MieliRytmi

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit.

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Nette: ”Palkitsin itseni leipomalla”

”En ole aamuihminen, joten päätin, etten käytä herätyskelloa. Herään rauhassa, vaihdan arkivaatteet ja lähden lyhyelle kävelylle, koska siitä saa virtaa päivään. Kuuntelen samalla hyvää musiikkia. Kotona syön vielä kunnon aamupalan ennen kuin aloitan opiskelun.

Tavallisesti arkeni on todella kiireistä, sillä olen lukio-opintojen ohella liikunnanohjaajana ja mukana paikallisessa nuorisovaltuustossa. Pyrin jäsentelemään päiväni myös kotona ollessa ja suunnittelen, milloin opiskelen, liikun ja hoidan valtuuston asioita. Tykkään kuitenkin tehdä asioita myös vapaasti – jos illalla tekee mieli laskea seuraavan päivän matematiikan tehtäviä, teen niin.

Kaikkein tärkeimpien koulutehtävien ajaksi laitan somen tauolle. Silloin poistan puhelimesta ilmoitukset ja vien sen pois työpisteeni luota.

Ajatus ei katkea niin helposti, kun puhelin ei vilku vieressä.

Sitten valmistan lounasta. Ruuanlaitto tuo hyvän paussin päivään. Pidän itselleni myös taukojumppaa ja käyn ulkona, koska kroppa puutuu koko päivän istumisesta.

Välillä teemme koulutehtäviä kavereiden kanssa jakamalla toisillemme tietokoneen näyttöä. Pidämme myös paljon yhteyttä iltaisin ja soittelemme ryhmävideopuheluita.

On mahtava tunne saada asioita valmiiksi. Eräänä päivänä palkitsin itseni leipomalla mutakakun, josta olin haaveillut jo päiväkausia. Pienet palkinnot päivän mittaan, kuten yksi jakso hyvää sarjaa, auttaa motivoitumaan.”

Lukiolainen Nette Rimpioja, 17, Sysmä

Emmiina: ”Omassa huoneessa ei opiskella”

”Herätyskelloni soi joka aamu 7:45 ja kahdeksalta istun jo tietokoneella. Seuraan joka päivä samaa lukujärjestystä kuin jos olisin koulussa. Tuttu rytmi helpottaa arkea, enkä ole kokenut etäopiskelua vaikeaksi. Luulen, että jos lukujärjestyksestä jää heti jälkeen, tippuu nopeasti kärryiltä.

Opiskelen yleensä ruokapöydän ääressä, koska ajatukseni harhailevat omassa huoneessa esimerkiksi esillä oleviin valokuviin. On myös kiva, että oma huone on paikka, joka ei muistuta kouluhommista illallakaan.

Välitunnit kuluvat usein puhelimella, ja kerran päivässä käyn koiran kanssa lenkillä. Kavereihin olen yhteydessä Snapchatissa, ja meillä on myös muutama WhatsApp-ryhmä, joissa tehtäviä voi pohtia yhdessä.

Joskus minulla on keskellä päivää autokoulun ajotunteja. Onneksi lukujärjestyksessäni on hyppytunteja, joiden aikana voin etukäteen tehdä tarvittavat tehtävät.

Viime aikoina olen lukenut paljon kirjoja, koska se on hyvä tapa rentoutua.

Pyrin siihen, etten opiskele iltaisin.”

Lukiolainen Emmiina Kuisma, 17, Kontionlahti

Hanno: ”Lenkki pitää pakan kasassa”

”Tällä hetkellä minulla on tauko ennen opintojen jatkumista, mutta teen vanhemmilleni kotoa käsin töitä 3D-tietomallintajana ja arkkitehtilupakuvien puhtaaksi piirtäjänä. Pyrin hoitamaan kaikkein tylsimmät jutut aina aamupäivisin, jotta voisin unohtaa ne iltaan mennessä. En aikatauluta työskentelyäni, vaan pidän tauon silloin kun siltä tuntuu.

Olen pitänyt itseäni lähes immuunina arkistressille, ja nyt viime aikoina tajunnut, että se on suurimmaksi osaksi urheilun ansiota. Säännöllinen liikunta, kuten päivittäinen kävely- tai juoksulenkki, pitää pakan kasassa.

Perusrutiineista kiinnipitäminen on tärkeää silloin kun työskentelee tai opiskelee kotoa käsin. Menen joka ilta samaan aikaan nukkumaan, ja pyrin saamaan tarpeeksi unta. Ihan tavallisista jutuista, kuten aamupalan syömisestä, pitää muistaa huolehtia poikkeustilanteessakin.

Jos kaikki päivät alkavat tuntua samanlaisilta, saa niihin uutta sisältöä etsimällä erilaisia kiinnostuksenkohteita ja harrastuksia netistä.

Olen opiskellut esimerkiksi koodaamista, uusia kieliä – ja shakkia, johon jäin hetkeksi koukkuun.

Nautin, kun saan olla kotona, koska pidän rauhasta. Voin opiskella juuri omaa tahtia eikä keskittyminen häiriydy esimerkiksi hälinän vuoksi. Motivaationi ja oppimishaluni on korkeammalla ja koen olevani tavallista tuotteliaampi. Kun opinnot taas jatkuvat ja tahti kiristyy, aion jakaa päivän entistä tarkemmin tunteihin, jotta saan tarvittavat asiat tehtyä mahdollisimman tehokkaasti.”

Kaksoistutkintoa suorittava Hanno Lehtiniemi, 18, Helsinki

 

Teksti Ida Valpas, kuvat haastetaltavien kotialbumista

 

Katso myös

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää

Rytmi

Säännöllinen päivärytmi ja riittävä määrä unta auttavat jaksamaan päivästä toiseen, tekemään koulutyöt ja olemaan hyvällä mielellä. Kun vuorokausirytmi on... Lue lisää

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen... Lue lisää
LiikeRytmi

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

Rytmi

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

On aika pistää arjen palikat kuntoon! Seuraavassa on viisi kaikille tuttua ongelmaa ratkaisuineen.

Tiesitkö että...

Itselle sopiva ateriarytmi pitää vauhdissa

Itselle sopivan ateriarytmin tunnistaa siitä, että ennen ruokailua ehtii tulla pieni nälkä, mutta ruokapäätökset ovat vielä hyvin hallittavissa. Jos aterioiden väli on venynyt liian pitkäksi niin kaikista rasvaisimmat ja makeimmat herkut valtaavat mielen. Toiset taas saattavat huomata muuttuvansa kärsimättömäksi tai kiukkuiseksi, jos aterioita jää päivän aikana väliin.

Monelle säännöllisen syömisen ohjenuorana toimii 4-5 aterian päivärytmi eli aamupala, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa.

Lue lisää ateriarytmistä

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Rytmi

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

Tiesitkö että...

Vuorokausirytmi 8+8+8

Vuorokaudessa on 24 tuntia. Ne olisi hyvä suurin piirtein jakaa kolmeen osaan: 8 tuntia nukkumiseen ja lepoon, 8 tuntia opiskeluun ja koulunkäyntiin ja 8 tuntia vapaa-aikaan ja omaan mielekkääseen tekemiseen.

Arkea ja jaksamista helpottaa, kun siinä on paljon ”ärrää” eli rytmiä ja rutiinia. Rutiinit auttavat ylläpitämään rytmiä ja helpottavat arkea. Lue lisää

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos tärkeästä viestistäsi! Olit rohkea, kun kirjoitit ja lähdit hakemaan tilanteeseesi apua.

