Liike

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka "SuNny" Kemppi aikoo vielä pelata maailman parhaassa CS:GO-joukkueessa ja tekee kaikkensa sen saavuttamiseksi. Lahjakkaan suomalaisen uusi joukkue on vanha tuttu ENCE.

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka ”SuNny” Kemppi, 24, piti yli puoli vuotta pelitaukoa jätettyään saksalaisen Mousesportsin Counter Strike -joukkueen. Elokuussa uutisoitiin, että Kemppi on ostettu takaisin suomalaiseen ENCE-joukkueeseen, jossa hän pelasi viimeksi vuonna 2016.

Miksi joukkueesi on nyt ENCE eikä Mousesports?

Mousesports ei ollut riittävän hyvä tiimi siihen nähden, miten paljon siihen kuuluminen vei aikaa. Mousesports teki selväksi, ettei sen tavoite ole olla tänä vuonna maailman paras, mutta siitä huolimatta esimerkiksi viime vuonna kului 170 päivää ulkomailla kisa- ja sponsorimatkoilla. Jatkuva reissaaminen on raskasta ja aika stressaavaakin, vaikka itse pelaamisesta nautin edelleen valtavasti.

Miksi valitsit lajiksesi CS:GO:n?

Harrastin koko lapsuuden paljon urheilua ja kokeilin useita eri lajeja. Joukkuelajit ovat minun juttuni, ja monissa lajeissa on paljon yhtäläisyyksiä CS:GO:n kanssa: tiimipelissä omat ratkaisut vaikuttavat koko joukkueeseen.

Kilpaileminen oli kivaa ja eri lajit kiehtoivat, mutta mikään ei tuntunut riittävän addiktoivalta ja kiinnostavalta, ennen kuin aloin pelata CS:GO:ta. Tämä on ollut ainoa asia, josta olen elämässäni todella innostunut. Vahvuuteni on monipuolisuus eli voin pelata, mitä roolia milloinkin tarvitaan.

Mikä oli käännekohta urallasi?

Silloin nuorena pelasin enemmän rakkaudesta lajiin, kunnes vuonna 2015 sain ensimmäisen ammattilaissopimuksen ja pelaamisesta työn. Meillä oli itsekasattu tiimi, joka pääsi vastoin odotuksia major-karsintoihin. Silloin saksalainen Roccat-peliyhtiö otti yhteyttä ja pyysi minua kasaamaan joukkueen. Sen jälkeen suomalainen ENCE eSports kiinnitti meidät, ja vuoden 2016 pelasin siellä.

Vaikka en enää pelaa Mousesportissa, urani hienoin muisto liittyy saavutukseen siinä. Voitimme ESL New York -turnauksen viime vuonna, vaikka olimme lohkovaiheessa jo parin erän päässä putoamiselta. Lopulta peittosimme ennakkosuosikkeja ja veimme koko turnauksen. Se tuntui ihan mielettömältä.

Millaisia ovat päiväsi ja paljonko harjoittelet?

Harjoittelen kotona yksin ja tiimin kanssa. Vaikka pelasin kansainvälisessä joukkueessa, halusimme kaikki harjoitella omissa kodeissamme ja olla yhdessä netin välityksellä, emmekä Saksassa yhteisissä tiloissa.

Tuleva turnaus vaikuttaa harjoitteluaikaan. Jos esimeriksi olimme menossa Aasiaan pelaamaan, harjoittelimme lähempänä yötä, mutta emme koskaan pikkutunneille. Yleinen ammattilaisrytmi on, että heräilemme puolen päivän aikaan ja pelaamme sitten viisi–seitsemän tuntia.

Elämän pitää kuitenkin olla tasapainossa, sillä keskittymiskyky on kaikkein tärkeintä pelisuorituksissa. Minun pitää urheilla todella runsaasti ja usein, että pystyn keskittymään. Pelaan esimerkiksi tennistä, juoksen paljon ja käyn salilla.

Onko pelaajaurallasi jotain, mitä olisit jälkikäteen ajatellen tehnyt toisin?

Jos oisin tiennyt, että pelaamisesta voi tulla minulle näin iso juttu, olisin harjoitellut jo ennen ammattilaisuutta vieläkin enemmän. Nousin maailman luokan pelaajaksi vasta 21-vuotiaana, mutta monet pääsevät huipulle jo 18-vuotiaana.

Mitä teet tulevaisuudessa?

Pelaan vielä muutaman vuoden ja tavoittelen maailman huippua. Sitten ei tarvitsisi tehdä enää mitään, mitä ei oikeasti halua tehdä. Ammattilaisuran jälkeen en enää pelaa tai valmenna e-urheilussa, mutta jotenkin voisin aina olla pelimaailmassa mukana.

Vaikuttavatko elämäntavat pelimenestykseen?

Minulla yleinen olotila vaikuttaa suoraan pelaamiseen, joten mietin syömisiäni todella tarkasti. Tiedän, mitkä ruuat sopivat elimistölleni, enkä syö liikaa. Alkoholia käytän harvoin.

Poltin ja käytin nuuskaa aiemmin, mutta lopetin tupakoinnin vuonna 2017 ja muiden nikotiinituotteiden käytön vähän myöhemmin. Aluksi oli vaikea keskittyä ilman nikotiinia. Nykyään haluan kuitenkin olla paras versio itsestäni.

Terveiset faneillesi?

Kiitos, että tsemppaatte minua ja olette hengessä mukana, vaikka olen ollut poissa kentiltä hetken. Se on tuntunut tosi tärkeältä!

 

Teksti Susanna Cygnel

Katso myös

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Kotitreeni – helppo kunto-ohjelma koko viikoksi

Kaipaatko salille tai harjoituksiin? Kokeile monipuolisesti eri lajeja! Kokosimme viikkolukujärjestyksen, jonka avulla löydät liikkumisen ilon.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit kysymyksessäsi, miten paljon urheileva nuori voi syödä herkkuja viikossa ja vaikuttaako herkkujen syöminen lihasten kasvuun? Urheilevan nuoren ja oikeastaan kaikkien nuorten ravitsemuksessa tärkeää on monipuolinen perusravinto ja säännöllinen ateriarytmi. Monipuoliseen ravintoon kuuluu paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista täysjyvää sekä proteiinia ja pehmeää rasvaa. Ja näitä kun nauttii päivän mittaan säännöllisesti (3-5h välein), voi myös herkutella kohtuullisin määrin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Joillekin sopii, että sallii itselleen pienen herkun joka päivä (vaikka se pullapala päivässä), toiset taas keskittävät herkuttelun esimerkiksi yhdelle päivälle. Tärkeintä kuitenkin on, että herkut ovat herkutteluhetkiä varten, ei nälän sammuttamiseen. Kun ravitsemuksen perusta on kunnossa, ei herkuttelu vaikuta lihasten kehitykseen tai kasvuun. Urheilevan nuoren ravinnosta voit lukea lisää esim. Terve urheilija -sivulta.

Kysyit myös lihaskuntoharjoittelusta. Lihaskunnon harjoittamisessa ja kehittämisessä on hyvä muistaa kaksi perusasiaa: säännöllinen ja monipuolinen harjoittelu. Liikuntasuositusten mukaan monipuolista lihaskuntoharjoittelua on hyvä tehdä noin 3 kertaa viikossa. Kerrot tekeväsi vatsalihasharjoittelua joka toinen päivä 10 minuutin ajan. Kun haluaa kehittää lihaskuntoa, harjoittelu kannattaa toteuttaa niin, että harjoittelun jälkeen lihaksissa tuntuu väsymystä. Kropan täytyy kuitenkin tuntua palautuneelta edelliseltä harjoituskerralta, kun aloittaa seuraavan treenipäivän harjoituksen. Olisi hyvä, että lihaskuntoharjoitteluusi sisältyisi monipuolisesti kehoa kuormittavia harjoitteita. Tämän lisäksi omaan harjoitteluun olisi hyvä sisällyttää hengästyttävää liikkumista. Vinkkejä lihaskuntoharjoitteluun löydät esimerkiksi Smart Movesin sivuilta.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

”Elämääni mahtui vain treenaaminen”

Katariina sairastui ylikuntoon lukiossa. Omaan kehoon rakastuminen on vaatinut aikaa, mutta nyt Katariina on onnellisempi kuin koskaan.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Synnynnäinen selkäydinvamma ja pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.

Teethän nämä 3 suosittua saliliikettä oikein?

Näissä konkarikin voi mennä vipuun! Liikunnanohjaajaksi opiskeleva Velu Immonen, 22, neuvoo vinkit oikeaan tekniikkaan kolmessa suositussa saliliikkeessä.