Nuuska

Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

Mitä tiukempi pelitilanne kentällä, sitä enemmän lihakset tarvitsevat happea. Jos on ennen peliä pistänyt nuuskan huuleen tai imaissut tupakan, hapen pääsy lihakseen huononee, ja se näkyy suorituksessa.

Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

”Nikotiini supistaa verisuonia eikä veri pääse kuljettamaan tehokkaasti happea lihaksiin”, selittää jääkiekkojoukkue SaiPan lääkäri Markku Arvela. Hän on myös Suomen jääkiekkolääkärit RY:n puheenjohtaja.

”Muutkin kehon rakennusaineet, kuten proteiini, kulkevat huonosti lihaksiin, jos verisuonet ovat supistuneessa tilassa nikotiinin takia. Lihakset eivät kasva, vaikka treenaisi kovasti ja söisi riittävästi proteiinia”, Arvela kertoo.

Tupakointi vähentynyt

Tupakka heikentää keuhkojen toimintakykyä ja kudosten hapensaantia. Urheilija tuntee tämän hengästymisenä ja heikentyneenä suorituskykynä. Jo pelkästään tupakan hajuhaitat kannustavat urheilijaa jättämään savukkeen väliin.

Onneksi tupakan vaarat tiedostetaan jo aika hyvin ja sauhuttelu on vähentynyt. Useimmat tietävät, että valtaosa keuhkosyövistä on tupakan aiheuttamia ja että sydän- ja verisuonisaurauksista merkittävä osa on seurausta tupakoinnista.

”Tupakka on aiheuttajana noin kolmanneksessa kaikista syövistä”, Arvela ynnää.

Nuuskasta suurta haittaa

Nuuskassa on jopa enemmän nikotiinia kuin tupakassa, joten siihen jää helposti koukkuun. Nuuskan pitkäaikaiskäytöstä seuraa usein vakavia seurauksia, kuten sydän- ja verisuonisairauksia sekä syöpää suun limakalvoille ja ruuansulatuskanavan yläosaan.

”Nuuska vaikuttaa suorituskykyyn kuten tupakkakin, koska se supistaa verisuonia ja estää hapen pääsyä lihaksiin,” Arvela sanoo.

”Vastaavasti palautuminen urheilusuorituksesta hidastuu ja riski esimerkiksi lihasvammoihin lisääntyy.”

Jääkiekkoliitto kielsi jo 1990-luvulla

Markku Arvela on liikkunut vuosikausia jääkiekkohalleilla ja tuntee surullisen näyn: käytettyjä nuuskaklimppejä ja -pusseja viskattuna sinne tänne.

Ei auttanut, vaikka Suomen Jääkiekkoliitto julisti jo 1990-luvulla nuuskan pannaan. Jokin vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan 13–14-vuotiaista jääkiekkoilijoista joka neljäs käytti nuuskaa ja 17–18-vuotiaista jopa 40 prosenttia. Toki ongelma tunnetaan myös muualla joukkueurheilussa, kuten salibandyssä ja jalkapallossa.

Lääkäri ihmettelee nuuskan suosiota urheilupiireissä eikä näe sen käytölle urheilupiireissä mitään perustetta.

”Jos haluaa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa”, Arvela napauttaa.

 

Teksti: Susanna Cygnel

Kuva: Getty Images

 

Lue myös nämä artikkelit:
7 X harhaluulo nuuskasta
5 faktaa nikotiinista
10 X näin eroon nuuskasta

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön! Nopeimmin nuuskan haitat ilmenevät suun limakalvoilla, joiden kanssa nuuska on suoraan kosketuksissa. Ehkä huomasitkin nuuskaa käyttäessäsi, että ien ärtyi? Onneksi nuuskan aiheuttamat limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa.

Kerroit käyttäneesi nuuskaa yhteensä yhden kiekon verran. Olet käyttänyt nuuskaa siis varsin vähän aikaa ja nyt olet lopettanut sen käytön. Sinulle tuskin on aiheutunut nuuskan käytöstä mitään suurempaa haittaa. Tärkeintä on, että pysyt nuuskattomana myös jatkossa. Siten vältyt parhaiten nuuskan ja nikotiinin aiheuttamilta haitoilta.

Kivaa syksyä!

Fressis

Tupakkateollisuus kosiskelee sinua – huomasitko piilomainoksen?

Leffan päähenkilö imaisee coolisti tupakkaa ja puhaltelee savua rennosti ulos. Sporttisen somejulkkiksen vieressä lojuu nuuskapurkki treenisalin pukuhuoneessa. Sattumaako? Ei todellakaan.

Valmentaja esikuvana – nuuskaava valmentaja ei näytä hyvää esimerkkiä

Miten valmentajat voivat vaikuttaa nuorten nuuskan käyttöön? Aihetta pohtivat Fressiksen kesätyöntekijät Saku ja Seni.

Nuuska joukkuelajien keskuudessa

Miten nuuskaaminen näkyy joukkuelajien keskuudessa? Aihetta pohtivat Fressiksen kesätyöntekjät Emilia ja Miisa.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtava kuulla, että haluat lopettaa nuuskan käytön. Kannustan sinua siihen ehdottomasti, sillä lopettamalla nuuskaamisen suusi terveys paranee, hengityksesi raikastuu sekä säästät myös rahaa 😉 Lisäksi, jos vielä harrastat jääkiekkoa, ei nuuskan sisältämä nikotiini enää rasita kehoasi ja haittaa suorituskykyäsi.

On valitettavasti hankala antaa varmaa ja toimivaa vinkkiä helpoimpaan tapaan lopettaa. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, jättää vaan sen seuraavan nuuskan ottamatta. Joskus lopettaminen voi olla hieman haastavampaa, jos esimerkiksi kärsii pahoista vieroitusoireista kuten sinä viestisi perusteella. Mutta ei hätää, vieroitusoireet helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan!

Tässä muutama vinkki lopettamisen tueksi:

  • Tee päätös lopettamisesta.
  • Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni.
  • Selviydyt vieroitusoireista paremmin, kun nukut riittävästi, liikut ja syöt terveellisesti. Voit korvata nuuskan esim. purukumilla, sokerittomilla pastilleilla, vähäkalorisilla välipaloilla.
  • Nuuskaaminen on tapa, josta pääset eroon opettelemalla tilalle uusia tapoja. Kun mielesi tekee nuuskaa, ajattele muita asioita ja kehitä itsellesi korvaava tekeminen: soita ystävällesi, lähde ulos tai tee jotain muuta mukavaa.
  • Jos sinun on mahdoton kestää vieroitusoireita, keskustele esimerkiksi terveydenhoitajan tai apteekin henkilökunnan kanssa nikotiinikorvaustuotteista. Muistathan, että alle 18-vuotiaat saavat nikotiinikorvaustuotteita vain reseptillä.

Käy lisäksi lukemassa kaikki Fressiksen vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Voit myös käydä lukemassa muiden kysymyksiä ja niihin vastauksia nuuskaamisen lopettamiseen liittyen nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä lopettamiseen ja kivaa syksyn alkua!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kuulostaa siltä, että sinulle on kehittynyt riippuvuus. Nuuskan sisältämä nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovatkin keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat nuuskan käyttöä. Voisit käydä tekemässä Fressiksen sivuilla nuuskariippuvuustestin. Testin avulla saat arviota riippuvuutesi tasosta.

Mutta ei hätää, nikotiiniriippuvuudesta on mahdollista päästä irti! Nuuskan käytön lopettamiseen voi olla monta tietä ja keinoa, ja jokaisella on omanlainen. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, joskus haastavampaa ja aikaa vievää. Yleensä lopettamiseen valmistautumisesta on joka tapauksessa hyötyä.

Voisit aloittaa valmistautumisesi lukemalla Fressiksen sivuilta löytyvät kattavat vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Vinkkien avulla saat tietoa, miten voit valmistautua lopettamiseen ja mitä on hyvä ottaa huomioon matkan varrella. Mahdolliset vieroitusoireet voivat esimerkiksi olla haasteena, mutta ne helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan! Jos lopettaminen yksin tuntuu haastavalta tai vieroitusoireet ovat sietämättömiä, voisit olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voisit keskustella, olisiko nikotiinikorvaustuotteista mahdollisesti apua.

Saamme paljon kysymyksiä nuuskaamisen lopettamiseen liittyen. Et ole siis yksin tai ainoa, joka kaipaa lopettamiseen tukea. Käy lukemassa esimerkiksi kysymykset ja vastaukset nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä ja kivaa syksyn alkua!

Fressis