AlkoholiRytmiYleinen

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF paljastaa Fressikselle mikä on coolia, mikä tekee kipeää ja kahdeksan muuta totuutta elämästään.

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

1. Bailaatteko läpi yön?

Mia Kemppainen: Mä en oo ikinä tykännyt olla hereillä kovin myöhään eikä mua kiinnosta klubitkaan. Ne on aika ankeita paikkoja. Meidän keikat voi olla yö-yhdeltä tai neljältä aamulla, sen jälkeen ei lainkaan kiinnosta pyöriä missään. Tykkään herätä aikaisin, 8–9 aikaan. Aamutunnit on tosi tärkeitä tekemiselle ja aamun valo parasta. Seitsemän tuntia unta on minimi, et järki pysyy järki päässä.

Emma Kemppainen: Mun voimatunnit on aamulla klo 7–12, silloin saa parhaiten tehtyä.

2. Asutteko kimpassa?

Emma ja Mia: Ei missään nimessä! Mia asuu Kalliossa, Emma Meilahdessa, ja studio on siinä keskellä.

3. Miten lataatte akkuja?

Emma: Käyn mielellään Megazonessa. Lisäksi pelaamme paljon videopelejä isobrodin kanssa.

Mia: Videopelaaminen on harrastus, joka vielä aika paljon aikaa – silleen terveellisissä määrin. Pelaaminen on tosi luovaa ja treenaa myös stressinsietokykyä. Meidän broidi on pelialalla, visuaaliset ja tarinalliset onnistuneet taideteokset on vähän ku leffoja, joissa saa itse päättää, mitä tapahtuu.

4. Mitä pelejä pelaatte?

Journey
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Thimbleweed Park
Stardew valley
Tottakai Minecraft, sitä ei voi jättää mainitsematta!
Ja monia, monia muita.

5. Mistä saatte voimaa?

Emma: Me harrastetaan tosi paljon liikuntaa. Mulla on treeniappi puhelimessa. Pyöräilen kaikkialle ja käytän rappuja, muutenkin heilun ja liikun koko ajan, eli hyötyliikunta on ihan tapissa. Lisäksi teen omalla painolla erilaisia sarjoja vartin HIIT-treeneistä aina pidempiin harjoituksiin.

Mia: Salille on kiva mennä, kun on hyvää seuraa. Viime vuonna osallistuin Helsingissä järjestettyyn Tough Viking -kisaan. Se on tosi rankka armeijatyylinen esterata. Sukelsin kolme kertaa Töölönlahteen, ylitin 20 estettä ja juoksin 10 kilometriä. Oli se aikamoinen rääkkäys, mutta jotenkin sitä nousi uudelle levelille. Tuli niin tomera fiilis! Ensi vuonna mennään mukaan koko LCMDF-tiimi – tää on avoin kutsu kaikille!

6. Mikä on coolia?

Emma: Juomattomuus! Olen ollut kaksi vuotta ilman alkoholia. Nuoret juo tosi paljon vähemmän, ja se on tosi siistii.

Mia: Niin ja polttaa vähemmän. Ei oo cool olla sekaisini ja ördää. Juon hyvin vähän, en ymmärrä sitä romantiikkaa siinä. Uudestavuodesta olen ollut ihan kokonaan juomatta.

7. Onko väliä, mitä suuhunsa laittaa?

Mia: Jos ei halua olla kokonaan vegaani niin voi ainakin vähentää lihansyöntiä. Itse en osta kaupasta lihaa enkä eineksiä, vaan syön niin paljon kasviksia kuin mahdollsita. Ravintolassa en sano ei laadukkaalle pihvillekään. Harvoin tekee mieli kaupan lihapullia, kun en tiedä, mitä niissä edes on. Läpinäkyvyys on kiinnostanut mua paljon viime aikoina.

Emma: On. Vegaanitkin voi syödä tosi epäterveellisesti, esimerkiksi sipsit ja ranuthan on vegaanisia. Pitää miettiä myös ruoan sisältöä – vaikka ruoka olisi eettisesti ok, se ei välttämättä vielä ole terveellistä. Itse ryhdyin kasvissyöjäksi 12-vuotiaana. 20-vuotiaana haluisin kokeilla uusia ruokajuttuja kuten pekonia, mutta nyt olen taas palannut kasvisruokaan.

8. Mikä tekee kipeää?

Emma ja Mia: Meidän live-esitykseen kuuluu, että me moshataan tosi paljon keikoilla. Meidän on pakko tehdä syvävenytykset, muuten sattuu niin paljon niskaan sen jälkeen. Niskat venähtävät helposti, jos lähdemme moshaamaan kylmiltään. Saa nähdä miten niskat kestää uuden Sad Bangers –levyn julkaisuun liittyvällä 20 päivän Europan kiertueella!”

9. Puhutteko aina vaan työstä?

Emma ja Mia: Perhejuhlissa ei puhuta työstä. Se on muullekin perheelle kohteliasta, ettei tuoda työasioista työpöytään. Mutta aina me puhutaan tosi paljon kaikesta. Ollaan parhaita ystäviä myös. Se vaatii sen, että oppii antamaan toiselle tilaa ja kommunikoi. Ollaan oltu siinä aina hyviä, joskus puhutaan liikaakin, vois olla joskus hiljaa. Se on sitä tilan antamista, parisuhteessa ja frendien kanssa ei voi olla tilasyöppö ja viedä kaikkien tilaa.

10. Minkä ohjeen antaisit nuorelle itsellesi?

Mia: Älä oo niin luja itelles, oo kiltti itelles ja muille. Älä pliis stressaa niin paljon. Sä oot vähän liian stressaantunut!

Emma: Hei sä oot tosi paljon paremman näköinen, ku mitä stressaat. Muista vaan kantaa itses arvokkuudella.

 

LCMDF-bändin Sad Bangers -pitkäsoittoablumi julkaistaan 21.9.2018.

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie, kuva Antti Vettenranta

 

Katso myös artikkeli: LCMDF: ”On hyvä olla oman tiensä kulkija”

Katso myös

RytmiYleinen

LCMDF: ”On hyvä olla oman tiensä kulkija”

Kulttimaineeseen jo vuonna 2008 singahtanut LCMDF näyttää muillekin mimmeille tietä musa-alalle ja haaveilee gaalasta, jossa palkittaisiin ”kaikki parhaat muijat”.

AlkoholiMieli

LCMDF: Itsensä löytäneet

LCMDF on aina toteuttanut itseään DIY-hengessä. ”Me ei tultu tänne miellyttään ketään. Me toimitaan ite tän projektin pomoina. Me päätetään”, Emma sanoo.

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

LiikeNuuskaTupakka

Tim Sparv: ”Ei aina tarvitse tehdä samaa kuin muut”

Suomen futismaajoukkueen kapteeni Tim Sparv, 29, on pelannut ammattilaisena Englannissa, Hollannissa, Ruotsissa ja Saksassa. Tanskalaisseura FC Midtjyllandia edustava Sparv on edennyt huipulle kovalla työllä ja huippu-urheilijan elämäntavoilla.

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Meikkien vaihtoon ei ole tarvetta. Mykoplasma on sitkeä tauti ja bakteeri viipyy hengitysteiden limakalvoilla pitkään. Siksi hoitoon käytettävät lääkekuuritkin ovat pitkiä. Taudin ehkäisyssä tai tarttumisen vähentämisessä tehokkaimmat keinot ovat hyvä käsihygienia ja yskiminen nenäliinaan niin, ettei ilmaan pääse bakteereita.

Bakteeri tuskin säilyy pitkiä aikoja kehon ulkopuolella, joten meikkien vaihtamiselle ei ole tarvetta. En kuitenkaan lainaisi omaa huulikiiltoa terveelle kaverille, jos itse tautia sairastaisin.

Mukavaa kesää!

Fressis

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

1. Kotihiiri: päiväunet tai koko yö makuupussissa ulkona Pystytä teltta pihalle tai vie patja parvekkeelle ja sujahda makuupussiin. Sopii mukavuudenhaluisille! 2. Aloitteleva eränkävijä: eväsretki farkuissa ja tennareissa Kerää kaveriporukka ja suunnittele maukkaat eväät. Jos pakkaat mukaan grillattavaa, varmista, ettei metsäpalovaroitus ole voimassa. Sipoonkorven kansallispuisto on parinkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja sinne pääsee julkisilla liikennevälineillä. […]

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot viestissäsi oikeassa kiveksessäsi olevasta pienestä, aristavasta patista. Muistelet, että patti olisi ollut sinulla vuosia, mutta sait vasta nyt lähetteen ultraäänitutkimukseen. Pohdit, voiko kyseessä olla syöpäkasvain.

Hienoa, että pidät huolta terveydestäsi ja olet seurannut kivestesi tilaa. Kiveksissä voi olla myös hyvänlaatuisia muutoksia, kuten kystia (nesterakkuloita). Kaikki kivesten patit tutkitaan kuitenkin tarkoin, jotta voidaan poissulkea kivessyövän mahdollisuus. Kivessyövässä yleisin hoitoon hakeutumisen syy on toisen kiveksen suurentuminen.

Kiveksessä olevan kyhmyn/patin laatu ei useinkaan selviä lääkärinvastaanotolla pelkästään tunnustelemalla ja läpivalaisemalla. Silloin on parasta tehdä ultraäänitutkimus, jotta patin laadusta voidaan varmistua.

Hyvä, että hakeuduit lääkäriin ja sait lähetteen ultraäänitutkimukseen. Tutkimus on potilaalle helppo ja vastauksenkin saa nopeasti, joko tutkimuksen yhteydessä tai muutaman päivän kuluessa.

Jos asia jää vielä vaivaamaan mieltäsi, voit hyvin olla yhteydessä esimerkiksi Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluihin.

Katsasta kassis -video kannustaa kivesten omatarkkailuun.

Tsemppiä!

Fressis

Selvänä olet juuri oma itsesi

Ilman alkoholia saat olla oma itsesi ja aivosi toimivat paremmin. Katso Fressiksen infograafista muita syitä miksi kannattaa pysyä selvänä.