NuuskaTupakkaYleinen

Lähihoitaja jyrähtää: Jyrkkä ei nikotiinille!

Lähihoitajan työ ja tupakointi eivät sovi yhteen. Lähihoitaja-opiskelija Heli Valtasaari kertoo, miksi.

Lähihoitaja jyrähtää: Jyrkkä ei nikotiinille!

”Lähihoitaja ja tupakointi eivät kerta kaikkiaan sovi yhteen”, sanoo Heli Valtasaari, 32.

Lähihoitajaksi ensimmäistä vuotta opiskeleva Heli tumppasi lopullisesti, kun opinnot terveydenhuoltoalalla alkoivat.

”Tuli muutenkin sellainen olo, että eihän tupakoinnissa ole mitään järkeä. Siksi lopetin myös satunnaisen huvikäytön, jota olin harrastanut siihen asti.”

Ennen lähihoitajan opintoja Heli työskenteli ravintola-alalla. Hänellä on kokemusta myös niiltä ajoilta, kun ravintoloissa ja kahviloissa vielä poltettiin sisällä.

”Olen joutunut kärsimään passiivisesta tupakoinnista töissä. En voisi kuvitellakaan, että haluaisin lähihoitajan fyysisessä työssä käydä välillä tupakalla ja tulla sitten pahalta haisevana jatkamaan hommia ihmisten keskelle.”

Heli jos kuka tietää, miksi lähihoitajan on syytä olla savuton ja nuuskaton.

Lähihoitaja: 6 syytä olla savuton ja nuuskaton

  1. Vaalit omaa terveyttäsi. Jaksat paremmin ilman tupakkatuotteita. Lähihoitajan työ voi olla hyvin fyysistä. Tupakka heikentää yleiskuntoa ja hapenottokykyä, eli tupakoitsija hengästyy helposti. Ilman tupakkaa ja nuuskaa lähihoitaja on energisempi ja reippaampi. Myös sähkötupakka on haitaksi terveydelle.
  2. Näytät esimerkkiä. Lähihoitaja työskentelee ihmisten keskellä ja on usein tärkeä osa muiden elämää. Asiakkaita kannustetaan savuttomuuteen, joten vaikuttaisi oudolta, jos hoitaja ramppaisi tupakalla. Lapset alkavat pitää tupakointia tai nuuskaamista normaalina, jos näkevät, että hoitajatkin pistävät tupakaksi tai nuuskan huuleen. Kaikkein tärkeintä esimerkin voima on nuorten kanssa työskennellessä, koska he ovat muutenkin alttiita kokeiluille.
  3. Tuoksut hyvälle. Lähihoitaja työskentelee lähellä ihmistä, ja tupakan haju voi todella häiritä asiakasta.
  4. Pysyt iloisella tuulella. Tupakoitsija tarvitsee tupakkataukoja, mutta lähihoitajan työssä ei aina pääse sauhuttelemaan nikotiininhimon iskiessä. Siitä voi seurata vierotusoireita kuten ärtymistä ja käsien tärinää. Tupakoimattoman ei tarvitse stressata tupakkatauoille pääsystä tai siitä, milloin pystyy ottamaan seuraavan nuuskan.
  5. Saat paremmin töitä. Työpaikoilla arvostetaan yhä enemmän työntekijöitä, jotka eivät polta tai nuuskaa.
  6. Saat apua lopettamiseen. Opiskelupaikoissa on tarjolla neuvontaa ja tukea tupakoinnin ja nuuskaamisen lopettamiseksi. Nikotiinittomuus on kaikkien yhteinen etu terveydenhuoltoalalla. Lopettamiseen saat apua myös Fressiksestä ja Stumpista.

 

Teksti Susanna Cygnel, kuva kuvituskuva

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit, mistä saisit nuuskaa Suomessa. Nuuskan myynti on Suomessa laitonta ja nuuskan luovuttaminen/ välittäminen on lailla kiellettyä. Alle 18-vuotias ei saa lain mukaan pitää hallussaan mitään tupakkatuotetta tai nikotiininestettä, nuuska mukaan lukien. Nuuskaa ei saa myöskään tuottaa tai myydä Euroopan unionin jäsenmaissa Ruotsia lukuun ottamatta. Lisätietoa voit lukea täältä.

Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Nuuska sisältää 28 syöpää aiheuttavaa ainetta ja 20 kertaa enemmän riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia kuin savukkeissa. Lisätietoa nuuskasta voit lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa tai tupakkaa.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

Tekee mieli tupakkaa, mut en taho polttaa! Mitä teen?!?

Riippuvuus syntyy, koska tupakassa on nikotiinia. Sitä on paljon myös nuuskassa ja sähkötupakassa – usein runsaasti enemmän kuin tupakassa. Nikotiini on pirullinen aine, joka imeytyy verenkiertoon. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja siksi myös keho alkaa vaatia nikotiinia enemmän ja enemmän. Älä korvaa yhtä koukuttavaa tuotetta toisella, vaan yritä oikeasti katkaisemaan pahaa kierrettä. Kerta haluat oikeasti olla polttamatta, päätä, että seuraat omaa tahtoasi etkä tupakkateollisuuden ja hetkellisten niksikiksien salakavalaa juonta!

Kirjaa ylös omat perustelut siihen, miksi haluat olla polttamatta. Terveyshaitoista ja rahan hukkaamisesta on paljon paasattu, ja ne ovatkin erittäin varteen otettavia syitä. Esimerkkejä sosiaalisesta haitasta voi olla se, että joudut poistumaan kivasta seurasta polttaaksesi, levität pahaa hajua ja saatat ikävän hengityksen takia olla vähemmän kiinnostava pussailumarkkinoilla. Ekologisiin haittoihin liittyy esimerkiksi tupakkaviljelyn tai tumpeista aiheutuvat ympäristökuormitukset. Mieti, mitkä ovat sinulle erityisen tärkeät syyt.

Tee lista tilanteista, joissa yleensä poltat. Montako röökiä sytytät pelkästä tottumuksesta, esimerkiksi ulos lähtiessäsi, myöhästynyttä bussia odotellessa tai ruokailun jälkeen? Pisteytä kutakin tupakkaa sen mukaan, onko se oikeasti vetämisensä arvoinen, jos mietit sen tuottamaa nautintoa suhteessa syihin siihen, että haluat kuitenkin olla polttamatta.

Mikäli et pysty lopettamaan kertaheitolla, karsi pois turhat matalapisteiset tupakat ja aseta itsellesi tavoite, minkä ajan mennessä lopetat kokonaan. Saatat kokea nipistävää ärsytystä kun bussipysäkillä, leffan jälkeen tai kahvitauolla et poltakaan. Tunnustele, missä kaikkialla kehossa ärsyttävä olo tuntuu ja mitä ajatuksia se herättää. Pahin fiilis yleensä menee ohi muutamassa minuutissa eikä hetken ikävästä koidu mitään pysyvää haittaa. Jos et sortunut, saatat jopa kokea ylpeyttä omasta tahdonvoimasta.

Useamman pisteen röökistä luopuminen voi olla haastavampaa. Nikotiinille herkistymisen seurauksena ne tuottavat kokemuksen piristymisestä ja mielihyvästä: helpotusta stressiin, lohtua ikävään tai pistettä i:n päälle hyvän aterian tai seksin jälkeen. Jos oikeasti haluat lopettaa, myös näistä pitää luopua. Todistetusti on mahdollista selviytyä ja nauttia elämästä myös ilman tupakkaa.

Muutama vinkki tupakoinnin lopettamiseen

  • Voitko hommata kaveripiiristäsi vertaistukea ja tsemppaajia?
  • Korvaa rööki jollakin terveellisemmällä asialla: pastilli, purkka, pähkinät tai hammastikkujen pureksimisella? Muista myös juoda vettä.
  • Palkitse itsesi jokaisesta savuttomasta kuukaudesta vaikka ostamalla jotain kivaa niillä rahoilla, jotka olet säästänyt tupakoimattomuudella.
  • Mieti mikä muu asia antaisi saman kokemuksen rentoutumisesta. Toimiiko musiikki, pelaaminen, kaverille soittaminen, kävely tai lenkki?
  • Hankaloita tupakointiasi. Muuta rutiinejasi tilanteissa, joiden yhteydessä tupakoit.
  • Voit myös ladata jonkun sovelluksen, jolla voit seurata miten ajan kanssa säästät rahaa ja miten kehosi palautuu. Stumpin sivuilta löytyy myös testit ja työkalut tupakoinnin lopettamiseen

Poikien Puhelin

Kysymys & vastaus

Olemme saaneet kaksi kysymystä nuuskan käyttöön liittyen, kiitos! Vastaamme näihin yhdessä, sillä kysymykset ovat saman tyyppisiä. Ensimmäinen kysymys koski nuuskaa, joka on laitettu peräaukkoon. Peräaukko on osa elintärkeää ruoansulatuskanavaa, jonka kautta ravinnosta saadut ravinteet imeytyvät ja jonka kautta ylimääräinen aines poistuu ulosteen muodossa. Nuuskan pitäminen peräaukossa ei ole missään nimessä suositeltavaa kenellekään. Peräaukon alueella on herkkää limakalvoa. Jos nuuskan on työntänyt peräukkoon, imeytyvät nuuskan sisältämät myrkyt peräaukon limakalvon kautta elimistöön, samoin kun ne imeytyvät suun limakalvojen kautta. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei myöskään kannata laittaa peräaukkoon. Peräaukon polttelu voi olla merkki siitä, että limakalvo on ärtynyt. Jos polttelu kestää useamman päivän, on suositeltavaa kertoa asiasta vanhemmille tai hakeutua kouluterveydenhuoltoon.

Toinen kysymys koski nuuskan sätimistä esinahan alla. Sätiminen tarkoittaa nuuskan käyttäjien keskuudessa nuuskan aiheuttamaa voimakasta tunnetta ikenessä, joka saattaa tuntua jopa voimakkaana kirvelynä. Esinahka on peniksen päässä sijaitseva ihopoimu, joka suoraa siittimen päätä, terskaa. Esinahan ja terskan alue ovat erittäin herkkiä alueita, joten nuuskan laittaminen esinahan alle ei missään nimessä kannata. Se voi kirvellä pahastikin. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei kannata laittaa myöskään esinahan alle.

On hyvä muistaa, että nuuskan myynti on laitonta Suomessa ja nuuskan hallussapito sekä nuuskan luovuttaminen alle 18-vuotiaille on laissa kiellettyä. Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Lisätietoa nuuskasta voitte lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa.

Huippua loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Hienoa, että olet jo pohtinut tupakoinnin lopettamista. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin riippuvuus ei välttämättä ole muodostunut niin vahvaksi. Riippuvuuden voi helposti testata täältä. Tupakoinnin lopettaminen onnistuu joiltakin kertaheitolla ja joku tarvitsee siihen useampia lopettamisyrityksiä ja mahdollisesti jotain muuta tukea. Sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet onnistua lopettamisessa ja tässä vaiheessa sinulla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa terveyteesi.

Tupakoinnin lopettamista kannattaa kuitenkin suunnitella etukäteen ja varautua niihin sudenkuoppiin, joita lopettamisen aikana voi ilmaantua. Tupakoinnin lopettamisen yhteydessä voi esiintyä vieroitusoireita, kuten ärtyneisyyttä, levottomuutta, päänsärkyä ja univaikeuksia. Nämä ovat kuitenkin ohimeneviä! Sinun kannattaakin suunnitella ensimmäisten päivien ajaksi mielekästä tekemistä, hakeudu tupakoimattomien ystävien seuraan ja korvaa tupakka esimerkiksi xylitoli-purkalla. Lisää tupakoinnin lopettamisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Myös muut ovat pohtineet tupakoinnin lopettamista. Voit lukea nimimerkkien V.S. ja Haluan lopettaa kysymykset ja heille annetut vastaukset.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis

Oletko koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi?

Vapaaehtoistoiminnassa pääset itse auttamaan, oppimaan ja tekemään sinulle tärkeitä asioita. Toiminnan kautta pystyt laajentamaan omia verkostojasi ja saat mahdollisuuden vaikuttaa. Vapaaehtoisena voi toimia esimerkiksi järjestöissä, mutta voit toimia myös itsenäisesti ja oikeastaan missä vain! Oletko siis koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi? Tiesitkö, että vapaaehtoistoimintaa on kaikki sellainen toiminta, jota teet ilman rahallista korvausta, jonkun […]