RytmiYleinen

”Herätä mut unesta”

”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.

”Kouluaamuina kelloni on asetettu soimaan viiden minuutin välein, mutta silti voin nukkua pommiin. Tiedostamattani sammutan herätyksen ja jatkan unia. Joskus olen pyytänyt vanhempiani soittamaan ja varmistamaan, että olen herännyt.

Päiväunienkin takia olen saattanut myöhästyä vaikka fudistreeneistä tai jopa pelistä. Herätessäni olen joutunut paniikkiin – miten näin pääsi taas käymään! Valmentajani ovat jo tietoisia unenlahjoistani. Myöhästyessäni he toteavat, otitko taas päikkärit.

Pidän syynä univelkaa, joka korjaantuisi nukkumaan menon aikaistamisella.”

Korvatulpat ja silmälaput

”Valvon liian pitkään. Arkipäivinä saatan mennä nukkumaan vasta kahdelta yöllä, vaikka olisin suunnitellut toisin. Päivät ovat niin kiireisiä koulun ja fudisharjoitusten takia, että kotiin päästyäni haluan hetken rauhoittua katsomalla vaikka tv:tä. Sängyssä luen usein myöhään läksyjä ja selailen kännykkää.

Lopulta olen niin väsynyt, että nukahtaminen on helppoa. Siihen liittyy kuitenkin omat rituaalinsa: teen tyynyistä jonkinlaisen suojamuurin ympärilleni ja laitan korvatulpat. Pienetkin äänet, kuten kellon tikitys, häiritsevät nukahtamista. Lisäksi huoneessa on oltava pilkkopimeää. Jos ei ole, laitan silmälaput.

Käytän korvatulppia ja silmälappuja yökylässäkin. Saatuani unen päästä kiinni olen kavereista aina se viimeisimpänä heräävä.”

Vatsakivut hellittivät ruokavaliolla

”Aamuisin olen joskus väsyneenä sulkenut silmät koulutunnilla ja nukkunut koko tunnin. Kärsin siinä eniten itse, sillä joudun korjaamaan tilanteen lukemalla enemmän kotona. Keskiarvoni on kuitenkin aina ollut kiitettävä.

Isi työntää minulle usein löytämiään artikkeleita ja tutkimuksia unesta ja sen tärkeydestä. Vaikka tiedän sen kaiken, en ole pystynyt muuttamaan huonoa unirytmiäni. Viikonloppuisin yritän nukkua univelkoja pois.

Terveys on minulle tärkeää. Vuosi sitten kärsin kausittain kovista vatsakivuista. Kävin erilaisissa testeissä, joilla suljettiin pois muun muassa keliakia tai intoleranssi. Todennäköisesti minulla on sama vaiva kuin äidillänikin, ärtyvän suolen oireyhtymä. Ravitsemusterapeutin ruokavalio-ohjauksen avulla vatsakivut ovat hellittäneet.”

Teksti ja kuva Lilli Ollikainen

Lue lisää unesta:

Hyvän päivän ainekset

Testaa nukutko riittävästi?

Miksi uni on tärkeää?

Kysymys & vastaus

kyllästynyt

Hienoa kuulla, että olet motivoitunut panostamaan terveellisiin elintapoihin – jotta voi tehdä muutoksia, täytyy ensin olla motivaatiota! Liikkeelle kannattaisi lähteä kartoittamalla nykytilannettasi: Millaiset elintapasi ovat tällä hetkellä? Minkä suhteen kannattasi tehdä muutoksia? Minkälaisiin muutoksiin olet itse valmis? Terveellisiin elintapoihin lukeutuu esimerkiksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja lepo, säännöllinen liikunta ja päihteettömyys. Hyvään ja terveelliseen elämään kuuluu kuitenkin myös esimerkiksi se, että nauttii olostaan ja on läheisiä ja tärkeitä ihmissuhteita.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan muuttaa kerralla. Mieluummin kannattaa edetä askel kerrallaan ja tehdä muutoksia siinä tahdissa, että pystyy pitämään niistä kiinni. Näin muutoksista tulee lopulta osa arkea pysyvästi. Jos on hyvin ehdoton ja ankara itselleen, saattaa oma puhti loppua kesken. Tällöin voi kokea heti epäonnistuneensa ja luovuttaa kokonaan.

Jos tuntuu, että kaipaat lisätukea muutoksiin, voisit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle ja voisitte yhdessä käydä läpi tilannettasi. Voit itse jo valmiiksi miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tärkeimmäksi muuttaa ja mitä olisit valmis tekemään muutoksien eteen. Kaverin voi myös houkutella mukaan esimerkiksi liikunta- tai ruokavaliohaasteeseen. Voitte esimerkiksi aloittaa yhdessä uuden liikuntaharrastuksen tai sopia, että herkkuhetki rajoittuu yhteen päivään viikossa tai että joka aterialla täytyy syödä kasviksia.

Mukavaa syksyä sinulle!

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Mokat-arvonnan säännöt

Arvonnan järjestäjänä toimii Fressis/Suomen Syöpäyhdistys ry. Kilpailu on voimassa 10.9.2017 saakka. Palkinnon arvonta suoritetaan maanantaina 11.9.2017. Arvonnan palkintona arvotaan kaksi Bille Beino -pipoa, arvo 32 euroa. Osallistumalla kilpailuun osallistuja hyväksyy seuraavat ehdot: 1. Kilpailu on tarkoitettu Fressiksen lukijoille. 2. Kilpailuaika on 21.8.-10.9.2017. Arvonta suoritetaan 11.9.2017. 3. Kilpailuun osallistutaan kilpailulomakkeella Fressis.fi-sivustolla. 4. Voittajat valitaan arpomalla. 5. […]

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa