LiikeNuuskaYleinen

En halunnut olla enää koukussa nuuskaan

On vapauttavaa, että nuuskan kaltaisen mieliteon sijaan voi keskittyä tärkeisiin asioihin, kuten opiskeluun, treenaamiseen ja terveelliseen syömiseen, kertoo nuuskaamisen kerralla lopettanut Erik Rautakoski, 21.

En halunnut olla enää koukussa nuuskaan

”Nuuskan tulo kaveripiiriini oli epämiellyttävää. Nuuskaaminen 15-vuotiaana tuntui aivan liian aikaiselta ja ennen kaikkea oman egon pönkittämiseltä.

Erityisesti lähimpien ystävien nuuskaaminen häiritsi. Olin tuntenut samat kaverit seitsemänvuotiaasta lähtien ja pelannut jääkiekkoa vuosia samassa joukkueessa. Nuuskaaminen ei sopinut ideaaliin, joka ystävistäni oli vuosien varrella muodostunut.

Yrittivätkö he erottua nuuskaamalla joukosta?”

Nuuska vaikutti yleiskuntoon

”Harrastustoiminnan mukana nuuska muuttui arkipäiväiseksi. Yhteisillä pitkillä pelireissuilla seura teki nopeasti kaltaisekseen, ja minäkin sorruin nuuskaan. Ensimmäinen kokeilu taisi lähteä pelkästä uteliaisuudesta. Sain nuuskaa aluksi kavereilta, mutta sitten aloin ostaa kiekkoja itsekin.

Armeijassa nuuskan käyttö lisääntyi entisestään, aivan kuten monella muullakin siellä. Huomasin nuuskaamisen vaikuttavan heikentävästi yleiskuntooni ja energisyyteeni. Olin usein apaattinen ja väsynyt väistäen vastuuta ja toimintaa. Häiritsevintä oli ajatus siitä, että olin nuuskaan niin koukussa.

Päätin, että lopettaisin nuuskan heti intin jälkeen. Vanhempani, varsinkin isä, olivat jo pidempään rummuttaneet nuuskan lopettamisesta. Tyttöystäväni oli samalla kannalla. Vaikka läheisten mielipiteet kaikuivat taustalla, tärkeintä oli tehdä päätös omasta halusta.

Halusin muutosta elämääni myös muilla tasoilla, joten pidin nuuskan lopettamista hyvänä alkuna suuremmalle kokonaisuudelle.”

Lopettaminen kannatti

”Käytännössä lopetin nuuskan seinään. En siirtynyt keveämpään tuotteeseen tai korvikkeisiin, enkä vähentänyt käyttöä pikku hiljaa. Aluksi saatoin korvata nuuskaa napostelemisella, mutta pikku hiljaa tilanne normalisoitui.

Voin nyt paremmin kuin aikoihin. Parasta on se, etten enää mieti nuuskaa. On vapauttavaa, että nuuskan kaltaisen mieliteon sijaan voin keskittyä tärkeisiin asioihin, kuten opiskeluun, treenaamiseen ja terveelliseen syömiseen.

Tavoitteenani on päästä opiskelemaan oikeustieteelliseen tiedekuntaan. Olen pyrkinyt sinne jo kaksi kertaa. Se on maali, jonka aion saavuttaa.”

 

Lue myös artikkeli Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

Teksti ja kuva Lilli Ollikainen

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska ja tupakka sisältävät runsaasti terveydelle haitallisia aineita ja yksi näistä on nikotiini. Kysyit, kuinka paljon enemmän nikotiinia on nuuskassa kuin tupakassa. Tähän on hankalaa vastata suoraan, sillä nuuskan sisältämä nikotiinipitoisuus ja tupakan sisältämä nikotiinipitoisuus vaihtelee eri merkkien välillä. Myös tupakkatuotteen sisältämän nikotiinin ja elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrät eivät ole yksiselitteisiä.

Nuuskan nikotiinipitoisuus voi vaihdella noin 8 milligramman ja yli 40 milligramman per gramma välillä. Tupakassa eli savukkeissa nikotiinia on arviolta 13-29 milligramma per savuke. Tupakka-askeissa ilmoitettu nikotiinimäärä tarkoittaa, kuinka paljon nikotiinia saa savukkeesta sitä poltettaessa. Tupakkalaki määrittää, että savukkeesta saa poltettaessa syntyä enintään 1 milligramman verran nikotiinia.

Nikotiinimäärä, joka ilmoitetaan eri tupakkatuotteissa ei kuitenkaan tarkoita suoraan, kuinka paljon nikotiinia kulkeutuu elimistöön. Elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrään vaikuttaa tuotteen nikotiinipitoisuuden lisäksi mm. nuuskan käyttöaika ja savukkeesta sisään hengitetyn savun määrä. Erään selvityksen mukaan 13 mg/g nikotiinia sisältävästä nuuskasta kulkeutuu suurin piirtein saman verran tai jopa hieman enemmän nikotiinia elimistöön kuin yhdestä poltetusta savukkeesta. Kuitenkin mitä vahvemmasta nuuskasta on kyse, eli mitä enemmän nuuska sisältää nikotiinia, sitä suurempi määrä nikotiinia kulkeutuu myös elimistöön.

Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta jo pieninä määrinä ja siksi me Fressiksessä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta ja tupakasta.

Halutessasi voit lukea lisää nuuskasta ja nikotiinista Fressiksen tietopankista.

Hyvää kevättä!

Fressis

Juomilla on väliä

Sillä on väliä mitä juomia juot. Tässä infograafissa on tiivistettynä suositeltavat ja vältettävät juomat.

Kysymys & vastaus

Heippa,

Kivekset kuuluvat olla eri korkeuksilla, yleensä vasen on alempana kuin oikea, mutta tässäkin voi olla vaihtelua. Samoin kivekset ovat yleensä eri kokoiset. Terskan muotoa on vaikeaa kuvailla, mutta sen kuuluu olla sellainen, että siihen ei kohdistu hankausta tai muuten aiheudu kipua. Esimerkiksi mikäli esinahka on tallella, pitää sen päästä liikkumaan edestakaisin terskan yli ja sen taakse ilman kiristystä ja kipua. Myös virtsaamisen tulee sujua ongelmitta. Lisää voi halutessaan lukea Väestöliiton sivuilta.

Mikäli sinulla on huolta kiveksiisi, terskaasi tai penikseesi liittyen, kannattaa hakeutua terveydenhuollon palveluihin esim. koulun, oppilaitoksesi tai terveysasemasi kautta. Voit jutella asioista nimettömänä myös esimerkiksi Väestöliiton nuorten chatissa tai Poikien Puhelimessa.

Tärkeää on, että jatkossakin huolehdit itsestäsi ja seuraat omaa hyvinvointiasi ja kehosi muutoksia. Muista myös tutkia kivekset säännöllisesti. Fressiksen katsasta kassis! -video antaa vinkkiä kivesten tutkimiseen.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuukautiset ovat asia, jota usein odotetaan malttamattomina alkaviksi. Kuukautisten alkamista odotetaan etenkin silloin, kun muilla ne tuntuvat jo alkaneen ja itse saa vielä odottaa. Voi olla hämmentävää, kun ei ole tietoa onko omassa kehossa kaikki ok ja alkavatko kuukautiset lainkaan.

Kuukautiset alkavat keskimäärin 10-16-vuotiaana. Kuukautisen alkamiseen voi vaikuttaa useampi asia. Esimerkiksi oman biologisen äidin kuukautisten alkamisikä voi ennustaa, milloin tyttären kuukautiset alkavat. Kuukautisen alkamiseen vaikuttaa kuitenkin myös muut asiat. Kuukautisethan alkavat hormonien vaikutuksesta ja hormoneihin taas vaikuttavat esimerkiksi elintavat: miten monipuolisesti syö, miten paljon liikkuu ja lepää jne.

Mikäli elintavoissa on suurta yhtäkkistä muutosta tai esimerkiksi on aliravitsemusta, painon nopeaa muutosta, liikaa urheilua tai stressiä, voivat ne vaikuttaa hormoneihin ja sitä kautta kuukautisiin, kuten kaikkeen muuhunkin terveyteen. On siis tärkeää oman kehityksen ja terveyden takia tehdä itselle hyviä ja tasapainoisia valintoja elintapojen suhteen ja koittaa elää mahdollisimman stressittömästi. Myös jotkut vakavammat sairaudet tai lääkitykset voivat vaikuttaa kuukautisten alkamiseen.

Voit vielä rauhassa odotella kuukautisiasi. Jos kuukautisiasi ei ala kuulua kun täytät 16 vuotta, voit mennä kouluterveydenhoitajalle tai hakeutua omalle terveysasemalle lääkärin kanssa juttelemaan kuukautisiesi alkamisesta.

Juttele turvalliselle lähiaikuisellesi asioistasi ja huolistasi. Usein hän/he osaavat auttaa sinua monessakin asiassa. Väestöliiton nuorten chat on myös sinua varten. Chatissa voit keskustella asiantuntijan kanssa itseäsi askarruttavista asioista ja muun muassa kuukautisistasi.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että haluat päästä nuuskasta eroon ja etsit tukea siihen! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerroit, että nuuskan käytöstä sinulle tulee olo, josta pidät. Nuuskan sisältämä nikotiini vaikuttaa aivoihin, joka johtaa mielihyvän tunteen syntymiseen. Kuitenkin toistuva nuuskan käyttö kasvattaa nikotiinin sietokykyä ja mielihyvän tunteen saamiseksi keho tarvitsee lisää nikotiinia. Tätä ilmiötä voi myös kutsua fyysiseksi riippuvuudeksi. Täällä voit tehdä testin nuuskariippuvuudesta.

Nuuskan käytön lopettamista kannattaa hieman suunnitella etukäteen. Esimerkiksi kavereille kannattaa kertoa aikomuksestaan lopettaa nuuskan käytön, jotta kaverit voivat tarvittaessa tukea lopettamisessa. Kavereiden kanssa voit sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Alkuun sinun kannattaa ihan kirjata ylös niitä syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Liikkuminen, riittävä uni ja terveellinen ruoka auttavat selviytymään niistä paremmin. Kannattaa varautua sellaisiin hetkiin, jolloin nuuskaa tekee mieli. Voit miettiä, mitä kivaa voit tehdä nuuskan käytön sijasta. Voit myös tiukan paikan tullen korvata nuuskan käytön xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla.

Lisää nuuskan käytön lopettamisesta voit lukea lisää Fressiksen tietopankista. Myös nimimerkit Tyttö1 ja K ovat kysyneet neuvoja nuuskan käytön lopettamiseen.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis