Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Jesse Vainikan lapsuuden kotikulmilla Helsingin Mellunkylässä monella oli pleikka, mutta Vainikalla ja kavereilla PC:t. Siitä se sitten lähti. Elokuussa Dota 2 -ammattilainen ”JerAx” voitti joukkueensa kanssa 9,6 miljoonan euron jättipalkinnon.

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

”Voiton jälkeinen viikko meni totutellessa ajatukseen, että se todella tapahtui! Tämä oli neljäs kertani turnauksessa, ja olen aina vaan ihmetellyt, miten hyviä kaikki pelaajat ovat. Että sitten itse voittaa – sitä ei ole helppo käsittää”, Jesse kertoo.

The International 8 -turnaus järjestettiin Rogers Arenalla Vancouverissa, Kanadassa. Turnaukseen osallistui 18 joukkuetta. Yle e-urheilu lähetti turnauksen ottelut suorana verkossa ja finaalin TV2:n kautta suomeksi selostettuna.

Kotiin joukkue toi ennätyksellisen 9,6 miljoonan euron palkintopotin. Sei ei Jessen mukaan kuitenkaan ole hänelle eikä monelle muullekaan kilpapelaajalle tärkeintä.

”Siellä on järjettömän kova taso, ja oman joukkueen pärjääminen on se kaikkein mielenkiintoisin juttu. Turnauksen aikana opimme tosi paljon siitä, miten eri joukkueita vastaan pitää pelata. Meillä oli omia trademarkeja, joita toteutimme joka pelissä. Se toimi tosi hyvin.”

Oikea peliasento korjaa kivut

Jessen ammattipelaajan ura alkoi kolme vuotta sitten. Vaikka työkseen pelaaminen on hauskaa, se on myös raskasta.

”Kaudella 2017–2018 oli 12 majors-turnausta, International 8 sekä lukuisia pienempiä turnauksia, mikä oli uuvuttavaa kaikille kisaajille. Sitä edellisellä kaudella oli 3 majorsia ja International, ja ensi kaudella mennään onneksi taas enemmän siihen suuntaan.”

Pelatessa on hänen mukaansa tärkeää miettiä peliasentoa, esimerkiksi miten painaa hiirikättä pöytään.

”Kyllä mulla itselläkin on ollut kädessä kipuja, mutta olen pystynyt korjaaman ne peliasentoa ajattelemalla. Niskan tai kaulan kanssa ei ole ollut ongelmia ikinä.”

Unirytmin ja jaksamisen haasteena on erityisesti lentäminen aikavyöhykkeiden välillä.

”Jos pitää pelata pari päivää koneen laskeutumisen jälkeen, se ei aina oo hirveen miellyttävää.”

Yksittäinen peli kestää 25 minuutista tuntiin, ja turnauksessa pelejä on tyypillisesti 15–20. Internationalissa pelejä oli 29, joista peräti 10 PSG.LGD:tä vastaan.

”Jännittäähän noissa peleissä, totta kai. Olen silti aina pystynyt pelaamaan suhteellisen hyvin. Yritin joskus meditoida ennen kisoja, mutta en huomannut sillä olevan vaikutusta.”

Kokemus ratkaisee Dota 2 -pelissä

Lapsena Jesse pelasi paljon fudista ja fanitti Roberto Carlosta. Kavereiden kanssa pelattiin myös lautapelejä sekä tietokonepelejä – näppäimistöt vieri vieressä tietysti.

”Se että satuin asumaan naapurustossa, missä kaikilla on tietokoneet, oli mun onni. Nykyään kaikki nuoret tietää näistä peleistä enemmän kuin mä sillloin.”

Vanhemmilta tuli välillä noottia pelaamisesta, mutta harvemmin sitä kiellettiin.

”Enemmän tuli rajoituksia siitä, ettei saa pelata yömyöhään ja pidä mekkalaa, kun muut nukkuu.”

Yläasteella 10 vuotta sitten Jesse aloitti Dota 1 -pelin pelaamisen.

”Vanhemmat taisivat tajuta ekan kerran, että tässä on tosi kyseessä, kun lähdin Ruotsiin Dreamhack nimiseen turnaukseen vuonna 2011.”

Vuonna 2013 armeijan jälkeen peli vaihtui Dota 2:een. Jessen mukaan Dota 2 -kilpapelaajien keski-ikä on 20–25 vuotta, mutta ei pelaamisen siihen tarvitse loppua.

”Toistaiseksi kokemuksesta on ollut vain etua. Esimerkiksi TOP-10:ssä on aina kutakuinkin samat joukkueet. Samat asiat toistuvat vuosien varrella, ja pelaajat voivat käyttää hyväkseen aiempina vuosina oppimaansa.”

”Kyl mä haluaisin vielä pelata useamman vuoden. Se voi tietysti olla eri pelissäkin.”

Aina ei voi pelata

Treenaamiseen, eli pelaamiseen, peleistä puhumiseen ja pelien seuraamiseen, menee päivässä 12 tuntia.

”Yritän rajoittaa treenit kuuteen päivään. Isojen turnausten jälkeen pidän taukoa viikon tai useampiakin.

Puolet vuodesta kuluu ulkomailla, loput Suomessa.

”Kotona Helsingissä tulee nähtyä kavereita ja perhettä aika paljon. Pidemmillä pelitauoilla yritän tehdä jotain ihan muuta, esimerkiksi viime vuonna kävin Japanissa. On tärkeää päästä välillä pois peleistä. Tykkään myös laittaa ruokaa. En oo mikään huippukokki, mutta mun mielestä on sikahauskaa kokeilla kaikenlaisia yksinkertaisia reseptejä. Maku on tärkeintä.”

Somepäivityksiä Jesse tekee, kun siltä tuntuu.

”Käytän Instagramia ja Twitteriä fiiliksen mukaan. Postaan jotain, jos se tuntuu hyvältä. Turnauksissa on kivoja meet and greetejä, joissa fanit pääsevät näkemään meitä kilpapelaajia. Niitä voisi olla enemmänkin!”

”Moni pelkää oman lapsen syrjäytymistä, kun lapsi pelaa huoneen ovi kiinni. Mutta internetissäkin tutustuu uusiin kavereihin ja verkostoituu. Vanhemmille kannattaa kertoa, mitä internetissä kavereiden kanssa tekee, sillä vanhemmat eivät nuoruudessaan tehneet samoja juttuja. Mistä ikinä ootte tosi kiinnostuneita, niin tehkää sitä. Se kantaa elämässä kaikista pisimmälle.”

Ja vielä se viimeinen kysymys:

”Ai mitäkö teen osuudellani 9,6 miljoonan euron voittopotista? En ole vielä miettinyt, sitä voi ideoida sitten ajan kanssa. Rahalla ei oo niin merkitystä mulle.”

Fakta

Jesse Vainikka

”JerAx”

Ikä: 26

Ammatti: Dota 2 -pelaaja

Peli: Dota 2 on MOBA eli Multiplayer online battle arena -peli eli suomeksi taisteluareenamoninpeli. Kahden vastakkain pelaavan viiden hengen joukkueen tarkoituksena on tuhota vihollisen tukikohta ja puolustaa omaansa. Jokainen pelaaja ohjaa omaa hahmoaan, joilla on eri ominaisuuksia.

Oma vahvuus: Pelin yksityiskohdat ja asioiden aikaansaaminen niillä.

Joukkue: OG, muut jäsenet Topias “Topson” Taavitsainen, Anathan “ana” Pham (Australia), Sébastien “7ckngMad”(Ranska) Debs ja Johan “N0tail” Sundstein (Tanska).

Paras saavutus: Arvostetun Dota 2 -videopeliturnauksen The International 8:n voitto elokuussa 2018. Palkintosumma oli noin 9,6 miljoonaa euroa.

Tulevaisuuden suunnitelma: Saada suomalaiset pelaamaan!

www.jerax.gg

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie, kuva Johanna Kinnari

 

Katso myös

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

AlkoholiRytmiYleinen

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF-bändin sisarukset Emma ja Mia kertovat arjestaan ja arkirytmistään.

Liike

Ultimate – laji, jossa vastustajia ei taklata vaan kannustetaan

Maria Noponen, 17, halusi aloittaa kaksi vuotta sitten joukkuelajin. Ultimate tuntui heti ekojen treenien jälkeen omalta.

RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis

Kesätyöntekijänä Fressiksessä

Fressiksen neljä kesätyöntekijää kertovat millaista työ someapualaisena on ollut ja mitä he ovat oppineet työn aikana.

Stressin hallinta

Stressaako? Tässä muutama vinkki stressin poistamiseen.

Syötkö riittävästi?

Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Testaa saatko tarpeeksi bensaa koneeseen!

Oletko ruutuaddikti?

Kuinka paljon päivästäsi kuluu katse naulittuna näyttöön? Särkeekö niskaa ja hartioita?