NuuskaSähkötupakkaTupakka

Miten vanhemmat, opettajat ja valmentajat suhtautuvat tupakkatuotteiden käyttöön?

Entä elävätkö he itse kuten opettavat? Eivät aina. Janina, Miska ja Erik paljastavat.


Miska, 19

”Kielteisesti, mutta käytännössä se ei kuitenkaan näy.”

Janina, 19

”Pääosin paheksuvasti.”

Erik, 21

”Vanhempani, varsinkin isä, rummuttivat nuuskan käytön lopettamisesta. Valmentajien keskuudessa näkee nuuskankäyttöä paljonkin.”

Oma kysymys

Miten pääsisin eroon nuuskasta?

K

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että mietit nuuskan käytön lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Nuuskan käytön lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttavaa se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista ja esimerkiksi se, millainen nuuskan merkitys on itsellesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Motivoidu: tee itsellesi selväksi, miksi haluat lopettaa.
  2. Aseta selkeä lopettamispäivä, josta lähtien et enää käytä nuuskaa.
  3. Valmistaudu lopettamispäivään vähentämällä nuuskan käyttöä ja miettimällä, millaisiin tilanteisiin ja tunteisiin nuuskan käyttö liittyy. Näin voit valmiiksi päättää, miten korvaat nuuskan.
  4. Kerro lopettamisesta esim. kaverille, vanhemmalle tai muulle läheisellesi, jotta hän voi olla tukenasi.
  5. Riippuvuuden tasosi voit selvittää tekemällä Fressiksen riippuvuustestin. Sen avulla saat käsityksen siitä, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä.
  6. Kun lopettamisen hetki tulee, kannattaa pitää itsensä sopivan kiireisenä ja keksiä mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Kaikki nuuskatuotteet kannattaa hävittää. Hyvä arkirytmi, kunnon ruokailut ja liikkuminen auttavat myös lopettamisessa.

Fressiksestä löydät tietoa nuuskan käytön lopettamisesta täältä. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo.

Nuuskan käytön lopettaneiden kokemuksiin voit tutustua tästä haastattelusta ja näistä videoista.

Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Tsemppiä lopettamiseen!

5 faktaa nikotiinista

Nikotiini on myrkky, jolla on monia pahoja vaikutuksia aivoihin ja elimistöön.

› Lue lisää

Oma kysymys

Oon harkinnu nuuskan alottamista ja haluisin tietää muita etuja ku syöpä tai hampaat tippuu esim tuleeko oppimishuonommaksi ku käyttää nuuskaa t:9v

Votekicksons

Kiitos kysymyksestä!

Monet luulevat virheellisesti että nuuska ei ole haitallista, mutta ikävä kyllä haitat ovat hyvin samankaltaisia kuin tupakan. Kuten kirjoitit, sinulla on jo tiedossa, että nuuskan käyttö lisää riskiä sairastua syöpiin ja muihin vakaviin sairauksiin sekä vaikuttaa suunterveyteen.

Sinua mietityttää, voiko nuuskan käyttö vaikuttaa oppimiseen. Olet oikeilla jäljillä: Nuuska sisältää paljon nikotiinia, joka on erityisen haitallista kehittyvän nuoren aivoille. Nikotiinin käyttö voi aiheuttaa haittoja oppimiseen, tarkkaavaisuuteen ja muistiin. Lisäksi nuuskan käyttö vaikuttaa myös esimerkiksi jaksamiseen ja urheilusuorituksiin haitallisesti.

Nikotiini aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden, joten jo vähäinenkin käyttö saattaa koukuttaa ja irti pääsy voi olla hankalaa. Koska nuorilla aivojen kehitys on vielä kesken, he ovat huomattavasti alttiimpia nikotiiniriippuvuudelle kuin aikuiset.

Hienoa, ettet ole aloittanut nuuskan käyttöä. Fressis kannustaa sinua jatkossakin pysymään päätöksessäsi ja erossa nuuskasta!

Lue lisää nuuskasta:

7 X harhaluulo nuuskasta
Nuuskan käytön haitat
Kysymys ja vastauspalsta: kysymyksiä nuuskasta

Oma kysymys

Miten paljon ikenien kunto paranee nuuskan käytön lopettamisen myötä? Olen käyttänyt noin 3v vuotta pussinuuskaa päivittäin ja ikenissä näkyy melko selvästi vetäytymistä.

Snusse

Kiitos kysymyksestäsi!

Nuuskan haitat ovat usein havaittavissa konkreettisesti kaikista nopeimmin suussa. Ensimmäisiä merkkejä ovat esimerkiksi pahanhajuinen hengitys, hampaiden värjäytyminen ja kuluminen sekä paksuuntunut limakalvo. Pitkäaikainen nuuskan käyttö voi aiheuttaa myös mm. ienten vetäymiä. Valitettavasti ikenet eivät uudistu, ja ienvetäytymiä voidaan joutua korjaamaan jopa leikkauksin.

Nuuskan käytön lopettamisen myötä suun terveys paranee, kun suun limakalvon tulehdus ja ientulehdus yleensä vähenevät. Lisäksi lopettamalla varmistaa, ettei nuuskan käyttö aiheuta enää lisähaittoja suussa tai muualla elimistössä.

Suosittelemme sinua varaamaan ajan hammaslääkärille, jotta hän voi tutkia suusi kunnon ja sen, onko sinun tapauksessasi kyseessä ienvetäytymästä. Hammaslääkäri voi myös antaa sinulle tarkempaa tietoa ja neuvoja tilanteesi perusteella. Lisäksi kannustamme sinua lopettamaan nuuskan käytön.

Fressikseen on koottu tietoa nuuskan käytön lopettamisesta tänne. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo. Lisäksi tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Hyvää jatkoa ja tsemppiä lopettamiseen!

En halunnut olla enää koukussa nuuskaan

On vapauttavaa, että nuuskan kaltaisen mieliteon sijaan voi keskittyä tärkeisiin asioihin, kuten opiskeluun, treenaamiseen ja terveelliseen syömiseen, kertoo nuuskaamisen kerralla lopettanut Erik Rautakoski, 21.

› Lue lisää