RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Äitikin sen tietää: ”Pitää syödä, että jaksaa”. Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Seuraavassa vähän pureskeltavaa.

Jotta kehosi voi toimia, se tarvitsee bensaa liekkeihin. Terveellinen ruokavalio on tärkeä ja mallia siihen voit ottaa vaikka lautasmallista. Tärkeää on myös syödä säännöllisesti. Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Hyvä ohjenuora on syödä itselleen sopivan kokoisia annoksia 4–5 kertaa päivässä, niin että syöt aamupalan, lounaan, päivällisen sekä muutaman välipalan. Sopivan kokoisen annoksen opit tunnistamaan, kun kiinnität huomiota siihen, ettei syömisen jälkeen tule tukala olo. Opettele siis lopettamaan syöminen, kun koet olevasi täynnä. Liian suuri annos laittaa ruoansulatuksen koville ja silloin sinun on vaikea keskittyä tunnilla.

Kun et napostele jatkuvasti, myös hampaat kiittävät (ja kiiltävät!). Välipalojen kanssa on muutenkin syytä olla tarkkana. Suklaapatukka tai energiajuoma voi olla helppo apu, mutta niiden jälkeen hyvä olo on nopeasti ohi ja kostautuu entistä jyrkemmällä verensokerin laskulla.

Paranna arkirytmihäiriö tällä reseptillä:

  • Syö säännöllisesti 4–5 kertaa / päivä. Älä unohda aamupalaa kiireessä!
  • Käytä syömisesi tukena lautasmallia
  • ­Syö sopivan kokoisia annoksia
  • Vältä sokerisia välipaloja
  • Varaa koulureppuun jotain terveellistä välipalaa: hedelmä tai pähkinöitä
    Unohda energiajuomat, virkistyt järkevämmin pienellä liikunnalla.

 

Lue lisää:

Hyvän päivän ainekset

Skarppina koko päivä – ruuasta virtaa

3 tapaa syödä hyvä aamiainen

Energiajuomat – älä mene halpaan

Näin kasaat hyvän välipalan lautasmallin mukaan (video)

 

Ei syö aamupalaa joka arkiaamu:

Katso myös

Syötkö riittävästi?

Tee testi
Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää
RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Ruoka

Energiajuomat – älä mene halpaan

Keeps You Going. Virkistää, piristää ja saa sinut keskittymään. Antaa siivet. Näillä lauseilla markkinamiehet myyvät energiajuomia. Kohderyhmää ovat etenkin nuoret. Harmi vain, että energiajuoma on turhake ja mainoslauseet – no, mainoslauseita.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Normaalisti ihmiset nukahtavat noin puolessa tunnissa. Kertomasi 1-2 tunnin nukahtamisaika voi viitata siihen, että kärsit unettomuudesta. Pitkän nukahtamisajan vuoksi yöunet voivat jäädä riittämättömiksi, kun aamulla on herättävä tiettyyn aikaan esimerkiksi kouluun. Unen tarve on yksilöllistä, mutta nuoren olisi hyvä saada unta noin 8-9 tuntia yössä. Riittävä uni on tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta, ja jatkuva unenpuute heikentää usein jaksamista koulussa ja esimerkiksi harrastuksissa.

Yksittäisinä öinä ilmenevä tilapäinen unettomuus on ihan normaalia, mutta pidemmän unettomuuden taustalla voi olla esimerkiksi jatkuvasti stressaava elämäntilanne. Joskus voi olla kyse myös ns. primaarisesta unettomuudesta, jolloin jo lapsuudesta lähtien on vaikea saada unta. Tälle ei ole olemassa mitään selkeää syytä, vaan se on rakenteellinen ominaisuus. Murrosiässä joskus myös kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa uneen. Osaatko sanoa, miksi nukahtaminen on sinulle hankalaa? Onko sinulla esimerkiksi stressiä joistain asioista ja pyörittelet niitä mielessäsi ennen nukkumaanmenoa?

Kertomasi perusteella nukahtamisen vaikeus on jatkunut jo pidemmän aikaa. Oletkohan kertonut siitä jo vanhemmillesi? Jos et, niin suosittelen, että pohtisit asiaa yhdessä vanhempiesi kanssa. Voisitte yhdessä miettiä, löytyykö sille jotain syitä, miksi sinun on vaikea nukahtaa ja voisiko nukahtamista helpottaa joillain keinoilla. Tarvittaessa voisitte olla myös yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan ja keskustella tilanteesta hänen kanssaan. Vinkkejä hyvään uneen löydät myös Fressiksestä.

Tsemppiä alkaneeseen vuoteen!

Fressis

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuulostaapa ikävältä tilanteelta. Murrosiässä joskus ihan kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa uneen. Mutta kuten arvelit, myös stressi voi olla nukahtamisvaikeuksien takana. Myös positiivinen stressi ja positiivisetkin ajatukset voivat joskus pitää hereillä. Tähän voisi auttaa, että juttelet ennen nukkumaan menoa vanhempiesi kanssa päivän asioista, niin positiivisista kuin stressaavista asioista, jotta saat ne pois mielen päältä 😊

Uni on erittäin tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta. Lyhytaikaiset univaikeudet ovat kuitenkin tavallisia ja on ihan normaalia, jos nukahtaminen joskus viivästyy. Useimmiten muutamien huonosti nukuttujen öiden jälkeen uni tulee jo helpommin. Jos nukahtamisvaikeutesi toistuvat useina iltoina viikossa ja tilanne jatkuu pidempään, kannattaa sinun kertoa siitä vanhemmillesi ja voisitte olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan.

Tsemppiä, ja toivottavasti saat pian helpommin unen päästä kiinni!

Fressis