Rytmi

Kesätöissä Fressiksessä

Meillä Fressiksessä on ollut kahden viikon ajan neljä kesätyöntekijää. Nyt he itse kertovat, millaista aika someapulaisena on ollut.

Kesätöissä Fressiksessä

Mitä teimme ja millaista oli kesätyöntekijänä Fressiksessä?

Aloitimme kesätyöt tutustumalla toisiimme ja perehtymällä työpaikkaan ja työhön. Ensimmäisenä työtehtävänä arvioimme Fressiksen nettisivuja ja Instagramia. Osallistuimme moniin palavereihin ja pääsimme suunnittelemaan asioita, esimerkiksi ideoimalla sitä, miten Röökikroppa-sivustoa voisi uudistaa.

Iso osa työtämme oli sosiaalisen median päivittäminen ja sinne kuvaaminen. Se oli erittäin hauskaa ja mielenkiintoista. Pääsimme järjestämään Instagramissa kaksi arvontaa, jotka olivat erittäin suosittuja. Saavutimme Instagramissa tavoitteemme eli saimme tuhat seuraajaa täyteen.

Yhtenä päivänä olimme SPR:llä eli Suomen Punaisella Ristillä pakkaamassa kesäkumeja koko päivän ja se oli hauskaa, mutta vähän pitkästyttävää. Toisaalta siellä meillä oli aikaa tutustua toisiimme vielä paremmin. Kesätyömme aikana elektropop-duo LCMDF kävi Fressiksessä vierailemassa ja pääsimme ottamaan heidän kanssa yhteiskuvan. Yhtenä kesätyötehtävänä oli tehdä gallup nuorista. Sitä varten kävimme haastattelemassa muita nuoria ja alussa haastatteleminen oli jännittävää, mutta loppua kohden se alkoi sujumaan paremmin.

Fressis on Syöpäjärjestöjen nuorille suunnattu terveydestä kertova kokonaisuus, joten pääsimme myös haastattelemaan asiantuntijaa syövästä. Haastatteluamme pohjana käyttäen Fressis-tiimi miettii, miten nuorille voisi paremmin kertoa syövästä ja siitä miten omilla elintavoilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin.

Mitä opimme kesätyön aikana?

Kesätyönaikana opimme paljon uutta terveysaiheista ja se on ollut mielenkiintoista. Opimme myös toimimaan erilaisten ihmisten kanssa työelämässä. Oivalsimme, että työelämässä on kouluun verrattuna mukavaa se, ettei sitä tarvitse jatkaa kotona. Itseasiassa nyt odotamme jo tulevaa työelämää mielenkiinnolla.

Tämä someapulaisen työ oli erittäin hauskaa, mielenkiintoista ja monipuolista. Yksikään päivä ei ollut tylsä tai samanlainen. Meidän aikamme on vierähtänyt täällä todella nopeasti ja olisimme voineet olla täällä vielä pitempäänkin. Voimme suositella tätä kesätyötä ehdottomasti muillekin!

Iloisin terkuin; Justus, Sofia, Noora ja Jaakko

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi! 

Harmillista kuulla, ettet saa unta öisin. Vaikka unentarve onkin yksilöllistä, niin alle 5 tunnin yöunet ovat etenkin nuorelle todella lyhyet. Nuorilla unentarve vaihtelee yleensä 8-10 tunnin välillä. Riittävä uni pitää meidät terveinä ja toimintakykyisinä, ja kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle riittävä unen saanti on erityisen tärkeää. 

Biologinen keskuskellomme ohjaa vuorokausirytmiämme ja unen ajoittumista. Tämän perusteella ihmiset jaotellaan usein ns. aamu- ja iltavirkkuihin. Vuorokausirytmimme voi myös vaihdella esimerkiksi eri elämänvaiheissa. Kerroit kysymyksessäsi oman rytmisi olevan enemmän iltapainotteinen. Nuoruudessa vuorokausirytmin siirtyminen iltapainotteiseksi onkin varsin tavallista.  

On myös ihan luonnollista, jos kokee viihtyvänsä paremmin pimeässä ja hiljaisessa, kuin valoisassa päivässä. Ongelmaksi sen suhteen, että haluaisit valvoa yöt ja nukkua päivät, muodostuu kuitenkin valitettavasti se, että yhteiskuntamme pyörii varsin päiväpainotteisesti ja nuorten on esimerkiksi käytävä koulussa päivisin. Tulevaisuudessa voit toki miettiä, haluaisitko suuntautua esimerkiksi sellaiseen ammattiin, jossa on mahdollisuus tehdä yötöitä. 

Oletko pohtinut, mikä voisi olla syynä sille, ettet saa unta iltaisin? Koetko nukkumaan mennessäsi pyöritteleväsi mielessäsi ajatuksia, jotka eivät anna rauhaa tai tunnetko itsesi alakuloiseksi? Nämä tekijät voivat vaikuttaa siihen, että nukahtaminen on hankalaa. Mikäli haluat keskustella nukkumisesta jonkun kanssa, voit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luo. Yhdessä voitte miettiä syitä unen häiriintymiselle ja tehdä suunnitelman tilanteesi helpottamiseksi. 

Tsemppiä syksyyn ja levollisia yöunia!  

Fressis

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

Ongelma 1: En jaksa nousta aamuisin Aamuherätykset ovat kidutusta, jos ei ole tullut nukuttua riittävästi. Hyvä ja riittävä yöuni on kuitenkin todella olennaista ihmisen hyvinvoinnille – me emme pärjää ilman riittävää unta. Iltaisin pitäisi malttaa mennä petiin ajoissa: jos herätys on klo 7, sopiva nukkumaanmenoaika olisi viimeistään klo 22. Ratkaisu: Kiinnitä huomiota iltarutiineihisi. Rauhoita ilta-aika […]

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis