Liike

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka "SuNny" Kemppi aikoo vielä pelata maailman parhaassa CS:GO-joukkueessa ja tekee kaikkensa sen saavuttamiseksi. Lahjakkaan suomalaisen uusi joukkue on vanha tuttu ENCE.

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka ”SuNny” Kemppi, 24, piti yli puoli vuotta pelitaukoa jätettyään saksalaisen Mousesportsin Counter Strike -joukkueen. Elokuussa uutisoitiin, että Kemppi on ostettu takaisin suomalaiseen ENCE-joukkueeseen, jossa hän pelasi viimeksi vuonna 2016.

Miksi joukkueesi on nyt ENCE eikä Mousesports?

Mousesports ei ollut riittävän hyvä tiimi siihen nähden, miten paljon siihen kuuluminen vei aikaa. Mousesports teki selväksi, ettei sen tavoite ole olla tänä vuonna maailman paras, mutta siitä huolimatta esimerkiksi viime vuonna kului 170 päivää ulkomailla kisa- ja sponsorimatkoilla. Jatkuva reissaaminen on raskasta ja aika stressaavaakin, vaikka itse pelaamisesta nautin edelleen valtavasti.

Miksi valitsit lajiksesi CS:GO:n?

Harrastin koko lapsuuden paljon urheilua ja kokeilin useita eri lajeja. Joukkuelajit ovat minun juttuni, ja monissa lajeissa on paljon yhtäläisyyksiä CS:GO:n kanssa: tiimipelissä omat ratkaisut vaikuttavat koko joukkueeseen.

Kilpaileminen oli kivaa ja eri lajit kiehtoivat, mutta mikään ei tuntunut riittävän addiktoivalta ja kiinnostavalta, ennen kuin aloin pelata CS:GO:ta. Tämä on ollut ainoa asia, josta olen elämässäni todella innostunut. Vahvuuteni on monipuolisuus eli voin pelata, mitä roolia milloinkin tarvitaan.

Mikä oli käännekohta urallasi?

Silloin nuorena pelasin enemmän rakkaudesta lajiin, kunnes vuonna 2015 sain ensimmäisen ammattilaissopimuksen ja pelaamisesta työn. Meillä oli itsekasattu tiimi, joka pääsi vastoin odotuksia major-karsintoihin. Silloin saksalainen Roccat-peliyhtiö otti yhteyttä ja pyysi minua kasaamaan joukkueen. Sen jälkeen suomalainen ENCE eSports kiinnitti meidät, ja vuoden 2016 pelasin siellä.

Vaikka en enää pelaa Mousesportissa, urani hienoin muisto liittyy saavutukseen siinä. Voitimme ESL New York -turnauksen viime vuonna, vaikka olimme lohkovaiheessa jo parin erän päässä putoamiselta. Lopulta peittosimme ennakkosuosikkeja ja veimme koko turnauksen. Se tuntui ihan mielettömältä.

Millaisia ovat päiväsi ja paljonko harjoittelet?

Harjoittelen kotona yksin ja tiimin kanssa. Vaikka pelasin kansainvälisessä joukkueessa, halusimme kaikki harjoitella omissa kodeissamme ja olla yhdessä netin välityksellä, emmekä Saksassa yhteisissä tiloissa.

Tuleva turnaus vaikuttaa harjoitteluaikaan. Jos esimeriksi olimme menossa Aasiaan pelaamaan, harjoittelimme lähempänä yötä, mutta emme koskaan pikkutunneille. Yleinen ammattilaisrytmi on, että heräilemme puolen päivän aikaan ja pelaamme sitten viisi–seitsemän tuntia.

Elämän pitää kuitenkin olla tasapainossa, sillä keskittymiskyky on kaikkein tärkeintä pelisuorituksissa. Minun pitää urheilla todella runsaasti ja usein, että pystyn keskittymään. Pelaan esimerkiksi tennistä, juoksen paljon ja käyn salilla.

Onko pelaajaurallasi jotain, mitä olisit jälkikäteen ajatellen tehnyt toisin?

