LiikeMieliRytmiYleinen

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Hyvinkäältä on pitkä matka maailmanmestaruuteen, mutta sieltä 16-vuotias Abdul aloitti kamppailu-urheilijan kilpauransa tammikuussa 2014. Ennen ensimmäistä MMA Finnish Open -ottelua hän istui kehän laidalla jännityksestä kankeana.

”Valmentaja neuvoi kuvittelemaan, miten matsi menee. Jännitti tosi paljon.”

Abdul ei ollut aiemmin kilpaillut missään lajissa, eikä vapaaottelukehä ole helpoin paikka aloittaa.

”Eka erä meni vähän ohi, enkä oikein edes muista siitä mitään. Toka erä meni tosi paljon paremmin. Osuin pari kovaa koukkua nenään, eikä vastustaja pystynyt jatkamaan.”

Ennen ensimmäistä otteluaan hän oli treenannut lajia vasta vajaan vuoden.

 

Urheilullinen elämäntapa velvoittaa

Abdul Hussein syntyi 19 vuotta sitten Libanonissa palestiinalaisperheeseen. Vain parin kuukauden ikäisenä hän saapui perheensä mukana Suomeen Imatran vastaanottokeskukseen. Lopulta perhe päätyi Lappeenrannan kautta Espooseen, ja siellä hän asuu vieläkin.

Abdulilla on laaja kaveriporukka, jonka kanssa hän menee mielellään esimerkiksi futaamaan tai rannalle. Vapaaottelijan vapaa-aika on usein kuitenkin vähissä.

”Välillä ei vain ehdi nähdä kavereita. Varsinkin uran alkuvaiheissa joillain oli vaikeaa ymmärtää sitä. Somekin on minulla täynnä pelkkiä treenikuvia, ei ehdi ottaa muita. Joskus täytyy kuitenkin unohtaa treenaaminen ja ladata akkuja.”

Tiivis treenitahti vaatii myös sitoutumista urheilulliseen elämäntapaan.

”En ole ikinä edes miettinyt polttamista, nuuskaa tai juomista. Olen pysynyt poissa noista jutuista. Ei niistä ole mitään hyötyä urheilemiseen.”

 

 

”Äiti ei ole vieläkään uskaltanut katsoa matsiani”

Abdulin amatöörivuosien tilasto on kova: 17 ottelua ja yksi tappio. EM- ja MM-tittelit voitettuaan hän siirtyi ammattilaiseksi ja on voittanut molemmat ottelunsa. Viimeistään ensi vuonna hän aikoo lähteä ulkomaille ottelemaan.

”Täytyy vain rohkeasti lähteä. Jos miettii liikaa, jää jumiin Suomeen. Jos tulee tappioita, sitten täytyy vain treenata kymmenen kertaa kovempaa. Tavoitteenani on päästä ottelemaan UFC:ssä (yhdysvaltalainen ammattilaissarja Ultimate Fighting Championship)”, Abdul toteaa painokkaasti.

Abdul Husseinin vahvuus on sinnikkyys. Hän ei pidä itseään erityisen lahjakkaana, mutta tietää olevansa kova harjoittelija.

”Monet luonnonlahjakkuudet eivät oikein jaksa treenata ja hukkaavat lahjansa. Joku toinen aloittaa nollasta, mutta tekee kovaa duunia ja pääsee sitten huipulle.”

Abdulin ura on edennyt niin nousujohteisesti, ettei hän ole vielä saanut edes mainittavia kolhuja tai loukkaantumisia. Vähitellen vanhempienkin huolestuneisuus on vähentynyt, ei kuitenkaan kokonaan.

”Äiti ei ole vieläkään uskaltanut tulla paikan päälle katsomaan matsiani”, Abba naurahtaa.

Vanhemmat ovat kuitenkin tottuneet poikiensa kamppailu-urheiluun, sillä kaikki heidän neljä poikaansa harrastavat vapaaottelua. Viisi vuotta vanhempi isoveli Akram toimii Abdulin valmentajana. Nuorin veljistä, 14-vuotias Omar, voitti juuri SM-kultaa.

 

Valmistui keväällä autoalalle

Viime vuosina myös opiskelu on vienyt aikaa.

”Valmistuin pari viikkoa sitten autonasentajaksi. Nyt haen duunia autokorjaamoista.”

Abba oppi ensin korjaamaan autoja, ja vasta sen jälkeen ajamaan niillä. Haastattelupäivänä hän sai juuri ajokortin. Se onkin päivän teema, kun Abdul treenikavereineen tekee alkulämmittelyä espoolaisella treenisalilla.

”Tulitko autolla tänne? Millaisen auton aiot ostaa?” kaverit kyselevät.

Vitsit loppuvat hetkeksi, kun parin minuutin tiukka painitreeni alkaa. Sen jälkeen läpätään käsiä ja jatketaan jutunheittoa. Abdul treenaa tosissaan, mutta ei hampaat irvessä.

”Vaikka olen ammattilainen, tämä ei koskaan tunnu duunilta. Diggaan tästä lajista, ja tulen aina treenisalille iloisena ja hyvällä fiiliksellä.”

 

Fakta: Vapaaottelu yhdistelee perinteisten kamppailulajien osa-alueita mattopainista pystyotteluun. Se sopii liikunnalliseksi harrastukseksi kaiken ikäisille miehille ja naisille. Valtaosa vapaaottelun harrastajista harjoittelee pelkästään kuntoilu- ja harrastusmielessä. Lue lisää vapaaottelusta: combat.fi, vapaaottelu.fi

 

Teksti ja kuva: Jussi Eskola

 

Miklu Bäck: ”Annan kaikkeni tubettamiselle”

Tubettaja Miklu Bäck haluaa kehittyä aina vaan paremmaksi. Hän herää aamuisin iloisena, koska pitää huolta hyvinvoinnistaan muun muassa nukkumalla riittävästi.

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

Hallitse stressiä

Stressi kuuluu kaikkien elämään, mutta liiallisena se voi olla haitallista ja siksi stressiä kannattaa hallita. Tässä viisi vinkkiä stressinhallintaan.

Irrota ruudusta

Ruutujen ääreen uppoutuu helposti. Tässä muutama vinkki siihen, miten voit välillä valita toisin ja irrottautua ruudusta.

Kysymys & vastaus

Emilia

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Lenkkeily on oiva harrastus ja liikuntamuoto. Lenkkeily kasvattaa erityisesti kestävyyskuntoasi ja sillä on monia hyviä vaikutuksia niin fyysisen kuin psyykkisen terveytesi kannalta.

Ensinnäkin sydän-, verenkierto- ja hengityselimistösi toimintakyky paranee. Säännöllisesti lenkkeilemällä kuntosi ja hapenottokykysi nousee. Huomaat tämän siitä, että joidenkin viikkojen kuluessa sama rasitustaso hengästyttää sinua vähemmän ja sykkeesi ei kohoa enää niin paljon. Tämä johtuu sydämen iskutilavuuden kasvamisesta: sydän jaksaa pumpata kerralla suuremman määrän hapekasta verta lihaksille.

Liikunta myös tutkitusti parantaa unen laatua, kohentaa mielialaa ja lievittää stressiä. Jaksatkin paremmin keskittyä ja mielialasi on virkeämpi. Nämä vaikutukset huomaat varmasti pian, koska ulkoilu raittiissa ilmassa usein virkistää jo kertalaakista!

Säännöllinen kestävyysliikunta on pitkällä tähtäimellä myös sijoitus tulevaisuuteen, koska se parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa, auttaa painonhallinnassa ja laskee verenpainetta. Näin riski sairastua elintapasairauksiin kuten diabetekseen tai verenpainetautiin myöhemmällä iällä pienenevät. Säännöllisesti liikkumalla pidät itsesi terveenä myös aikuisena!

Olisi tärkeää muistaa aloittaa uusi lenkkeilyharrastus maltilla: pidä vauhti kurissa, syke riittävän matalla ja kasvata kilometrejä rauhallisella tahdilla. Jos et ole aiemmin harrastanut lenkkeilyä, juoksulenkki neljä tai viisi kertaa viikossa on itse asiassa aika paljon. Voisit hyvin varsinkin alkuun korvata jonkin juoksulenkin kävelyllä, kuntopiirillä tai salitreenillä. Lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelu tukevat juoksuharrastusta! Muista myös, että lepo on todella tärkeä asia kunnon kehittymiselle ja viikossa tulisi olla sen vuoksi myös lepopäiviä. Alkuun suosittelisin, että pitäisit viikossa ainakin 2 kokonaista lepopäivää.

Hyviä lenkkejä ja syksyä sinulle!