LiikeTupakka

Kalenterikarju: “Juokseminen korvasi tupakan”

Kalenterikarju: “Juokseminen korvasi tupakan”

Vloggaaja Kalenterikarju eli Mikko Toiviainen, 27, lopetti tupakan ohella myös muut päihteet.

“Olimme bändikaverini kanssa kahdestaan hänen kotonaan. Menimme hänen talonsa katolle ja kokeilimme tupakkaa. Muistan, miten oudolta tuntui, kun kahdeksasluokkalaiset keuhkot täyttyivät savuisella ilmalla.

Tupakkaan liittyi jännitystä. Sitä pelkäsi jäävänsä kiinni ja huolehti, haistaako joku tupakan vaatteista. En muista, että minulla olisi ollut paineita polttaa. Kyse oli enemmän omasta uteliaisuudesta.

En alkanut heti polttaa säännöllisesti, mutta tupakoin silloin tällöin. Lukiossa polttaminen lisääntyi, koska tupakkaan liittyi sosiaalinen ominaisuus: tupakkapaikalla tutustui vanhempiin koulukavereihin. Abit olivat jännittäviä, kypsempiä, siistejä tyyppejä, ja jos heitä tunsi, oli itsekin hyvä tyyppi. Nyt tuntuu typerältä, etten ajatellut voivani tutustua heihin ilman tupakkaa.”

Juokseminen korvasi tupakan ja turhat herkut

”Lopetin tupakoinnin lähinnä rahanmenon vuoksi. Tupakkaan kului paljon rahaa, kun melkein joka päivä piti ostaa uusi aski. Aloin myös seurustella tytön kanssa, joka ei polttanut.

Lopetin kahdesti. Ensin päätin, että poltan vain juhliessa, mutta eihän se toiminut. Lipsuin jatkuvasti. Kun täytin 20, lopetin tupakan lisäksi myös alkoholin käytön. Päätin, että nyt riittää, ja lopetin seinään.

Raitis elämä oli aluksi hankalaa, koska se vaikutti ystävyyssuhteisiin. Sellaiset kaverit, jotka pyörivät baareissa, katosivat kokonaan. Aloin silloin miettiä muitakin elämäntapojani.

Kun katsoin itseäni peilistä, sieltä katsoi takaisin pullea nuori mies. Olin korvannut tupakat herkuilla. En ollut ikinä ollut urheilijatyyppi, mutta innostuin juoksemisesta. Se korvasi sekä tupakan että turhat herkut.”

Juon baarissa vissyä ja kokista

Olen ollut nyt seitsemän vuotta ilman päihteitä ‑ jos kahvia ja energiajuomaa ei lasketa ‑ ja seurustelen edelleen saman tytön kanssa. Kun tutustun uusiin ihmisiin, eivät he välttämättä edes tajua, etten juo tai polta. Käyn joskus baarissa ja keikoilla, mutta juon siellä vissyä tai kokista. Tapaan kavereita mieluummin kahvilla tai kotona, sillä en tykkää meluisista paikoista.

En voi saada ketään lopettamaan, mutta voin tukea lopettamisessa. Motivaation pitää lähteä omasta itsestä.”

 

Teksti ja kuva Tiia Rantanen

Kalenterikarjun Youtube-kanava

Kysymys & vastaus

Lapsi 12v

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Kerroit, että vanhempasi polttavat tupakkaa parvekkeella ja olet huolissasi siitä, että joudut hengittämään savua. Huolesi on ymmärrettävä. Huolen kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan kertoa siitä jollekin lähellä olevalle aikuiselle. Kun voi jakaa huolen jonkun kanssa, olo helpottuu huomattavasti.

Jos sinun vaikea puhua suoraan vanhempiesi kanssa, puhu asiasta jonkun muun aikuisen kanssa. Henkilö voi olla esimerkiksi sukulainen tai muu lähellä oleva aikuinen tai koulun henkilökuntaan kuuluva, esimerkiksi koulukuraattori tai terveydenhoitaja. Muista, että aikuiset koulussasi ovat siellä sinua varten. Jos kasvokkain puhuminen tuntuu vaikealta, voit vaikka kirjoittaa kirjeen, tekstiviestin tai sähköpostin, jossa kerrot huolesi. MLL:n nuortennetistä voit lukea lisää vinkkejä. Myös MLL:n nuorten puhelimesta tavoitat turvallisen aikuisen, jonka kanssa voit jutella tilanteestasi.

Ota rohkeasti asia puheeksi, sinulla on oikeus saada apua!

 

Kysymys & vastaus

Emilia

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Lenkkeily on oiva harrastus ja liikuntamuoto. Lenkkeily kasvattaa erityisesti kestävyyskuntoasi ja sillä on monia hyviä vaikutuksia niin fyysisen kuin psyykkisen terveytesi kannalta.

Ensinnäkin sydän-, verenkierto- ja hengityselimistösi toimintakyky paranee. Säännöllisesti lenkkeilemällä kuntosi ja hapenottokykysi nousee. Huomaat tämän siitä, että joidenkin viikkojen kuluessa sama rasitustaso hengästyttää sinua vähemmän ja sykkeesi ei kohoa enää niin paljon. Tämä johtuu sydämen iskutilavuuden kasvamisesta: sydän jaksaa pumpata kerralla suuremman määrän hapekasta verta lihaksille.

Liikunta myös tutkitusti parantaa unen laatua, kohentaa mielialaa ja lievittää stressiä. Jaksatkin paremmin keskittyä ja mielialasi on virkeämpi. Nämä vaikutukset huomaat varmasti pian, koska ulkoilu raittiissa ilmassa usein virkistää jo kertalaakista!

Säännöllinen kestävyysliikunta on pitkällä tähtäimellä myös sijoitus tulevaisuuteen, koska se parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa, auttaa painonhallinnassa ja laskee verenpainetta. Näin riski sairastua elintapasairauksiin kuten diabetekseen tai verenpainetautiin myöhemmällä iällä pienenevät. Säännöllisesti liikkumalla pidät itsesi terveenä myös aikuisena!

Olisi tärkeää muistaa aloittaa uusi lenkkeilyharrastus maltilla: pidä vauhti kurissa, syke riittävän matalla ja kasvata kilometrejä rauhallisella tahdilla. Jos et ole aiemmin harrastanut lenkkeilyä, juoksulenkki neljä tai viisi kertaa viikossa on itse asiassa aika paljon. Voisit hyvin varsinkin alkuun korvata jonkin juoksulenkin kävelyllä, kuntopiirillä tai salitreenillä. Lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelu tukevat juoksuharrastusta! Muista myös, että lepo on todella tärkeä asia kunnon kehittymiselle ja viikossa tulisi olla sen vuoksi myös lepopäiviä. Alkuun suosittelisin, että pitäisit viikossa ainakin 2 kokonaista lepopäivää.

Hyviä lenkkejä ja syksyä sinulle!

Kysymys & vastaus

Lapsi 12v

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

On ihan tavallista, että lapsia huolettaa vanhempien tupakointi. Et ole siis ainoa, joka asiaa pohtii. Suurin osa tupakoijista haluaisi kyllä lopettaa tupakoinnin, mutta riippuvuuden vuoksi se ei välttämättä ole helppoa. Voi myös kestää aika kauan ennen kuin tupakointi loppuu kokonaan. Vaikka vanhempasi juuri nyt tupakoivatkin, tulevaisuudessa he voivat onnistua lopettamaan.

Kun on huolia, paras apu on kertoa asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle. Jo asian kertominen helpottaa oloa. Yhdessä voitte miettiä, miten tämän huolen kanssa kannattaa toimia. Voit kertoa huolestasi joko omille vanhemmillesi tai jollekin toiselle aikuiselle, jonka kanssa sinun on helppo jutella. Aikuinen voi olla joku lähipiiristäsi tai koulusta.

Voit myös ottaa yhteyttä Lasten ja nuorten puhelimeen tai nettiin. Se on maksuton palvelu, jossa voi jutella nimettömästi kaikenlaisista asioista luotettavan aikuisen kanssa puhelimessa, chatissa tai nettikirjeen välityksellä. Siellä vastaavat vapaaehtoiset aikuiset, joilla on vaitiolovelvollisuus. Lasten ja nuorten puhelimen ja netin numeron sekä aukioloajat löydät täältä.

Hyvää syksyn jatkoa sinulle!

 

Kysymys & vastaus

kyllästynyt

Hienoa kuulla, että olet motivoitunut panostamaan terveellisiin elintapoihin – jotta voi tehdä muutoksia, täytyy ensin olla motivaatiota! Liikkeelle kannattaisi lähteä kartoittamalla nykytilannettasi: Millaiset elintapasi ovat tällä hetkellä? Minkä suhteen kannattasi tehdä muutoksia? Minkälaisiin muutoksiin olet itse valmis? Terveellisiin elintapoihin lukeutuu esimerkiksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja lepo, säännöllinen liikunta ja päihteettömyys. Hyvään ja terveelliseen elämään kuuluu kuitenkin myös esimerkiksi se, että nauttii olostaan ja on läheisiä ja tärkeitä ihmissuhteita.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan muuttaa kerralla. Mieluummin kannattaa edetä askel kerrallaan ja tehdä muutoksia siinä tahdissa, että pystyy pitämään niistä kiinni. Näin muutoksista tulee lopulta osa arkea pysyvästi. Jos on hyvin ehdoton ja ankara itselleen, saattaa oma puhti loppua kesken. Tällöin voi kokea heti epäonnistuneensa ja luovuttaa kokonaan.

Jos tuntuu, että kaipaat lisätukea muutoksiin, voisit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle ja voisitte yhdessä käydä läpi tilannettasi. Voit itse jo valmiiksi miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tärkeimmäksi muuttaa ja mitä olisit valmis tekemään muutoksien eteen. Kaverin voi myös houkutella mukaan esimerkiksi liikunta- tai ruokavaliohaasteeseen. Voitte esimerkiksi aloittaa yhdessä uuden liikuntaharrastuksen tai sopia, että herkkuhetki rajoittuu yhteen päivään viikossa tai että joka aterialla täytyy syödä kasviksia.

Mukavaa syksyä sinulle!

Ekaa kertaa salille? Näin aloitat kuntosaliharjoittelun

Kuntosaliharjoittelun voi aloittaa 15–16-vuotiaana. Yläikärajaa aloittamiselle ei ole. Monen mielestä parasta on se, että treenin paikan ja ajankohdan voi päättää ihan oman aikataulun mukaan.

Kysymys & vastaus

Angela H

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Mielestäni tavoitteesi tulla pikemminkin vahvemmaksi kuin hoikaksi kuulostaa hienolta tavoitteelta. Terve itsevarmuus kumpuaa ryhdikkyydestä ja itsensä kunnioittamisesta, silloin myös näyttää hyvältä!

Terveellisen ruokailun kannalta tärkeitä asioita ovat ruokailurytmi ja ruoan sisältö. Ruokailurytmin olisi hyvä olla säännöllinen. Syödä siis pitää, mutta terveellisesti ja säännöllisesti. Ruokailun voi rytmittää 3-5 tunnin välein esimerkiksi näin: aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä lisäksi 1-2 välipalaa. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, hyviä proteiinin lähteitä sekä hyvänlaatuisia rasvoja. Näin täyttää vatsan terveellisellä ruoalla pysyen kylläisenä eikä tule herkuteltua koko ajan. Kannattaa kuitenkin ruokavalionkin suhteen muistaa se, että täysvaltainen ehdottomuus on harvoin hyvä asia ja joskus elämästä saa myös nauttia. Viikosta voi esimerkiksi päättää yhden päivän, jolloin suo itselleen herkkuhetken. Kaikenlaiset kaalikeitto- ja mehudieetit kannattaa ehdottomasti unohtaa. Etenkään kasvavan nuoren ei pitäisi koskaan noudattaa tällaisia laihdutuskuureja.

Liikunnan lisääminen on tärkeää ennen kaikkea sen vuoksi, että liikunnalla on niin monia hyviä vaikutuksia terveydelle: sydän- ja verenkierto elimistö kiittää ja aineenvaihdunta, mieliala, keskittymiskyky sekä unen laatu paranevat. Lisäähän liikunta lisäksi energian kulutustakin. Säännöllinen liikunta saa sinut kuitenkin ennen kaikkea kokonaisvaltaisesti voimaan paremmin ja siksi siitä kannattaa pitää kiinni!

Pidäthän mielessäsi sen, että sinulle on tärkeämpää tulla vahvemmaksi kuin hoikaksi. Pohdi, miten voisit muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi ja tee muutoksia asteittain niin, että pystyt pitämään niistä kiinni arjen tiimellyksessä. Kerroit jo esimerkiksi karsineesi ruokavaliostasi sokeria ja se on jo oikein hyvä muutos. Lisäksi pidä yllä tuo hyvä motivaatiosi liikuntaan eli jatka nyrkkeilyä ja lenkkeilyä. Nyrkkeillessä saa esimerkiksi yläkropan vahvistumaan ja lenkkeily on hyvää aerobista treeniä, näiden lajien parissa saat myös ajatukset kiireisestä arjesta hetkeksi pois. Samalla saat myös ryhdikkään olemuksen ja kepeät tanssiaskeleet, joten tulet näyttämään varmasti upealta vanhojen tansseissa!

Jos kaipaat lisäneuvoja, voit hakeutua kouluterveydenhoitajan luokse. Voitte käydä yhdessä läpi tilannettasi ja voit esimerkiksi saada lähetteen ravitsemusterapeutille. Voit lukea Fressiksen tietopankista lisää ruoasta ja liikunnasta.