RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Äitikin sen tietää: ”Pitää syödä, että jaksaa”. Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Seuraavassa vähän pureskeltavaa.

Jotta kehosi voi toimia, se tarvitsee bensaa liekkeihin. Terveellinen ruokavalio on tärkeä ja mallia siihen voit ottaa vaikka lautasmallista. Tärkeää on myös syödä säännöllisesti. Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Hyvä ohjenuora on syödä itselleen sopivan kokoisia annoksia 4–5 kertaa päivässä, niin että syöt aamupalan, lounaan, päivällisen sekä muutaman välipalan. Sopivan kokoisen annoksen opit tunnistamaan, kun kiinnität huomiota siihen, ettei syömisen jälkeen tule tukala olo. Opettele siis lopettamaan syöminen, kun koet olevasi täynnä. Liian suuri annos laittaa ruoansulatuksen koville ja silloin sinun on vaikea keskittyä tunnilla.

Kun et napostele jatkuvasti, myös hampaat kiittävät (ja kiiltävät!). Välipalojen kanssa on muutenkin syytä olla tarkkana. Suklaapatukka tai energiajuoma voi olla helppo apu, mutta niiden jälkeen hyvä olo on nopeasti ohi ja kostautuu entistä jyrkemmällä verensokerin laskulla.

Paranna arkirytmihäiriö tällä reseptillä:

  • Syö säännöllisesti 4–5 kertaa / päivä. Älä unohda aamupalaa kiireessä!
  • Käytä syömisesi tukena lautasmallia
  • ­Syö sopivan kokoisia annoksia
  • Vältä sokerisia välipaloja
  • Varaa koulureppuun jotain terveellistä välipalaa: hedelmä tai pähkinöitä
    Unohda energiajuomat, virkistyt järkevämmin pienellä liikunnalla.

 

Lue lisää:

Hyvän päivän ainekset

Skarppina koko päivä – ruuasta virtaa

3 tapaa syödä hyvä aamiainen

Energiajuomat – älä mene halpaan

Näin kasaat hyvän välipalan lautasmallin mukaan (video)

 

Ei syö aamupalaa joka arkiaamu:

Katso myös

Syötkö riittävästi?

Tee testi
Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää
RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Ruoka

Energiajuomat – älä mene halpaan

Keeps You Going. Virkistää, piristää ja saa sinut keskittymään. Antaa siivet. Näillä lauseilla markkinamiehet myyvät energiajuomia. Kohderyhmää ovat etenkin nuoret. Harmi vain, että energiajuoma on turhake ja mainoslauseet – no, mainoslauseita.

Kysymys & vastaus

Heippa! Kiitos viestistäsi.

Rypsiöljy koostuu pääasiassa tyydyttymättömistä rasvahapoista, kun taas luettelemasi maitotuotteet ja leikkeleet sisältävät runsaasti tyydyttynyttä, eli kovaa rasvaa. Runsaalla kovan rasvan saannilla on negatiivisia terveysvaikutuksia muun muassa kolesteroliarvoihin. Terveyden kannalta ei ole siis suositeltavaa vaihtaa täysrasvaisiin tuotteisiin. Jos haluat nostaa painoa, niin ehdottamasi tapa lisätä lusikallinen rypsiöljyä ruokiin kuulostaa oikein fiksulta, tätä itseasiassa suositellaan myös pienille lapsille, joilla painon nousu ei ole riittävää, mutta ruoka-annosten koon suurentaminen ei ole mahdollista. Täältä löytyy myös lisää vinkkejä, miten lisätä pehmeää rasvaa ruokavalioon. Esimerkiksi siemenet, pähkinät ja mantelit sisältävät paljon energiaa pehmeän rasva muodossa, mutta eivät ole kovin täyttäviä – voisit vaikka koittaa lisätä siemeniä salaattiin.

Rypsiöljy sisältää rasvaliukoisia E- ja K-vitamiineja. Toisin kuin vesiliukoiset vitamiinit, rasvaliukoisia vitamiineja voi periaatteessa saada liikaa, sillä ne varastoituvat elimistöön. E-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on naisilla 8 mg ja miehillä 10 mg. 100 g rypsiöljyä sisältää 19 mg E-vitamiinia, eli periaatteessa yliannostus on mahdollista. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että ruokavalion kautta saisi liikaa vitamiineja, sillä elintarvikkeen sisältämät vitamiinit eivät imeydy täydellisesti, ja mikäli kyseistä vitamiinia on elimistön käytössä runsaasti, imeytyminen heikkenee entisestään – yleensä vitamiinien yliannostukseen liittyy lisäravinteiden syönti purkista. K-vitamiinista ei ole varsinaista saantisuositusta, eikä senkään ruuasta saatavasta yliannostuksesta tarvitse minusta olla huolissaan.

Eri rasvojen koostumukseen voi tutustua esimerkiksi täällä. Rypsi- ja oliiviöljyn lisäksi monet muutkin kasviöljyt ovat ravitsemukselliselta laadultaan erinomaisia ja tuovat vaihtelua ruokavalioon. Sen sijaan voi ja kookosöljy sisältävät runsaasti kovaa rasvaa, joten niitä kannattaa välttää.

Tähän artikkeliin Fressiksen sivuille olemme koonneet lisätietoa rasvan laadusta

Hauskaa syksyä!

Fressis

En saa unta – mikä avuksi?

Mieti näitä lauseita: Oletko makoillut sängyssä tuntikausia ilman, että saat unen päästä kiinni? Toistuuko tämä usein? Oletko päivällä väsynyt, etkä pysty hoitamaan työ- tai koulutehtäviä kunnolla? Jätätkö kavereiden tapaamiset väliin, koska olet väsynyt?  Jos vastasit kyllä yhteen tai useampaan kysymykseen, olet ehkä kärsinyt jonkinasteisesta unihäiriöstä. Unettomuuden oireita esiintyy meistä jokaisella eri elämäntilanteissa. Aivomme toimivat siten, […]

Herkuttelun ABC

Kolme taatusti toimivaa vinkkiä, joiden avulla pääset tasapainoon herkuttelun kanssa.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Pelkän netissä käytetyn ajan sijaan on hyvä pohtia kokonaisuutta, eli mitä siellä netissä tehdään. Jos netissä olo on pääosin luonteeltaan aktiivista, kuten sinulla vieraskielistä kirjallisuutta, luovaa tekstin tuottamista sekä keskustelua ”nettikirjeiden” avulla ystävälle, ei tällaisen ruutuajan määrää ole yleensä tarpeen rajoittaa. Kuten itsekin totesit, tällainen aktiivinen tekeminen voi kehittää hyvinkin monia taitoja.

Ruutuaikaa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointisi ja se, että arkesi on kokonaisuudessaan sujuvaa ja terveellistä. Jos aikaa kuluu paljon koneella tai muulla älylaitteella, kannattaa kiinnittää huomiota asentoon sekä siihen, että tauottaa tekemistään. Myös säännöllinen ja terveellinen ruokailu sekä itselle miellyttävä liikkuminen olisi hyvä huomioida omassa arjessa, jotta arki ja hyvinvointi pysyy tasapainossa.

Sinun ei missään nimessä tarvitse luopua kirjeiden kirjoittamisesta! On todella hienoa, että sinulla on itsellesi mieluisia ja kehittäviä harrastuksia niin netissä kuin muillakin elämän alueilla, joten pidä niistä ehdottomasti kiinni 😊

Aurinkoista kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei nimimerkki Ravintoa!

Poikkeuksellisesti vastaamme viestiisi ilman, että julkaisemme kysymystäsi. Kuvailemasi tilanteen perustella suosittelemme sinua olemaan yhteydessä Syli Ry:n neuvontaan, mistä tavoitat oikeat ammattilaiset auttamaan sinua tilanteessasi. Heiltä saat neuvoja ja tukea. Lisätiedot, aukioloajat ja yhteystiedot löydät täältä.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Hyvä, että kirjoitit tänne meille.

Apua voi hakea silloinkin, kun on vain huolissaan, eikä ole ihan varma siitä, onko jokin vialla vai ei. Kerroit, että sinulla on syömiseen liittyvää epämukavuutta, haluat laihtua ja ruokaan ja kaloreihin liittyvät ajatukset ovat paljon mielessä. Tämä on jo syy hakea apua pian. Sinun ei kannata nyt huolehtia, mitä seuraa siitä, kun haet apua. Voi olla, että liikkumisesta ja painosta keskustellaan, kuten olet miettinytkin. Luultavimmin kanssasi keskustellaan myös esimerkiksi riittävän ruuan saannin tärkeydestä.

Kannustan sinua keskustelemaan jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Jos kouluterveydenhoitajasi on vielä paikalla, varaa hänelle aika pikapuoliin. Vanhemmillekin voi kertoa, vaikka asia vähän jännittäisikin. Voi olla, ette hekin ovat huomanneet, että syöt vähemmän kuin ennen. Mitä nopeammin saat tilanteeseen apua, sitä parempi. Kannattaa siis toimia heti, kun tämän vastauksen saat.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis