LiikeMieliRuokaRytmi

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Youtube-videollaan pelitubettaja Dokke Tas kertoo vinkkejään hyvinvoinvaan arkeen.

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään.

Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Millainen liikkuja olet?

Miten liikut arjessasi? Testaa millainen liikkujapersoona olet!

Tee testi
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Kerrot, että grillailet perheesi kanssa kesän aikana viikonloppuisin ja olet huolissasi siitä, onko se liikaa ja voiko siitä tulla liikaa karsinogeenejä. Lähdetään liikkeelle siitä, että yhteiset ruokahetket perheen kesken ovat tärkeitä ja arvokkaita hetkiä, joista kannattaa rohkeasti nauttia. Jo tuollaiset hetket sinällään voivat olla terveyttä tukevia ja tuoda iloa elämään.

Kuvailet viestissäsi, että grillaatte melko pitkälti kasvispohjaisia tuotteita, mikä on oikein hyvä asia niin terveyden kuin luonnon kannalta. Jos grilliaterioita halutaan hieman tasapainottaa, voit ehdottaa tarjoilujen kylkeen erilaisia vihersalaatteja, tai vaikkapa tuoreita hedelmiä tai hedelmäsalaatteja jälkiruoaksi.

Karsinogeenit ovat grillauksessa syntyviä PAH-yhdisteitä, joita muodostuu epätäydellisen palamisen seurauksena. Paras keino välttää näiden yhdisteiden muodostumista on välttää ruoan polttamista suoraan liekeissä ja käyttää hyvin puhdistettua grilliä ja grillausvälineitä. Jos siis grillaatte esimerkiksi hiilloksella tai sähkögrillillä ilman suoraa tulen liekkiä, PAH-yhdisteitä ei muodostu samalla tavalla. Periaatteessa on niin, että esimerkiksi liekeissä grillattu tai poltettu kasvis sisältää PAH-yhdisteitä siinä missä lihapitoinen makkarakin, mutta kokonaisruokavalion ja terveyden kannalta kasvispitoinen ja kasvisperäiset tuotteet ovat aina ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin eläinperäiset tuotteet. Kasvisnakkejakaan ei kuitenkaan kannata nautiskella päivittäin, vaan kiinnittää aina huomiota vaihtelevaan ja monipuoliseen ateriointiin. Jos syöt arkipäivisin monipuolisesti, on ihan ok herkutella viikonloppuisin.

 

On tarkkaan vaikea arvioida sitä, minkälainen määrä grillaamista olisi terveyden kannalta haitallista – sitä ei ole juurikaan tieteellisesti tutkittu. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että poltettu ruoka ei tee terveydelle hyvää. Voit kuitenkin olla huoletta perheesi kanssa kesäisin grillaamassa, jos kuitenkin kiinnitätte huomiota kasvisruokailuun ja pidätte grillin puhtaana – ettekä siis grillaa ruokaa suoraan liekeissä.

Lisäksi kysyit sitä, mikä kaikki aiheuttaa syöpää, ja se onkin jo hieman haastavampi kysymys. Suurin osa syövistä liittyy ikääntymiseen. Syövän riski kasvaa sitä mukaa, kun ihmiselle tulee lisää ikää. Mitä pidempään ihminen elää, sitä enemmän hän ehtii altistua syövän riskitekijöille. Siksi ikääntymisen myötä on todennäköisempää, että soluihin kertyy vaurioita, jotka voivat aiheuttaa syöpää. Tämä ei siis kuitenkaan missään nimessä tarkoita sitä, että kaikki pitkään elävät sairastuvat syöpään: se tarkoittaa ainoastaan sitä, että pitkä ikä nostaa riskiä sairastua syöpään.

