LiikeMieliYleinen

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa ihan kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus eli Sami Harmaala, Juho Nummela ja Joose Kääriäinen ovat tehneet harrastuksestaan ammatin, josta nauttivat yli kaiken – muunlaista työtä ei kannata heidän mielestä tehdäkään kuin sitä, josta todella pitää.

”Intohimo tekemiseen voi kantaa tosi suurta hedelmää. Kannattaa uskoa unelmiinsa”, Juho kannustaa ja lisää, että ei unelmista tosin kannata ottaa stressiä, koska niitä tulee, jos on tullakseen.

Samia, Juhoa ja Joosea kuunnellessa tulee sellainen olo, että maailmaan tarvitaan lisää juuri tällaisia tyyppejä. Rehtejä ajattelevia kavereita, joilla on jalat tukevasti maassa, järki päässä ja sydänkin vielä paikallaan.

”Mikään mitä ihminen tekee, ei nosta häntä muiden yläpuolelle. Se on ihan itsestään selvää meille kaikille”, Sami sanoo.

”Nöyryys ja empatia muita ihmisiä kohtaan on siisteimpiä juttuja, mitä voi olla”, Joose lisää.

Uusi tv-kässäri tekeillä

Sami, Juho ja Joose ryhtyivät kuvaamaan sketsejä, koska kotipaikkakunnalla Haapavedellä oli heidän mukaansa vaihtoehtoina pelata jääkiekko tai ajaa traktoria, eikä kumpikaan napannut.

Niin he tarttuivat kameraan ja keksivät ryhmälleen nimen, josta eivät enää ole ihan vakuuttuneita. Alussa ei suunniteltu mitään, vaan pelkästään kuvattiin. Joskus meni nappiin ja toisinaan hutiin, mutta julkaisuja alkoi ilmaantua Youtubeen.

Hiljalleen fanikuntaa alkoi karttua, ja nyt Justimus tunnetaan jo ympäri Suomen hulvattomista sketseistään, musaklipeistään ja lyhytelokuvistaan. Ovatpa he tehneet oikean tv-elokuvakin Fuck the police ammattimaisen tuotantoryhmän kanssa, ja sille on luvassa jatkoa.

”Uuden televisiosarjan käsikirjoitus on jo muhimassa”, Juho lupailee.

Justimus ideoi vaikka tiskatessa

Justimuksen tekemisessä spontaanius on vaihtunut suunnitelmallisuuteen ja järjestelmällisyyteen, vaikka kolmikko edelleen vastaa kaikesta itse ja kerääntyy Haapavedelle purkittamaan otokset tuttuihin maisemiin.

”Ideat syntyvät Samilla ja Joosella monesti puoliksi vahingossa, mutta minulla ei ikinä. Parhaat sketsini syntyvät oikein erikseen miettimällä tietokoneen ääressä”, Juho selittää.

”Arkipäiväisessä tilanteessa, kuten tiskatessa, voi tulla yhtäkkiä jokin juttu mieleen. Ideoita tulee paljon elävästä elämästä”, Sami kuvailee omaa luomisprosessiaan.

Toisin kuin ehkä luulisi, kolmikon elämä ei ole silkkaa vitsin vääntämistä.

Olen enemmän sellainen sivusta seuraaja, mutta sitten kun sanoin jotain, se on yleensä huumoripitoista. Eli puhun vähän, enkä ikinä asiaa”, Juho heittää.

Kyllähän kaikki aina olettaa, että multa joku vitsi aina tulee, mutta voivat pettyä”, Joose toppuuttelee.

Elämäntavoista energiaa

Sami, Joose ja Juho saavat puhtia tasapainoisesta ravinnosta ja terveistä elämäntavoista.

”En ole koskaan tupakoinut ja käytän alkoholia kohtuudella. Nautin sellaisesta olosta, että kroppa voi hyvin. Myös kuntosalilta olen saanut paljon hyvää oloa”, Sami kertoo.

Juho teki pari vuotta sitten ruokavalioremontin. Hän huomasi pysyvänsä energisenä ja hyvän tuulisena paremmin, kun suuhun alkoi mennä vain kunnon ruokaa.

”Otin asioista selvää ja ryhdyin syömään puhtaasti. Se on muuttanut elämääni radikaalisti, Juho kertoo. Hän on kokeillut erilaisia ruokavalioita kasvisruuasta paleoruokaan, mutta on nyt löytänyt tasapainon melko tavallisesta perusruuasta.”

”Jossain vaiheessa en suostunut syömään yhtään prosessoitua ruokaa tai valkoista sokeria, mutta nykyään olen joustavampi ja saatan jopa pitää karkkipäivänkin.”

Jooseakin terveet elämäntavat kiinnostavat. Hän on juoksumiehiä.

”Liikun suhteellisen säännöllisesti, ja tykkään juoksusta sekä kehonpainoharjoittelusta. Pyrin syömään perusterveellisesti.”

Sami paloi vuosi sitten loppuun. Hän uupui liiasta työtahdista, mistä seurasi jopa paniikkihäiriötä. Nyt Sami osaa ottaa iisimmin ja varaa riittävästi aikaa itselleen sekä parisuhteelleen. Hän kannustaa avoimuuteen.

”Mielenterveydenongelmista pitäisi puhua täsmälleen samalla tavalla kuin fyysisistäkin ongelmista. Se tabu on vieläkin hämmästyttävän suuri. Puhukaa siis rohkeasti ja auttakaa itseänne”, Sami kannustaa.

 

Teksti Susanna Cygnel, kuva Hannes Paananen

Katso myös

RytmiYleinen

LCMDF: ”On hyvä olla oman tiensä kulkija”

Kulttimaineeseen jo vuonna 2008 singahtanut LCMDF näyttää muillekin mimmeille tietä musa-alalle ja haaveilee gaalasta, jossa palkittaisiin ”kaikki parhaat muijat”.

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

LiikeNuuskaRytmiTupakkaYleinen

Miklu Bäck: ”Annan kaikkeni tubettamiselle”

Tubettaja Miklu Bäck haluaa kehittyä aina vaan paremmaksi. Hän herää aamuisin iloisena, koska pitää huolta hyvinvoinnistaan muun muassa nukkumalla riittävästi.

RytmiYleinen

Syntymäpäivälahjaksi saatu taikurinlaatikko muutti Aatun elämän

Esiintyminen on aina ollut Aatulle mieluisaa – ja tietenkin myös itse taikuus.

LiikeMieliRytmiTupakkaYleinen

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kurjaa kuulla, että kaverisi voi huonosti. Kaverisi on onnekas siinä mielessä, että hänellä on ainakin yksi ystävä, joka välittää. Kuten suomalainen sananlasku kuuluu, hädässä ystävä tunnetaan.

Silloin kun ihminen kärsii masennuksen oireista, hän vetäytyy helposti omiin oloihinsa. Hän ei välttämättä jaksa tehdä niitä asioita, joita aiemmin piti mielekkäinä. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi yhteydenpito kavereihin ja osallistuminen harrastuksiin. Hänen voi olla myös vaikea aloittaa tehtävien tekemistä. Myös arkisista asioista huolehtiminen voi olla hänelle työlästä. Hän voi olla alakuloinen ja ärtynyt. Hän voi jopa viestittää muille, että pysykää pois tieltä häiritsemästä. Hän saattaa ajatella, että on muiden mielestä huono, arvoton, ruma ja tylsä. Sen vuoksi masentunut ihminen tarvitsee ammattiavun lisäksi ympärilleen perheenjäseniä ja kavereita, jotka jaksavat seistä hänen rinnallaan myös huonoina päivinä.

Kaverina sinusta voi olla todella suuri apu ystävällesi. Toisen tukena olemisen ei tarvitse olla mitään erityisen ihmeellistä. Auttaa voi monella tapaa, eikä siihen ole olemassa yhtä ja tiettyä tapaa. Toiset ovat hyviä kuuntelijoita, toiset kokevat helpommaksi tehdä jotain konkreettista kaverin puolesta. Voit esimerkiksi kertoa kaverillesi, että olet huomannut, että hän voi huonosti. Voit kertoa, että välität hänestä ja haluat olla hänen tukenaan. Tällaisen asian sanominen ei voi mennä kovin pieleen. Voit kysellä häneltä aika ajoin, mitä kuuluu, kaipaisiko hän seuraa ja haluaisiko hän ehkä jutella tai tehdä jotain yhdessä. Voit itse ehdottaa hänelle jotain kivaa ja rentouttavaa tekemistä, josta hänelle voisi tulla vähän pirteämpi mieli. Sellaisia kokemuksia hän tarvitsee! Voit viedä hänet esimerkiksi kivaan kahvilaan tai kävelylle, ehdottaa leffaan menoa tai keksiä jonkun kivan pienen yllätyksen, josta arvelet hänen pitävän. Voit auttaa häntä läksyjen teossa tai tehdä palveluksen jossain ihan arkisessa asiassa. Voit myös piristää häntä sanomalla hänestä jotain positiivista. Voit kertoa, että hän on sinulle tärkeä ystävä juuri sellaisenaan kun hän on.

Sinun ei tarvitse etkä voi olla kuraattori, psykologi tai lääkäri. Voit olla kuitenkin ystävä, joka seisoo rinnalla, kuuntelee ja ihan pienilläkin arjen jutuilla viestittää, että välität.

Tsemppiä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet vielä 12-vuotias ja todennäköisesti pituuspyrähdys on vielä edessäsi. Pojilla se yleensä ajoittuu suunnilleen 14 ikävuoden tienoille. Sinun siis kuuluukin vielä olla kehityksesi puolesta vielä lapsen eikä lihaksikkaan aikuisen miehen näköinen. Kun kasvusi alkaa olla lopuillaan, alkaa ruumiinrakennekin usein vahvistumaan ja lihasmassaakin kertyy helpommin. Murrosiässä pojat kasvavat ja kehittyvät kukin omassa tahdissaan ja voi olla, että osa ikätovereistasi on kasvanut enemmän pituutta tai näyttää muuten kehityksensä puolesta erilaiselta kuin sinä. Varsinkin sinua jo muutaman vuoden vanhemmat pojat ovat jo hyvinkin eri näköisiä.

Kaikista meistä tulee aikuisina vähän eri näköisiä. Toiset ovat solakoita ja pitkäraajaisia, toiset vankempia ja lyhyempiä. Lihasmassaa on kaikkien kuitenkin mahdollista kasvattaa liikkumalla säännöllisesti ja syömällä hyvin. Sinulla energiaa kuluu nyt ensin pituuskasvuun, sen jälkeen on helpompi kasvattaa vähän lihastakin. Sinun kannattaakin syödä säännöllisesti ja monipuolisesti ja huolehtia, että nukut riittävästi. Yön aikana kasvuhormonia nimittäin erittyy kaikkein eniten. Jokin liikuntaharrastus on myös hyvä idea, sillä liikunnan avulla pidät huolta lihastesi kunnosta. Syömisen ja nukkumisen lisäksi lihaksia täytyy treenata, jos haluaa saada vähän habaa. Toisilla on lahjoja voimaa ja räjähtävyyttä vaativiin urheilulajeihin ja toisilla taas kestävyyttä ja hyvää kuntoa vaativiin lajeihin. Toiset ovat taas hyviä jossain taitoa ja tasapainoa vaativissa tempuissa. Sinullakin on omat vahvuutesi – mietipä, mitä ne olisivat!

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!