RytmiYleinen

Kesätyöntekijänä Fressiksessä

Meillä Fressiksessä on ollut kahden viikon ajan neljä kesätyöntekijää. Nyt he itse kertovat, millaista aika someapulaisena on ollut.

Kesätyöntekijänä Fressiksessä

Mitä teimme ja millaista oli kesätyöntekijänä Fressiksessä?

Heti ensimmäisenä päivänä meidän kesätyöporukka tuntui mukavalta ja muiden nuorten kanssa toimiminen sujui moitteettomasti. Ensimmäinen päivä kuluikin perehtyen, toisiimme tutustuen ja nuorten terveyden edistämisen tiimin kanssa palaverissa ollen.

Yhtenä päivänä olimme Suomen Punaisella Ristillä pakkaamassa kesäkumeja, jossa vierähtikin koko päivä. Se oli mukavaa vaihtelua muuhun työhön, mutta loppupäivästä alkoi jo kyllästyttää. Eräänä toisena päivänä olimme Kampissa tekemässä galluppia nuorten unirytmistä, jonka pohjalta kirjoitimme artikkelin. Se oli mielenkiintoista ja haastavaa, sillä meidän oli mentävä hieman omien mukavuusalueidemme ulkopuolelle. Maailman ympäristöpäivänä teimme tärkeää työtä keräämälläe maasta roskia ja tupakantumppeja. Pääsimme myös haastattelemaan Syöpäjärjestöjen työntekijää, jolta kysyimme paljon syöpään liittyviä kysymyksiä. Syövästä ja sen ennaltaehkäisystä opimme todella paljon kaikkea.

Työtehtäviin kuului koko kesätyön ajan Fressiksen Instagramin päivittäminen, esimerkiksi muutaman arvonnan järjestäminen ja Instagram storyjen lisääminen. Meidän Storyjä löytää edelleen kohokohdista. Sen lisäksi kirjoitimme artikkeleita, ja pohdimme miten Fressistä voisi kehittää vielä enemmän nuorten näköiseksi.

Parhaimpia puolia työssä oli ryhmässä toimiminen, onnistumisen kokemukset ja tavoitteiden saavuttaminen, kuten instagram storyjen aktiivinen päivittäminen sekä 2000 seuraaja rajan rikkominen. Osa työtehtävistä oli melko samankaltaisia, kuten artikkelien kirjoittaminen, mutta mielenkiinto kuitenkin säilyi kesätyön loppuun asti. Tehtävät sujuivat hyvin, eikä missään kohtaa tullut epäonnistumisen tunnetta.

Mitä opimme kesätyön aikana?

Työ järjestössä ei herättänyt vahvoja odotuksia tai ennakkoluuloja, sillä työnkuva oli kaikille aivan uusi. Kesätöiden aikana opimme paljon työelämästä, kuten ajoissa työpaikalla olemisesta ja muiden huomioon ottamisesta. Näiden lisäksi on tärkeää osata antaa rakentavaa palautetta ja myöskin ottaa sitä vastaan.Opimme, ettei ole huonoja taikka tyhmiä ideoita. Kaikki kannattaa sanoa ääneen, koska muuten parhaat ideat saattavat jäädä sanomatta.

Fressiksen kesätyöntekijänä oli koko ajan tervetullut ja mukava olo, sillä meidät otettiin hyvin vastaan ja työskentely tiimissä tuntui luontevalta sekä rennolta. Fressiksen aiheet ovat tulleet meille tutummiksi ja olemme oppineet paljon uutta terveyteen ja hyvinvointiin liittyen. Unen tärkeys, kasvisten suosiminen ja ruutuajan vähentäminen ovat alkaneet mietityttää yhä enemmän ja olemme saaneet uusia näkökulmia päihteiden vaikutuksesta ihmiseen. Työ oli aivan mahtava kokemus, olisimme voineet jäädä pidemmäksikin aikaa! Super isot kiitokset Fressikselle!

Kesäisin terveisin: Sami, Ada, Filip ja Sara

Ps. Fressiksen sivulla on hauskoja testejä, joita suosittelemme kaikille!

Katso myös

LiikeRytmi

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

AlkoholiRytmiSeksiTupakka

Näin selätät sosiaalisen paineen

Moni törmää jossain vaiheessa tilanteeseen, että bileissä tarjotaan tupakkaa, viinaa tai huumeita, seurustelukumppani painostaa sänkyyn tai kaveria haukutaan huoraksi. Fressiksen raati pohtii, miten selviytyä haastavista tilanteista – ja sanoa ei.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Meikkien vaihtoon ei ole tarvetta. Mykoplasma on sitkeä tauti ja bakteeri viipyy hengitysteiden limakalvoilla pitkään. Siksi hoitoon käytettävät lääkekuuritkin ovat pitkiä. Taudin ehkäisyssä tai tarttumisen vähentämisessä tehokkaimmat keinot ovat hyvä käsihygienia ja yskiminen nenäliinaan niin, ettei ilmaan pääse bakteereita.

Bakteeri tuskin säilyy pitkiä aikoja kehon ulkopuolella, joten meikkien vaihtamiselle ei ole tarvetta. En kuitenkaan lainaisi omaa huulikiiltoa terveelle kaverille, jos itse tautia sairastaisin.

Mukavaa kesää!

Fressis

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

1. Kotihiiri: päiväunet tai koko yö makuupussissa ulkona Pystytä teltta pihalle tai vie patja parvekkeelle ja sujahda makuupussiin. Sopii mukavuudenhaluisille! 2. Aloitteleva eränkävijä: eväsretki farkuissa ja tennareissa Kerää kaveriporukka ja suunnittele maukkaat eväät. Jos pakkaat mukaan grillattavaa, varmista, ettei metsäpalovaroitus ole voimassa. Sipoonkorven kansallispuisto on parinkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja sinne pääsee julkisilla liikennevälineillä. […]

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot viestissäsi oikeassa kiveksessäsi olevasta pienestä, aristavasta patista. Muistelet, että patti olisi ollut sinulla vuosia, mutta sait vasta nyt lähetteen ultraäänitutkimukseen. Pohdit, voiko kyseessä olla syöpäkasvain.

Hienoa, että pidät huolta terveydestäsi ja olet seurannut kivestesi tilaa. Kiveksissä voi olla myös hyvänlaatuisia muutoksia, kuten kystia (nesterakkuloita). Kaikki kivesten patit tutkitaan kuitenkin tarkoin, jotta voidaan poissulkea kivessyövän mahdollisuus. Kivessyövässä yleisin hoitoon hakeutumisen syy on toisen kiveksen suurentuminen.

Kiveksessä olevan kyhmyn/patin laatu ei useinkaan selviä lääkärinvastaanotolla pelkästään tunnustelemalla ja läpivalaisemalla. Silloin on parasta tehdä ultraäänitutkimus, jotta patin laadusta voidaan varmistua.

Hyvä, että hakeuduit lääkäriin ja sait lähetteen ultraäänitutkimukseen. Tutkimus on potilaalle helppo ja vastauksenkin saa nopeasti, joko tutkimuksen yhteydessä tai muutaman päivän kuluessa.

Jos asia jää vielä vaivaamaan mieltäsi, voit hyvin olla yhteydessä esimerkiksi Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluihin.

Katsasta kassis -video kannustaa kivesten omatarkkailuun.

Tsemppiä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei Huolestunut ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit terskassasi olevista tummemmista kohdista. Ovatko läikät/ tummemmat kohdat olleet sinulla aina? Oletko huomannut, ovatko ne kasvaneet tai ovatko ne kipeitä? Jos läikät ovat olleet siinä aina, eivätkä ne ole kipeitä, kyseessä voi olla jonkinlainen pigmenttiläiskä. Pigmenttiläiskillä ei ole terveydelle haittaa. Mikäli läiskät kasvavat tai ovat kipeitä, olisi hyvä käydä näyttämässä niitä jossain terveydenhuollon pisteessä, esimerkiksi terveysasemalla.

Väestöliiton seksuaalineuvonta-chatissa voit jutella nimettömänä mieltäsi askarruttavista asioista.

Hyvää kesää!

Fressis