Liike

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka "SuNny" Kemppi aikoo vielä pelata maailman parhaassa CS:GO-joukkueessa ja tekee kaikkensa sen saavuttamiseksi. Lahjakkaan suomalaisen uusi joukkue on vanha tuttu ENCE.

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka ”SuNny” Kemppi, 24, piti yli puoli vuotta pelitaukoa jätettyään saksalaisen Mousesportsin Counter Strike -joukkueen. Elokuussa uutisoitiin, että Kemppi on ostettu takaisin suomalaiseen ENCE-joukkueeseen, jossa hän pelasi viimeksi vuonna 2016.

Miksi joukkueesi on nyt ENCE eikä Mousesports?

Mousesports ei ollut riittävän hyvä tiimi siihen nähden, miten paljon siihen kuuluminen vei aikaa. Mousesports teki selväksi, ettei sen tavoite ole olla tänä vuonna maailman paras, mutta siitä huolimatta esimerkiksi viime vuonna kului 170 päivää ulkomailla kisa- ja sponsorimatkoilla. Jatkuva reissaaminen on raskasta ja aika stressaavaakin, vaikka itse pelaamisesta nautin edelleen valtavasti.

Miksi valitsit lajiksesi CS:GO:n?

Harrastin koko lapsuuden paljon urheilua ja kokeilin useita eri lajeja. Joukkuelajit ovat minun juttuni, ja monissa lajeissa on paljon yhtäläisyyksiä CS:GO:n kanssa: tiimipelissä omat ratkaisut vaikuttavat koko joukkueeseen.

Kilpaileminen oli kivaa ja eri lajit kiehtoivat, mutta mikään ei tuntunut riittävän addiktoivalta ja kiinnostavalta, ennen kuin aloin pelata CS:GO:ta. Tämä on ollut ainoa asia, josta olen elämässäni todella innostunut. Vahvuuteni on monipuolisuus eli voin pelata, mitä roolia milloinkin tarvitaan.

Mikä oli käännekohta urallasi?

Silloin nuorena pelasin enemmän rakkaudesta lajiin, kunnes vuonna 2015 sain ensimmäisen ammattilaissopimuksen ja pelaamisesta työn. Meillä oli itsekasattu tiimi, joka pääsi vastoin odotuksia major-karsintoihin. Silloin saksalainen Roccat-peliyhtiö otti yhteyttä ja pyysi minua kasaamaan joukkueen. Sen jälkeen suomalainen ENCE eSports kiinnitti meidät, ja vuoden 2016 pelasin siellä.

Vaikka en enää pelaa Mousesportissa, urani hienoin muisto liittyy saavutukseen siinä. Voitimme ESL New York -turnauksen viime vuonna, vaikka olimme lohkovaiheessa jo parin erän päässä putoamiselta. Lopulta peittosimme ennakkosuosikkeja ja veimme koko turnauksen. Se tuntui ihan mielettömältä.

Millaisia ovat päiväsi ja paljonko harjoittelet?

Harjoittelen kotona yksin ja tiimin kanssa. Vaikka pelasin kansainvälisessä joukkueessa, halusimme kaikki harjoitella omissa kodeissamme ja olla yhdessä netin välityksellä, emmekä Saksassa yhteisissä tiloissa.

Tuleva turnaus vaikuttaa harjoitteluaikaan. Jos esimeriksi olimme menossa Aasiaan pelaamaan, harjoittelimme lähempänä yötä, mutta emme koskaan pikkutunneille. Yleinen ammattilaisrytmi on, että heräilemme puolen päivän aikaan ja pelaamme sitten viisi–seitsemän tuntia.

Elämän pitää kuitenkin olla tasapainossa, sillä keskittymiskyky on kaikkein tärkeintä pelisuorituksissa. Minun pitää urheilla todella runsaasti ja usein, että pystyn keskittymään. Pelaan esimerkiksi tennistä, juoksen paljon ja käyn salilla.

Onko pelaajaurallasi jotain, mitä olisit jälkikäteen ajatellen tehnyt toisin?

Jos oisin tiennyt, että pelaamisesta voi tulla minulle näin iso juttu, olisin harjoitellut jo ennen ammattilaisuutta vieläkin enemmän. Nousin maailman luokan pelaajaksi vasta 21-vuotiaana, mutta monet pääsevät huipulle jo 18-vuotiaana.

Mitä teet tulevaisuudessa?

Pelaan vielä muutaman vuoden ja tavoittelen maailman huippua. Sitten ei tarvitsisi tehdä enää mitään, mitä ei oikeasti halua tehdä. Ammattilaisuran jälkeen en enää pelaa tai valmenna e-urheilussa, mutta jotenkin voisin aina olla pelimaailmassa mukana.

Vaikuttavatko elämäntavat pelimenestykseen?

Minulla yleinen olotila vaikuttaa suoraan pelaamiseen, joten mietin syömisiäni todella tarkasti. Tiedän, mitkä ruuat sopivat elimistölleni, enkä syö liikaa. Alkoholia käytän harvoin.

Poltin ja käytin nuuskaa aiemmin, mutta lopetin tupakoinnin vuonna 2017 ja muiden nikotiinituotteiden käytön vähän myöhemmin. Aluksi oli vaikea keskittyä ilman nikotiinia. Nykyään haluan kuitenkin olla paras versio itsestäni.

Terveiset faneillesi?

Kiitos, että tsemppaatte minua ja olette hengessä mukana, vaikka olen ollut poissa kentiltä hetken. Se on tuntunut tosi tärkeältä!

 

Teksti Susanna Cygnel

Katso myös

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestä!

Nyrkkeilyssä voi sparrata tai otella myös hammasrautojen kanssa. Hampaiden suojaaminen kamppailulajeja harrastaessa on tosi tärkeää. Suosittelen hankkimaan urheilijoille tarkoitetut hammassuojat, joissa on muotoiltavat kanavat hammasrautoja varten. Niitä voidaan muokata uudelleen oikomishoidon etenemisen mukaan. Kannattaa ottaa suojat mukaan oikojahammaslääkärin käynnille ja varmistaa niiden istuvuus. Mikäli huomaat että hammasraudoista irtoaa pala tai ne ovat huonosti kiinni, niin kannattaa olla heti yhteydessä hammaslääkäriin.

Mukavia hetkiä harrastuksesi parissa!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

MattePlays: 24h liikuntahaaste

Youtube-videollaan Matte näyttää, että liikunta on oikeasti hauskaa! Matte inspiroi juuri sinua liikkumaan ja näyttää hauskoja erilaisia lajeja.

MattePlays

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun! Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas