Rytmi

Koukussa kännykkään?

Koukussa  kännykkään?

Tiesitkö?
Liiallisella ruutu­ajalla on yhteys yöunien vähyyteen, ylipainoon, veren­paineeseen sekä tuki- ja liikunta­­elinoireisiin. Toisaalta älypuhelimet ja tabletit ovat vähentäneet tietokoneen ja konsoli­pelien ääressä vietettyä aikaa ja ruutuajasta on tullut entistä sosiaalisempaa – jopa liikunnallista, kuten Pokémon Go -pelissä.

Fressiksen raati pohti ruudun edessä viettämäänsä aikaa. Moni meistä viettää valtaosan päivästä ruudun edessä. Kännykkä on kädessä ennen kuin on noustu sängystä. Koulumatkat ja tauot kuluvat somessa. Illalla tulee istuttua helposti useampikin tunti koneella tai sarjoja katsellen. Miten se vaikuttaa meihin? Roosa Hyppölä, 18, Pinja­ Perholehto, 19, ja Apollo­ da Costa Doria, 17, pohtivat ruudun edessä käyttämäänsä aikaa ja sen vaikutusta omaan arkeen.

 

raati2

Paljonko käytät aikaa ruudun edessä?

Pinja: Arvioisin, että yhteensä 2,5 tuntia päivässä. Työmatkat ja tauot olen yleensä puhelimella.
Roosa: Vaikea sanoa tarkkaa aikaa, koska minulla on puhelin kädessä lähes koko ajan. Heti aamulla, kun herään, koulussa tauoilla ja kotona iltaisin.
Apollo: En osaa sanoa tuntimäärää. Olen puhelimella melkein koko ajan, paitsi tunnilla ja kavereiden kanssa yritän olla käyttämättä puhelinta.

Mikä on mielestäsi sopiva määrä ruutuaikaa päivässä?

Pinja: Riippuu mitä ruudun edessä tekee. Jos tekee jotain oikeasti järkevää, se ei ole niin paha, mutta jos pelaa kahdeksan tuntia päivässä, saattavat kaverisuhteet, koulu ja yöunet kärsiä.
Roosa: Jos omat kaverit ovat eri ­paikkakunnalla, puhelin ja some voivat olla ainoa keino pitää ­yhteyttä. Silloin minusta on ymmärrettävää, että puhelimella viettää enemmän aikaa.

Mitä teet kännykälläsi?

Pinja: Seuraan Twitteriä, Facebookia, Instagramia ja uutisia sekä teen työjuttuja.
Roosa: Seuraan somea ja uutisia ja olen yhteydessä muihin. Käytän päivittäin Instagramia, Snapchatia ja Facebookia.
Apollo: Pidän yhteyttä ja olen somessa. Käytän Instagramia, Snapchatia ja Youtubea.

 

raati3

Pystytkö kontrolloimaan ruutuaikaasi?

Pinja: Ajattelen, että pystyn, mutta varsinkin illalla kyllä jumitun helposti puhelimelle. Joskus päätän ennen nukkumaanmenoa lukea yhden sähköpostin ja myöhemmin havahdun siihen, että olen pelannut Candy Crush Sagaa kaksi tuntia. Luulen, että menisin varmaan tuntia aikaisemmin nukkumaan ilman puhelinta.
Roosa: Minulla on tyhmä tapa selata samaa Instagram-feediä, vaikka sinne ei olisi tullut mitään uutta. Monesti illalla selaan puhelinta niin kauan, että nukahdan se kädessäni. En koe, että siitä olisi mitään haittaa. Jos on oikeasti pakko nukkua, pystyn laittamaan puhelimen pois.
Apollo: Jään iltaisin helposti selaamaan puhelinta, vaikka tiedän, että ei ole montaa tuntia herätykseen. Jos tunnilla on tylsää, selaan puhelinta, eikä kurssista jää silloin mitään mieleen.

Onko joku joskus huomauttanut sinua kännykän käytöstä?

Roosa: Äiti saattaa joskus ihmetellä, miksi taas roikun puhelimessa. Myös koulussa jotkut opettajat ovat tosi tiukkoja puhelimen käytön suhteen.
Pinja: Kaverit huomauttavat joskus. Yritän selittää heille, että minun täytyy vastata työsähköposteihin heti.