Jos oisin tiennyt, että pelaamisesta voi tulla minulle näin iso juttu, olisin harjoitellut jo ennen ammattilaisuutta vieläkin enemmän. Nousin maailman luokan pelaajaksi vasta 21-vuotiaana, mutta monet pääsevät huipulle jo 18-vuotiaana.

Mitä teet tulevaisuudessa?

Pelaan vielä muutaman vuoden ja tavoittelen maailman huippua. Sitten ei tarvitsisi tehdä enää mitään, mitä ei oikeasti halua tehdä. Ammattilaisuran jälkeen en enää pelaa tai valmenna e-urheilussa, mutta jotenkin voisin aina olla pelimaailmassa mukana.

Vaikuttavatko elämäntavat pelimenestykseen?

Minulla yleinen olotila vaikuttaa suoraan pelaamiseen, joten mietin syömisiäni todella tarkasti. Tiedän, mitkä ruuat sopivat elimistölleni, enkä syö liikaa. Alkoholia käytän harvoin.

Poltin ja käytin nuuskaa aiemmin, mutta lopetin tupakoinnin vuonna 2017 ja muiden nikotiinituotteiden käytön vähän myöhemmin. Aluksi oli vaikea keskittyä ilman nikotiinia. Nykyään haluan kuitenkin olla paras versio itsestäni.

Terveiset faneillesi?

Kiitos, että tsemppaatte minua ja olette hengessä mukana, vaikka olen ollut poissa kentiltä hetken. Se on tuntunut tosi tärkeältä!

 

Teksti Susanna Cygnel

Katso myös

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun!

Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Avaa video uudessa välilehdessä

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään.

Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Avaa video uudessa välilehdessä

Dokke Tas

Trampoliini-parkour: Oulan hyppy tuntemattomaan

Trampoliini-parkour on hauska laji, jossa yhdistyy trampoliinilla hyppiminen sekä hikiliikunta salissa hyppien, juosten ja esteitä ylittäen.

Awak Kuier: ”Rakastan korista tosi paljon”

Edessä on valoisa tulevaisuus Suomen maajoukkueessa ja USA:n kentillä, mutta huippulahjakkuudenkin on treenattava ja elettävä urheilijan elämää.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään liikuntaharrastuksen. Ja hienoa kuulla, että kuntosalilla käymisen myötä olet saanut kehitettyä lihasvoimaasi, sillä lihasvoiman kehittymisellä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden kannalta.

Lihasvoimaharjoittelun lisäksi liikunnan olisi hyvä sisältää myös kestävyyskuntoa sekä liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Voisitkin kokeilla alkuun lisätä harjoitteluusi kuntosalin lisäksi muutaman kerran viikossa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä. Liikkuvuutta tukevaa harjoittelua voit tehdä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun yhteydessä vaikkapa alkulämmittelynä. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

Liikunnan ohella myös terveellinen ravinto on tärkeä hyvinvoinnin kulmakivi. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljoja, hyvänlaatuisia rasvoja sekä hyviä proteiininlähteitä. Toitkin kysymyksessäsi esiin erityisesti proteiinin saannin. Proteiinit toimivat mm. lihaskudoksen rakennuspalikoina. Tavallisesta ruoasta, kuten kalasta, kanasta ja palkokasveista, saa usein riittävästi proteiinia, joten tarvetta esimerkiksi erillisille proteiinilisille ei yleensä ole. Liiallinen proteiini muuttuu energiaksi, joka varastoituu usein kehoon rasvakudoksena. Ravinnon sisällön lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmiin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun. Lisätietoa ravitsemuksesta voit lukea Fressiksen sivuilta.

Keho ja mieli tarvitsevat jaksaakseen myös unta ja lepoa. Oman hyvinvoinnin kannalta on myös tärkeä muistaa, että tekee asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja olo. On myös hyvä tiedostaa, ettei vaaka useinkaan kerro koko totuutta. Tärkeämpää on tuntea olonsa jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.

Sama aihe on mietityttänyt myös nimimerkkiä Angela H.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis