LiikeRytmi

Hallitse stressiä

Stressi kuuluu kaikkien elämään. Siitä on hyötyä esimerkiksi tavoitteiden saavuttamisessa. Liiallisena stressi voi olla haitallista ja siksi stressiä kannattaa hallita. Keinot ovat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia. Tässä viisi vinkkiä stressinhallintaan.

Hallitse stressiä

Pidä huolta perusasioista

Jotta vältyt stressiltä, muistathan syödä ja nukkua hyvin. Tämän lisäksi kannattaa muistaa liikkua ja ottaa omaa aikaa päivän mittaan. Lue Fressiksen vinkit hyvää päivään

Palautuminen

Muista riittävä palautuminen. Palautuminen ei tarkoita pelkästään nukkumista. Mieti itsellesi parhaat keinot irrottautua stressaavista asioista. Toimiiko sinulla esimerkiksi ulkoilu, kaverien tapaaminen ja musiikin kuuntelu?

Kaikki elämässä ei ole yhtä tärkeää

Muistathan laittaa asiasi tärkeysjärjestykseen. Keskity ja anna aikaasi tärkeimmille asioille eniten. Muut voit jättää vähemmälle. Tässä asiassa voit hyödyntää aikataulutusta.

Tee parhaasi ja se riittää

Riittää, että yrität parhaasi. Kaikki mokaavat joskus. Mieti tavoitteesi tarkkaan!

Ystävät

Puhu kaverille stressaavista asioista! Usein jo asian ääneen sanominen tutulle ihmiselle auttaa. Kaveri osaa katsoa asiaa ulkopuolisen näkökulmasta ja voi myös kertoa, jos olet liian kriittinen itsellesi.

 

Lue lisää stressistä Mielenterveysseuran sivuilta ja mielenterveyden vahvistamisesta Nuorten Mielenterveystalosta

 

Teksti ja kuva Metropolia hoitajaopiskelijat

Katso myös

Kysymys
Liike
E Liikunko liian vähän, sopivasti vai liikaa? Hei, olen vasta 15 vuotta täyttänyt tyttö ja haluaisin tietää että urheilenko liian vähän, sopivasti vai liikaa. Minulla on...
Fressis

Moikka!

Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mieleisiä harrastuksia. Liikkumisessa yksi tärkeimmistä asioista onkin liikkua sellaisilla tavoilla, joista itse tykkää.

Lapsille ja nuorille suunnatuissa liikkumissuosituksissa suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Liikkuminen voi koostua monista pienistä palasista pitkin päivää ja onkin hyvä pyrkiä olemaan aktiivinen päivän mittaan. Suurimman osan liikkumisesta olisi hyvä olla kestävyystyyppistä. Tämän lisäksi lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista olisi hyvä tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Tämä suositus täyttyy kohdallasi varmasti aika hyvin päivittäisten kävelyjen ja monipuolista liikkumista sisältävien harrastusten myötä. Liikkumisen määrä vaikuttaa siis tämän perusteella ihan sopivalta. Voit mielestäni ihan hyvin itse pohtia, tuntuuko sinusta siltä, että jaksat vielä yhdet lisätreenit viikkoon.

Liikkumisen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota palautumiseen. Riittävä yöuni antaa keholle aikaa palautua päivän rasituksista. Nuori tarvitsee keskimäärin unta 8-9h joka yö. Myös säännöllinen ja monipuolinen syöminen tukee hyvinvointia ja palautumista, ja antaa keholle tärkeää polttoainetta liikkumiseen. Lisäksi on hyvä muistaa kuunnella omaa kehoa ja mieltä. Joskus ne saattavatkin rasittavan treenin sijaan kaivata lepoa.

Lisätietoa aiheesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Testit

Testaa kuinka tasapainossa arkirytmisi on

Tee testi
Kysymys
Liike
mia Juokseminen koululiikunnassa on epämukavaa vihaan juoksemista jos on pakko juosta pitkä matka koulussa koululiikassa mitä voisin tehdä asialle?
Fressis

Moikka!

Koululiikunnassa tehdään ja kokeillaan erilaisia liikuntalajeja ja -harjoituksia, ja valitettavasti kaikki eivät aina tykkää kaikesta. Myöskään opettaja ei aina voi vaikuttaa siihen, mitä asioita liikuntatunneilla tehdään, koska tietyt jutut on tehtävä opetussuunnitelman mukaisesti.

Ikävä kuulla, että pitkän matkan juokseminen harmittaa sinua noin paljon. Onneksi liikuntatunneilla tehtävät jutut kuitenkin vaihtelevat, joten toivottavasti jokin toinen liikuntalaji olisi sinulle mieluisampi ja tuottaisi hyvää mieltä ja oloa. Jos et koe liikunnan iloa liikuntatunneilla, voisitko harrastaa vapaa-ajalla jotain sellaista liikuntaa, josta pitäisit? Liikuntamuotoja ja -lajeja on monia. Myös arkiliikunta, kuten pyöräileminen tai käveleminen kouluun, tai portaiden valitseminen hissin sijaan on hyvä tapa lisätä päiviin liikkumista.

Lisää liikkumisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista syksyä!

Oliko vastauksesta hyötyä?