Murrosiässä tunteet heilahtelevat laidasta laitaan, ja välillä olo voi olla tosi alakuloinen tai vihainen – se kuuluu asiaan. Myös kehossa tapahtuu valtavasti muutoksia, jotka voivat hämmentää sekä itseä, että lähipiiriä. Myös äitisi voi olla hämmentynyt, kun hänen lapsensa kasvaa ja kehittyy. Jos äitisi katse tuntuu sinusta häiritsevältä, on siitä hyvä sanoa hänelle. Jos ääneen sanominen tuntuu hankalalta, voit kirjoittaa äidillesi viestin. Hyvin todennäköisesti hän tekee sen huomaamattaan, mutta siitä on hyvä hänelle sanoa, jotta et tunne oloasi epämukavaksi.

Murrosikään kuuluu myös oman tilan hakeminen ja muut ihmiset voivat ärsyttää enemmän. Olo voi olla kiukkuinen tai väsynyt. Jos nämä tunteet ovat kuitenkin lähes jatkuvasti päällä, ne vievät voimavaroja ja olo huononee pikkuhiljaa. Siksi olisi hyvä, että saisit juteltua olostasi turvallisen aikuisen kanssa ja pohdittua esim. mitä tunteille voisi tehdä ja mitä kivoja asioita elämässäsi on kaikesta huolimatta meneillään.

Kerroit myös, että sinua kiusataan ja jätetään yksin. Se ei ole oikein ja tästäkin asiasta olisi tosi tärkeää jutella aikuisten kanssa. Usein kiusaaminen johtuu kiusaajien omasta pahasta olosta, ei siitä, että sinussa olisi mitään vikaa. Kesäloma on ihan nurkan takana ja kesän jälkeen moni asia voi olla eri lailla. Jotta saisit aloitettua kesäloman kevyemmin mielin, olisi hyvä käydä juttelemassa esimerkiksi koulun terveydenhoitajan kanssa. Jos terveydenhoitajan luo meno ei tunnu luontevalta, voisit jutella asiasta esim. Sekasin-chatissa. Siellä on tosi mukavia aikuisia, joille voi nimettömänä kertoa omista huolista ja saada apua ja rohkaisua tilanteen käsittelyyn.

Ansaitset voida hyvin ja nauttia kesälomasta ja nuoruudestasi. Mukavampia päiviä on varmasti edessä, sen uskallamme luvata.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Ihastumisesta kertominen on rohkeaa ja voit olla itsestäsi ylpeä, että olet nuorempana kertonut tunteistasi! Tilanne ei silloin päättynyt toivomallasi tavalla, mutta nyt tilanne voi olla hyvinkin erilainen. Mitään yhtä ja ainoaa oikeaa toimintatapaa kertomaasi tilanteeseen ei oikein ole. Toiselle tunteistaan kertominen sisältää aina riskin siihen, että toinen ei tunnekaan samoin. Tästä huolimatta kertominen voi helpottaa, sillä sitä kautta asiaan saa ainakin jonkun ratkaisun. Asian pohtiminen voi nimittäin viedä voimia ja samalla saattaa olla, että et huomaa mahdollisia muita ympärillä olevia kivoja tyttöjä.

Jos et halua kysyä suoraan, voisit vähän seurailla, miten tämä tyttö suhtautuu sinuun – hymyileekö hän sinulle muita enemmän, seuraako somessa, hakeutuuko samaan seuraan jne. Tämän tyyppiset asiat voivat kertoa siitä, että hänellä saattaisi olla jotain tunteita sinua kohtaan. Voit myös kommentoida itse esim. hänen somekuviaan, tai hakeutua nyt koulussa samaan seuraan ja katsoa miten hän siihen suhtautuu.

Jos päätät kertoa, niin muistathan, että jos tyttö ei koe samoin kuin sinä häntä kohtaan, ei se kerro sinusta mitään. Me emme nimittäin voi valita sitä kehen koemme viehätystä ja kehen emme. Se on vähän sama asia kuin monessa muussa jutussa – yksi nauttii jalkapallon peluusta ja toinen uimisesta ilman sen suurempaa syytä. Pettymys ja suru voivat tuntua vahvoina tunteina ja niitä on hyvä kuulostella. Kivojen asioiden tekeminen auttaa suruun pikkuhiljaa. Voi olla myös hyvä ottaa etäisyyttä tyttöön, sillä vanha sanonta ”poissa silmistä, poissa mielestä” pitää hyvin paikkaansa. Kohta alkavat kesälomat antavat onneksi myös muuta ajateltavaa ja parhaassa tapauksessa mahdollisuuden tutustua myös uusiin ihmisiin, jos tämän tytön kanssa asiat eivät etene.

Rohkeutta sinusta parhaalta tuntuvan ratkaisun tekemiseen ja mukavia asioita kesälomaasi!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Tosi hyvä, että kirjoittelit ajatuksiasi kaverisi voinnista. Kaverisi syö kertomasi mukaan todella vähän ja tuntuu vahtivan jatkuvasti omaa painoaan. Hänen voinnistaan kyllä herää suuri huoli. Kaverisi tarvitsisi nyt ehdottomasti apua ja tukea, mutta hän pyrkii peittelemään laihduttamistaan ja pelkää tilanteen paljastuvan muille.

Riittävä ja monipuolinen ravitsemus on todella tärkeää nuoren normaalin kasvun ja kehityksen vuoksi. Huono ja riittämätön ravitsemus voi vaikuttaa myös mielialaan, hormonitasapainoon ja kuukautiskiertoon. Normaali hormonitoiminta nuoruusiässä varmistaa luuston kehittymisen vahvaksi ja terveeksi.

Silloin, kun haluaa jatkuvasti pakonomaisesti laihduttaa ja kontrolloi syömistään, voidaan puhua syömishäiriöstä. Jatkuva painon tarkkailu ja syömisen säätely voi aiheuttaa myös häpeää ja syyllisyyttä. Syömishäiriön kanssa kamppailu vie voimia, kun energia menee syömisen tarkkailuun ja oman käyttäytymisen salailuun.  Kaverit, perhe ja harrastukset saattavat jäädä sivummalle. Syömishäiriö on sairaus, johon tarvitaan hoitoa ja jota voidaan oikeasti onneksi myös hoitaa.

Kaverisi saattaa kamppailla nyt todella hankalien asioiden kanssa, muttei ehkä halua myöntää sitä. Joskus ihminen saattaa suuttua, kun joku todella osuu asian ytimeen ja se onkin itselle tosi kipeä juttu. Joskus on myös vaikeaa myöntää tarvitsevansa apua ja avun vastaanottaminen voi olla myös vaikeaa. Kaverisi voi kokea, että kontrolloimalla syömistään ja painoaan, hän tavallaan hoitaa jotain itselleen hyvin hankalaa asiaa paremmin, kuin tuketumalla muihin tai hakemalla apua.

Kuulostaa siltä, että olet hyvä ystävä. Uskalsit rohkeasti ilmaista huolesi kaverillesi hänen voinnistaan. Olet myös todella kinkkisessä tilanteessa, kun toivoisit kaverisi saavan apua, muttet halua pettää hänen luottamustaan. Voit itse olla kaverisi tukena ystävänä sen verran kuin itse jaksat, mutta sinä et pysty hänen tilannettaan yksin ratkaisemaan. Sinun kannattaisi jutella kaverisi tilanteesta jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Jos juttelu oman vanhemman tai kouluterveydenhoitajan kanssa tuntuu hankalalta, myös koulukuraattorilta tai -psykologilta voi saada apua. Sinä voit purkaa heille ihan vain omaakin huoltasi ja saada itsellesi tukea, koska tilanne on sinulle hankala ja stressaava. Lisäksi ammattilaisina heillä voi olla keinoja auttaa etenemään asiassa niin, että kaverisi saa lopulta apua.

Tsemppiä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet ollut todella rohkea, kun olet lähettänyt ihastuksellesi viestin. Se ei ole helppoa ja voit olla todella ylpeä itsestäsi! Odottaminen on varmastikin raskasta ja herättää monia kysymyksiä. Poika on viestin saanut, mutta ei ole sitä syystä tai toisesta avannut. Voi olla, että hän odottaa sopivaa hetkeä, voi olla, että häntä jännittää avata viesti koska silloin hänen pitäisi siihen jotenkin reagoida, tai voi olla, että hän ei ole kiinnostunut viestin sisällöstä. Vastausta on mahdotonta tietää ja on kurjaa, jos poika ei mitenkään reagoi ja jäät epätietoisuuteen. Voit oikeastaan toimia kahdella tavalla – kysyt suoraan, saiko poika viestisi ja mitä hän siitä ajatteli, tai annat pojan olla ja keskityt muihin asioihin. Odottelu vie energiaa ja laskee mielialaa, joten asiaan on hyvä saada jokin päätös.

Emme voi vaikuttaa siihen kehen ihastumme ja kehen emme. Lähes jokainen joutuu elämänsä aikana joskus tilanteeseen, jossa omat tunteet eivät saa vastakaikua, tai ihastumme henkilöön, joka on saavuttamattomissa sillä hetkellä. Se tuntuu pahalta, mutta tunne menee ajan kanssa aivan varmasti ohitse. Unohtaminen ei ole aina helppoa, mutta surun ja pettymyksen on hyvä antaa kuitenkin tulla ulos. Näitä tunteita voi käsitellä esimerkiksi juttelemalla kavereiden tai jonkun aikuisen kanssa. Myös ajatuksien kirjoittaminen päiväkirjaan, tai ajan viettäminen itselle mieluisten asioiden parissa saa ajatuksia muualle ja olon pikkuhiljaa paremmaksi. Voit lopettaa hetkeksi pojan sometilien seuraamisen, niin hän ei tule vastaan kaikkialla. Jos asia kovasti vaivaa, voit käydä myös juttelemassa esimerkiksi Sekasin-chatissa. Tärkeintä on, ettei asia vie sinulta liikaa energiaa, sillä ansaitset voida hyvin ja kokea kivoja asioita.

Kohdallesi tulee aivan varmasti poika, joka pitää sinusta juuri tuollaisena kuin olet, ja johon ihastut yhtä voimakkaasti kuin tähän kertomaasi poikaan. Sinun pitää vain antaa ihastumiselle mahdollisuus. Muista, että ansaitset ihania asioita elämääsi!

Ihastuminen on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkejä epätoivoinen ja nollavitonen.

Valoisaa kevään jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuoren seksuaaliseen kasvuun ja kehitykseen kuuluu uteliaisuus kiihottavaa materiaalia, kuten pornoa kohtaan. Siksi monet nuoret pohtivat tätä samaa teemaa. Pornon katselemisessa ei sinällään ole mitään väärää ja sen visuaalisuus toimii monille hyvänä kiihotuksen lähteenä. Jos se kuitenkin aiheuttaa hämmennystä ja ahdistusta, on hyvä pohtia, onko porno itseään varten.

Pohdi, voisitko käyttää kiihotukseen jotain sinua enemmän miellyttävää, ei niin rajua materiaalia? Voisitko kokeilla pornon sijaan kiihottavia mielikuvia, fantasioita, luettavaa materiaalia, kuvia?

Mikäli kaksimieliset ajatukset ja tilanteeseen liittyvät tunteet sekä välttelykäyttäytyminen häiritsee elämää, kannustan sinua keskustelemaan asiasta jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Etenkin silloin, jos ajatukset alkavat olemaan pakonomaisia. Keskustelun avulla voit purkaa omia ajatuksia ja tunteita, jolloin ne eivät useinkaan saa niin paljon valtaa. Keskustelu voi auttaa myös saamaan erilaista näkemystä asiaan. Tarvittaessa voit seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä kääntyä myös Sexpon maksuttoman neuvonnan puoleen.

Ihanaa kesän odotusta!

Fressis