RytmiYleinen

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope pelaa ammatikseen tietokonepeli Counter-Strike: Global Offensivea eli CS:GO:ta. Nyt hän kertoo, miten unelmasta tuli totta.

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Counter-Strike -pelaaja Roope ”Tomsku” Simpanen, 23, elää monen nuoren unelmaa: hän pelaa tietokonepeliä ammatikseen.

”Se oli myös minun unelmani nuorena”, Simpanen kertoo.

Hänen lajinsa on Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), joka on taktinen ammuntapeli. Siinä viisihenkinen joukkue eliminoi viholliset viimeiseen asti joko terroristien tai erikoisjoukkojen riveissä. Simpanen eli ”Tomsku” on joukkueensa AWP-pelaaja eli tarkka-ampuja.

”CS:GO:n viehätys piilee kilpailullisuudessa ja tiimityössä. Se on myös mieletöntä, että turnauksissa voi olla miljoonia katsojia ja hurjasti fanikansaa hengessä mukaan.”

Counter-Strike -tapahtumat maailmalla iso juttu

Simpanen edustaa Nyyrikki Esports -joukkuetta, jossa hänen ja neljän muun tiimiläisen tukena on valmentaja ja muita taustatyöntekijöitä. Tällaisia ammattimaisesti toimivia joukkueita on Suomessa vain muutama.

Tavalliset ihmiset pelaavat kotoa käsin netissä, mutta e-urheilijan todellisia areenoita ovat valtavat massatapahtumat eli turnaukset. Yksi Simpasen tavoitteista on päästä joukkueineen CS:GO:n maailmanluokan Major-turnaukseen, jossa yleisöä on enemmän kuin NHL-otteluissa. Tähän asti Simpasen paras saavutus on ollut Minor-turnaus eli lajin EM-kisat.

”Tämän lajin päätapahtumat ovat kokoluokaltaan sellaisia, että sitä on vaikea edes tajuta. E-urheilu on maailmalla tosi iso juttu! Pääturnauksiin on todella tiukat karsinnat ja sairaan vaikea päästä”, Simpanen kertoo tavoitteistaan.

”Silloin tajusin, että tästä voi tulla ammatti”

Simpanen aloitti pelaamisen hauskanpitona kavereiden kanssa. Silloin hän pelasi Counter Strike 1.6:ta eli CS:GO:n edeltäjää. Hän pääsi 14-vuotiaana ensimmäistä kertaa joukkueeseen, ja sen jälkeen ylsi aina vaan parempiin tiimeihin Suomessa. Pelaaminen vei turnauksiin kotimaassa ja ulkomailla.

Sitten vuonna 2012 tuli uusi CS-versio eli nykyinen Counter-Strike: Global Offensive.

”Lopetin pelaamisen kokonaan puoleksitoista vuodeksi, koska uusi peli tuntui liian erilaiselta. Aloitin kuitenkin vuonna 2014 uudestaan ja olen sen jälkeen pelannut aktiivisesti Suomen parhaimmissa tiimeissä.”

”Pääsin Encore-joukkueeseen ja huomasin, että minulla oli todella vähän pelattuja tunteja muihin verrattuna eli vain noin 300. Tajusin, että jos jatkan täysillä ja satsaan, tästähän voi tulla jopa ammatti.”

Kuukausipalkkaa Counter-Strike -pelaamisesta

Kaikkein isoimmissa turnauksissa on mahdollista voittaa jopa kuusi- tai seitsennumeroisia rahapalkintoja, mutta niihin Simpanen ei ole vielä päässyt käsiksi. Hän kuitenkin elättää itsensä pelaamalla.

”Raha on bonus, mutta ei pääasia. On toki kiva, että tulen tällä toimeen, mutta pelaisin muutenkin.”

Ensimmäiset satunnaiset tienestit Simpanen sai nettiturnauksista ja live-turnauksista, mutta vuonna 2016 hän nautti ensimmäisen kerran kuukausipalkkaa pelaamisesta. Siitä lähtien e-urheilu on ollut Simpaselle oikea ammatti.

”Silloin nuorempana, kun asuin kotona, vanhemmat patistelivat pois koneelta ja ulkoilemaan. Mutta kun he huomasivat, että tienaan rahaa, he alkoivat kannustaa. Nykyään he katsovat kaikki pelini ja turnaukseni kotona.”

Myös kaverit ovat aina tukeneet Simpasta ja kannustaneet ammattilaisuuteen.

Hän on myös suorittanut LVI-alan tutkinnon peruskoulun jälkeen, mutta uskoo, että e-urheilussa riittää töitä loppuelämäksi, vaikka oma pelaaminen joskus loppuisi.

”Tämä on kasvava ala. Voin myöhemmin esimerkiksi valmentaa. Uskon, että alalla riittää töitä tulevaisuudessa.”

Treeniä 6–8 tuntia päivässä

Jos haaveilee e-urheilijan urasta, kannattaa treenata ja satsata niin kuin missä tahansa lajissa.

”Jokaisella on mahdollisuus päästä huipulle, mutta se on vaikea ja kivinen tie. Pelaamista ei kannata lopettaa, vaikka menisi välillä huonomminkin”, hän kannustaa.

Simpanen harjoittelee joukkuetovereineen 6–8 tuntia päivässä ja myös yksin omaa erityisaluettaan eli tarkka-ampumista.

”Harjoittelun lisäksi harrastan lenkkeilyä koiran kanssa ja myös motocrossia. Liikaakaan ei saa pelata, koska ylipelaaminen on pahasta ja huonontaa suoritusta”, hän huomauttaa.

10 faktaa Roopesta

Lempinimi: Tomsku

Kotipaikka:  Kerava

Ammatti:  E-urheilija

Peli: Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)

Rooli: AWP-pelaaja

Joukkue: Nyyrikki Esports

Paras saavutus: Minor-turnaus

Tavoitteena: päästä Major-turnaukseen eli CS:GO:n päätapahtumaan

Parhaat puolet pelaajana: halu pärjätä ja fokus pelaamisessa

Harrastukset: lenkkeily koiran kanssa ja motocross

 

Teksti Susanna Cygnel, kuva copyright ESL Helena Kristiansson

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Seurustellessa joutuu usein tilanteeseen, jossa huomaa toisessa ihmisessä piirteitä tai tapoja, jotka ovat erilaisia kuin itsellä ja joskus ärsyttäviä. Moniin tapoihin voi tottua ja kuuluukin tottua, silloin kun ne eivät ole haitaksi itselle, parisuhteelle tai omalle kumppanille. Sellaisia tapoja voisi olla vaikka erot musiikkimaussa. Kerroit, että ihastuksesi käyttää päihteitä, etkä tykkää siitä ollenkaan. On tosi tärkeää, että kuuntelet nyt itseäsi ja uskallat toimia, vaikka se voi tuntua vähän itsekkäältäkin.

Ensiksi olisi varmaan hyvä, että sanoisit pojalle saman, mitä tässä viestissäkin kerrot. Voit hyvin kertoa hänelle, että hän on kaikin puolin hyvä tyyppi, mutta päihteiden käytöstä et tykkää. Kerro hänelle, että olisit valmis seurustelemaan, mutta sinua harmittaa päihteiden käyttö ja sen takia emmit asiaa. Poika, josta kerrot on nuori, niin kuin olet sinäkin. Päihteiden käyttö tuossa iässä (ja vanhemmalla iällä) on haitaksi. Niin alkoholiin kuin nuuskaan liittyy terveysriskejä. Saattaahan olla, että kun kerrot hänelle mielipiteesi, se saattaa innostaa poikaa lopettamaan tai ainakin vähentämään päihteiden käyttöä.

Kannustan sinua siis ottamaan asia hänen kanssa reilusti puheeksi. Jos hän on oikeasti vakavissaan ihastunut, hän ottanee viestisi tosissaan ja muuttaa tapojaan.

Tsemppiä!

 

Fressis

Terveysvisa

Testaa taitosi pienellä terveysvisalla!
Testin lopussa mahdollisuus osallistua Instagram tunnuksella arvontaan, jossa on palkintona Marshall Major 3 bluethooth kuulokkeet tai Fujifilm instax mini 9 kamera ja sille kuvauspaperia.

Avaa testi uudessa välilehdessä

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Meikkien vaihtoon ei ole tarvetta. Mykoplasma on sitkeä tauti ja bakteeri viipyy hengitysteiden limakalvoilla pitkään. Siksi hoitoon käytettävät lääkekuuritkin ovat pitkiä. Taudin ehkäisyssä tai tarttumisen vähentämisessä tehokkaimmat keinot ovat hyvä käsihygienia ja yskiminen nenäliinaan niin, ettei ilmaan pääse bakteereita.

Bakteeri tuskin säilyy pitkiä aikoja kehon ulkopuolella, joten meikkien vaihtamiselle ei ole tarvetta. En kuitenkaan lainaisi omaa huulikiiltoa terveelle kaverille, jos itse tautia sairastaisin.

Mukavaa kesää!

Fressis

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

Kotihiiri, aloitteleva eränkävijä, auringonpalvoja, historian ystävä, sporttaaja tai konkarivaeltaja – täältä löydät itsellesi sopivan luontoretkikohteen.