Missä pidät kännykkää öisin?

Pinja: Yöpöydällä.
Roosa: Tyynyllä sängyn vieressä.
Apollo: Lattialla sängyn vieressä.

Vilkuiletko kännykkää kesken unien?

Pinja: Jos katson kelloa ja huomaan, että olen saanut viestin, luen sen ja vastaan heti. Muuten vastaaminen unohtuisi helposti.
Roosa: Jos herään yöllä, saatan selata Instagramin läpi.
Apollo: Pidän puhelimen hiljaisella, jos jollakin on tärkeää asiaa minulle. Joskus herään viestin ääneen ja luen sen.

Missä tilanteessa et silmäile kännykkää?

Pinja: Isovanhempieni seurassa. En näe heitä kovin usein, joten haluan viettää ajan heidän kanssaan, eivätkä he ymmärrä puhelimen käyttöä samalla tavalla kuin nuoret.
Roosa: Töissä. Jos vien mummon aamupesulle, mieleeni ei tulisi siinä tilanteessa käyttää puhelinta. Se olisi tosi epäkunnioittavaa.
Apollo: Koulussa tai töissä, kun haluan oikeasti keskittyä, tai jos joku ihminen puhuu minulle.

Milloin muiden kännykänkäyttö ottaa päähän?

Roosa: Jos juttelen kaverin kanssa ja hän on samalla puhelimellaan. On ärsyttävä huomata, että toinen ei kuuntelekaan.
Apollo: Yksi kaverini selaa usein Instagramia samalla, kun puhumme puhelimessa. On rasittavaa kertoa sama juttu uudelleen. Mielestäni puhelimen käyttö ei ole ongelma, jos on tilannetajua, missä puhelinta käyttää. Kun tapaa muita ihmisiä livenä, kannattaa aika käyttää sen ihmisen kanssa eikä puhelimella.

 

Roosa Hyppölä, 18, Kärkölä. Opiskelee lähi­hoitajaksi Riihi­mäellä Hyriassa. 
Apollo da Costa Doria, 17, Helsinki. Opiskelee Alppilan lukiossa. 
Pinja Perholehto, 19, Hyvinkää. Työskentelee tarjoilijana Helsingissä. Valmistui keväällä Riihimäen Hyriasta.

Teksti: Jenni Uusilehto

Kuvat: Antti Vettenranta

Kesätyömme Fressiksellä

Kesätyön aloitus ja Fressikseen tutustuminen  Olemme työskennelleet Fressiksellä kaksi viikkoa, ja kesätyöjaksomme on nyt päättynyt. Pääsimme tutustumaan uusiin ihmisiin ja teimme monipuolisia työtehtäviä eri työkavereiden kanssa. Kahtena ensimmäisenä työpäivänä olimme toimistolla Helsingin Unioninkadulla. Ensimmäiset päivät olivat suurimmaksi osaksi tutustumista työkavereihin ja perehtymistä työtehtäviin, joita teimme paljon myös etätyöskentelynä. Ekojen päivien aikana teimme haastattelukysymyksiä liittyen syöpään sekä suunnittelimme sisällön tuottamista Instagramiin. Kolmannesta työpäivästä lähtien […]

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi asiasta, sillä television katselu ei ole vaarallista eikä se aiheuta syöpää.

Arkeemme sisältyy nykypäivänä usein paljon istumista ja myös erilaisten ”ruutujen” ääressä olemista. Pitkäaikainen paikallaanolo ja ruudun ääressä oleminen voi kuitenkin saada olon tuntumaan ”vetämättömältä” ja aiheuttaa esimerkiksi niska- tai selkäkipuja.

Ihmiskeho- ja mieli tarvitsevatkin istumisen ja paikallaanolon vastapainoksi myös liikettä pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana. Istumista ja paikallaanoloa on hyvä pyrkiä tauottamaan esimerkiksi jaloittelemalla. Lisäksi arkipäivään on hyvä sisällyttää myös säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Liikkumalla säännöllisesti voi helposti edistää omaa hyvinvointiaan ja saada lisää energiaa arkipäivän puuhiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vapaa-ajalla voisi myös hyvin löhöillä telkkaria katsellen. Oman hyvinvoinnin kannalta kyse on ennen kaikkea tasapainosta arjen eri toimintojen välillä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis