NuuskaSähkötupakkaTupakka

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta. Pään lisäksi nikotiini tekee pahojaan myös muualla kehossa.

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

4 faktaa: Nikotiini on paha vastustaja koko keholle

  1.  Nikotiini sabotoi oppimista

    Nuoret aivot kehittyvät hurjaa vauhtia. Nikotiini heittää kapuloita rattaisiin häiritsemällä hermosolujen toimintaa. Juuri hermosolujen avulla aivot ottavat vastaan, varastoivat ja käsittelevät uusia asioita. Pitkään tupakkaa, nuuskaa tai sähkötupakkaa käyttävän päänupissa muutokset ovat usein pysyviä. Riippuvuuden syntyminen liittyy myös aivojen muutokseen. Riippuvuus kehittyy erityisen nopeasti nuorelle, jonka aivot ovat kehittymässä.

  2. Nikotiini varastaa fokuksen

    Jotkut uskovat, että nikotiini auttaa keskittymään. Se luulo on väärä – nikotiini päinvastoin tekee kehosta ja mielestä levottoman. ”Niksoissa” eli vieroitusoireissa on tunnetusti vaikea pysyä paikallaan ja löytää fokusta opiskeluun tai urheilusuoritukseen. Elimistö on tottunut nikotiiniin ja kaipaa sitä. Siksi uusi annos nikotiinia tuntuu helpottavan oloa ja auttavan keskittymään, mutta todellisuudessa kyse on vieroitusoireiden helpottumisesta.

  3. Nikotiini suolaa suoritukset

    Tupakoijalla tai nuuskan käyttäjällä lihasten hapensaanti ja aineenvaihdunta hidastuvat. Kun verisuonet supistuvat, happi ja ravintoaineet alkavat ”juuttua ruuhkaan”, jolloin sydän joutuu sykkimään lujemmin. Bussia kiinni juostessa hengästyttää ja kuntosalilla lihakset eivät ota kasvaakseen, vaikka ahmisi proteiinia ämpärikaupalla.

  4. Nikotiini vie tehoja myös tauosta

    Lepo on elintärkeää sekä oppimiselle että kropan kehitykselle. Toistuvien nikotiiniannosten ja vieroitusoireiden takia tupakoijan tai nuuskan käyttäjän keho on kuitenkin jatkuvassa rasitustilassa. Palautuminen hidastuu ja usein riippuvuus aiheuttaa myös unettomuutta.

Nyt saa riittää?

Testaa oletko koukussa nikotiiniin?
Näin lopetat tupakoinnin
Näin lopetat nuuskaamisen

”Ensi kaudella aion voittaa kaikki matsit.”

Vapaaottelu eli MMA on täyskontaktilaji, joka yhdistelee tekniikoita monista perinteisistä kamppailulajeista. Silti myös siinä tärkeintä on erityisesti, mitä tapahtuu pääkopan sisällä.

”Valmistautuminen muutetaan voitoiksi omassa mielessä. Keskittyminen on kaiken A & O.” 

”Ennen matsia väistämättä vähän pelottaa ja jännittää. Se pitää laittaa sivuun ja keskittyä. 

Jos kaveri on paremmin tilanteessa läsnä,  häviät. Se pätee häkissä ja ylipäätään elämässä.” 

 

Kuka?

Olli Santalahti 

Ammatti: vapaaottelija / MMA-ottelija, tuotantotalouden opiskelija 

Ikä: 24 vuotta 

Kotipaikka: Turku 

Sali: Finnfighters’ Gym 

Saldo ammattilaistasolla: 8–3 

Tavoite: Isot organisaatiot, kuten UFC ja Bellator 

Muuta: ”Lähdin mukaan nikotiininvastaiseen kampanjaan, koska omat tavoitteet ovat korkealla ja haluan auttaa myös muita saamaan itsestään kaiken irti!” 

Instagram: https://www.instagram.com/santalahtiolli 

 

 

Katso myös

Nikotiinin haitat

Nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovat keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat haitallisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä. Nikotiini pystyy imeytymään elimistöömme... Lue lisää
Nuuska

Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

Mitä tiukempi pelitilanne kentällä, sitä enemmän lihakset tarvitsevat happea. Jos on ennen peliä pistänyt nuuskan huuleen tai imaissut tupakan, hapen pääsy lihakseen huononee, ja se näkyy suorituksessa.

Nikotiiniriippuvuus

Nikotiini imeytyy verenkiertoon ja saavuttaa aivot noin seitsemässä sekunnissa. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja... Lue lisää
LiikeNuuska

Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla

Entinen jalkapalloilija ja nykyinen ultrajuoksija Juuso Simpanen, 26, ei voisi enää kuvitella käyttävänsä nuuskaa. Kun Juuso oli jalkapallouransa huipulla, nuuska oli kuitenkin osa päivittäistä arkea. ”Se oli vähän semmoista yhteisöllisyyttä kavereiden kanssa. Kovan treenin tai ruuan jälkeen käytettiin nuuskaa.” Juuso lopetti nuuskan käytön seitsemän vuoden jälkeen.

Tiesitkö että...

Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta ja terveyshaittoja

Nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovat keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat haitallisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä. Nuuska sisältää runsaasti nikotiinia. Lue lisää nikotiiniriippuvuudesta

Nikotiini pystyy imeytymään elimistöömme monella tavalla. Nuuskan sisältämä nikotiini imeytyy suun limakalvoilta. Toistuvasti pieninä annoksina käytettynä nikotiini haittaa elimistön normaalia toimintaa ja aiheuttaa terveyshaittoja. Suurina kerta-annoksina nikotiini aiheuttaa välittömiä myrkytysoireita. Lue lisää nikotiinin haitoista

Jos käytät nuuskaa, testaa nikotiiniriippuvuutesi:
Testi nuuskaa päivittäin käyttävälle
Testi nuuskaa satunnaisesti tai vähän käyttävälle

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Onko sähkötupakka parempi kuin normitupakka?!?

Poikien Puhelin

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit, mistä saisit nuuskaa Suomessa. Nuuskan myynti on Suomessa laitonta ja nuuskan luovuttaminen/ välittäminen on lailla kiellettyä. Alle 18-vuotias ei saa lain mukaan pitää hallussaan mitään tupakkatuotetta tai nikotiininestettä, nuuska mukaan lukien. Nuuskaa ei saa myöskään tuottaa tai myydä Euroopan unionin jäsenmaissa Ruotsia lukuun ottamatta. Lisätietoa voit lukea täältä.

Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Nuuska sisältää 28 syöpää aiheuttavaa ainetta ja 20 kertaa enemmän riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia kuin savukkeissa. Lisätietoa nuuskasta voit lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa tai tupakkaa.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

Tekee mieli tupakkaa, mut en taho polttaa! Mitä teen?!?

Riippuvuus syntyy, koska tupakassa on nikotiinia. Sitä on paljon myös nuuskassa ja sähkötupakassa – usein runsaasti enemmän kuin tupakassa. Nikotiini on pirullinen aine, joka imeytyy verenkiertoon. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja siksi myös keho alkaa vaatia nikotiinia enemmän ja enemmän. Älä korvaa yhtä koukuttavaa tuotetta toisella, vaan yritä oikeasti katkaisemaan pahaa kierrettä. Kerta haluat oikeasti olla polttamatta, päätä, että seuraat omaa tahtoasi etkä tupakkateollisuuden ja hetkellisten niksikiksien salakavalaa juonta!

Kirjaa ylös omat perustelut siihen, miksi haluat olla polttamatta. Terveyshaitoista ja rahan hukkaamisesta on paljon paasattu, ja ne ovatkin erittäin varteen otettavia syitä. Esimerkkejä sosiaalisesta haitasta voi olla se, että joudut poistumaan kivasta seurasta polttaaksesi, levität pahaa hajua ja saatat ikävän hengityksen takia olla vähemmän kiinnostava pussailumarkkinoilla. Ekologisiin haittoihin liittyy esimerkiksi tupakkaviljelyn tai tumpeista aiheutuvat ympäristökuormitukset. Mieti, mitkä ovat sinulle erityisen tärkeät syyt.

Tee lista tilanteista, joissa yleensä poltat. Montako röökiä sytytät pelkästä tottumuksesta, esimerkiksi ulos lähtiessäsi, myöhästynyttä bussia odotellessa tai ruokailun jälkeen? Pisteytä kutakin tupakkaa sen mukaan, onko se oikeasti vetämisensä arvoinen, jos mietit sen tuottamaa nautintoa suhteessa syihin siihen, että haluat kuitenkin olla polttamatta.

Mikäli et pysty lopettamaan kertaheitolla, karsi pois turhat matalapisteiset tupakat ja aseta itsellesi tavoite, minkä ajan mennessä lopetat kokonaan. Saatat kokea nipistävää ärsytystä kun bussipysäkillä, leffan jälkeen tai kahvitauolla et poltakaan. Tunnustele, missä kaikkialla kehossa ärsyttävä olo tuntuu ja mitä ajatuksia se herättää. Pahin fiilis yleensä menee ohi muutamassa minuutissa eikä hetken ikävästä koidu mitään pysyvää haittaa. Jos et sortunut, saatat jopa kokea ylpeyttä omasta tahdonvoimasta.

