LiikeRytmi

Hallitse stressiä

Stressi kuuluu kaikkien elämään. Siitä on hyötyä esimerkiksi tavoitteiden saavuttamisessa. Liiallisena stressi voi olla haitallista ja siksi stressiä kannattaa hallita. Keinot ovat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia. Tässä viisi vinkkiä stressinhallintaan.

Hallitse stressiä

Pidä huolta perusasioista

Jotta vältyt stressiltä, muistathan syödä ja nukkua hyvin. Tämän lisäksi kannattaa muistaa liikkua ja ottaa omaa aikaa päivän mittaan. Lue Fressiksen vinkit hyvää päivään

Palautuminen

Muista riittävä palautuminen. Palautuminen ei tarkoita pelkästään nukkumista. Mieti itsellesi parhaat keinot irrottautua stressaavista asioista. Toimiiko sinulla esimerkiksi ulkoilu, kaverien tapaaminen ja musiikin kuuntelu?

Kaikki elämässä ei ole yhtä tärkeää

Muistathan laittaa asiasi tärkeysjärjestykseen. Keskity ja anna aikaasi tärkeimmille asioille eniten. Muut voit jättää vähemmälle. Tässä asiassa voit hyödyntää aikataulutusta.

Tee parhaasi ja se riittää

Riittää, että yrität parhaasi. Kaikki mokaavat joskus. Mieti tavoitteesi tarkkaan!

Ystävät

Puhu kaverille stressaavista asioista! Usein jo asian ääneen sanominen tutulle ihmiselle auttaa. Kaveri osaa katsoa asiaa ulkopuolisen näkökulmasta ja voi myös kertoa, jos olet liian kriittinen itsellesi.

 

Lue lisää stressistä Mielenterveysseuran sivuilta ja mielenterveyden vahvistamisesta Nuorten Mielenterveystalosta

 

Teksti ja kuva Metropolia hoitajaopiskelijat

Vaikea herätä? Helpota kouluaamuja oikealla rytmillä

Unirytmin muutokseen on hyvä varautua jo ennen koulujen alkua. Katso vinkit siihen miten teet sopeutumisesta aamuherätyksiin helpompaa.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukka pitää skuuttauksessa erityisesti siitä, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

Kesätöissä Fressiksessä

Fressiksessä on ollut kahden viikon ajan neljä nuorta kesätyöntekijää. Nuoret kertovat itse millaista työ someapulaisena on ollut.

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Testaa, miten nuuska vaikuttaa urheilusuoritukseen

Avaa testi uudessa välilehdessä