Liike

Ultimate – laji, jossa vastustajia ei taklata vaan kannustetaan

Maria Noponen, 17, halusi aloittaa kaksi vuotta sitten joukkuelajin. Ultimate tuntui heti ekojen treenien jälkeen omalta.

Ultimate  – laji, jossa vastustajia ei taklata vaan kannustetaan

”Menin 16-vuotiaana ultimaten alkeiskurssille, ja laji tuntui heti tosi kivalta. Aluksi harjoiteltiin heittoja ja muita perusjuttuja. Kaikki ottivat minut tosi hyvin mukaan”, Maria Noponen kertoo.

Ultimatessa eli liitokiekossa ainoa varuste on 175 grammaa painava frisbee eli kiekko. Mariaa kiehtoo lajin monipuolisuus:

”Ultimatessa on paljon pitkiä juoksuja, ilmatilanteita, dyykkaustilanteita ja kiekollista pelaamista. Kilpailla voi omalla tasollaan, ja turnauksissa voi käydä juuri sen verran kuin itseä huvittaa.”

Harrastaa voi missä tahansa – vaikka hiekkarannalla, lumella tai puistossa kavereiden kanssa.

Ulkomaille vähällä kokemuksella

Kaksi vuotta lajia harrastanut Maria pelaa tällä hetkellä sekä naisten sarjassa espoolaisessa Atleticossa että junioreissa vihtiläisessä VirHessä.

”Olen päässyt myös nuorten maajoukkueeseen. Meillä on paljon hauskoja turnauksia, esimerkiksi kesällä pelataan Yyterissä hiekkarannalla.”

Turnauksia tosiaan on melkein joka viikonloppu, ja talvisin pelataan halleissa.

”Ultimate on siitä kiva laji, että ulkomaille pääsee pelaamaan, vaikka kokemusta ei olisikaan niin paljoa.”

”Jossain vaiheessa haluaisin päästä naisten maajoukkueeseen. Ensi kesänä tavoitteenani on  pelata hyvin seurajoukkueiden MM-kisoissa Jenkeissä – siellä ultimate on paljon isompi laji kuin Suomessa.”

Yläfemmat vastustajan kanssa

Ultimatessa on paljon kivoja turnauksia myös aloittelijoille, ja lajin voi aloittaa ilman aikaisempaa urheilutaustaa.

”Esimerkiksi seurani Atleticon alkeiskurssille voi tulla mukaan milloin vain, eikä se maksa mitään”, hän vinkkaa.

Marian mielestä hienointa ultimatessa on se, ettei pelissä ole tuomareita. Pelaajat ovat myös toimitsijoita ja selvittävät hankalat tilanteet keskenään kentällä.

”Ultimaten Spirit of the Game -henki tarkoittaa sitä, että kunnioitetaan vastustajaa. Esimerkiksi jalkapallossa voi olla aika paljon huutelua ja tönimistä, mutta ultimatessa ei ole ollenkaan sellaista. Kun vastustaja tekee hyvän suorituksen, heitetään yläfemma ja kehutaan.”

”Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti”

Ultimaten lisäksi Maria harrastaa yleisurheilua Viipurin Urheilijoissa.

”Sieltä saan tosi hyvin räjähtävyyttä, kestävyyttä ja ketteryyttä ultimatea varten.”

Marialle urheilusta tulee tosi hyvä olo, ja se tasapainottaa hyvin koulua.

”Jos on opiskelustressiä, voi unohtaa sen hetkeksi ja keskittyä vain treenaamiseen. Ultimate ja urheileminen ylipäätään on hyvää vastapainoa kaikelle muulle.”

”Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Yleisurheiluleirillä oli luento, mistä sain hyvää tietoa ravintoasioista. Yritän myös nukkua tarpeeksi – siinä on tosin ollut vähän parantamisen varaa.”

Terveenä pysyminen on urheilun ja kaiken muunkin kannalta tosi tärkeää:

”Esimerkiksi tupakan polttaminen on aivan järjetöntä. Kukaan kavereistanikaan ei polta, ja se on onneksi nuorilla vähentynyt tosi paljon.”

Ultimate: 5 faktaa

Mun laji: Ultimate

Koska lajin voi aloittaa: Missä iässä tahansa. Naisten maajoukkueessa on pelaajia, jotka ovat aloittaneet lajin yli 20-vuotiaina.

Parasta mun lajissa: Joukkuekaverit. Iso osa kavereistani on ultimaten kautta, vietetään paljon aikaa yhdessä esimerkiksi turnauksissa ja leireillä.

Mitä laji on opettanut: Ultimatessa oppii toimimaan tosi hyvin porukassa. Voitetaan yhdessä ja hävitään yhdessä.

Tähtihetki: Voitimme viime vuonna seurajoukkueiden Euroopan mestaruuden.

 

Teksti ja kuvat Jussi Eskola

 

Mun laji: tanssi

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukka pitää skuuttauksessa erityisesti siitä, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

Testaa, miten nuuska vaikuttaa urheilusuoritukseen

Avaa testi uudessa välilehdessä