Liike

ENCE:n Miikka Kemppi: “Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka "SuNny" Kemppi aikoo vielä pelata maailman parhaassa CS:GO-joukkueessa ja tekee kaikkensa sen saavuttamiseksi. Lahjakkaan suomalaisen uusi joukkue on vanha tuttu ENCE.

ENCE:n Miikka Kemppi: “Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka “SuNny” Kemppi, 24, piti yli puoli vuotta pelitaukoa jätettyään saksalaisen Mousesportsin Counter Strike -joukkueen. Elokuussa uutisoitiin, että Kemppi on ostettu takaisin suomalaiseen ENCE-joukkueeseen, jossa hän pelasi viimeksi vuonna 2016.

Miksi joukkueesi on nyt ENCE eikä Mousesports?

Mousesports ei ollut riittävän hyvä tiimi siihen nähden, miten paljon siihen kuuluminen vei aikaa. Mousesports teki selväksi, ettei sen tavoite ole olla tänä vuonna maailman paras, mutta siitä huolimatta esimerkiksi viime vuonna kului 170 päivää ulkomailla kisa- ja sponsorimatkoilla. Jatkuva reissaaminen on raskasta ja aika stressaavaakin, vaikka itse pelaamisesta nautin edelleen valtavasti.

Miksi valitsit lajiksesi CS:GO:n?

Harrastin koko lapsuuden paljon urheilua ja kokeilin useita eri lajeja. Joukkuelajit ovat minun juttuni, ja monissa lajeissa on paljon yhtäläisyyksiä CS:GO:n kanssa: tiimipelissä omat ratkaisut vaikuttavat koko joukkueeseen.

Kilpaileminen oli kivaa ja eri lajit kiehtoivat, mutta mikään ei tuntunut riittävän addiktoivalta ja kiinnostavalta, ennen kuin aloin pelata CS:GO:ta. Tämä on ollut ainoa asia, josta olen elämässäni todella innostunut. Vahvuuteni on monipuolisuus eli voin pelata, mitä roolia milloinkin tarvitaan.

Mikä oli käännekohta urallasi?

Silloin nuorena pelasin enemmän rakkaudesta lajiin, kunnes vuonna 2015 sain ensimmäisen ammattilaissopimuksen ja pelaamisesta työn. Meillä oli itsekasattu tiimi, joka pääsi vastoin odotuksia major-karsintoihin. Silloin saksalainen Roccat-peliyhtiö otti yhteyttä ja pyysi minua kasaamaan joukkueen. Sen jälkeen suomalainen ENCE eSports kiinnitti meidät, ja vuoden 2016 pelasin siellä.

Vaikka en enää pelaa Mousesportissa, urani hienoin muisto liittyy saavutukseen siinä. Voitimme ESL New York -turnauksen viime vuonna, vaikka olimme lohkovaiheessa jo parin erän päässä putoamiselta. Lopulta peittosimme ennakkosuosikkeja ja veimme koko turnauksen. Se tuntui ihan mielettömältä.

Millaisia ovat päiväsi ja paljonko harjoittelet?

Harjoittelen kotona yksin ja tiimin kanssa. Vaikka pelasin kansainvälisessä joukkueessa, halusimme kaikki harjoitella omissa kodeissamme ja olla yhdessä netin välityksellä, emmekä Saksassa yhteisissä tiloissa.

Tuleva turnaus vaikuttaa harjoitteluaikaan. Jos esimeriksi olimme menossa Aasiaan pelaamaan, harjoittelimme lähempänä yötä, mutta emme koskaan pikkutunneille. Yleinen ammattilaisrytmi on, että heräilemme puolen päivän aikaan ja pelaamme sitten viisi–seitsemän tuntia.

Elämän pitää kuitenkin olla tasapainossa, sillä keskittymiskyky on kaikkein tärkeintä pelisuorituksissa. Minun pitää urheilla todella runsaasti ja usein, että pystyn keskittymään. Pelaan esimerkiksi tennistä, juoksen paljon ja käyn salilla.

Onko pelaajaurallasi jotain, mitä olisit jälkikäteen ajatellen tehnyt toisin?

Jos oisin tiennyt, että pelaamisesta voi tulla minulle näin iso juttu, olisin harjoitellut jo ennen ammattilaisuutta vieläkin enemmän. Nousin maailman luokan pelaajaksi vasta 21-vuotiaana, mutta monet pääsevät huipulle jo 18-vuotiaana.

Mitä teet tulevaisuudessa?

Pelaan vielä muutaman vuoden ja tavoittelen maailman huippua. Sitten ei tarvitsisi tehdä enää mitään, mitä ei oikeasti halua tehdä. Ammattilaisuran jälkeen en enää pelaa tai valmenna e-urheilussa, mutta jotenkin voisin aina olla pelimaailmassa mukana.

Vaikuttavatko elämäntavat pelimenestykseen?

Minulla yleinen olotila vaikuttaa suoraan pelaamiseen, joten mietin syömisiäni todella tarkasti. Tiedän, mitkä ruuat sopivat elimistölleni, enkä syö liikaa. Alkoholia käytän harvoin.

Poltin ja käytin nuuskaa aiemmin, mutta lopetin tupakoinnin vuonna 2017 ja muiden nikotiinituotteiden käytön vähän myöhemmin. Aluksi oli vaikea keskittyä ilman nikotiinia. Nykyään haluan kuitenkin olla paras versio itsestäni.

Terveiset faneillesi?

Kiitos, että tsemppaatte minua ja olette hengessä mukana, vaikka olen ollut poissa kentiltä hetken. Se on tuntunut tosi tärkeältä!

 

Teksti Susanna Cygnel

Katso myös

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse “Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Yliliikkuvuudella tarkoitetaan nivelen poikkeuksellisen laajaa liikelaajuutta. Yliliikkuvuus voi olla paikallista eli vain tietyssä nivelessä tai yleistä eli esiintyä yleisesti koko nivelistössä. Nivelten yliliikkuvuutta esiintyy noin kymmenellä prosentilla suomalaisista.

Yliliikkuvuus ei välttämättä aiheuta mitään oireita tai haittaa. Yleisimpänä oireena yliliikkuvuuteen voi liittyä nivelkipua, etenkin kehon suurissa nivelissä, kuten olkapäässä tai polvessa. Lihasten antama tuki on erityisen tärkeää yliliikkuville nivelille. Etenkin jos yliliikkuvuus aiheuttaa oireita, on tärkeää huolehtia niveltä ympäröivien lihasten vahvistamisesta.

Jos yliliikkuvuus aiheuttaa esimerkiksi kipua, on hyvä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle tilanteen selvittämiseksi.

Hyvää loppukesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Voimistelu onkin monipuolinen ja haastava liikuntalaji. Voimistelu kehittää mm. vartalon hallintaa, ketteryyttä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Kerrot harrastaneesi voimistelua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt tuntuu, että sitä taitaa olla liikaa. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa jaksamistasi.

Kysymyksessäsi pyydät vinkkiä, miten voisit vähentää liikkumista. Päivittäinen liikkuminen on hyvä juttu, mutta on hyvä pitää mielessä se, mistä tulee oikeasti itselle hyvä olo ja mieli. Liikutko näin paljon itsesi vuoksi vai sen vuoksi, että voit näyttää taitojasi muille? Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä. Viikon aikana on hyvä liikkua myös eri tavoin, niin että noin puolet olisi reipasta ja hengästyttävää liikkumista ja puolet kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävää. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää itselleen sopiva yhdistelmä eri liikkumisen tavoista, niin että kroppa ja mieli jaksaa. Lepo on myös tärkeää palautumisen kannalta. Jos seuravana päivänä kroppa tuntuu väsyneeltä, voisi päivän aikana kokeilla esimerkiksi kevyempää kävely- tai pyöräilylenkkiä.

Toivottavasti tästä on sinulle apua ja löydät itsellesi sopivan tavan ja määrän liikkua. Mukavaa kesän jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis