/ Kysymys & vastaus
SeksiYleinen

Esinahka ei pysy terskan päällä

Moi! Oon teini-ikäinen poika ja ongelmana mulla on se, että en saa pidettyä esinahkaa terskan päällä, ja siksi se pysyy melkein aina takana vaikken ole sille mitään tehnyt. Miten saisin sen pysymään terskan päällä?

Ww

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olennaista tässä tilanteessa on se, aiheuttaako kuvaamasi ongelma sinulle jotain vaivaa. Esinahka on tarkoitettu terskan suojaksi, joten jos terska on usein paljaana, altistuu se hankaukselle ja hiertymiselle vaatteita vasten. Silloin terska saattaa kuivua, ärtyä, punoittaa ja kutista.

Esinahkoja on eripituisia ja niiden kireys vaihtelee ihmisestä toiseen. Toinen keskeinen kysymys tässä tapauksessa on se, saatko ollenkaan vedettyä esinahkaa terskan päälle. Jos se onnistuu itse vetäen, on tilanne hyvä. Jos esinahka kiristää niin, ettei sen vetäminen terskan päälle onnistu ollenkaan tai terska on ärtynyt, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle. Muussa tapauksessa asiaa ei ole tarvetta tutkia sen kummemmin.

Tsemppiä syksyyn!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ikävä kuulla löytämästäsi patistasi, mutta hienoa, että olet asian huomioinut. Todennäköisimmin sinulla ei ole syytä huoleen, sillä kuten jo itsekin toit ilmi, esimerkiksi rintasyöpä on sinun ikäiselläsi erittäin harvinainen. Valtaosa rinnoissa olevista kyhmyistä onkin hyvänlaatuisia muutoksia, kuten nesterakkuloita eli kystia.

Rintojen koko, muoto ja kiinteys vaihtelevat iän myötä. Rinnoissa ilmenevien poikkeavien muutosten ja oireiden havaitseminen on helpompaa, jos niitä seuraa säännöllisesti. Onkin hyvä, että olet itse tutkinut rintojasi ja havainnut tämän muutoksen. Lisätietoa omatarkkailusta löydät tarvittaessa täältä.

Koska löytämäsi patti askarruttaa sinua, kannattaa sitä mennä kuitenkin näyttämään terveydenhuollon ammattilaiselle. Hakeudu esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai oman terveysasemasi lääkärin vastaanotolle. Näin saat sitten huolen pois mielestäsi. Lisäksi voit tarvittaessa olla esimerkiksi puhelimitse yhteydessä Syöpäjärjestöjen maksuttomaan neuvontapalveluun.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hidradenitis suppurativa eli märkivä hikirauhastulehdus on aknen kaltaisiin sairauksiin kuuluva ihosairaus, joka ilmenee toistuvina paiseina ja arpimuutoksina taivealueilla (esim. nivuset ja kainalot). Hidradenitis suppurativa voi vaikuttaa merkittävästi siitä kärsivän henkilön elämänlaatuun etenkin, jos tauti on hankala.

Kuulostaa siltä, että olet saanut e-pillereistä avun vaivaasi. Valitettavasti e-pillereitä ei voi käyttää raskauden aikana. Lisäksi imetyksen aikana e-pillerit voi aloittaa vasta kuuden kuukauden kuluttua synnytyksestä. E-pillerit voivat sisältämänsä estrogeenin vuoksi heikentää äidin maidoneritystä ja lyhentää imetyksen kestoa. Ilmeisesti e-pillereiden tahaton käyttö raskauden alkuvaiheessa ei aiheuta merkittävää epämuodostumariskiä sikiölle, mutta tietoa e-pillereiden pitkäaikaisen käytön seurauksista raskauden aikana ei luonnollisesti ole. E-pillerit on siis syytä lopettaa toki silloin, jos haluaa yrittää raskautta, mutta myös silloin, kun saa tietää olevansa jo raskaana.

Jos yrität nyt raskautta ja tulet raskaaksi, joutunet tauottamaan e-pillerit yli vuodeksi. Se on tietysti harmillista, jos e-pillerit ovat rauhoittaneet ihosi tilannetta. Raskauden ja imetyksen aikana on kuitenkin mahdollista käyttää paikallisvalmistetta oireilevien ihoalueiden hoitoon. Tulehtuneita alueita ja paiseita voidaan myös tarvittaessa hoitaa lyhyellä antibioottikuurilla. Lisäksi kannattaa välttää ärsyttäviä tekijöitä. Ihon hautumista voi ehkäistä tarvittaessa esimerkiksi talkkipuuterilla.

Sinun kannattaisi hakeutua lääkärin vastaanotolle keskustelemaan hoitovaihtoehdoista, jos ihosi alkaa oireilla e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Lääkärin kanssa voitte yhdessä pohtia tilanteeseesi sopivaa hoitovaihtoehtoa!

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ei ole mitenkään harvinaista, että oudon vaivan alkaessa ihminen miettii, voiko kyse olla jostain vakavasta. Sellaista tekevät luultavasti kaikki, myös sairaanhoitajat ja lääkärit, jotka kuitenkin ammattinsa puolesta hyvin tietävät, että harvinaiset vaivat ovat harvinaisia ja yleensä oireen takaa löytyy jotain harmitonta ja helposti hoidettavaa.

Jos kuitenkin menet aivan paniikkiin ja olet aivan kauhuissasi, kuten kysymyksessäsi kerroit, on tilanne vähän toinen. Usein tällainen ”luulosairastelu” tai itsensä tarkkailu liittyy johonkin laajempaan pulmaan. Tavallisinta tällainen kaikenlaisten tuntemusten seuraaminen ja niistä hermostuminen on tilanteissa, joissa on esimerkiksi enemmän stressiä, kuormitusta tai ahdistuneisuutta muutoinkin. Kun tällainen tilanne helpottaa, vähenee yleensä itsensä tarkkailukin.

En tiedä, oletko käynyt keskustelemassa asiasta vielä kenenkään kanssa, mutta se olisi kyllä suositeltavaa. Apua voit saada esimerkiksi kouluterveydenhoitajalta, koulupsykologilta tai lääkäriltä. On tärkeää, että kokonaistilannettasi arvioitaisiin tarkemmin, jotta löytyy selitys sille, miksi reagoit erilaisiin tuntemuksiin, niin kuin reagoit. Omahoito-ohjeita ahdistuksen hallintaan löytyy myös netistä, esimerkiksi nuorten mielenterveystalosta. Tärkeintä kuitenkin olisi, että kävisit ainakin alkuun keskustelemassa huolestasi jonkun ammatti-ihmisen kanssa.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Olit huolissasi siitä, kertooko lääkäri vanhemmillesi, jos kehostasi löytyy nikotiinia. Sinänsä sinun ei tarvitse olla tästä kovin huolissaan. Ensinnäkin nikotiinia määritetään todella harvoin verikokeista, ellei sitä nimenomaan etsitä. Toisekseen 13-vuotias on sen ikäinen, että hänellä on jo enemmän itsemääräämisoikeutta omaan terveyteensä liittyvissä asioissa. Saat siis useimmissa tapauksissa itse päättää, haluatko lääkärin kertovan vanhemmillesi terveyttäsi koskevia tietoja.

Kertomasi perusteella käytät ilmeisesti jotakin nikotiinituotetta. Nikotiini aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden ja siitä on myös paljon muuta haittaa terveydelle. Mitä nopeammin nikotiinituotteen käytön lopettaa, sen helpompi siitä on päästä eroon ja selviää vähemmillä haitoilla. Fressiksestä voit lukea lisätietoa nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinin haitoista.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Seksiä voi harrastaa saunassa samalla tavalla kuin muuallakin. Kondomipakkausten säilyttäminen pidemmän aikaa (useita kuukausia) liian lämpimissä olosuhteissa vaikuttaa kondomien luotettavuuteen. Materiaali voi heikentyä ja tämän myötä käyttöikä lyhenee. Kondomin käyttäminen saunassa on kuitenkin ok.

Kondomin käytössä kannattaa huomioida sen mahdollinen lipsuminen paikoiltaan tai rikkoutuminen. Liukasteen käyttäminen kondomin kanssa vähentää näitä riskejä ja lisää käyttömukavuutta sekä nautinnon kokemusta.

Hyvää syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuotoja, aiheuttaa tiputteluvuotoa ja joskus lisätä myös kuukautiskipuja. Alkuvaiheen runsaampi vuoto tasoittuu usein ainakin jossain määrin ensimmäisten kuukausien aikana. On hyvin yksilöllistä, miten paljon vuotoa on ja kauanko se kestää. Kierukan sijainti kannattaa tarkistuttaa lääkärissä, jos vuotoa on pidempään kuin 3 kuukautta.

Vuotoa voi yrittää rauhoitella tulehduskipulääkkeellä, jos niiden käytölle ei ole mitään estettä. Tulehduskipulääke, kuten ibuprofeeni, voi vähentää vuotoa selvästi. Kannattaa keskustella oikeasta annoksesta terveydenhoitajan, lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa.

Kierukoista hormonikierukka vähentää vuotoja ja joskus lopettaa ne kokonaan. Mikäli vuoto-ongelma kestää pitkään (siis kuukausia), kannattaa ehkä pohtia yhdessä lääkärin kanssa myös sitä vaihtoehtoa, että kierukkasi vaihdettaisiinkin hormonikierukaksi.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis