Rytmi

Nukutko riittävästi?

Nukutko  riittävästi?

1. Olen mielestäni
a. aamuvirkku – herään useimmiten
reippaasti aamulla heti kellon soidessa.
b. hmm… en aamu- enkä iltavirkku.
c. iltavirkku – en saa unta kovin aikaisin
illalla ja valvon mieluusti pitkään.

2. Uusi lukkari ja 4 kasin aamua
a. Täytyy kai mennä ajoissa nukkumaan.
b. Ei hyvältä kuulosta, ei todellakaan.
c. En kyllä jaksa nousta, menen aina ysiin.

3. Olen iltaisin ruudun ääressä
a. kunnes nukkumaanmenoon on 1–2 h.
b. kunnes nukahdan, tietysti.
c. vaikka olisin rättiväsynyt.

4. Vanhemmat
a. varmistavat, että olen sängyssä
sovittuun aikaan.
b. huutelevat oven takaa, että nyt
nukkumaan sieltä. Ja taas uudestaan tunnin kuluttua.
c. nukahtavat itse aina iltakymmeneltä, koti on sen jälkeen meidän!

5. Kouluviikolla nukun joka yö
a. vähintään 9 tuntia.
b. noin 7 tuntia. Nukkuisin enemmänkin, mutta koulu alkaa niin aikaisin.
c. ihan tarpeeksi: 5–6 tuntia.
6. Aamuisin
a. heräilen rauhassa omaan tahtiini, mutta ehdin silti yleensä ajoissa kouluun.
b. herään syvästä unesta herätyskellon
pirinään.
c. en kuule herätystä tai torkutan
herätyskelloa ainakin puoli tuntia

7. Kylppärin peilistä näen aamuisin
a. aika freesin tyypin.
b. vähän aamuäreän tapauksen.
c. tummat silmänaluset ja kalpeat kasvot.

8. Kokeet koulussa, miten meni omasta mielestä?
a. Ihan hyvin, luulisin.
b. No jaa, oli vähän hankala päästä alkuun, mutta sitten tajusin.
c. Ketä kiinnostaa. En jaksanut todellakaan ajatella ja keskittyä.

9. Kun iltapäivällä väsyttää
a. lähden ulkoiluttamaan koiraa.
b. nukahdan sohvalle.
c. hörppään energiajuomaa.

10. Välipalaksi himoitsen
a. karjalanpiirakkaa ja jogurttia.
b. jotain makeaa.
c. hampurilaisateriaa kokiksella, tuplana ja vähän äkkiä.

Eniten A-vastauksia
Onnittelut, nukut tarpeeksi! Olet yleensä ajoissa koulussa ja hyväntuulinen muiden seurassa. Vastustuskykysi on vahva ja saatat välttää flunssat ja virukset. Jaksat ulkoilla ja harrastaa vapaa-ajalla. Et sorru tankkaamaan väsymykseesi suolaisia tai rasvaisia ruokia vaan valitset hyviä välipaloja. Jatka samaa rataa – kauniita unia!

Eniten B-vastauksia
Nukut useimmiten lähes riittävästi, mutta aamuisin olet välillä väsynyt ja iltapäivisin voi iskeä hillitön makeanhimo. Tunti pari lisäunta voisi helpottaa koulussa jaksamista. Kokeile sammuttaa kännykkä ajoissa ja lue vaikka lehteä ennen nukkumaanmenoa. Kevyt kävelylenkki illalla voi myös auttaa ren­toutumaan ja nukahtamaan.

Eniten C-vastauksia
Huonoja uutisia: kouluarkea ei ole ajastettu sinun sisäisen kellosi mukaan. Nukahdat myöhään ja herääminen on vaikeaa. Nukut selvästi liian vähän, mikä heikentää muistia, tarkkaavaisuutta ja oppimista. Olet ärtyisä – riitaannutko helposti muiden kanssa? Väsymykseesi tankkaat epäterveellistä ruokaa ja olet siksikin vaarassa sairastua jokaiseen flunssaan. Sinulle onkin erityisen tärkeää, että rauhoitat illan etkä ole kännykällä nukkumaanmenoon saakka.

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Kuva: Antti Vettenranta

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

EPT-viikko: Testaa tietosi raha- ja digipelaamisesta

Ehkäisevän päihdetyön -viikon testillä selvität kuinka hyvin tiedostat ansaintalogiikan peliteollisuuden taustalla.

Avaa testi uudessa välilehdessä

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymykseesi ei voi vastata suoraan, koska sekä vegaani- että sekaruokavalion voi muodostaa hyvin tai huonosti. Eli pelkän ruokavalion nimen perusteella on hankalaa, ellei mahdotonta arvioida ruokavalion terveellisyyttä. Siksi enemmän kannattaa miettiä sitä, miten hyvä ruokavalio muodostuu.

Yleisesti ottaen paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on terveydelle hyväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että joka aterialla kannattaisi syödä jotain kasviksia, mielellään mahdollisimman monipuolisesti. Hyvään ruokavalioon kuuluu muitakin ”perusjuttuja” kuten, että kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti (noin 5 ateriaa päivässä) ja syödä sen verran, kun on nälkä.

Myös monipuolisuus kuuluu terveelliseen ruokavalioon, noudattaa sitten vegaani- tai sekaruokavaliota, tai aivan jotain muuta ruokavaliota. Kasvisten syönnin lisäksi olennaista on saada ruoasta hiilihydraatteja (hyviä lähteitä mm. peruna, pasta, leipä, puurot, jotkut murot ja myslit) ja proteiineja (kasviproteiineista, maitotuotteista, kalasta, munista ja lihasta). Rasvan suhteen kannattaa valita pehmeän rasvan lähteitä eli margariineja ja öljyjä. Eri tuoteryhmissä Sydänmerkki auttaa löytämään terveelliset valinnat. Vegaaniruokavaliota ovat myös pohtineet nimimerkit S.S. ja meow.

Karkkia tai mitä tahansa muita, suolaisia ja makeita herkkuja mahtuu hyvään ruokavalioon, mutta ei kovinkaan paljon. Asian voi miettiä vaikka niin, että jos oma ruokavalio olisi kolmion mallinen, niin herkut saisi olla vain yksi kolmion kärki. Muu osa kolmiota tulisi olla ”oikeaa ruokaa”.

Kysymyksessäsi pohdit myös lapsen/ teinin unen määrää. Unen tarve on jossain määrin yksilöllistä, mutta keskimäärin nuori tarvitsee unta 8–10 tuntia joka yö. Unen tarve voi kasvaa, kun fyysinen ja psyykkinen kuorma lisääntyy. Unen aikana keho palautuu fyysisestä rasituksesta ja lataa akkuja seuraavaa päivää varten. Myös aivot tarvitsevat unta, sillä unen aikana aivot käsittelevät edellisenä päivänä opitut asiat ja päivän tapahtumat. Riittävä uni tukee siis uuden oppimista, luovuutta ja tunteiden käsittelemistä. Unen merkityksestä voit lukea lisää täältä ja täältä. Myös nimimerkki S.K. on pohtinut nuoren unen tarvetta.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Fressis

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?