AlkoholiMieliTupakkaYleinen

Kovasta jätkästä toisten auttajaksi

Rankan nuoruuden elänyt Ville elää vihdoin itsensä näköistä elämää.

Kovasta jätkästä toisten auttajaksi

“Olisi tärkeintä, että nuoret ja ihmiset yleensäkin uskaltaisivat tehdä omia valintojaan ja pyrkiä tavoitteitaan kohti. Vain siten voi saada onnen ja rauhallisuuden elämäänsä”, sanoo Ville Havukainen, 27.

Hän elää vihdoin omaa unelmaansa ja opiskelee ensimmäistä vuottaan sairaanhoitajaksi. Lisäksi hän tekee hyväntekeväisyys- ja vapaaehtoistyötä muun muassa syöpäsairaiden lasten parissa.

Aina ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen. 14-vuotiaana hän heräsi sairaalan päivystyksestä tiputuksessa. Päässä pyöri ajatuksia, kuten pelästyminen ja pettymys itseen.

“Se oli ensimmäinen alkoholikokeiluni, joka meni pahasti pieleen. Olin ollut pienenä lapsena samassa sairaalassa syövän takia, joten oli kova paikka herätä sieltä oman töppäyksen vuoksi.”

Kokeilu ei karuudestaan huolimatta jäänyt viimeiseksi, vaan oli vasta alkua.

“Olen kovasti pohtinut, mikä siinä ryyppäämisessä kiehtoi minua. Oliko se tapa hoitaa mieltä, kun asiat menivät pieleen? Oliko se iloinen kokemus humalasta vai tapa kerätä huomiota?”

Kovan jätkän kuori

Yläasteella Havukainen oli erityisluokalla ja osasi pitää meteliä itsestään. Hänellä on vauvana sairastetun silmäsyövän seurauksena silmäproteesi, jonka hän koki rasitteena – ulkonäköpaineet ovat siinä iässä kovia kellä tahansa.

“Ajattelin, että hyökkäys on paras puolustus. Olin kova jätkä, niin minut jätettiin rauhaan.”

Sosiaalityön ja perheen yritykset auttaa eivät hidastaneet Villen tahtia.

“Minulla on hyvä perhe ja vanhempani yrittivät kaikkensa. Saimme tukea sosiaalityöntekijältä. Kaverit kyllästyivät jossain vaiheessa tapaani juoda, ja mietin kyllä itsekin, että näin ei voi jatkua.”

Yläasteen jälkeen Ville pääsi avohuollon sijoituksena lasten ja nuorten päihde- ja katkaisuhoitopaikkaan. Sieltä hän sai hetkellistä apua rauhoittumiseen, opiskeli levyseppähitsaajaksi ja pääsi töihin. Railakas juhlinta kuitenkin jatkui.

“Vielä ei ollut vahvuutta lopettaa, vaikka sellaiset ajatukset jo pyörivät päässä aika paljon.”

Stoppi juomiselle

Vuonna 2014 Havukaisen aivoista löytyi hyvänlaatuinen kasvain, joka leikattiin.

“Tajusin, että elämä ei ole itsestään selvää ja en koskaan saavuttaisi haluamiani asioita, jos jatkaisin vanhaan malliin.”

Leikkausta ennen Havukainen olikin juomatta ja polttamatta. Hän alkoi käydä lenkillä, koska juokseminen vei ajatuksia isosta operaatiosta. Leikkaus onnistui, mutta sen jälkeen Havukainen palasi vielä hetkeksi vanhoihin huonoihin tapoihinsa.

Kerran hän juhli kaverin valmistujaisia – aika monta päivää. Sitten riitti. Hän lähti keskellä yötä yhteispäivystykseen ja pyysi päästä katkaisuun lepäämään sekä selvittämään elämäänsä.

Hiljalleen hän alkoi löytää tietään mielekkääseen elämään.

“Aloin tehdä sellaisia asioita, joita halusin oikeasti tehdä, kuten käydä lenkillä. Aloin selvittää, miten päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi.”

Taistellen eroon tupakasta

Havukaisella on edelleen terveyshaasteita, joista hän ei ikinä pääse eroon. Ne ovat jälkimaininkeja esimerkiksi syövästä ja aivoleikkauksesta, ja niiden kanssa Havukainen pärjää.

Tupakastakin erossa Havukainen on pystynyt olemaan pitkiä aikoja, mutta se taistelu jatkuu.

“Olen aina tuntenut tupakoinnista äärimmäisen huonoa omatuntoa. Minua on moralisoitu tupakoinnista, koska olen sairastanut syövän. Mutta ei syöpä tee kenestäkään mitään yli-ihmistä! Tupakan lopettamisessa minua on auttanut innostuminen liikuntaan ja lenkkeilyyn.”

Muiden auttaja

Nyt Ville Havukaisella menee mukavasti ja opiskelu maistuu hyvältä. Hän on elänyt pitkään täysin raittiina.

“Olen kulkenut jokseenkin vaikean tien ja lopulta pystynyt kääntämään vastoinkäymiset vahvuudeksi. Minulla on ollut vakavia sairauksia ja terveysongelmia, mutta ole selvinnyt niistä, hän summaa.”

Havukainen auttaa muita ihmisiä järjestöissä, kuten Sylva. Sairaanhoitajan ammattia varten hänelle on kertynyt omista kokemuksista tietämystä ja ymmärrystä, jota ei opi kirjoista tai koulusta.

“Olisi kyllä pitänyt jo 15-vuotiaana lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi, mutta se ei olisi sopinut sen aikaiseen rooliini, koska minun piti olla luokan kingi. Meni aika pitkään tajuta, että juuri tämä nykyinen elämä on mun haave.”

 

Teksti Susanna Cygnel, kuvat Suvi Elo

Kysymys & vastaus

Kiitos kysymyksestäsi!

Tupakan, nuuskan ja sähkötupakan käytön haitat ovat aina yksilöllisiä. Haittojen syntyyn vaikuttavat muun muassa käytön määrä, perimä ja muut elämäntavat. Siksi on mahdoton sanoa tarkkaan, millaisia pysyviä tai väliaikaisia muutoksia viiden vuoden tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä seuraa.

Ehkä selkein nikotiinituotteiden käytön seurauksena tuleva muutos on nikotiiniriippuvuus.  Riippuvuus tarkoittaa sitä, että aivot ovat herkistyneet nikotiinin vaikutuksille ja vaativat nikotiinia toimiakseen normaalisti. Nikotiinin käytön loputtua riippuvuus hellittää, kun aivot taas tottuvat toimimaan ilman nikotiinia. Nikotiinin jatkuva käyttö kuitenkin muokkaa aivoja pysyvästi siten, että vaikka olisi lopettanut nikotiinin käytön, riippuvuus herää nopeasti uudelleen. Pienikin määrä nikotiinia voi herättää riippuvuuden uudelleen. Toistuva nikotiinin käyttö aiheuttaa myös muutoksia nuoren aivoissa siten, että nikotiinialtistus vaikuttaa aivojen hermosolujen toimintaan ja saattaa hankaloittaa muun muassa tiedonkäsittelyä ja oppimista.

Tieto nikotiinin vaikutuksista lisääntyy jatkuvasti ja siksi on tärkeä kertoa niistä myös nuorille. Mitä nuorempana käytön lopettaa, sitä vähemmän mitään pysyviä vaikutuksia terveyteen ehtii tulla. Me täällä Fressiksessä suosittelemme siksi kaikkia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Lisätietoa nikotiinin vaikutuksista saat täältä ja vinkkejä käytön lopettamiseen täältä.

Tsemppiä ja mukavaa joulun aikaa!

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

LCMDF: Itsensä löytäneet

LCMDF on aina toteuttanut itseään DIY-hengessä. ”Me ei tultu tänne miellyttään ketään. Me toimitaan ite tän projektin pomoina. Me päätetään”, Emma sanoo.

Tekee mieli tupakkaa, mut en taho polttaa! Mitä teen?!?

Riippuvuus syntyy, koska tupakassa on nikotiinia. Sitä on paljon myös nuuskassa ja sähkötupakassa – usein runsaasti enemmän kuin tupakassa. Nikotiini on pirullinen aine, joka imeytyy verenkiertoon. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja siksi myös keho alkaa vaatia nikotiinia enemmän ja enemmän. Älä korvaa yhtä koukuttavaa tuotetta toisella, vaan yritä oikeasti katkaisemaan pahaa kierrettä. Kerta haluat oikeasti olla polttamatta, päätä, että seuraat omaa tahtoasi etkä tupakkateollisuuden ja hetkellisten niksikiksien salakavalaa juonta!

Kirjaa ylös omat perustelut siihen, miksi haluat olla polttamatta. Terveyshaitoista ja rahan hukkaamisesta on paljon paasattu, ja ne ovatkin erittäin varteen otettavia syitä. Esimerkkejä sosiaalisesta haitasta voi olla se, että joudut poistumaan kivasta seurasta polttaaksesi, levität pahaa hajua ja saatat ikävän hengityksen takia olla vähemmän kiinnostava pussailumarkkinoilla. Ekologisiin haittoihin liittyy esimerkiksi tupakkaviljelyn tai tumpeista aiheutuvat ympäristökuormitukset. Mieti, mitkä ovat sinulle erityisen tärkeät syyt.

Tee lista tilanteista, joissa yleensä poltat. Montako röökiä sytytät pelkästä tottumuksesta, esimerkiksi ulos lähtiessäsi, myöhästynyttä bussia odotellessa tai ruokailun jälkeen? Pisteytä kutakin tupakkaa sen mukaan, onko se oikeasti vetämisensä arvoinen, jos mietit sen tuottamaa nautintoa suhteessa syihin siihen, että haluat kuitenkin olla polttamatta.

Mikäli et pysty lopettamaan kertaheitolla, karsi pois turhat matalapisteiset tupakat ja aseta itsellesi tavoite, minkä ajan mennessä lopetat kokonaan. Saatat kokea nipistävää ärsytystä kun bussipysäkillä, leffan jälkeen tai kahvitauolla et poltakaan. Tunnustele, missä kaikkialla kehossa ärsyttävä olo tuntuu ja mitä ajatuksia se herättää. Pahin fiilis yleensä menee ohi muutamassa minuutissa eikä hetken ikävästä koidu mitään pysyvää haittaa. Jos et sortunut, saatat jopa kokea ylpeyttä omasta tahdonvoimasta.

Useamman pisteen röökistä luopuminen voi olla haastavampaa. Nikotiinille herkistymisen seurauksena ne tuottavat kokemuksen piristymisestä ja mielihyvästä: helpotusta stressiin, lohtua ikävään tai pistettä i:n päälle hyvän aterian tai seksin jälkeen. Jos oikeasti haluat lopettaa, myös näistä pitää luopua. Todistetusti on mahdollista selviytyä ja nauttia elämästä myös ilman tupakkaa.

Muutama vinkki tupakoinnin lopettamiseen

  • Voitko hommata kaveripiiristäsi vertaistukea ja tsemppaajia?
  • Korvaa rööki jollakin terveellisemmällä asialla: pastilli, purkka, pähkinät tai hammastikkujen pureksimisella? Muista myös juoda vettä.
  • Palkitse itsesi jokaisesta savuttomasta kuukaudesta vaikka ostamalla jotain kivaa niillä rahoilla, jotka olet säästänyt tupakoimattomuudella.
  • Mieti mikä muu asia antaisi saman kokemuksen rentoutumisesta. Toimiiko musiikki, pelaaminen, kaverille soittaminen, kävely tai lenkki?
  • Hankaloita tupakointiasi. Muuta rutiinejasi tilanteissa, joiden yhteydessä tupakoit.
  • Voit myös ladata jonkun sovelluksen, jolla voit seurata miten ajan kanssa säästät rahaa ja miten kehosi palautuu. Stumpin sivuilta löytyy myös testit ja työkalut tupakoinnin lopettamiseen

Poikien Puhelin

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Hienoa, että olet jo pohtinut tupakoinnin lopettamista. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin riippuvuus ei välttämättä ole muodostunut niin vahvaksi. Riippuvuuden voi helposti testata täältä. Tupakoinnin lopettaminen onnistuu joiltakin kertaheitolla ja joku tarvitsee siihen useampia lopettamisyrityksiä ja mahdollisesti jotain muuta tukea. Sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet onnistua lopettamisessa ja tässä vaiheessa sinulla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa terveyteesi.

Tupakoinnin lopettamista kannattaa kuitenkin suunnitella etukäteen ja varautua niihin sudenkuoppiin, joita lopettamisen aikana voi ilmaantua. Tupakoinnin lopettamisen yhteydessä voi esiintyä vieroitusoireita, kuten ärtyneisyyttä, levottomuutta, päänsärkyä ja univaikeuksia. Nämä ovat kuitenkin ohimeneviä! Sinun kannattaakin suunnitella ensimmäisten päivien ajaksi mielekästä tekemistä, hakeudu tupakoimattomien ystävien seuraan ja korvaa tupakka esimerkiksi xylitoli-purkalla. Lisää tupakoinnin lopettamisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Myös muut ovat pohtineet tupakoinnin lopettamista. Voit lukea nimimerkkien V.S. ja Haluan lopettaa kysymykset ja heille annetut vastaukset.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis

Oletko koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi?

Vapaaehtoistoiminnassa pääset itse auttamaan, oppimaan ja tekemään sinulle tärkeitä asioita. Toiminnan kautta pystyt laajentamaan omia verkostojasi ja saat mahdollisuuden vaikuttaa. Vapaaehtoisena voi toimia esimerkiksi järjestöissä, mutta voit toimia myös itsenäisesti ja oikeastaan missä vain! Oletko siis koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi? Tiesitkö, että vapaaehtoistoimintaa on kaikki sellainen toiminta, jota teet ilman rahallista korvausta, jonkun […]