Elinympäristössämme ja elintavoissamme on tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa riskiin sairastua syöpään. Ympäristössä on useita kemikaaleja ja muita tekijöitä, jotka voivat lisätä syövän riskiä. Nämä yhdisteet voivat olla luonnollisia (kuten auringon säteily) tai ihmisen tuottamia, kuten jotkut kemikaalit tai tupakan savu. Myös jotkin virukset ja bakteerit voivat aiheuttaa syöpää. Elintapoihin liittyviä riskitekijöitä ovat mm. tupakkatuotteiden ja alkoholin käyttö, auringon UV-säteilylle altistuminen, punaisen lihan runsas käyttö, ylipaino ja liikkumattomuus. Kuvailit viestissäsi omia elintapojasi ja kuulosti siltä, että sinulla on moni asia elintapojen suhteen erittäin hyvällä mallilla!

Syöpää ei voi periä esimerkiksi omilta vanhemmiltaan. Yksilö voi kuitenkin periä geenivirheen, joka voi lisätä alttiutta syövän syntymiselle. Koska geenien prosessit ovat hyvin monimutkaisia, saattaa geenitasolla tapahtua syövän syntymiseen johtavia virheitä ilman että merkittävää syövälle altistumista olisi muuten tapahtunut. Tämän vuoksi sanotaan, että syövän syntyy vaikuttaa myös sattuma.

Yksittäisen henkilön sairastuessa syöpään on harvoin mahdollista tarkalleen tietää, mikä on aiheuttanut syövän. Syöpään sairastunut on saattanut altistua useille riskitekijöille elämänsä aikana ja soluvaurioiden kehittyminen syöväksi on vienyt pitkän ajan. Lasten ja nuorten syöpien syntyminen johtuu yleensä sattumasta tai peritystä alttiudesta.

Syöpää ei kannata liikaa murehtia terveenä ja nuorella iällä. On luonnollista, että sen kaltaiset sairaudet voivat pelottaa ja on hyvä ottaa asioista selvää, mutta liiallinen yliajattelu syöpään liittyen ei ole tarpeen. On myös hyvä huomioida, että syöpien hoitokeinot ja hoitaminen ovat nykyisin hyvällä tasolla, ja yhä useampi syöpään sairastunut henkilö myös toipuu sairaudestaan. Lisäksi erilaisten seulontaohjelmien ansiosta tauti voidaan löytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja hoitaa jo syövän esiasteita, jolloin varsinainen syöpä ei pääse kehittymään. Yksilötasolla terveellisillä elintavoilla pystytään myös tehokkaasti ehkäisemään syöpää.

Jos olet usein huolissasi syöpään liittyvistä asioista, suosittelen sinua keskustelemaan aiheesta esimerkiksi vanhempiesi tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä Syöpäjärjestöjen maksuttomiin neuvontapalveluihin.

Toivottavasti nautit tulevasta kesästä ja lomastasi huoletta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos todella tärkeästä viestistäsi!

Hienoa, että otit yhteyttä, etkä jäänyt pohtimaan asiaa pidempään yksinäsi. Kavereista huolehtiminen on todella arvokasta ja hienoa, mutta kääntöpuolena voi olla juurikin se, että samalla kuormittuu itse. Itsetuhoisuus on iso asia kannateltavaksi kenelle tahansa ja sellainen asia, johon on ehdottomasti saatava aikuisen tuki. Voisitko kertoa kavereillesi, että olet huolissasi heistä ja ehdottaa, että menisitte yhdessä juttelemaan aikuisen, kuten koulun terveydenhoitajan tai opettajan kanssa? Voitte hakea myös lisärohkaisua juttelemalla ensin nimettömässä nuorten chatissa (esim. MLL:n Lasten ja nuorten chat tai  Sekasin-chat) – voitte jutella vaikka yhdessä, tai voit mennä juttelemaan huolestasi myös yksin.

On ymmärrettävää, että et halua pettää kavereidesi luottamusta kertomalla asioista ilman heidän lupaansa, mutta joskus kaveruuteen kuuluu myös hankalien päätösten tekemistä. Nyt on nimittäin ensisijaisen tärkeää, että et kuormitu itse enempää, vaan vastuun kavereidesi hyvinvoinnista kantavat jatkossa aikuiset – et sinä. Jotta et kuormittuisi enempää, niin pyri tietoisesti keskittymään niihin asioihin, joita sinun omassa elämässäsi on hyvin ja jotka tuovat sinulle hyvää mieltä. On tärkeää, että et kuormita itseäsi jatkuvasti muiden huolilla, vaan pidät ensisijaisesti huolta omasta hyvinvoinnistasi. Siten jaksat olla tukena kavereillesi myös jatkossakin. Pidä siis huoli itsestäsi jakamalla taakka aikuisten kanssa. Rohkeutta sinulle ja kavereillesi asian puheeksi ottoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Tosi hyvä, että selvität verenpaineasiaa lisää. Joillain ihmisillä on luontaisesti alhainen verenpaine, ja etenkin nuorilla ja naisilla verenpaine voi hyvin olla esimerkiksi 90/50 mmHg. Matala verenpaine ei ole vaarallinen, ennemminkin vain epämukava sen aiheuttamien huimaus- ja pyörrytysoireiden vuoksi. Oireita voi ehkäistä esimerkiksi nousemalla hitaasti seisomaan ja huolehtimalla riittävästä juomisesta sekä säännöllisestä ateriarytmistä. Matala verensokeri tai lievä nestehukka voivat nimittäin olla myös syitä pyörrytykselle.

Matalaa verenpainetta ei kannata yrittää nostaa suolaa lisäämällä, etenkin kun kerrot että sinulla on vielä sukurasitetta sydän- ja verisuonitauteihin. Suolan saanti on yksi syy kohonneelle verenpaineelle ja suurella suolan saannilla on myös muita haitallisia vaikutuksia sydämen toiminnalle. Sydän- ja verisuonitautien lisäksi suola lisää kalsiumin poistumista elimistöstä, mikä altistaa osteoporoosille. Suuri suolan käyttö voi myös lisätä mahasyövän riskiä. Voit lukea lisää suolan käytöstä Suomen Sydänliiton sivuilta ja Syö hyvää -sivustolta.

En siis suosittelisi sinua lisäämään suolan määrää ruokavaliossasi, vaan ennemmin kehottaisin huolehtimaan säännöllisestä syömisestä ja juomaan riittävästi. Lisäksi kannattaa nousta rauhallisesti ylös sekä välttää muita pyörrytystä lisääviä liikkeitä. Mikäli sinulta löytyy verenpainemittari kotoa, niin voi olla myös hyvä idea seurailla verenpainettasi säännöllisesti ja pitää kirjaa lukemista.

Joissain erittäin harvinaisissa tapauksissa matala verenpaine on oire muusta sairaudesta, mutta silloin on usein myös muita oireita. Jos huimaaminen ja pyörrytys sen kuin jatkuvat, eikä verenpaineen tasossa tapahdu muutoksia, niin kannattaa hakeutua uudestaan tutkimuksiin.

Aurinkoista kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos tärkeästä viestistäsi.

Viestistäsi välittyy vahvasti se, miten kurja olo sinulla on ja on hienoa, että lähdit hakemaan siihen apua. Nuoruudessa monella tulee vaihe, jossa itsetunto on hyvinkin matalalla. Hyvin todennäköisesti esimerkiksi moni luokkalaisesi pohtii ihan samoja asioita, vaikka se ei ulospäin näkyisikään. Usein nämä vaiheet ovat ohimeneviä, mutta jos ne jatkuvat pitkään, ne kuormittavat ja vievät voimia.

