NikotiinituotteetNuuska

Y

Käytin nikotiinipussia ja tuli huono olo, mitä teen?

Kokeilin 2-3 tuntia sitten kaverin antamaa nikotiinipussia ja heti alkoi pahoinvointi ja otin sen pois sitten tuli kauhea hiki ja alkoi oksettaa en ole oksentanut mutta yhdessä vaiheessa hieman tärisin nyt oireet on lieventynyt mutta silti tunnen vähän heikkoa oloa mitä pitää tehdä?

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Nikotiinipussit sisältävät usein suuria määriä nikotiinia. Kuvailemiesi oireiden perusteella olet todennäköisesti saanut lievän nikotiinimyrkytyksen. Lieviä myrkytysoireita voi ilmetä erityisesti silloin, jos kokeilee runsaasti nikotiinia sisältävää tuotetta eikä ole tottunut käyttämään nikotiinia. Lievät myrkytysoireet helpottavat usein itsekseen, kun nikotiini poistuu elimistöstä. Joskus erityisen suuren nikotiiniannoksen seurauksena nikotiinimyrkytys voi myös olla vakava ja aiheuttaa esimerkiksi hengitysvaikeuksia. Tällöin tulee hakeutua välittömästi sairaalahoitoon.

Toivottavasti olosi on jo helpottanut tämän viestin saatuasi. Jotta sinulle ei aiheutuisi mitään muita haittoja, suosittelen että jätät nikotiinituotteiden kokeilun ja käytön jatkossa väliin. Muistathan myös, ettei tuotteita tarvitse kokeilla, vaikka kaverit käyttäisivätkin. Voit tehdä rohkeasti omat päätöksesi.

Jos sinulle tai jollekin ystävällesi ilmaantuisi joskus vielä vastaavanlaista huolta, kannattaa tilanteesta kertoa jollekin turvalliselle aikuiselle. Aikuinen osaa usein arvioida, olisiko tilanteessa tarvetta olla yhteydessä esimerkiksi lääkäriin.

Kivaa loppuvuotta!

Oliko vastauksesta hyötyä?