Useamman pisteen röökistä luopuminen voi olla haastavampaa. Nikotiinille herkistymisen seurauksena ne tuottavat kokemuksen piristymisestä ja mielihyvästä: helpotusta stressiin, lohtua ikävään tai pistettä i:n päälle hyvän aterian tai seksin jälkeen. Jos oikeasti haluat lopettaa, myös näistä pitää luopua. Todistetusti on mahdollista selviytyä ja nauttia elämästä myös ilman tupakkaa.

Muutama vinkki tupakoinnin lopettamiseen

  • Voitko hommata kaveripiiristäsi vertaistukea ja tsemppaajia?
  • Korvaa rööki jollakin terveellisemmällä asialla: pastilli, purkka, pähkinät tai hammastikkujen pureksimisella? Muista myös juoda vettä.
  • Palkitse itsesi jokaisesta savuttomasta kuukaudesta vaikka ostamalla jotain kivaa niillä rahoilla, jotka olet säästänyt tupakoimattomuudella.
  • Mieti mikä muu asia antaisi saman kokemuksen rentoutumisesta. Toimiiko musiikki, pelaaminen, kaverille soittaminen, kävely tai lenkki?
  • Hankaloita tupakointiasi. Muuta rutiinejasi tilanteissa, joiden yhteydessä tupakoit.
  • Voit myös ladata jonkun sovelluksen, jolla voit seurata miten ajan kanssa säästät rahaa ja miten kehosi palautuu. Stumpin sivuilta löytyy myös testit ja työkalut tupakoinnin lopettamiseen

Poikien Puhelin

Kysymys & vastaus

Olemme saaneet kaksi kysymystä nuuskan käyttöön liittyen, kiitos! Vastaamme näihin yhdessä, sillä kysymykset ovat saman tyyppisiä. Ensimmäinen kysymys koski nuuskaa, joka on laitettu peräaukkoon. Peräaukko on osa elintärkeää ruoansulatuskanavaa, jonka kautta ravinnosta saadut ravinteet imeytyvät ja jonka kautta ylimääräinen aines poistuu ulosteen muodossa. Nuuskan pitäminen peräaukossa ei ole missään nimessä suositeltavaa kenellekään. Peräaukon alueella on herkkää limakalvoa. Jos nuuskan on työntänyt peräukkoon, imeytyvät nuuskan sisältämät myrkyt peräaukon limakalvon kautta elimistöön, samoin kun ne imeytyvät suun limakalvojen kautta. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei myöskään kannata laittaa peräaukkoon. Peräaukon polttelu voi olla merkki siitä, että limakalvo on ärtynyt. Jos polttelu kestää useamman päivän, on suositeltavaa kertoa asiasta vanhemmille tai hakeutua kouluterveydenhuoltoon.

Toinen kysymys koski nuuskan sätimistä esinahan alla. Sätiminen tarkoittaa nuuskan käyttäjien keskuudessa nuuskan aiheuttamaa voimakasta tunnetta ikenessä, joka saattaa tuntua jopa voimakkaana kirvelynä. Esinahka on peniksen päässä sijaitseva ihopoimu, joka suoraa siittimen päätä, terskaa. Esinahan ja terskan alue ovat erittäin herkkiä alueita, joten nuuskan laittaminen esinahan alle ei missään nimessä kannata. Se voi kirvellä pahastikin. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei kannata laittaa myöskään esinahan alle.

On hyvä muistaa, että nuuskan myynti on laitonta Suomessa ja nuuskan hallussapito sekä nuuskan luovuttaminen alle 18-vuotiaille on laissa kiellettyä. Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Lisätietoa nuuskasta voitte lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa.

Huippua loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Hienoa, että olet jo pohtinut tupakoinnin lopettamista. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin riippuvuus ei välttämättä ole muodostunut niin vahvaksi. Riippuvuuden voi helposti testata täältä. Tupakoinnin lopettaminen onnistuu joiltakin kertaheitolla ja joku tarvitsee siihen useampia lopettamisyrityksiä ja mahdollisesti jotain muuta tukea. Sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet onnistua lopettamisessa ja tässä vaiheessa sinulla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa terveyteesi.

Tupakoinnin lopettamista kannattaa kuitenkin suunnitella etukäteen ja varautua niihin sudenkuoppiin, joita lopettamisen aikana voi ilmaantua. Tupakoinnin lopettamisen yhteydessä voi esiintyä vieroitusoireita, kuten ärtyneisyyttä, levottomuutta, päänsärkyä ja univaikeuksia. Nämä ovat kuitenkin ohimeneviä! Sinun kannattaakin suunnitella ensimmäisten päivien ajaksi mielekästä tekemistä, hakeudu tupakoimattomien ystävien seuraan ja korvaa tupakka esimerkiksi xylitoli-purkalla. Lisää tupakoinnin lopettamisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Myös muut ovat pohtineet tupakoinnin lopettamista. Voit lukea nimimerkkien V.S. ja Haluan lopettaa kysymykset ja heille annetut vastaukset.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis