RytmiYleinen

Ärsyttävintä kännykän käytössä?

Joskus kyllä ottaa päähän. Mikä? Paavo, Tessa ja Elias tunnustavat ärsytyksen kohteensa.


Elias, 24

”Se etteivät ihmiset saa tilaisuutta kokea tylsyyttä ja hiljaisuutta. Tylsyys on se hetki, jolloin tapahtuu oivalluksia, vaikka mitä haluaa tehdä elämällään.”

Paavo, 13

”Aika. Ja kun joku peli ei mene hyvin.”

Tessa, 18

”Riippuvuus siitä. Kun tapaan kavereita, yritän olla räpläämättä kännykkää.”

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ikävä kuulla löytämästäsi patistasi, mutta hienoa, että olet asian huomioinut. Todennäköisimmin sinulla ei ole syytä huoleen, sillä kuten jo itsekin toit ilmi, esimerkiksi rintasyöpä on sinun ikäiselläsi erittäin harvinainen. Valtaosa rinnoissa olevista kyhmyistä onkin hyvänlaatuisia muutoksia, kuten nesterakkuloita eli kystia.

Rintojen koko, muoto ja kiinteys vaihtelevat iän myötä. Rinnoissa ilmenevien poikkeavien muutosten ja oireiden havaitseminen on helpompaa, jos niitä seuraa säännöllisesti. Onkin hyvä, että olet itse tutkinut rintojasi ja havainnut tämän muutoksen. Lisätietoa omatarkkailusta löydät tarvittaessa täältä.

Koska löytämäsi patti askarruttaa sinua, kannattaa sitä mennä kuitenkin näyttämään terveydenhuollon ammattilaiselle. Hakeudu esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai oman terveysasemasi lääkärin vastaanotolle. Näin saat sitten huolen pois mielestäsi. Lisäksi voit tarvittaessa olla esimerkiksi puhelimitse yhteydessä Syöpäjärjestöjen maksuttomaan neuvontapalveluun.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hidradenitis suppurativa eli märkivä hikirauhastulehdus on aknen kaltaisiin sairauksiin kuuluva ihosairaus, joka ilmenee toistuvina paiseina ja arpimuutoksina taivealueilla (esim. nivuset ja kainalot). Hidradenitis suppurativa voi vaikuttaa merkittävästi siitä kärsivän henkilön elämänlaatuun etenkin, jos tauti on hankala.

Kuulostaa siltä, että olet saanut e-pillereistä avun vaivaasi. Valitettavasti e-pillereitä ei voi käyttää raskauden aikana. Lisäksi imetyksen aikana e-pillerit voi aloittaa vasta kuuden kuukauden kuluttua synnytyksestä. E-pillerit voivat sisältämänsä estrogeenin vuoksi heikentää äidin maidoneritystä ja lyhentää imetyksen kestoa. Ilmeisesti e-pillereiden tahaton käyttö raskauden alkuvaiheessa ei aiheuta merkittävää epämuodostumariskiä sikiölle, mutta tietoa e-pillereiden pitkäaikaisen käytön seurauksista raskauden aikana ei luonnollisesti ole. E-pillerit on siis syytä lopettaa toki silloin, jos haluaa yrittää raskautta, mutta myös silloin, kun saa tietää olevansa jo raskaana.

Jos yrität nyt raskautta ja tulet raskaaksi, joutunet tauottamaan e-pillerit yli vuodeksi. Se on tietysti harmillista, jos e-pillerit ovat rauhoittaneet ihosi tilannetta. Raskauden ja imetyksen aikana on kuitenkin mahdollista käyttää paikallisvalmistetta oireilevien ihoalueiden hoitoon. Tulehtuneita alueita ja paiseita voidaan myös tarvittaessa hoitaa lyhyellä antibioottikuurilla. Lisäksi kannattaa välttää ärsyttäviä tekijöitä. Ihon hautumista voi ehkäistä tarvittaessa esimerkiksi talkkipuuterilla.

Sinun kannattaisi hakeutua lääkärin vastaanotolle keskustelemaan hoitovaihtoehdoista, jos ihosi alkaa oireilla e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Lääkärin kanssa voitte yhdessä pohtia tilanteeseesi sopivaa hoitovaihtoehtoa!

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ei ole mitenkään harvinaista, että oudon vaivan alkaessa ihminen miettii, voiko kyse olla jostain vakavasta. Sellaista tekevät luultavasti kaikki, myös sairaanhoitajat ja lääkärit, jotka kuitenkin ammattinsa puolesta hyvin tietävät, että harvinaiset vaivat ovat harvinaisia ja yleensä oireen takaa löytyy jotain harmitonta ja helposti hoidettavaa.

Jos kuitenkin menet aivan paniikkiin ja olet aivan kauhuissasi, kuten kysymyksessäsi kerroit, on tilanne vähän toinen. Usein tällainen ”luulosairastelu” tai itsensä tarkkailu liittyy johonkin laajempaan pulmaan. Tavallisinta tällainen kaikenlaisten tuntemusten seuraaminen ja niistä hermostuminen on tilanteissa, joissa on esimerkiksi enemmän stressiä, kuormitusta tai ahdistuneisuutta muutoinkin. Kun tällainen tilanne helpottaa, vähenee yleensä itsensä tarkkailukin.

En tiedä, oletko käynyt keskustelemassa asiasta vielä kenenkään kanssa, mutta se olisi kyllä suositeltavaa. Apua voit saada esimerkiksi kouluterveydenhoitajalta, koulupsykologilta tai lääkäriltä. On tärkeää, että kokonaistilannettasi arvioitaisiin tarkemmin, jotta löytyy selitys sille, miksi reagoit erilaisiin tuntemuksiin, niin kuin reagoit. Omahoito-ohjeita ahdistuksen hallintaan löytyy myös netistä, esimerkiksi nuorten mielenterveystalosta. Tärkeintä kuitenkin olisi, että kävisit ainakin alkuun keskustelemassa huolestasi jonkun ammatti-ihmisen kanssa.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Olit huolissasi siitä, kertooko lääkäri vanhemmillesi, jos kehostasi löytyy nikotiinia. Sinänsä sinun ei tarvitse olla tästä kovin huolissaan. Ensinnäkin nikotiinia määritetään todella harvoin verikokeista, ellei sitä nimenomaan etsitä. Toisekseen 13-vuotias on sen ikäinen, että hänellä on jo enemmän itsemääräämisoikeutta omaan terveyteensä liittyvissä asioissa. Saat siis useimmissa tapauksissa itse päättää, haluatko lääkärin kertovan vanhemmillesi terveyttäsi koskevia tietoja.

Kertomasi perusteella käytät ilmeisesti jotakin nikotiinituotetta. Nikotiini aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden ja siitä on myös paljon muuta haittaa terveydelle. Mitä nopeammin nikotiinituotteen käytön lopettaa, sen helpompi siitä on päästä eroon ja selviää vähemmillä haitoilla. Fressiksestä voit lukea lisätietoa nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinin haitoista.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuotoja, aiheuttaa tiputteluvuotoa ja joskus lisätä myös kuukautiskipuja. Alkuvaiheen runsaampi vuoto tasoittuu usein ainakin jossain määrin ensimmäisten kuukausien aikana. On hyvin yksilöllistä, miten paljon vuotoa on ja kauanko se kestää. Kierukan sijainti kannattaa tarkistuttaa lääkärissä, jos vuotoa on pidempään kuin 3 kuukautta.

Vuotoa voi yrittää rauhoitella tulehduskipulääkkeellä, jos niiden käytölle ei ole mitään estettä. Tulehduskipulääke, kuten ibuprofeeni, voi vähentää vuotoa selvästi. Kannattaa keskustella oikeasta annoksesta terveydenhoitajan, lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa.

Kierukoista hormonikierukka vähentää vuotoja ja joskus lopettaa ne kokonaan. Mikäli vuoto-ongelma kestää pitkään (siis kuukausia), kannattaa ehkä pohtia yhdessä lääkärin kanssa myös sitä vaihtoehtoa, että kierukkasi vaihdettaisiinkin hormonikierukaksi.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Vatsa voi olla kuralla hyvin monista syistä. Keliakia on yksi mahdollinen syy, mutta on muitakin paljon todennäköisempiä syitä. Laktoosi-intoleranssi on tavallinen vaiva, jossa suoli ei kestä maitosokeria ja oireet voivat olla ripulia, vatsakipuja ja ilmavaivoja. Jos olet ollut viime viikkoina ulkomailla, voi kyse olla jostain sitkeästä vatsapöpöstä. Jotkin lääkkeet ja tulehdukset, hormonaaliset häiriöt ja stressi voivat nekin löytyä vaivan takaa.

Jos tilanteesi on kestänyt jo pitkään, viikkoja tai kuukausia, suosittelen, ettet enää pohdi yksin vaivasi taustaa vaan hakeudut keskustelemaan asiasta koulu- tai opiskeluterveydenhuoltoon tai vaikka oman lääkärisi luo terveysasemalle. Lääkäri voi muutamilla kysymyksillä ja tarvittaessa verikokeilla selvittää nopeasti vaivan taustaa ja pääset eteenpäin oireiden hoidossa.

Hyvää syksyn jatkoa!

Fressis