Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Jesse Vainikan lapsuuden kotikulmilla Helsingin Mellunkylässä monella oli pleikka, mutta Vainikalla ja kavereilla PC:t. Siitä se sitten lähti. Elokuussa Dota 2 -ammattilainen ”JerAx” voitti joukkueensa kanssa 9,6 miljoonan euron jättipalkinnon.

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

”Voiton jälkeinen viikko meni totutellessa ajatukseen, että se todella tapahtui! Tämä oli neljäs kertani turnauksessa, ja olen aina vaan ihmetellyt, miten hyviä kaikki pelaajat ovat. Että sitten itse voittaa – sitä ei ole helppo käsittää”, Jesse kertoo.

The International 8 -turnaus järjestettiin Rogers Arenalla Vancouverissa, Kanadassa. Turnaukseen osallistui 18 joukkuetta. Yle e-urheilu lähetti turnauksen ottelut suorana verkossa ja finaalin TV2:n kautta suomeksi selostettuna.

Kotiin joukkue toi ennätyksellisen 9,6 miljoonan euron palkintopotin. Sei ei Jessen mukaan kuitenkaan ole hänelle eikä monelle muullekaan kilpapelaajalle tärkeintä.

”Siellä on järjettömän kova taso, ja oman joukkueen pärjääminen on se kaikkein mielenkiintoisin juttu. Turnauksen aikana opimme tosi paljon siitä, miten eri joukkueita vastaan pitää pelata. Meillä oli omia trademarkeja, joita toteutimme joka pelissä. Se toimi tosi hyvin.”

Oikea peliasento korjaa kivut

Jessen ammattipelaajan ura alkoi kolme vuotta sitten. Vaikka työkseen pelaaminen on hauskaa, se on myös raskasta.

”Kaudella 2017–2018 oli 12 majors-turnausta, International 8 sekä lukuisia pienempiä turnauksia, mikä oli uuvuttavaa kaikille kisaajille. Sitä edellisellä kaudella oli 3 majorsia ja International, ja ensi kaudella mennään onneksi taas enemmän siihen suuntaan.”

Pelatessa on hänen mukaansa tärkeää miettiä peliasentoa, esimerkiksi miten painaa hiirikättä pöytään.

”Kyllä mulla itselläkin on ollut kädessä kipuja, mutta olen pystynyt korjaaman ne peliasentoa ajattelemalla. Niskan tai kaulan kanssa ei ole ollut ongelmia ikinä.”

Unirytmin ja jaksamisen haasteena on erityisesti lentäminen aikavyöhykkeiden välillä.

”Jos pitää pelata pari päivää koneen laskeutumisen jälkeen, se ei aina oo hirveen miellyttävää.”

Yksittäinen peli kestää 25 minuutista tuntiin, ja turnauksessa pelejä on tyypillisesti 15–20. Internationalissa pelejä oli 29, joista peräti 10 PSG.LGD:tä vastaan.

”Jännittäähän noissa peleissä, totta kai. Olen silti aina pystynyt pelaamaan suhteellisen hyvin. Yritin joskus meditoida ennen kisoja, mutta en huomannut sillä olevan vaikutusta.”

Kokemus ratkaisee Dota 2 -pelissä

Lapsena Jesse pelasi paljon fudista ja fanitti Roberto Carlosta. Kavereiden kanssa pelattiin myös lautapelejä sekä tietokonepelejä – näppäimistöt vieri vieressä tietysti.

”Se että satuin asumaan naapurustossa, missä kaikilla on tietokoneet, oli mun onni. Nykyään kaikki nuoret tietää näistä peleistä enemmän kuin mä sillloin.”

Vanhemmilta tuli välillä noottia pelaamisesta, mutta harvemmin sitä kiellettiin.

”Enemmän tuli rajoituksia siitä, ettei saa pelata yömyöhään ja pidä mekkalaa, kun muut nukkuu.”

Yläasteella 10 vuotta sitten Jesse aloitti Dota 1 -pelin pelaamisen.

”Vanhemmat taisivat tajuta ekan kerran, että tässä on tosi kyseessä, kun lähdin Ruotsiin Dreamhack nimiseen turnaukseen vuonna 2011.”

Vuonna 2013 armeijan jälkeen peli vaihtui Dota 2:een. Jessen mukaan Dota 2 -kilpapelaajien keski-ikä on 20–25 vuotta, mutta ei pelaamisen siihen tarvitse loppua.

”Toistaiseksi kokemuksesta on ollut vain etua. Esimerkiksi TOP-10:ssä on aina kutakuinkin samat joukkueet. Samat asiat toistuvat vuosien varrella, ja pelaajat voivat käyttää hyväkseen aiempina vuosina oppimaansa.”

”Kyl mä haluaisin vielä pelata useamman vuoden. Se voi tietysti olla eri pelissäkin.”

Aina ei voi pelata

Treenaamiseen, eli pelaamiseen, peleistä puhumiseen ja pelien seuraamiseen, menee päivässä 12 tuntia.

”Yritän rajoittaa treenit kuuteen päivään. Isojen turnausten jälkeen pidän taukoa viikon tai useampiakin.

Puolet vuodesta kuluu ulkomailla, loput Suomessa.

”Kotona Helsingissä tulee nähtyä kavereita ja perhettä aika paljon. Pidemmillä pelitauoilla yritän tehdä jotain ihan muuta, esimerkiksi viime vuonna kävin Japanissa. On tärkeää päästä välillä pois peleistä. Tykkään myös laittaa ruokaa. En oo mikään huippukokki, mutta mun mielestä on sikahauskaa kokeilla kaikenlaisia yksinkertaisia reseptejä. Maku on tärkeintä.”

Somepäivityksiä Jesse tekee, kun siltä tuntuu.

”Käytän Instagramia ja Twitteriä fiiliksen mukaan. Postaan jotain, jos se tuntuu hyvältä. Turnauksissa on kivoja meet and greetejä, joissa fanit pääsevät näkemään meitä kilpapelaajia. Niitä voisi olla enemmänkin!”

”Moni pelkää oman lapsen syrjäytymistä, kun lapsi pelaa huoneen ovi kiinni. Mutta internetissäkin tutustuu uusiin kavereihin ja verkostoituu. Vanhemmille kannattaa kertoa, mitä internetissä kavereiden kanssa tekee, sillä vanhemmat eivät nuoruudessaan tehneet samoja juttuja. Mistä ikinä ootte tosi kiinnostuneita, niin tehkää sitä. Se kantaa elämässä kaikista pisimmälle.”

Ja vielä se viimeinen kysymys:

”Ai mitäkö teen osuudellani 9,6 miljoonan euron voittopotista? En ole vielä miettinyt, sitä voi ideoida sitten ajan kanssa. Rahalla ei oo niin merkitystä mulle.”

Fakta

Jesse Vainikka

”JerAx”

Ikä: 26

Ammatti: Dota 2 -pelaaja

Peli: Dota 2 on MOBA eli Multiplayer online battle arena -peli eli suomeksi taisteluareenamoninpeli. Kahden vastakkain pelaavan viiden hengen joukkueen tarkoituksena on tuhota vihollisen tukikohta ja puolustaa omaansa. Jokainen pelaaja ohjaa omaa hahmoaan, joilla on eri ominaisuuksia.

Oma vahvuus: Pelin yksityiskohdat ja asioiden aikaansaaminen niillä.

Joukkue: OG, muut jäsenet Topias “Topson” Taavitsainen, Anathan “ana” Pham (Australia), Sébastien “7ckngMad”(Ranska) Debs ja Johan “N0tail” Sundstein (Tanska).

Paras saavutus: Arvostetun Dota 2 -videopeliturnauksen The International 8:n voitto elokuussa 2018. Palkintosumma oli noin 9,6 miljoonaa euroa.

Tulevaisuuden suunnitelma: Saada suomalaiset pelaamaan!

www.jerax.gg

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie, kuva Johanna Kinnari

 

Katso myös

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

AlkoholiRytmiYleinen

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF-bändin sisarukset Emma ja Mia kertovat arjestaan ja arkirytmistään.

Liike

Ultimate – laji, jossa vastustajia ei taklata vaan kannustetaan

Maria Noponen, 17, halusi aloittaa kaksi vuotta sitten joukkuelajin. Ultimate tuntui heti ekojen treenien jälkeen omalta.

RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.

LCMDF: ”On hyvä olla oman tiensä kulkija”

Kulttimaineeseen jo vuonna 2008 singahtanut LCMDF näyttää muillekin mimmeille tietä musa-alalle ja haaveilee gaalasta, jossa palkittaisiin ”kaikki parhaat muijat”.

Vaikea herätä? Helpota kouluaamuja oikealla rytmillä

Unirytmin muutokseen on hyvä varautua jo ennen koulujen alkua. Katso vinkit siihen miten teet sopeutumisesta aamuherätyksiin helpompaa.