Tupakka

Nämä 5 asiaa määräävät, jäätkö koukkuun tupakkaan

Ensimmäinen tupakka syttyy usein hetken mielijohteesta. Mikä määrää, johtaako tupakkakokeilu röökikoukkuun? Lue juttu ja päättele oma riskisi.

Nämä 5 asiaa määräävät, jäätkö koukkuun tupakkaan

1. Kaveriporukka

Kaveri tarjoaa tupakkaa tai viikonlopun temmellyksessä tuntuu luonnolliselta sauhutella muiden kanssa. Ensimmäinen henkäys röökiä otetaan usein sattumalta.

Porukan paine voi olla suuri, mutta pysy lujana – kuulut ihan varmasti edelleen porukkaan, vaikket tupakkaa kokeilisikaan. Polttaminen on sitä paitsi nykyään trendinä laskussa. Monet ymmärtävät kokeilemattakin tupakoinnin terveydelliset riskit.

Monet yläkouluikäiset sanovat, että on ollut tärkeää kokeilla tupakkaa. Moni tupakointia kokeillut on kuitenkin pian huomannut, ettei tupakoinnin jatkaminen kiinnosta.

2. Vanhemmat ja muu lähipiiri

Jos ajatus polttamisesta on jo lähtökohtaisesti outo, ei kiinnostus sauhutteluun jatku useinkaan kauaa. Malli savuttomuudesta on saattanut iskostua mieleen kotoa.

Vaikka vanhempien valistus saattaa tuntua turhalta nalkutukselta, se vaikuttaa oleellisesti lähtökohtiin, joista röökiä lähtee kokeilemaan. Sauhuttelua on vaikea tehdä vanhemmilta salassa: kuka tahansa saattaa napata sinusta tupakka huulessa -kuvan someen.

Jos taas esimerkiksi vanhemmat ovat kotona polttaneet eikä polttamisen huonoista puolista ole juurikaan puhuttu, saatat omaksua tupakoinnin helpommin. Muista, että porukan paineesta tai vanhempien mallista huolimatta sinulla on täysi oikeus – ja mahdollisuus – päättää savuttomuudestasi.

3. Yksilölliset ominaisuudet

Ensimmäinen rööki maistuu pahalta, ja sen makuun tottuu tottua vasta usean kymmenen sauhuttelukerran jälkeen. Silti tupakkaan jää helposti koukkuun.

Tupakan sisältämä nikotiini imeytyy nopeasti keuhkoista verenkiertoon, ja ensimmäiset nikotiinimolekyylit ovat aivoissa muutamissa sekunneissa. Jos olet tullut nikotiinista riippuvaiseksi, elimistössä on oltava jatkuvasti riittävä määrä nikotiinia vieroitusoireiden välttämiseksi. Riippuvuuden kehittymisherkkyydessä on kuitenkin suuria yksilöllisiä eroja.

Tupakointiin liittyy usein myös sosiaalinen ja psyykkinen riippuvuus: tupakoinnista tulee ajan myötä esimerkiksi tiettyihin tilanteisiin liittyvä tapa, ja fyysiset tuntemukset kuten savu kurkunpäässä opitaan kokemaan miellyttäviksi.

4. Ikä

Mitä nuorempana aloitat, sitä vaikeampaa lopettaminen on. Malta siis mielesi, ja ehkä et lopulta edes halua kokeilla. Elinikäinen tupakointi alkaa usein teininä, jolloin tupakan haittapuolet terveyteen ja ulkonäköön eivät tunnu ajankohtaisilta.

Vielä seiskalla on suuri riski alkaa polttamaan, mutta ysillä on usein jo parempi käsitys siitä, ettei polttaminen ole kovinkaan siistiä. Mitä vanhempi olet, sitä enemmän pystyt tekemään itsenäisiä päätöksiä.

5. Oma päätös

Vaikka ensimmäinen kokeilu ei ole suora tie keuhkosyöpään, nikotiini koukuttaa nopeasti. Usein kaveriporukan paine helpottaa ensimmäisten kokeilujen jälkeen: kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, poltatko vai etkö.

Jos olet maistanut röökiä, sinulla on kokemuksen kautta varmuutta sanoa, ettei se maistu. Joskus kaveriporukoissa jopa ihaillaan niitä, jotka eivät polta tai yrittävät lopettaa. Röökaamisessa ei ole enää mitään siistiä – päinvastoin.

 

Teksti Henna Helne

 

Jutun lähteet: VTM Mikko Piispan tuore tutkimus yläkouluikäisten tupakkatuotteisiin liittyvistä mielikuvista ja kokemuksista, Päihdelinkki.fi sekä Syöpäjärjestöt.

Katso myös

Artikkeli
Lopettamisen tukiTupakka

10 x näin eroon tupakasta

Tupakoinnin lopettaminen: tee elämäsi paras päätös ja stumppaa lopullisesti.

Artikkeli
Lopettamisen tuki

Eroon tupakasta ja nuuskasta – näillä vinkeillä onnistut

Haluatko päästä eroon tupakasta ja nuuskasta? Hieno juttu! Nämä kolme vinkkiä auttavat sinua onnistumaan.

Tupakka
Testaa tupakkariippuvuutesi

Testaa tupakkariippuvuutesi

Tee testi täällä

Testit

Testaa, oletko koukussa nikotiiniin

Tee testi