RytmiYleinen

”Herätä mut unesta”

”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.

”Kouluaamuina kelloni on asetettu soimaan viiden minuutin välein, mutta silti voin nukkua pommiin. Tiedostamattani sammutan herätyksen ja jatkan unia. Joskus olen pyytänyt vanhempiani soittamaan ja varmistamaan, että olen herännyt.

Päiväunienkin takia olen saattanut myöhästyä vaikka fudistreeneistä tai jopa pelistä. Herätessäni olen joutunut paniikkiin – miten näin pääsi taas käymään! Valmentajani ovat jo tietoisia unenlahjoistani. Myöhästyessäni he toteavat, otitko taas päikkärit.

Pidän syynä univelkaa, joka korjaantuisi nukkumaan menon aikaistamisella.”

Korvatulpat ja silmälaput

”Valvon liian pitkään. Arkipäivinä saatan mennä nukkumaan vasta kahdelta yöllä, vaikka olisin suunnitellut toisin. Päivät ovat niin kiireisiä koulun ja fudisharjoitusten takia, että kotiin päästyäni haluan hetken rauhoittua katsomalla vaikka tv:tä. Sängyssä luen usein myöhään läksyjä ja selailen kännykkää.

Lopulta olen niin väsynyt, että nukahtaminen on helppoa. Siihen liittyy kuitenkin omat rituaalinsa: teen tyynyistä jonkinlaisen suojamuurin ympärilleni ja laitan korvatulpat. Pienetkin äänet, kuten kellon tikitys, häiritsevät nukahtamista. Lisäksi huoneessa on oltava pilkkopimeää. Jos ei ole, laitan silmälaput.

Käytän korvatulppia ja silmälappuja yökylässäkin. Saatuani unen päästä kiinni olen kavereista aina se viimeisimpänä heräävä.”

Vatsakivut hellittivät ruokavaliolla

”Aamuisin olen joskus väsyneenä sulkenut silmät koulutunnilla ja nukkunut koko tunnin. Kärsin siinä eniten itse, sillä joudun korjaamaan tilanteen lukemalla enemmän kotona. Keskiarvoni on kuitenkin aina ollut kiitettävä.

Isi työntää minulle usein löytämiään artikkeleita ja tutkimuksia unesta ja sen tärkeydestä. Vaikka tiedän sen kaiken, en ole pystynyt muuttamaan huonoa unirytmiäni. Viikonloppuisin yritän nukkua univelkoja pois.

Terveys on minulle tärkeää. Vuosi sitten kärsin kausittain kovista vatsakivuista. Kävin erilaisissa testeissä, joilla suljettiin pois muun muassa keliakia tai intoleranssi. Todennäköisesti minulla on sama vaiva kuin äidillänikin, ärtyvän suolen oireyhtymä. Ravitsemusterapeutin ruokavalio-ohjauksen avulla vatsakivut ovat hellittäneet.”

Teksti ja kuva Lilli Ollikainen

Lue lisää unesta:

Hyvän päivän ainekset

Testaa nukutko riittävästi?

Miksi uni on tärkeää?

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Missä menee omat rajasi?

Homottelua, seksiin painostusta tai paljastavien kuvien levittämistä. Kuinka pitää omista rajoista kiinni? Vastaamassa Nuorten Exit.

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Vilma Alina: ”Lavalla ei jaksa rapakunnossa”

Vilma Alina tietää kokemuksesta, että esiintyminen ja epäsäännöllinen työrytmi vaativat hyvää kuntoa. Fressiksen kysymys nuuskaamisesta saa Vilma Alinan purskahtamaan nauruun – arvaatko, miksi?

MikiRotan banaani-raejuustopuuro

”Tosi simppeli resepti – diggaan! Laitat vaan ne aineet siihen, ja on hyvää!”