LiikeMieliRytmi

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet ja ota liikunnan tavoitteeksi hyvä olo.

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

1. Puuskutatko aina perässä?

Kasvata kestävyyttä kävellen ja hölkkäillen. Mitä paremmin sydän, keuhkot ja veri­suonet kuljettavat happea lihaksille, sitä paremmin jaksat myös arjen askareita. Lue vinkit talvijuoksuun

2. Kuuntele omaa kehoasi!

Joogassa ja pilateksessa liikkeet tehdään hitaasti ja huolella sekä keskitytään myös hengityksen kuuntelemiseen. Kokeile vaikka kotona, harjoitteita löytyy googlaamalla!

Media vääristää kuvaa siitä, miltä meidän pitäisi näyttää. Liikunnan avulla voit oppia arvostamaan kehoasi juuri sellaisena kuin se on: kuinka moneen sillä pystyykään!

3. Koulureppu painaa liikaa…

Kuntosalilla on helppo parantaa lihas­voimaa oman lähtö­tason ja tavoitteiden mukaan. Aloittelijana et voi tehdä samoja juttuja kuin vuosia salilla käynyt. Tärkeintä on keskittyä omaan tekemiseen. Lue Eka kertaa salille? Näin aloitat kuntosaliharjoittelun

4. Aina rähmällään?

X-, hiihto- ja luistelu­hyppy sekä muut erilaiset hyppy­variaatiot kehittävät koordinaatiota, motoriikkaa ja kestävyyttä. Mitä parempi kehon hallinta­kyky on, sitä toden­näköisemmin pysyt pystyssäkin.

5. Mieli maassa?

Liikunta kohentaa mieli­alaa välittömästi. Pirteän tanssi­tunnin tai reippaan metsä­lenkin jälkeen olo voi olla kuin uudesti syntyneellä.

Tiesitkö tämän?

Liikunta on erinomainen tapa purkaa pahaa oloa ja surua. Jo pari kertaa viikossa harrastettu liikunta lievittää tehokkaasti alakuloa. Ilmiötä on selitetty muun muassa sillä, että liikunta lisää mieli­hyvä­hormonien, kuten endorfiinien, tuotantoa ja pitoisuutta. Lisäksi liikunta kasvattaa uusia yhteyksiä hermo­solujen välille, jolloin negatiivisesta ajattelun kierteestä on helpompi päästä pois.

Liikkumisen pitää tuntua hyvältä koko kehossa ja mielessä. Rasitus­vammat viestivät, ettei liikunta ole sopivassa suhteessa oman kehon jaksamiseen. Liikunnaksi riittää vaikka koiran kanssa lenkkeily ja metsä­polulla tehty lihas­kunto­harjoittelu, kunhan syke kohoaa ja vähän hikeä nousee pintaan. Tärkeintä on löytää itselleen mieluisia liikunta­tapoja.

Lue lisää liikunnan hyödyistä

Teksti Lilli Ollikainen, kuva Istock

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Hienoa, että otit meihin yhteyttä, etkä jäänyt asian kanssa yksin. Ymmärrän hyvin huolesi. Tilanteessasi erityisen tärkeää kuitenkin olisi, että saat aikuisilta apua tilanteen käsittelyyn.

Viiltely on oire jostakin ja vahingollinen tapa käsitellä pahaa oloa. Ensisijaisen tärkeää olisi selvittää, mistä tarve viiltelylle johtuu. Onko elämässäsi tapahtunut asioita, jotka aiheuttava sinulle pahaa oloa – riitoja kotona tai ystävien kanssa, ikäviä kokemuksia tai murheita? Vai onko olosi kokonaisvaltaisesti niin paha, että viiltely tuntuu olevan ainoa ratkaisu?

Viiltely syntyy tarpeesta päästä ikävästä tunteesta eroon. Tärkeää lopettamisen onnistumiselle on erilaisten tunteiden tunnistaminen ja sietäminen, sekä se, että uskaltaa kertoa ja ilmaista niitä myös muille. Muuten ikävät tunteet patoutuvat sisälle, eikä sinne jää tilaa ilolle. Kun opit käyttämään muita keinoja tunteiden käsittelyyn, tarve viiltelyyn vähenee. Tämä voi olla kuitenkin vaikeaa yksin ja etenkin mitä nuorempi on, sitä enemmän tarvitaan aikuisen tukea harjoitteluun. Omaa pahaa oloaan voi purkaa myös eri ilmaisukeinoin. Piirrä tai maalaa paha olo paperille – käytä värejä ja muotoja, jotka kuvaavat omaa oloasi. Tai kirjoita tai videoi ajatuksesi – anna sanojen vain tulla, älä mieti onko ulos tuleva teksti järkevää. Mitä useammin ilmaiset tunteitasi eri tavoin, sen helpommaksi se muuttuu.

Vaikka omaa oloaan voi helpottaa omalla toiminnalla, on tärkeää, että kerrot pahasta olostasi myös aikuiselle. Kenenkään ei kuulu selvitä pahasta olosta yksin – ei sinunkaan. Viiltelyn ei tarvitse olla ainoa vaihtoehto, sillä pahasta olosta on mahdollista päästä yli. Yksin se vain on usein vaikeaa. Kertominen ei ole helppoa, mutta avun pyytämistä ei tarvitse hävetä tai pelätä. Kaikkea ei tarvitse kertoa kerralla, vaan voit esim. lähettää jollekin tutulle ja turvalliselle aikuiselle viestin, jossa kerrot voivasi huonosti tai tarvitsevasi apua. Voit myös näyttää tämän meille kirjoittamasi viestin. Aikuisen tehtävänä on ottaa vastuu siitä eteenpäin ja auttaa sinua voimaan paremmin. He ymmärtävät kyllä, että avun pyytäminen ei ole ollut sinulle helppoa.

Jos tutulle aikuiselle kertominen jännittää, voit kertoa asiasta myös nimettömänä nuorille tarkoitetussa chatissa ja saada sieltä rohkaisua ja lisää neuvoja tilanteeseesi. Tärkeintä on, että et jää nyt yksin, vaan jaat rohkeasti ajatuksiasi aikuisen kanssa. Näin voit viettää tulevaa kesälomaa nauttien ja hyviin asioihin keskittyen. Tsemppiä sinulle jatkoon!

Fressis

Joalin Loukamaa: ”Olen aika hidastempoinen ihminen”

Tanssija-laulaja, somevaikuttaja Joalin Loukamaa, 19, tuli isolle yleisölle tutuksi viimeistään kevään 2021 Selviytyjät-sarjasta. Siinä hän ihastutti pelitaidoillaan ja ystävällisyydellään, ja ylsi kisassa mitalisijoille. Miten Selviytyjät muutti Joalinin elämää, miten hän huolehtii omasta jaksamisestaan – ja mistä unelmoi?

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos tärkeästä viestistäsi!

Kiusaaminen ei ole koskaan hyväksyttävää ja se voi satuttaa kiusaamisen kohteeksi joutunutta hyvin syvästi. Syy on aina kiusaajassa, ei sinussa, muistathan sen.

Kerroit, että sinulla kiusaaminen on aiheuttanut tarvetta satuttaa itseäsi ja myös lemmikkisi kuolema on lisännyt pahaa oloa. Kuulostaa siltä, että kohdallesi on osunut paljon sellaisia asioita, joiden kantaminen on varmastikin hyvin raskasta. Viiltely voi tuntua keinolta helpottaa oloa, mutta on hyvin vahingollinen tapa, eikä aidosti vie pahaa oloa pois. Viiltelyn lopettamisen onnistumista edesauttaa se, että oppii tunnistamaan omia tunteita ja sietämään niitä, sekä uskaltaa kertoa ja ilmaista niitä myös muille. Tunteiden käsittelyyn on hyvä etsiä muita keinoja, jotka eivät satuta sinua. Muuten ikävät tunteet patoutuvat sisällesi ja vievät kaiken tilan ilolta.