Usein omilla ajatuksilla ei ole paljoakaan tekemistä totuuden kanssa, vaan ne ovat nimenomaan vain ajatuksia. Kun niitä pyörittelee riittävän kauan oman pään sisällä, ne alkavat kuitenkin kuulostaa ainoalta totuudelta. Siksi on tärkeää, että ajatuksista juttelee muiden kanssa ja saa muita näkökulmia. Jos omille läheisille jutteleminen ei tunnu kivalta ajatukselta, niin koulun terveydenhoitaja on hyvä taho. Voit myös käydä juttelemassa omista ajatuksista nimettömästi nuorille tarkoitetussa Sekasin-chatissa. Jos keskustelun aloittaminen tuntuu hankalalta, voit näyttää vaikka tämän kirjoittamasi viestin. Voit myös kysyä itseltäsi, että mistä nämä ajatukset oikein kumpuavat – mistä tulee kokemus, että olisit huono ihminen? Mikä sinulle todistaa, että se muka pitäisi paikkaansa?

Tärkeintä olisi nyt, että et jäisi pohtimaan asiaa liian pitkäksi aikaa yksin. Ajatusten jakaminen saa olosi paremmaksi ja saat taas käytettyä voimiasi kivojen asioiden tekemiseen murehtimisen sijaan. Sinä ansaitset voida hyvin ja nauttia nuoruudestasi. Olet arvokas ja juuri hyvä sellaisena kuin olet!❤

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Leivän päällä suositellaan käytettäväksi kasvirasvapohjaisia levitteitä, joissa on vähintään 60 % rasvaa, ja rasvasta vähintään 2/3 on pehmeää rasvaa, eli pehmeän rasvan osuus on 66 %. Tämä on helppo tarkistaa levitepurkin ravintosisältötaulukosta, mutta tunnistat tällaiset levitteet myös Sydänmerkistä. Elimistömme toiminnan kannalta on tärkeää saada riittävästi tyydyttymätöntä rasvaa, ja levitteet ovat tärkeitä tyydyttymättömän rasvan lähteitä. Lisätietoa levitteistä löydät esimerkiksi täältä.

Ingmariini ja Oivariini ovat maitorasvapohjaisia, eli sisältävät enemmän tyydyttynyttä rasvaa, jonka saanti kannattaa pitää minimissä. Runsas tyydyttyneen, eli kovan rasvan saanti lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä pitkällä aikavälillä. Myös juustoista ja lihatuotteista suositellaan valitsemaan vähärasvaisempia vaihtoehtoja, sillä niiden sisältämä rasva on kovaa rasvaa. Lisätietoa rasvoista löydät täältä. Makkaran sijaan voi välillä valita myös esimerkiksi kalkkunaleikkeleitä. Makkaroita ja muita lihajalosteita ei suositella syötäväksi ainakaan joka päivä, mieluiten vaikka vain 1-2 kertaa viikossa. Lihankäytöstä on palstalla kysellyt aiemmin muu muassa nimimerkit Oon 13v. ja Utelias – kannattaa käydä lukemassa vastaukset näihin kysymyksiin.

Ehdottaisin, että kokoaisit voileivän esimerkiksi seuraavalla tapaa: valitse ensinnäkin täysjyväruisleipä, jossa on runsaasti kuitua, eli vähintään 6 g / 100 g. Lisäksi kannattaa suosia leipiä, joissa suolan määrä ei ole kovin suuri, mieluusti ei ainakaan kovin paljon yli 1 g. Voitele leipä kasvirasvapohjaisella levitteellä, jossa on vähintään 60 % rasvaa. Käytä leivän päällä vähärasvaista juusto tai leikkelettä, tai ehkä vain jompaakumpaa? Lopuksi kasaa leivän päälle paljon kaikkia kasviksia – salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa – mistä ikinä tykkäätkin!

Ja vielä yksi ajatus, välillä voi kokeilla perinteistä poikkeavaa lähestymistapaa voileipään. Levitteen, juuston ja leikkeleen voisi korvata esimerkiksi hummuksella, joka on maukasta ja sisältää proteiinia ja tyydyttymätöntä rasvaa. Lisäksi nykyään on kaupoista saatavilla paljonkin erilaisia muita papu- ja pähkinälevitteitä, joita kannattaa maistella!

Aurinkoista kevään jatkoa!

Fressis