LiikeRuokaRytmi

Mikirotta: Palasin koulun penkille

Mikirotta: Palasin koulun penkille

Tubettaja Mikirotta eli Miku Sundberg aloitti syksyllä restonomiopinnot Haaga-Heliassa. Mikun plakkarissa on jo kokin ja ylioppilaan kaksoistutkinto sekä armeija. Nyt opiskelu jatkuu, vaikka Miku ei tunnustaudu lukumieheksi. Päinvastoin.

”Yläasteella opiskelu tuntui rankalta enkä tykännyt siitä. En halunnut lukioon, joten katsoin mielenkiintoisen alan amiksesta: kokkialan. Olin ollut tet-harjoittelussa ravintolassa, jossa iskä oli töissä, ja digannut sitä.”

Ylioppilastutkinnon suorittaminen ammattitutkinnon rinnalla ei silti tuntunut liian työläältä.

”Mulla oli pari kertaa viikossa koulua pari tuntia pidempään kuin muilla. Eihän yläastetyylini kyllä yhtään muuttunut – nukuin aika monella tunnilla, mutta pääsin silti ylioppilaaksi.”

 

Esimiestehtävät tavoitteena

”Koska kiinnostus on edelleen ruoanteossa, opiskelen nyt esimiespuolta – ruokatuotannon johtamista.”

Kun Miku valmistuu Haaga-Heliasta, hän on 24-vuotias.

”Se kuulostaa kyllä kauhealta – että mä olen ollut niin pitkään koulussa! Aion mennä sen jälkeen työelämään muutamaksi vuodeksi, mielellään esimiestyöhön. Saa nähdä, haenko silti joskus vielä ammattikorkeakoulusta sen ylimmänkin tutkinnon.”

 

Ensimmäinen oma koti ja jääkaappi

Takana on myös syksyinen muutto ensimmäiseen omaan kotiin Espoon Tuomarilaan, yhdessä Emma-tyttöystävän kanssa. On siitä ollut vähän stressiäkin.

”Muuttaminen, ja kun piti alussa ne kaikki sähkösopimukset ja asuntovakuutusasiat itse miettiä. ”

Ruoanlaiton ammattilaisena Mikun ruokavalio on pysynyt monipuolisena, vaikka äidin keittiö on nyt kahden junapysäkin päässä. Esimerkiksi smoothieita ja puuroja Miku tekee usein:

”Ne on nopeita ja helppoja. Roskaruoan syöminen on jäänyt ehkä jopa vähemmälle. Mietin tarkkaan, mitä omaan jääkaappiini ostan. Ja päivämääriä: mikä menee vanhaksi ja mitä voin siitä kokata. Kun tekee ruokasatsin, se saattaa kestää päivän tai kaksi, sitä ei tarvitse syödä yhtenä päivänä loppuun.”

 

Päiväunet bussissa, junassa tai kotona

”Päivällä kun tulen koulusta, väsään ensin päivällisen. Sitten yleensä nukun päiväunet! Se on tosi outoa, mutta kun on mennyt kahdeksalta kouluun ja pääsee hiljaiseen kotiin, niin kyllä vähän rupeaa väsyttämään.”

”Mulla päiväunet ei vaikuta yöuniin. Nukahdan tosi helposti minuutin sisään melkein missä vaan. Se on kyllä vähän noloa, kun nukahdan bussissa tai junassa ja yhtäkkiä huomaan, että olen nukkunut suu auki!”

 

Tubettaminen ei aiheuta paineita

Uusi koulu, uusi koti – ja ainakin yksi asia, joka on pysynyt ennallaan. Kun on kaunis ilma, Miku saattaa hyvinkin ryhtyä kuvaamaan videota. Paineita Miku ei tubettamisesta kuitenkaan ota.

”Jos ei ole fiilistä kahteen viikkoon tai jopa kuukauteen, kuten viime kesänä, en kuvaa vaan otan rennosti. Ei se ole niin vakavaa. Mutta jos aamulla aurinko paistaa, mulle tulee usein se fiilis, että haluan kuvata jonkun videon. Ja sitten vaan kuvaan.

 

Mikirotta: 3 nopeaa

Kännykän käyttö?

Olen ihan koko ajan kännykällä, paitsi suihkussa ja saunassa. Puhelin on aina taskussa, ja seuraan kavereilta tulleita viestejä ja päivityksiä.

Liikuntaharrastuksesi?

Mulla on salikortti läheiselle kuntosalille. Käyn myös lenkillä. Se on outoa, en ole tehnyt sitä pitkään aikaan. Ennen harrastin fudista, ja juoksu tuli siinä samassa.

Suhteesi tupakkatuotteisiin?

Ei oo suhetta. Oon maistanut mutta oksentanut melkein kaikesta sen jälkeen.

 

Mikirotan YouTube-kanava

 

Lue Mikirotan Fressikselle tekemät reseptivinkit aamu-, väli- ja iltapalaan:

Banaani-raejuustopuuro

Raikas riisipaperirulla

Smoothie

Myslijogurtti

Hedelmäsalaatti

Ruisleipä lohisiivulla

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuulostaapa ikävältä tilanteelta. Murrosiässä joskus ihan kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa uneen. Mutta kuten arvelit, myös stressi voi olla nukahtamisvaikeuksien takana. Myös positiivinen stressi ja positiivisetkin ajatukset voivat joskus pitää hereillä. Tähän voisi auttaa, että juttelet ennen nukkumaan menoa vanhempiesi kanssa päivän asioista, niin positiivisista kuin stressaavista asioista, jotta saat ne pois mielen päältä 😊

Uni on erittäin tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta. Lyhytaikaiset univaikeudet ovat kuitenkin tavallisia ja on ihan normaalia, jos nukahtaminen joskus viivästyy. Useimmiten muutamien huonosti nukuttujen öiden jälkeen uni tulee jo helpommin. Jos nukahtamisvaikeutesi toistuvat useina iltoina viikossa ja tilanne jatkuu pidempään, kannattaa sinun kertoa siitä vanhemmillesi ja voisitte olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan.

Tsemppiä, ja toivottavasti saat pian helpommin unen päästä kiinni!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Pohdit ilmeisesti syitä kuvailemillesi oireille. Jatkuva levottomuus ja unen puute voivat olla merkkejä stressistä. Stressi voi vaikuttaa ruokahaluun ja yksi stressin aiheuttamista fyysisistä oireista on hikoilu. Minkälainen sinun tilanteesi on, koetko että sinulla on stressiä tai huolia?

Hikoilu on kuitenkin myös ihan täysin normaali ilmiö, ja jotkut hikoilevat luonnostaan enemmän kuin toiset. Jatkuva nälkä voi myös johtua yksinkertaisesti siitä, että säännöllinenkin ruoka on yksipuolista tai ravintoköyhää. Syöthän monipuolisesti, terveellisesti ja riittävästi?

On hankala arvioida tilannettasi tietämättä arjestasi, elintavoistasi tai terveydentilastasi enempää. Jatkuva levottomuus ja huono nukkuminen ovat kuitenkin asioita, jotka on syytä selvittää. Jos olet koululainen tai opiskelija, kouluterveydenhuollosta saat helpoiten tukea.

Voisit tutustua myös Sekasin-chattiin. Siellä voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset, jotka välittävät sinusta ja siitä mitä sinulle kuuluu.

Tsemppiä loppusyksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Harmi, ettet ole löytänyt kofeiinia tai energiajuomia koskevia sisältöjämme. Puhumme kofeiinista ja energiajuomista esimerkiksi Ruoka -teeman alla sekä energiajuomia ja jaksamista koskevissa artikkelissamme. Olemme myös vastanneet täällä Kysy asiantuntijalta -palstalla energiajuomia koskevaan kysymykseen. Käy ihmeessä lukemassa 😉

Mukavaa loppusyksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Yliliikkuvuudella tarkoitetaan nivelen poikkeuksellisen laajaa liikelaajuutta. Yliliikkuvuus voi olla paikallista eli vain tietyssä nivelessä tai yleistä eli esiintyä yleisesti koko nivelistössä. Nivelten yliliikkuvuutta esiintyy noin kymmenellä prosentilla suomalaisista.

Yliliikkuvuus ei välttämättä aiheuta mitään oireita tai haittaa. Yleisimpänä oireena yliliikkuvuuteen voi liittyä nivelkipua, etenkin kehon suurissa nivelissä, kuten olkapäässä tai polvessa. Lihasten antama tuki on erityisen tärkeää yliliikkuville nivelille. Etenkin jos yliliikkuvuus aiheuttaa oireita, on tärkeää huolehtia niveltä ympäröivien lihasten vahvistamisesta.

Jos yliliikkuvuus aiheuttaa esimerkiksi kipua, on hyvä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle tilanteen selvittämiseksi.

Hyvää loppukesää!

Fressis