LiikeRuokaRytmi

Mikirotta: Palasin koulun penkille

Mikirotta: Palasin koulun penkille

Tubettaja Mikirotta eli Miku Sundberg aloitti syksyllä restonomiopinnot Haaga-Heliassa. Mikun plakkarissa on jo kokin ja ylioppilaan kaksoistutkinto sekä armeija. Nyt opiskelu jatkuu, vaikka Miku ei tunnustaudu lukumieheksi. Päinvastoin.

”Yläasteella opiskelu tuntui rankalta enkä tykännyt siitä. En halunnut lukioon, joten katsoin mielenkiintoisen alan amiksesta: kokkialan. Olin ollut tet-harjoittelussa ravintolassa, jossa iskä oli töissä, ja digannut sitä.”

Ylioppilastutkinnon suorittaminen ammattitutkinnon rinnalla ei silti tuntunut liian työläältä.

”Mulla oli pari kertaa viikossa koulua pari tuntia pidempään kuin muilla. Eihän yläastetyylini kyllä yhtään muuttunut – nukuin aika monella tunnilla, mutta pääsin silti ylioppilaaksi.”

 

Esimiestehtävät tavoitteena

”Koska kiinnostus on edelleen ruoanteossa, opiskelen nyt esimiespuolta – ruokatuotannon johtamista.”

Kun Miku valmistuu Haaga-Heliasta, hän on 24-vuotias.

”Se kuulostaa kyllä kauhealta – että mä olen ollut niin pitkään koulussa! Aion mennä sen jälkeen työelämään muutamaksi vuodeksi, mielellään esimiestyöhön. Saa nähdä, haenko silti joskus vielä ammattikorkeakoulusta sen ylimmänkin tutkinnon.”

 

Ensimmäinen oma koti ja jääkaappi

Takana on myös syksyinen muutto ensimmäiseen omaan kotiin Espoon Tuomarilaan, yhdessä Emma-tyttöystävän kanssa. On siitä ollut vähän stressiäkin.

”Muuttaminen, ja kun piti alussa ne kaikki sähkösopimukset ja asuntovakuutusasiat itse miettiä. ”

Ruoanlaiton ammattilaisena Mikun ruokavalio on pysynyt monipuolisena, vaikka äidin keittiö on nyt kahden junapysäkin päässä. Esimerkiksi smoothieita ja puuroja Miku tekee usein:

”Ne on nopeita ja helppoja. Roskaruoan syöminen on jäänyt ehkä jopa vähemmälle. Mietin tarkkaan, mitä omaan jääkaappiini ostan. Ja päivämääriä: mikä menee vanhaksi ja mitä voin siitä kokata. Kun tekee ruokasatsin, se saattaa kestää päivän tai kaksi, sitä ei tarvitse syödä yhtenä päivänä loppuun.”

 

Päiväunet bussissa, junassa tai kotona

“Päivällä kun tulen koulusta, väsään ensin päivällisen. Sitten yleensä nukun päiväunet! Se on tosi outoa, mutta kun on mennyt kahdeksalta kouluun ja pääsee hiljaiseen kotiin, niin kyllä vähän rupeaa väsyttämään.”

”Mulla päiväunet ei vaikuta yöuniin. Nukahdan tosi helposti minuutin sisään melkein missä vaan. Se on kyllä vähän noloa, kun nukahdan bussissa tai junassa ja yhtäkkiä huomaan, että olen nukkunut suu auki!”

 

Tubettaminen ei aiheuta paineita

Uusi koulu, uusi koti – ja ainakin yksi asia, joka on pysynyt ennallaan. Kun on kaunis ilma, Miku saattaa hyvinkin ryhtyä kuvaamaan videota. Paineita Miku ei tubettamisesta kuitenkaan ota.

”Jos ei ole fiilistä kahteen viikkoon tai jopa kuukauteen, kuten viime kesänä, en kuvaa vaan otan rennosti. Ei se ole niin vakavaa. Mutta jos aamulla aurinko paistaa, mulle tulee usein se fiilis, että haluan kuvata jonkun videon. Ja sitten vaan kuvaan.

 

Mikirotta: 3 nopeaa

Kännykän käyttö?

Olen ihan koko ajan kännykällä, paitsi suihkussa ja saunassa. Puhelin on aina taskussa, ja seuraan kavereilta tulleita viestejä ja päivityksiä.

Liikuntaharrastuksesi?

Mulla on salikortti läheiselle kuntosalille. Käyn myös lenkillä. Se on outoa, en ole tehnyt sitä pitkään aikaan. Ennen harrastin fudista, ja juoksu tuli siinä samassa.

Suhteesi tupakkatuotteisiin?

Ei oo suhetta. Oon maistanut mutta oksentanut melkein kaikesta sen jälkeen.

 

Mikirotan YouTube-kanava

 

Lue Mikirotan Fressikselle tekemät reseptivinkit aamu-, väli- ja iltapalaan:

Banaani-raejuustopuuro

Raikas riisipaperirulla

Smoothie

Myslijogurtti

Hedelmäsalaatti

Ruisleipä lohisiivulla

Kysymys & vastaus

Moikka!

On ihan normaalia, että joskus vaikka olisi kuinka väsynyt, tuntuu ettei kuitenkaan saa unta. Joskus tälle on vaikea löytää mitään sen kummempaa syytä. Nukahtamista voivat kuitenkin häiritä esimerkiksi mieltä painavat asiat. Itseä mietityttävistä asioista olisikin hyvä keskustella esimerkiksi vanhempien kanssa ennen nukkumaanmenoa, jotta ne eivät ainakaan häiritsisi unta. Joillakin saattaa auttaa myös asioiden kirjoittaminen ylös paperille. Myös esimerkiksi television katsominen tai puhelimen selaaminen voivat häiritä nukahtamista, joten laitteet kannattaa laittaa kiinni hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Muita vinkkejä hyvään uneen löydät Fressiksen tietopankista.

Mikäli vaikeudet nukkumisessa jatkuvat pidempään, on sen taustalla olevat syyt hyvä selvittää. Tilanteesta kannattaa kertoa ensiksi vaikka vanhemmille ja voitte sitten yhdessä olla yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan.

Kivaa alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Normaalisti ihmiset nukahtavat noin puolessa tunnissa. Kertomasi 1-2 tunnin nukahtamisaika voi viitata siihen, että kärsit unettomuudesta. Pitkän nukahtamisajan vuoksi yöunet voivat jäädä riittämättömiksi, kun aamulla on herättävä tiettyyn aikaan esimerkiksi kouluun. Unen tarve on yksilöllistä, mutta nuoren olisi hyvä saada unta noin 8-9 tuntia yössä. Riittävä uni on tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta, ja jatkuva unenpuute heikentää usein jaksamista koulussa ja esimerkiksi harrastuksissa.

Yksittäisinä öinä ilmenevä tilapäinen unettomuus on ihan normaalia, mutta pidemmän unettomuuden taustalla voi olla esimerkiksi jatkuvasti stressaava elämäntilanne. Joskus voi olla kyse myös ns. primaarisesta unettomuudesta, jolloin jo lapsuudesta lähtien on vaikea saada unta. Tälle ei ole olemassa mitään selkeää syytä, vaan se on rakenteellinen ominaisuus. Murrosiässä joskus myös kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa uneen. Osaatko sanoa, miksi nukahtaminen on sinulle hankalaa? Onko sinulla esimerkiksi stressiä joistain asioista ja pyörittelet niitä mielessäsi ennen nukkumaanmenoa?

Kertomasi perusteella nukahtamisen vaikeus on jatkunut jo pidemmän aikaa. Oletkohan kertonut siitä jo vanhemmillesi? Jos et, niin suosittelen, että pohtisit asiaa yhdessä vanhempiesi kanssa. Voisitte yhdessä miettiä, löytyykö sille jotain syitä, miksi sinun on vaikea nukahtaa ja voisiko nukahtamista helpottaa joillain keinoilla. Tarvittaessa voisitte olla myös yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan ja keskustella tilanteesta hänen kanssaan. Vinkkejä hyvään uneen löydät myös Fressiksestä.

Tsemppiä alkaneeseen vuoteen!

Fressis

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis