LiikeNuuska

Nuuska: 7 X harhaluulo

Biitti huulessa, eikä muka syytä huoleen? Kumosimme nuuskaan liittyvät harhaluulot.

Nuuska: 7 X harhaluulo

Harhaluulo 1: Nuuska ei ole vaarallista

Höpö höpö: sekä tupakka että nuuska ovat erittäin haitallisia tuotteita. Haitat ovat samantyyppiset, lukuun ottamatta tupakan keuhkoja vahingoittavaa vaikutusta. Kummatkin heikentävät kuntoa ja huonontavat ulkonäköä, aiheuttavat riippuvuutta ja lisäävät muun muassa syövän riskiä. Vaikka nuuskan käyttö näkyy ensimmäiseksi ikenissä ja hampaissa, senkin haitalliset aineet vaikuttavat koko kehoon.

Harhaluulo 2: Nuuskaaminen ei vaikuta stondikseen

Hmm… Nikotiini heikentää veren virtausta siittimen paisuvaiskudokseen. Siksi nuuskaavat pojat voivat kärsiä erektiohäiriöistä.

Harhaluulo 3: Mitä väliä – nuus­kasta on helppo päästä eroon

Hah. Koska nuuskassa on paljon nikotiinia, voit jäädä koukkuun ällistyttävän nopeasti. Joku voi onnistua lopettamaan helposti, toinen joutuu yrittämään monta kertaa.

Harhaluulo 4: Urheilija voi nuuskata mutta ei polttaa tupakkaa

Sekä tupakka että nuuska aiheuttavat terveyshaittoja ja haittaavat urheilusuoritusta. Ne heikentävät suorituskykyä, vähentävät lihastenkasvua, heikentävät palautumista ja lisäävät urheiluvammojen riskiä. Lisäksi tupakan savu heikentää keuhkojen toimintaa.

Harhaluulo 5: Nuuskaa saa tuoda kaverille

Ei saa. Nuuskaa ei saa myydä tai markkinoida Suomessa, mutta täysi-ikäinen saa tuoda nuuskaa vain omaan käyttöönsä rajatun määrän. Nuuskan myyminen toiselle on rikos.

Harhaluulo 6: Nuuskassa on vähemmän nikotiinia kuin tupakassa

Valtaosa nuuskista sisältää runsaasti nikotiinia, ja pitoisuudet ovat huomattavasti suuremmat kuin savukkeissa.

Harhaluulo 7: Ei nikotiini ole myrkyllistä, oikeasti!

Nikotiini on hermomyrkky. Voit saada siitä jopa nikotiinimyrkytyksen, jonka oireita ovat  huonovointisuus, oksentelu, hengitysvaikeudet ja kouristukset. Lisäksi nikotiini aiheuttaa monia vakavia sairauksia kuten sydän- ja verisuonitauteja sekä vaikuttaa syöpien kehittymiseen.

Katso myös

Kysymys
NikotiinituotteetNuuska
Joku Näkyykö nuuskan käyttö hammaslääkärissä? Näkeekö hammaslääkärini jos käytin päivää aikasemmin nuuskaa
Fressis

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Asia riippuu hieman siitä, että onko tämä ensimmäinen kerta vai onko takana jonkin verran säännöllistä käyttöä? Joskus pidempi käyttö aiheuttaa limakalvoon norsunnahkamaista paksunnosta tai ikenen punoittamista. Yksittäinen kerta tuskin näkyy. Neuvoisin kuitenkin olemaan huoletta siitä, että näkeekö hammaslääkäri jälkeä vai ei. Heillä on vaitiolovelvollisuus ja voit kertoa nuuskan käytöstä ja muistakin huolistasi avoimesti. Heidän tehtävä on auttaa kohti parempaa suun terveyttä. Me täällä Fressiksellä tietysti suosittelemme lopettamaan nuuskan käyttämisen ennen kuin mahdollisia jälkiä ehtii edes syntyä. Niistä voit lukea lisää täältä ja osoitteesta röökikroppa.fi voit katsoa ja lukea millaisia muutoksia suussa tapahtuu nuuskaamisen seurauksena.

Aurinkoista kesää!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Liike
E Liikunko liian vähän, sopivasti vai liikaa? Hei, olen vasta 15 vuotta täyttänyt tyttö ja haluaisin tietää että urheilenko liian vähän, sopivasti vai liikaa. Minulla on koripallotreenit 4krt viikossa noin 1,5...
Fressis

Moikka!

Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mieleisiä harrastuksia. Liikkumisessa yksi tärkeimmistä asioista onkin liikkua sellaisilla tavoilla, joista itse tykkää.

Lapsille ja nuorille suunnatuissa liikkumissuosituksissa suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Liikkuminen voi koostua monista pienistä palasista pitkin päivää ja onkin hyvä pyrkiä olemaan aktiivinen päivän mittaan. Suurimman osan liikkumisesta olisi hyvä olla kestävyystyyppistä. Tämän lisäksi lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista olisi hyvä tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Tämä suositus täyttyy kohdallasi varmasti aika hyvin päivittäisten kävelyjen ja monipuolista liikkumista sisältävien harrastusten myötä. Liikkumisen määrä vaikuttaa siis tämän perusteella ihan sopivalta. Voit mielestäni ihan hyvin itse pohtia, tuntuuko sinusta siltä, että jaksat vielä yhdet lisätreenit viikkoon.

Liikkumisen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota palautumiseen. Riittävä yöuni antaa keholle aikaa palautua päivän rasituksista. Nuori tarvitsee keskimäärin unta 8-9h joka yö. Myös säännöllinen ja monipuolinen syöminen tukee hyvinvointia ja palautumista, ja antaa keholle tärkeää polttoainetta liikkumiseen. Lisäksi on hyvä muistaa kuunnella omaa kehoa ja mieltä. Joskus ne saattavatkin rasittavan treenin sijaan kaivata lepoa.

Lisätietoa aiheesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
NikotiinituotteetNuuska
Kine Minne voin ilmiantaa henkilön, joka välittää nuuskaa? Minne ilmiantaa henkilön, joka välittää nuuskaa?
Fressis

Moikka!

Kiitos kysymyksestä. Nuuskan välittäminen on tosiaan laitonta Suomessa. Täysi-ikäinen saa tuoda nuuskaa Suomeen vain rajallisen määrän omaan käyttöönsä. Voit kirjoittaa asiasta esimerkiksi Poliisin Nettivinkkiin.

Oliko vastauksesta hyötyä?