RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Äitikin sen tietää: ”Pitää syödä, että jaksaa”. Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Seuraavassa vähän pureskeltavaa.

Jotta kehosi voi toimia, se tarvitsee bensaa leikkeihin. Terveellinen ruokavalio on tärkeä ja mallia siihen voit ottaa vaikka lautasmallista. Tärkeää on myös syödä säännöllisesti. Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Hyvä ohjenuora on syödä itselleen sopivan kokoisia annoksia 4–5 kertaa päivässä, niin että syöt aamupalan, lounaan, päivällisen sekä muutaman välipalan. Sopivan kokoisen annoksen opit tunnistamaan, kun kiinnität huomiota siihen, ettei syömisen jälkeen tule tukala olo. Opettele siis lopettamaan syöminen, kun koet olevasi täynnä. Liian suuri annos laittaa ruoansulatuksen koville ja silloin sinun on vaikea keskittyä tunnilla.

Kun et napostele jatkuvasti, myös hampaat kiittävät (ja kiiltävät!). Välipalojen kanssa on muutenkin syytä olla tarkkana. Suklaapatukka tai energiajuoma voi olla helppo apu, mutta niiden jälkeen hyvä olo on nopeasti ohi ja kostautuu entistä jyrkemmällä verensokerin laskulla.

Paranna arkirytmihäiriö tällä reseptillä:

  • Syö säännöllisesti 4–5 kertaa / päivä. Älä unohda aamupalaa kiireessä!
  • Käytä syömisesi tukena lautasmallia
  • ­Syö sopivan kokoisia annoksia
  • Vältä sokerisia välipaloja
  • Varaa koulureppuun jotain terveellistä välipalaa: hedelmä tai pähkinöitä
    Unohda energiajuomat, virkistyt järkevämmin pienellä liikunnalla.

 

Lue lisää:

Hyvän päivän ainekset

Skarppina koko päivä – ruuasta virtaa

3 tapaa syödä hyvä aamiainen

Energiajuomat – älä mene halpaan

Näin kasaat hyvän välipalan lautasmallin mukaan (video)

 

Ei syö aamupalaa joka arkiaamu:

Arkirytmihäiriöitä ruokapöydässä? Testaa itsesi!

Katso myös

Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää
RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Ruoka

Energiajuomat – älä mene halpaan

Keeps You Going. Virkistää, piristää ja saa sinut keskittymään. Antaa siivet. Näillä lauseilla markkinamiehet myyvät energiajuomia. Kohderyhmää ovat etenkin nuoret. Harmi vain, että energiajuoma on turhake ja mainoslauseet – no, mainoslauseita.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet aloittamassa terveellistä ja ilmastoystävällistä elämäntapaa. Se voi tuntua isolta muutokselta, mutta on varmasti mahdollinen. Jos uuden ruokavalion aloittaminen tuntuu aluksi vaikealta, voit aloittaa elämäntapamuutoksen hiljalleen, ja siirtyä vegaaniseen ruokavalioon asteittain. Voit esimerkiksi syödä vegaanista ruokaa 1-2 päivänä viikossa, ja hiljalleen kasvattaa näiden päivien määrää. Tämä antaa sinulle aikaa opetella uusia ruokia ja ruokalajeja, mutta samalla myös kehosi sopeutuu uudenlaiseen ruokavalioon.

Vegaaniruokavalio perustuu pelkkien kasvikunnan tuotteiden käyttöön, jolloin siis eläinperäiset tuotteet kuten liha, broileri ja lehmänmaito jäävät pois. Pituuskasvusi tuskin kärsii vegaanisesta ruokavaliosta, mutta kasvuiässä sinun on tärkeää opetella koostamaan ateriasi niin, että se sisältää kaikkia tarvitsemiasi ravinteita ja huomioida, että ateriarytmisi on tasapainoinen.

Vegaani tarvitsee 5–6 täysipainoista ateriaa päivässä energian, proteiinin ja muun ravinnonsaannin takaamiseksi. Riittävän proteiininsaannin turvaamiseksi kannattaa suosia kasvikunnan proteiinin lähteitä usealla aterialla. Hyviä proteiinin lähteitä ovat täysjyvävilja, palkokasvit eli pavut, herneet, linssit sekä soija eri muodoissaan eli mm. tofu ja soijasuikaleet. Vegaanin ruokavaliota on suositeltavaa täydentää B12-vitamiinilisällä ja D3- tai D2-vitamiinilisällä, joiden ostamiseen voi kysyä apua apteekissa olevilta työntekijöiltä.

Hyvin suunniteltu vegaaniruokavalio on monipuolinen ja sisältää:

  • Viljatuotteita: esimerkiksi ruisleipää ja täysjyväpastaa
  • Vihanneksia ja juureksia: esimerkiksi perunaa, bataattia, porkkanaa ja punajuurta
  • Palkokasveja: esimerkiksi linssejä, papuja, soijaa ja soijasta jalostettuja tuotteita, kuten tofua
  • Sieniä: esimerkiksi kantarelleja, herkkutattia tai herkkusieniä
  • Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä
  • Erilaisia hedelmiä ja marjoja
  • Kasvirasvoja: esimeriksi rypsiöljyä tai oliiviöljyä
  • Maitoa korvaavan ravitsevan ruokajuoman, kuten D-vitamiinilla täydennetyn soija- tai kaurajuoman. Maitojuoman lisäksi kaupoissa on nykyään runsaasti eläinperäisiä maitotuotteita korvaavia elintarvikkeita, kuten kaura- ja soijapohjaisia jogurtteja ja juustoja, joita kannattaa syödä aamu- ja välipaloina.

Herkullisia ja ravitsevia vegaanisia ruokareseptejä löytyy internetistä paljon, joten niitä kannattaa etsiä, lueskella ja kokeilla. Lisää voit lukea Vegaaniliiton sivuilta. On varmasti tärkeää myös keskustella asiasta huoltajasi kanssa: hän voi auttaa sinut alkuun ja ostaa kotiin sellaista ruokaa, joka sopii vegaaniseen ruokavalioon. Lisäksi koulussa kannattaa tuoda asia esille, jotta voit varmistaa täysipainoisen vegaanisen aterian itsellesi myös koulupäivän aikana.

Hyvää alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet ollut todella hyvä ystävä ja tehnyt jo paljon ystäväsi tilanteen eteen. On raskasta katsella, kun itselleen läheinen ystävä on selvästi avun tarpeessa, muttei ole vielä valmis vastaanottamaan apua. Sellaiset tilanteet ovat terveydenhuollon ammattilaisillekin vaikeita. Ystävälläsi vaikuttaa kertomasi perusteella olevan selvä ongelma syömisensä suhteen ja hän voi kärsiä syömishäiriöstä, joka on hoitoa vaativa vakava sairaus.

Olet toiminut tähän mennessä hienosti: olet kertonut hänelle ääneen huolestasi ja olet jopa tukenut häntä syömisessä ja painon nostamisessa. Hän myös tuntuu luottavan sinuun, koska on voinut kertoa sinulle syömisensä rajoittamisesta. Voit jatkossakin puhua huolestasi ääneen. Voit kertoa hänelle, että huolesi on sen verran suuri, että mielestäsi hänen olisi hyvä hakeutua lääkärin tai jonkun toisen terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Lääkärin lisäksi opiskeluterveydenhuollossa terveydenhoitaja, psykologi tai kuraattori voi osata alkuun auttaa. Terveyskeskuksissa on lisäksi psykiatrisia sairaanhoitajia. On myös paikkakunnasta riippuen paikkoja, joihin voi hakeutua matalammallakin kynnyksellä juttelemaan nuoriin perehtyneen työntekijän kanssa (nuorisoasemat tai muut vastaavat nuorisovastaanotot). Lisäksi tietoa syömishäiriöistä ja tukea itsellesikin voit saada Syömishäiriöliiton sivuilta.

Jos ystäväsi ei ole valmis lähtemään ammattilaisen puheille, voit edelleen olla hänelle tukena ja valmiina kuuntelemaan. Voit myös edelleen kertoa huolestasi ääneen. Muista kuitenkin, ettei hänen toipumisensa ole sinun vastuullasi. Olet ystävä, et lääkäri tai psykologi – senkin voi sanoa hänelle. Se ei tarkoita, että olisit hylkäämässä häntä vaan yrität päinvastoin auttaa häntä ammattiavun piiriin tilanteessa, jossa hän sitä todella tarvitsee ja jossa sinun pelkkä tukesi ei enää riitä. Joskus henkilö, jolla on ilmiselvästi avuntarvetta, ei sitä heti näe tai pysty hyväksymään. Usein syömishäiriöön liittyy häpeää, itseinhoa ja alemmuuden tunnetta. Syömishäiriöstä kärsivä ei myöskään usein koe olevansa sairas ja hänen kehonkuvansa on vääristynyt. Ystävälläsi voi olla siksi todella vaikeaa puhua asiasta ulkopuoliselle.

Jos tilanne käy sinulle liian raskaaksi, kerro siitä jollekin läheiselle ja vedä myös raja siihen, mitä pystyt ja mitä et pysty tekemään. Tarvittaessa esimerkiksi Syömishäiriöliiton chatissa voit jutella asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa tilanteesta. Uskon, että ystäväsi on lopulta sinulle todella kiitollinen tuestasi ja siitä, että olet uskaltanut ottaa hänestä vaikealta tuntuvan asian puheeksi.

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

3 × helppo makupala

Näillä herkullisilla välipalaresepteillä et voi epäonnistua!