Seksi

Päänsäryt

Ehkäisypillerit ja päänsäryt

Olen syönyt vuoden ehkäisypillereitä ja kärsinyt puolen vuoden ajan toistuvista päänsäryistä. Kannattaako minun testata toista ehkäisypillerimerkkiä?

Hei,

Uudet toistuvat päänsäryt ovat aihe ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon niiden syyn selvittämiseksi. Oireen alkamisella on vähintään ajallinen yhteys ehkäisypillerin aloitukseen, mutta syy-yhteyden mahdollisuutta pitäisi myös yrittää arvioida. Etenkin yhdistelmäehkäisypillereiden, jotka sisältävät sekä estrogeenia että progestiinia, tiedetään aiheuttavan joillekin käyttäjille päänsärkyä. Myös verenpaine pitää tarkastaa.

Jos päänsärkyihin liittyy esioireisen migreenin piirteitä (eli päänsärkyä edeltää jokin neurologinen oire kuten näköhäiriö, puheen tuoton tai ymmärryksen vaikeus, halvausoire), asia pitää ehdottomasti selvittää. Esioireinen migreeni olisi ehdoton perustelu sille ettei yhdistelmäehkäisyvalmistetta tulisi käyttää.

Ota siis yhteyttä terveydenhuoltoon jotta asiaa voidaan selvittää ja arvioida. Jos sitten päätelmä on, että pillerit ovat syy päänsäryille, voidaan ehkäisymenetelmää kokeilla vaihtaa, onneksi vaihtoehtoja löytyy!

Oliko vastauksesta hyötyä?