Liike

Jesse Puljujärvi: Olen aina ollut kova treenaamaan

Jesse Puljujärvi: Olen aina ollut kova treenaamaan
  1. Treeni ”Olen sitä mieltä, ettei homma saa jäädä ainakaan siitä kiinni, ettei olisi harjoitellut tarpeeksi. Esimerkiksi kesällä minulla oli yhtenä päivänä aamulla jäätreeni, iltapäivällä kävin punttisalilla, pelasin tennistä ja illalla oli vielä jäätreeni.

Kun treenaa paljon ja kovaa, pitää syödä terveellisesti, levätä riittävästi ja nukkua hyvin, jotta se treeni tarttuu. Ihan jääkiekon ehdoilla menen arjessa. Ei oikein aikaa jää muuhun. Kaveriporukkakin on lätkän kautta. Uni on tosi tärkeää. Illalla ei kannata olla hirveästi kännykällä. Laitan häiriötekijät pois ja menen ajoissa nukkumaan. Totta kai aamuisin joskus treeneissä väsyttää, mutta aina tykkään harjoitella.”

 

  1. Motivaatio ”Ikinä ei ole ollut sellaista, etten olisi halunnut mennä treeneihin. Aina olen halunnut pelata jääkiekkoa. Ei minulla ole muuta, mitä osaan ja haluan tehdä. Olen sitä mieltä, että siihen mitä osaa kannattaa panostaa ihan täysillä.

Olen aina ollut tosi vaativa itseäni kohtaan. Joskus käy hermo kireällä, jos ei pysy kiekko lavassa ja on tahmea olo. Siinä on minulla kasvun paikka ymmärtää, ettei aina voi kaikki sujua niin kuin haluaa.

 

  1. Menestys ”Ainoa tavoite on nyt ottaa pelipaikka NHL:ssä Edmonton Oilersissa. Teen kaikkeni, että saavutan sen. Varmasti saan mahdollisuuden. Saa sitten nähdä, miten käytän sen.

Kun olin 12–13-vuotias, Tornion ja Haaparannan alueella ei enää ollut hyvää joukkuetta, joten muutin nuorena poikana Ouluun lätkän takia. Oli tosi iso loikka muuttaa yksin, murrosikäkään ei ollut ihan alkanut. Mutta onneksi uskalsin lähteä, muuten en varmaan olisi tässä tilanteessa nyt. Viisi vuotta Kärpissä oli hienoa aikaa.

Nuorten maailmanmestaruuden jälkeinen huuma nousi aika isoksi, mutta ei häirinnyt jääkiekkoon keskittymistä – hyvin olen pystynyt pitämään pään kylmänä. Pelatessa ja treenatessa pystyy sulkemaan pois kaiken muun.

Vaikka jääkiekosta on tullut minulle ammatti, samalla lailla pelaan ja treenaan kuin ennenkin, rakkaudesta lajiin.

Jos jääkiekko ei olisi vienyt minua mukanaan, niin… varmaan pelaisin jääpalloa. Luistimilla olisin.”

 

Jesse Puljujärvi

”Pulju”

Ikä: 18

Pituus: 191 cm

Seura: Edmonton Oilers

Aiemmat seurat: Tornion IHC, Oulun Kärpät 2011–2016, Hokki 2014–2015

Saavutukset: Alle 18-vuotiaiden MM-hopea 2015, Suomen mestaruus 2015, nuorten maailmanmestaruus 2016, nuorten MM-turnauksen paras hyökkääjä ja arvokkain pelaaja 2016, alle 18-vuotiaiden maailmanmestaruus 2016

Edmonton Oilersissa NHL-uraa käynnistelevä Jesse Puljujärvi on jääkiekkoilijana luonnonlahjakkuus, mutta huipputasolle tarvitaan myös lahjakkuutta harjoitella ja kykyä elää huippu-urheilijan elämää. 

Katso myös

Kysymys
Liike
E Liikunko liian vähän, sopivasti vai liikaa? Hei, olen vasta 15 vuotta täyttänyt tyttö ja haluaisin tietää että urheilenko liian vähän, sopivasti vai liikaa. Minulla on koripallotreenit 4krt viikossa noin 1,5...
Fressis

Moikka!

Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mieleisiä harrastuksia. Liikkumisessa yksi tärkeimmistä asioista onkin liikkua sellaisilla tavoilla, joista itse tykkää.

Lapsille ja nuorille suunnatuissa liikkumissuosituksissa suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Liikkuminen voi koostua monista pienistä palasista pitkin päivää ja onkin hyvä pyrkiä olemaan aktiivinen päivän mittaan. Suurimman osan liikkumisesta olisi hyvä olla kestävyystyyppistä. Tämän lisäksi lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista olisi hyvä tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Tämä suositus täyttyy kohdallasi varmasti aika hyvin päivittäisten kävelyjen ja monipuolista liikkumista sisältävien harrastusten myötä. Liikkumisen määrä vaikuttaa siis tämän perusteella ihan sopivalta. Voit mielestäni ihan hyvin itse pohtia, tuntuuko sinusta siltä, että jaksat vielä yhdet lisätreenit viikkoon.

Liikkumisen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota palautumiseen. Riittävä yöuni antaa keholle aikaa palautua päivän rasituksista. Nuori tarvitsee keskimäärin unta 8-9h joka yö. Myös säännöllinen ja monipuolinen syöminen tukee hyvinvointia ja palautumista, ja antaa keholle tärkeää polttoainetta liikkumiseen. Lisäksi on hyvä muistaa kuunnella omaa kehoa ja mieltä. Joskus ne saattavatkin rasittavan treenin sijaan kaivata lepoa.

Lisätietoa aiheesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
LiikeYleinen
Huolestunut Pitääkö pistävästä rintakivusta olla huolissaan? Mistä johtuu pistävä kipu sydämessä? Voiko olla jotain hengenvaarallista??
Fressis

Hei ”Huolestunut” – ja kiitos viestistä.

Pistävä tunne rinnassa on harvoin oire mistään vakavasta sairaudesta. Rinnassa tuntuu monenlaisia oireita. Toiset myös aistivat pienetkin muljahtelut tai rytmin muutokset keskimääräistä paremmin, varsinkin maatessaan vasemmalla kyljellään.

Kun rintakipu on pistävää tai terävää ja sen voi selvästi paikallistaa (pystyt osoittamaan sormella, mihin pistää), ei oire mitä luultavimmin liity sepelvaltimotautiin. Ylävartalolla tuntuva pistävä kipu voi liittyä johonkin lihasvaivaan. Nuorilla ihmisillä rintakipu ylipäätään liittyy ennemmin lihaksiin ja luustoon (esimerkiksi lihasten rasituksen jälkeen) kuin itse sydämeen – ja erityisesti pistävä kipu on yleensä harmiton.

Toistuvat rintakivut voivat olla myös oireita ruoansulatuskanavan vaivoista tai liittyä paniikkihäiriöön. Vaikka pistävä kipu siis luultavimmin ei liity sydänsairauteen, voi olla hyvä puhua huolesta aikuiselle – esimerkiksi omalle huoltajalle tai kouluterveydenhoitajalle.

Aurinkoista kevättä!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Liike
... Tamponin käytön aloittaminen ja koulu-uinnit Meillä on uintia ensi viikolla ja menkkani alkavat luultavasti silloin. Mitä teen?? En ole käyttänyt tai omista tamponia. Ja voiko tamponilla uida jos menkat...
Fressis

Moikka! Kiitos hyvästä kysymyksestä. Kuukautisten aikana voi hyvin uida, jos käyttää tamponia tai kuukuppia. Molempien käyttö vaatii hieman harjoittelua, mutta opit käytön varmasti nopeasti. 😊

Tamponeja on montaa eri kokoa ja käytön harjoitteleminen kannattaa aloittaa pienimmästä koosta. Pienin koko voi muutenkin soveltua sinulle hyvin, jos vuotosi on niukkaa. Koko on ilmaistu tamponipaketissa pisaran kuvilla: mitä useampi pisara paketissa on tummennettuna, sitä imukykyisemmästä ja runsaampaan vuotoon tarkoitetusta tuotteesta on kyse – samaan tapaan kuin terveyssiteissä.  Osassa tamponeissa on asetin, jonka jotkut saattavat kokea helpottavan tamponin asettamista paikoilleen. Kokeilemalla selviää, kumpi sopii omaan käyttöösi parhaiten.

Tamponin laittoa helpottaa, jos pystyy rentoutumaan. On täysin luonnollista, että tällaisen uuden asian edessä jännittää, eikä asia välttämättä ota heti sujuakseen. Ei kannata siis säikähtää sitä, jos ei heti onnistu ja rohkeasti yrittää uudestaan. Silloin kun kovasti jännittää, jännittää samalla lantionpohjan lihaksia ja tamponin laitto voi sattua. Rentoutumiseen voi auttaa esimerkiksi syvään hengittäminen ja suun kautta ulospuhaltaminen. Tamponin laittaminen voi myös tökkiä, jos sitä työntää väärään suuntaan. Tamponia ei työnnetä suoraan ylös, vaan viistosti ylös ja taakse. Lisäksi voi kokeilla itselleen sopivaa asentoa asettaa tamponi. Tamponia laittaessa jotkut esimerkiksi nostavat toisen jalan korokkeen (vaikka wc-pöntön kansi tai kylpyammeen reuna) päälle ja toiset laittavat tamponin istuessaan wc-pöntöllä. Oikean suunnan ja asennon löytää vain kokeilemalla ja harjoittelemalla. Jos tamponin laittaminen tuntuu vaikealta tai tekee kipeää, ei hätää, se tulee varmasti vielä onnistumaan, kun rauhassa opettelee. Täältä voit katsoa vielä kuvituskuvan tamponin asettamisesta.

Jos mahdollista, voisit vielä jutella tamponin käytöstä esimerkiksi äitisi, tai jonkun toisen luotettavan aikuisen kanssa, joka voi myös auttaa sinua tamponien hankkimisessa. Tamponeja saa kaikista tavallisista ruokakaupoista, mutta valikoima on useimmiten isoissa kaupoissa laajempi.

Tsemppiä vielä tamponin käytön harjoittelemiseen ja kivaa koulu-uintia!

Oliko vastauksesta hyötyä?