.
c. tummat silmänaluset ja kalpeat kasvot.

8. Kokeet koulussa, miten meni omasta mielestä?
a. Ihan hyvin, luulisin.
b. No jaa, oli vähän hankala päästä alkuun, mutta sitten tajusin.
c. Ketä kiinnostaa. En jaksanut todellakaan ajatella ja keskittyä.

9. Kun iltapäivällä väsyttää
a. lähden ulkoiluttamaan koiraa.
b. nukahdan sohvalle.
c. hörppään energiajuomaa.

10. Välipalaksi himoitsen
a. karjalanpiirakkaa ja jogurttia.
b. jotain makeaa.
c. hampurilaisateriaa kokiksella, tuplana ja vähän äkkiä.

Eniten A-vastauksia
Onnittelut, nukut tarpeeksi! Olet yleensä ajoissa koulussa ja hyväntuulinen muiden seurassa. Vastustuskykysi on vahva ja saatat välttää flunssat ja virukset. Jaksat ulkoilla ja harrastaa vapaa-ajalla. Et sorru tankkaamaan väsymykseesi suolaisia tai rasvaisia ruokia vaan valitset hyviä välipaloja. Jatka samaa rataa – kauniita unia!

Eniten B-vastauksia
Nukut useimmiten lähes riittävästi, mutta aamuisin olet välillä väsynyt ja iltapäivisin voi iskeä hillitön makeanhimo. Tunti pari lisäunta voisi helpottaa koulussa jaksamista. Kokeile sammuttaa kännykkä ajoissa ja lue vaikka lehteä ennen nukkumaanmenoa. Kevyt kävelylenkki illalla voi myös auttaa ren­toutumaan ja nukahtamaan.

Eniten C-vastauksia
Huonoja uutisia: kouluarkea ei ole ajastettu sinun sisäisen kellosi mukaan. Nukahdat myöhään ja herääminen on vaikeaa. Nukut selvästi liian vähän, mikä heikentää muistia, tarkkaavaisuutta ja oppimista. Olet ärtyisä – riitaannutko helposti muiden kanssa? Väsymykseesi tankkaat epäterveellistä ruokaa ja olet siksikin vaarassa sairastua jokaiseen flunssaan. Sinulle onkin erityisen tärkeää, että rauhoitat illan etkä ole kännykällä nukkumaanmenoon saakka.

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Kuva: Antti Vettenranta

Syötkö riittävästi?

Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Testaa saatko tarpeeksi bensaa koneeseen!

Oletko ruutuaddikti?

Kuinka paljon päivästäsi kuluu katse naulittuna näyttöön? Särkeekö niskaa ja hartioita?

Millainen nukkuja olet?

Arkirytmihäiriöitä lakanoiden välissä? Testaa unenlahjasi!

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Tupakkatuotteisiin Santalahti suhtautuu negatiivisesti.

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

Onks pakko harrastaa?

Onko kaikilla pakko olla harrastus? Mikä itseasiassa luokitellaan harrastukseksi? Fressiksen raati pureutui harrastamiseen.