Jos kiusaaminen on tapahtunut opiskelu- tai työelämässä, on siitä syytä kertoa vastuutaholle, jotta tilanne saadaan loppumaan. Mikäli tilanne on tapahtunut vapaa-ajalla, on hyvä päättää ja tarvittaessa estää yhteydenpito kiusaajan kanssa. Oletko puhunut asiasta tarkemmin kenenkään kanssa? Oman pahan olon kanssa ei ole hyvä jäädä yksin, sillä se usein pahentaa oloa entisestään. Jos opiskelet, voit saada tukea muun muassa kouluterveydenhoitajalta, -kuraattorilta tai –psykologilta. Mikäli nämä eivät ole vaihtoehtoja, voit jutella puhelimitse nimettömänä nuorten kriisipisteen työntekijän kanssa. Lisätietoa löydät täältä. Mikäli ajatus puhelimessa jutellulle ei tunnu hyvältä, voit ottaa yhteyttä nimettömänä myös Sekasin-chattiin, josta saat tukea ja lisäneuvoja.

Tärkeintä olisi nyt, että uskallat rohkeasti jutella ja ottaa apua vastaan. Ensimmäisen, usein vaikeimman askeleen olet jo ottanut ottaessasi tänne yhteyttä. Ansaitset voida hyvin ja viettää kesän tehden sinulle mieluisia asioita. Pidäthän itsestäsi huolta, olet sen arvoinen.

Fressis
Kysymys & vastaus

Todella hyvä, että otit yhteyttä meihin vaikeassa tilanteessa!

Kerrot hyvin vakavasta asiasta. Viestisi perusteella voit nyt huonosti ja tarvitset apua. Olet varmasti joutunut kohtaamaan jotain hyvin surullista ja ikävää, kun olet joutunut tähän tilanteeseen. Haluan kuitenkin kertoa sinulle, että aina on olemassa toivo siitä, että asiat voivat mennä paremmin. Hyvin vaikeistakin tilanteista voi selvitä. Sinäkin voit.

Nyt kuitenkin tarvitset apua. Valitettavasti me emme täällä pysty tarjoamaan akuuttia keskusteluapua. Olisiko sinulla lähipiirissäsi joku turvallinen aikuinen, jonka kanssa voisit jutella asiasta? Jos tuntuu, ettei lähipiiristä löydy henkilöä, jolle voisit kertoa tilanteesta, toivoisin, että soittaisit valtakunnalliseen kriisipuhelimeen, joka on maksuton ja auttaa ympäri vuorokauden numerossa 0925250111. Voit myös keskustella asiantuntijan kanssa Sekaisin-chatissa tai verkkokriisikeskus Tukinetissä. Kaikissa palveluissa saa esiintyä nimettömästi.

On tärkeää, että saat apua. Avun pyytäminen nyt voi tuntua hankalalta, ehkä et haluaisi puhua tilanteestasi. On kuitenkin hyvin tärkeää, että löydät keinoja, joilla estää pahan olon pääseminen näin pitkälle tulevaisuudessa.

Rohkaisen sinua nyt joko juttelemaan jonkun läheisen kanssa tai soittamaan tai chattaamaan apua saadaksesi. Se, että laitoit meille viestiä, kertoo, että sinussa on valtavasti voimaa. Toivottavasti saat pian helpotusta tilanteeseesi!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Toisen kehon kommentointi ja huutelu ei ole missään nimessä ok. Suomessa on tasa-arvolaki, jossa määritellään seksuaaliseksi häirinnäksi esim. ei-toivotut härskit puheet ja vitsit, sekä vartaloa tai pukeutumista koskevat kysymykset ja huomautukset. Kertomasi tilanne voidaan määritellä siis seksuaaliseksi häirinnäksi ja opettajilla on lain puitteissa velvollisuus puuttua siihen. Täältä löydät lisätietoa asiasta. On siis suositeltavaa, että kerrot tilanteesta opettajalle. Voit myös näyttää tämän tekstin opettajillesi.

Jos tuntuu, että sinua ei kuulla tai asiaa ei oteta riittävän vakavasti, kerro kokemastasi sellaiselle aikuiselle, johon luotat (esim. oma tai ystävän vanhempi) ja pyydä häntä mukaasi puhumaan koulun rehtorille. Jos kaipaat vielä lisää vinkkejä, voit käydä juttelemassa nimettömästi Nuorten Exitin chatissa. Siellä on hyviä tyyppejä töissä, jotka kohtaavat työssään näitä tilanteita usein ja osaavat rohkaista sinua vielä tarvittaessa lisää.

Jokaisella on oikeus keskittyä koulunkäyntiin ilman häirintää – sinullakin – joten toivottavasti tilanne ratkeaa pian.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet viillellyt. Viiltely on oire ja ensisijaisen tärkeää olisi selvittää, mistä tarve viiltelylle johtuu. Onko elämässäsi tapahtunut asioita, jotka aiheuttavat sinulle pahaa oloa – riitoja kotona tai ystävien kanssa, menetyksiä, ikäviä kokemuksia tai murheita? Vai onko olosi kokonaisvaltaisesti niin paha, että viiltely tuntuu olevan ainoa ratkaisu?

Viiltely syntyy tarpeesta päästä ikävästä tunteesta eroon. Tärkeää lopettamisen onnistumiselle on erilaisten tunteiden tunnistaminen ja sietäminen, sekä se, että uskaltaa kertoa ja ilmaista niitä myös muille. Muuten ikävät tunteet patoutuvat sisälle, eikä sinne jää tilaa ilolle. Kun opit käyttämään muita keinoja tunteiden käsittelyyn, tarve viiltelyyn vähenee. Tämä voi olla kuitenkin vaikeaa yksin ja etenkin mitä nuorempi on, sitä enemmän tarvitaan aikuisen tukea harjoitteluun. Omaa pahaa oloaan voi purkaa myös eri ilmaisukeinoin. Piirrä tai maalaa paha olo paperille – käytä värejä ja muotoja, jotka kuvaavat omaa oloasi. Tai kirjoita tai videoi ajatuksesi – anna sanojen vain tulla, älä mieti onko ulos tuleva teksti järkevää. Mitä useammin ilmaiset tunteitasi eri tavoin, sen helpommaksi se muuttuu.

Vaikka omaa oloaan voi helpottaa omalla toiminnalla, on tärkeää, että kerrot pahasta olostasi myös aikuiselle. Kenenkään ei kuulu selvitä pahasta olosta yksin – ei sinunkaan. Viiltelyn ei tarvitse olla ainoa vaihtoehto, sillä pahasta olosta on mahdollista päästä yli. Yksin se vain on usein vaikeaa. Kertominen ei ole helppoa, mutta avun pyytämistä ei tarvitse hävetä tai pelätä. Kaikkea ei tarvitse kertoa kerralla, vaan voit lähettää esim. terveydenhoitajalle tai opettajalle viestin, jossa kerrot voivasi huonosti tai tarvitsevasi apua. Voit myös näyttää tämän meille kirjoittamasi viestin. Aikuisen tehtävänä on ottaa vastuu siitä eteenpäin ja auttaa sinua voimaan paremmin. He ymmärtävät kyllä, että avun pyytäminen ei ole ollut sinulle helppoa.

Jos tutulle aikuiselle kertominen jännittää, voit kertoa asiasta myös nimettömänä nuorille tarkoitetussa chatissa ja saada sieltä rohkaisua ja lisää neuvoja tilanteeseesi. Tärkeintä on, että et jää nyt yksin, vaan jaat rohkeasti ajatuksiasi aikuisen kanssa. Näin voit viettää tulevaa kesälomaa nauttien ja hyviin asioihin keskittyen. Rohkeutta sinulle!

Fressis