Seksi

moi

Jälkiehkäisyn käytön jälkeinen vuoto

Otin jälkiehkäisyn noin viikko sitten, koska unohdimme käyttää kondomia. Menkkani olivat loppuneet muutama päivä ennen tätä. Nyt menkkani alkoivat uudestaan, vaikka niiden pitäisi alkaa vasta 15 päivän päästä. Onko tämä normaalia ja voiko se johtua jälkiehkäisystä? Menkkani ovat aina olleet tosi säännölliset joten tämä on ensimmäinen kerta kun ne alkavat näin paljon liian aikaisin.

Moikka!

On mahdollista, että jälkiehkäisy on voinut vaikuttaa hormonaaliseen toimintaan ja siksi vuotoa tuli jo nyt. Joskus myös syystä tai toisesta kuukautiskierrossa voi olla epäsäännöllisyyttä, vaikka yleensä kierto olisi säännöllinen. Sinun kannattaa tehdä raskaustesti noin neljän viikon kuluttua yhdynnästä, jossa ehkäisy petti tai se unohtui. Näin kannattaa yleensä tehdä, kun on käyttänyt jälkiehkäisyä. Muuten voit jäädä seuraamaan tilannetta ja jos kuukautiskierto jatkuu joitakin kuukausia epäsäännöllisenä, voit hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Hienoa, että muistitte jälkiehkäisyn! Jos harrastit seksiä uuden kumppanin kanssa, olisi tärkeää käydä myös seksitautitestissä. Jos sinulla on vakikumppani ja jatkossa kondomi meinaa unohtua, voi miettiä myös muita raskaudenehkäisykeinoja. Kyseeseen tulisi tällöin jokin hormonaalinen ehkäisyvalmiste. Kondomi on kuitenkin oikeinkäytettynä oikein hyvä ehkäisykeino ja se suojaa myös seksitaudeilta!

Kivaa kesän jatkoa!

Oliko vastauksesta hyötyä?