Liike

Ultimate – laji, jossa vastustajia ei taklata vaan kannustetaan

Maria Noponen, 17, halusi aloittaa kaksi vuotta sitten joukkuelajin. Ultimate tuntui heti ekojen treenien jälkeen omalta.

Ultimate  – laji, jossa vastustajia ei taklata vaan kannustetaan

”Menin 16-vuotiaana ultimaten alkeiskurssille, ja laji tuntui heti tosi kivalta. Aluksi harjoiteltiin heittoja ja muita perusjuttuja. Kaikki ottivat minut tosi hyvin mukaan”, Maria Noponen kertoo.

Ultimatessa eli liitokiekossa ainoa varuste on 175 grammaa painava frisbee eli kiekko. Mariaa kiehtoo lajin monipuolisuus:

”Ultimatessa on paljon pitkiä juoksuja, ilmatilanteita, dyykkaustilanteita ja kiekollista pelaamista. Kilpailla voi omalla tasollaan, ja turnauksissa voi käydä juuri sen verran kuin itseä huvittaa.”

Harrastaa voi missä tahansa – vaikka hiekkarannalla, lumella tai puistossa kavereiden kanssa.

Ulkomaille vähällä kokemuksella

Kaksi vuotta lajia harrastanut Maria pelaa tällä hetkellä sekä naisten sarjassa espoolaisessa Atleticossa että junioreissa vihtiläisessä VirHessä.

”Olen päässyt myös nuorten maajoukkueeseen. Meillä on paljon hauskoja turnauksia, esimerkiksi kesällä pelataan Yyterissä hiekkarannalla.”

Turnauksia tosiaan on melkein joka viikonloppu, ja talvisin pelataan halleissa.

”Ultimate on siitä kiva laji, että ulkomaille pääsee pelaamaan, vaikka kokemusta ei olisikaan niin paljoa.”

”Jossain vaiheessa haluaisin päästä naisten maajoukkueeseen. Ensi kesänä tavoitteenani on  pelata hyvin seurajoukkueiden MM-kisoissa Jenkeissä – siellä ultimate on paljon isompi laji kuin Suomessa.”

Yläfemmat vastustajan kanssa

Ultimatessa on paljon kivoja turnauksia myös aloittelijoille, ja lajin voi aloittaa ilman aikaisempaa urheilutaustaa.

”Esimerkiksi seurani Atleticon alkeiskurssille voi tulla mukaan milloin vain, eikä se maksa mitään”, hän vinkkaa.

Marian mielestä hienointa ultimatessa on se, ettei pelissä ole tuomareita. Pelaajat ovat myös toimitsijoita ja selvittävät hankalat tilanteet keskenään kentällä.

”Ultimaten Spirit of the Game -henki tarkoittaa sitä, että kunnioitetaan vastustajaa. Esimerkiksi jalkapallossa voi olla aika paljon huutelua ja tönimistä, mutta ultimatessa ei ole ollenkaan sellaista. Kun vastustaja tekee hyvän suorituksen, heitetään yläfemma ja kehutaan.”

”Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti”

Ultimaten lisäksi Maria harrastaa yleisurheilua Viipurin Urheilijoissa.

”Sieltä saan tosi hyvin räjähtävyyttä, kestävyyttä ja ketteryyttä ultimatea varten.”

Marialle urheilusta tulee tosi hyvä olo, ja se tasapainottaa hyvin koulua.

”Jos on opiskelustressiä, voi unohtaa sen hetkeksi ja keskittyä vain treenaamiseen. Ultimate ja urheileminen ylipäätään on hyvää vastapainoa kaikelle muulle.”

”Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Yleisurheiluleirillä oli luento, mistä sain hyvää tietoa ravintoasioista. Yritän myös nukkua tarpeeksi – siinä on tosin ollut vähän parantamisen varaa.”

Terveenä pysyminen on urheilun ja kaiken muunkin kannalta tosi tärkeää:

”Esimerkiksi tupakan polttaminen on aivan järjetöntä. Kukaan kavereistanikaan ei polta, ja se on onneksi nuorilla vähentynyt tosi paljon.”

Ultimate: 5 faktaa

Mun laji: Ultimate

Koska lajin voi aloittaa: Missä iässä tahansa. Naisten maajoukkueessa on pelaajia, jotka ovat aloittaneet lajin yli 20-vuotiaina.

Parasta mun lajissa: Joukkuekaverit. Iso osa kavereistani on ultimaten kautta, vietetään paljon aikaa yhdessä esimerkiksi turnauksissa ja leireillä.

Mitä laji on opettanut: Ultimatessa oppii toimimaan tosi hyvin porukassa. Voitetaan yhdessä ja hävitään yhdessä.

Tähtihetki: Voitimme viime vuonna seurajoukkueiden Euroopan mestaruuden.

 

Teksti ja kuvat Jussi Eskola

 

Mun laji: tanssi

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestä!

Nyrkkeilyssä voi sparrata tai otella myös hammasrautojen kanssa. Hampaiden suojaaminen kamppailulajeja harrastaessa on tosi tärkeää. Suosittelen hankkimaan urheilijoille tarkoitetut hammassuojat, joissa on muotoiltavat kanavat hammasrautoja varten. Niitä voidaan muokata uudelleen oikomishoidon etenemisen mukaan. Kannattaa ottaa suojat mukaan oikojahammaslääkärin käynnille ja varmistaa niiden istuvuus. Mikäli huomaat että hammasraudoista irtoaa pala tai ne ovat huonosti kiinni, niin kannattaa olla heti yhteydessä hammaslääkäriin.

Mukavia hetkiä harrastuksesi parissa!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

MattePlays: 24h liikuntahaaste

Youtube-videollaan Matte näyttää, että liikunta on oikeasti hauskaa! Matte inspiroi juuri sinua liikkumaan ja näyttää hauskoja erilaisia lajeja.

MattePlays

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun! Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas