LiikeNuuska

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Nuuskan käyttäjä saattaa kokea nuuskan käytön rentouttavan. Samoin hän voi kokea, että nuuska luo hetkellisesti tunteen paremmasta keskittymisestä. Tunne johtuu siitä, että keho on tottunut nikotiiniin, jolloin uusi nuuska-annos helpottaa vieroitusoireita. Näin kierre on valmis.

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Keskittymiseen on monia parempia keinoja kuin nuuska. Lue asiantuntijan vinkit keskittymisen parantamiseen:

Vinkki 1: Puhu itsesi voittoon

Mihin sävyyn puhut itsellesi? Päämme sisällä sinkoilee kaikenlaisia ajatuksia jatkuvalla syötöllä. Kun kuuntelet kannustavia ja positiivisia ajatuksia, ne vahvistuvat ja auttavat sinua onnistumaan.

Tee näin:

  • Kuuntele ajatuksiasi parin päivan ajan. Millaiset lauseet ja sanat toistuvat?
  • Muistele onnistumisen hetkeä. Miten puhuit itsellesi ennen onnistumista, sen aikana ja sen jälkeen?
  • Mieti, millaiset ajatukset auttavat sinua toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Vinkki 2: Hengitä itsesi rennoksi

Rento keho ja mieli auttavat viemään sinut huipulle.

Nopein ja puhtain tapa rentoutua on oman hengityksen säätely. Harjoittelemalla opit rentouttamaan itsesi hengityksen avulla muutamassa sekunnissa.

Tee näin:

  • Vedä syvään henkeä nenän kautta niin, että vatsa pullistuu kuin ilmapallo, samalla kun lasket hitaasti neljään.
  • Pidätä hengitystä luvuilla viisi ja kuusi.
  • Jatka laskemista hitaasti seitsemästä kymmeneen ja hengitä rauhallisesti ulos, kunnes vatsa on jälleen litteä.
  • Toista viisi kertaa.

Vinkki 3: Uudista rutiinit

Hyvä rutiini tarjoaa turvallisen olon ja hallinnan tunteen. Rutiini myös virittää kehoa ja mieltä kohti huippusuoritusta. Hyvä rutiini on joustava ja sen pystyy tekemään nopeasti kaikissa olosuhteissa.

Tee näin:

  • Palaa mielessäsi onnistumisen hetkeen ja sen tuomaan hyvään oloon.
  • Vie samalla kätesi nyrkkiin tai paina sormenpäät yhteen.
  • Purista nyrkkiä tai sormenpäitä yhä kovempaa ja tunne onnistumisen tunteen lisääntyvän kehossasi ja muistoissasi.
  • Vapauta nyrkki tai sormenpäät rennoksi ja tunne, kuinka onnistumisen aalto leviää kehossasi.
  • Toista useita kertoja, jotta rutiini vahvistuu ja mielikuva yhdistyy puristukseen.

Vinkki 4: Keskity yhteen pisteeseen

Tarkkaavaista keskittymistä tarvitaan päivittäin monessa asiassa. Kun harjoittelet sitä, sinun on helpompi keskittyä nopeasti myös ennen tärkeää urheilusuoritusta.

Tee näin:

  • Valitse treenien tai oppitunnin aikana ympäröivästä tilasta kohde, johon voit keskittää katseesi ja ikään kuin ladata tarkkaavaisuuttasi. Esimerkiksi keskiympyrä, viiva lattiassa, mainos tai ikkuna on hyvä.
  • Keskitä katseesi tähän latauspisteeseen ja ohjaa keskittymistäsi vain ja ainoastaan siihen. Anna muiden aistien levätä lataushetken ajan.
  • Voit lisäksi kytkeä latauspisteeseen jonkin sinua vahvistavan sanan, kuten ”vahvana”, ”rauhassa” tai ”voimakkaasti”.

Vinkki 5: Johda itsesi huipulle

Kun teet kaiken samalla tavalla kuin muut, tulet samanlaiseksi kuin muut. Jotta pääset huipulle, pysähdy miettimään omia valintojasi ja sitä, miten parhaiten yllät omaan huippusuoritukseesi.

Ota aikalisä ja mieti:

  • Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Millaisia unelmia sinulla on?
  • Millaiset arjen asiat tukevat unelmasi toteutumista?
  • Millaista apua tai tukea tarvitset tavoitellessasi unelmaasi?
  • Miten voit itse auttaa itseäsi unelmasi tavoittamisessa?
  • Mikä motivoi sinua pitämään itsestäsi hyvää huolta?
  • Mitä aiot tehdä tänään unelmasi tavoittamiseksi?

Vinkit antoi urheilupsykologian asiantuntija Martina Roos-Salmi. Urheilupsykologiasta voit lukea lisää kirjasta ”Urheilupsykologian perusteet” (Matikka & Roos-Salmi).

Katso myös videot:
Miksi nuuska ei oikeasti auta keskittymään?
Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Teksti: Taina Rouhiainen
Kuva: Tuuli Hirvonen

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska ja tupakka sisältävät runsaasti terveydelle haitallisia aineita ja yksi näistä on nikotiini. Kysyit, kuinka paljon enemmän nikotiinia on nuuskassa kuin tupakassa. Tähän on hankalaa vastata suoraan, sillä nuuskan sisältämä nikotiinipitoisuus ja tupakan sisältämä nikotiinipitoisuus vaihtelee eri merkkien välillä. Myös tupakkatuotteen sisältämän nikotiinin ja elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrät eivät ole yksiselitteisiä.

Nuuskan nikotiinipitoisuus voi vaihdella noin 8 milligramman ja yli 40 milligramman per gramma välillä. Tupakassa eli savukkeissa nikotiinia on arviolta 13-29 milligramma per savuke. Tupakka-askeissa ilmoitettu nikotiinimäärä tarkoittaa, kuinka paljon nikotiinia saa savukkeesta sitä poltettaessa. Tupakkalaki määrittää, että savukkeesta saa poltettaessa syntyä enintään 1 milligramman verran nikotiinia.

Nikotiinimäärä, joka ilmoitetaan eri tupakkatuotteissa ei kuitenkaan tarkoita suoraan, kuinka paljon nikotiinia kulkeutuu elimistöön. Elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrään vaikuttaa tuotteen nikotiinipitoisuuden lisäksi mm. nuuskan käyttöaika ja savukkeesta sisään hengitetyn savun määrä. Erään selvityksen mukaan 13 mg/g nikotiinia sisältävästä nuuskasta kulkeutuu suurin piirtein saman verran tai jopa hieman enemmän nikotiinia elimistöön kuin yhdestä poltetusta savukkeesta. Kuitenkin mitä vahvemmasta nuuskasta on kyse, eli mitä enemmän nuuska sisältää nikotiinia, sitä suurempi määrä nikotiinia kulkeutuu myös elimistöön.

Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta jo pieninä määrinä ja siksi me Fressiksessä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta ja tupakasta.

Halutessasi voit lukea lisää nuuskasta ja nikotiinista Fressiksen tietopankista.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että haluat päästä nuuskasta eroon ja etsit tukea siihen! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerroit, että nuuskan käytöstä sinulle tulee olo, josta pidät. Nuuskan sisältämä nikotiini vaikuttaa aivoihin, joka johtaa mielihyvän tunteen syntymiseen. Kuitenkin toistuva nuuskan käyttö kasvattaa nikotiinin sietokykyä ja mielihyvän tunteen saamiseksi keho tarvitsee lisää nikotiinia. Tätä ilmiötä voi myös kutsua fyysiseksi riippuvuudeksi. Täällä voit tehdä testin nuuskariippuvuudesta.

Nuuskan käytön lopettamista kannattaa hieman suunnitella etukäteen. Esimerkiksi kavereille kannattaa kertoa aikomuksestaan lopettaa nuuskan käytön, jotta kaverit voivat tarvittaessa tukea lopettamisessa. Kavereiden kanssa voit sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Alkuun sinun kannattaa ihan kirjata ylös niitä syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Liikkuminen, riittävä uni ja terveellinen ruoka auttavat selviytymään niistä paremmin. Kannattaa varautua sellaisiin hetkiin, jolloin nuuskaa tekee mieli. Voit miettiä, mitä kivaa voit tehdä nuuskan käytön sijasta. Voit myös tiukan paikan tullen korvata nuuskan käytön xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla.

Lisää nuuskan käytön lopettamisesta voit lukea lisää Fressiksen tietopankista. Myös nimimerkit Tyttö1 ja K ovat kysyneet neuvoja nuuskan käytön lopettamiseen.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit, mistä kuvaamasi sätiminen johtuu kun ystäväsi on kokeillut nuuskaa. Sätiminen tarkoittaa nuuskan käyttäjien keskuudessa nuuskan aiheuttamaa voimakasta tunnetta ikenessä, joka saattaa tuntua jopa voimakkaana kirvelynä. Nuuskan sisältämät aineet ärsyttävät suun limakalvoja ja aiheuttavat kirvelyä. Nuuska sisältää myös runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nikotiini supistaa verisuonia, nostaa sykettä ja tilapäisesti verenpainetta.

Nikotiinin on voimakas ja myrkyllinen aine, joka voi aiheuttaa myrkytysoireita, varsinkin suurina määrinä tai jos elimistö ei ole tottunut nikotiiniin. Jos ystävälläsi on myrkytyksen oireita, kuten pahoinvointia, oksentelua, päänsärkyä, vapinaa tai hengitysvaikeuksia, täytyy hakea nopeasti apua. Soittamalla hätänumeroon 112 saa lisäohjeita. Lievemmissä oireissa, kuten lievässä pahoinvoinnissakin kannattaa pyytää apua joltain tutulta aikuiselta. Lisää nikotiinista voit lukea täältä.

Myös nimimerkit Harmillinen ja Elias ovat kysyneet nuuskan aiheuttamista oireista.

Hyvää alkanutta kevättä!

 

Fressis

Gasellit-Miikka: ”Valitsin terveen elämän ilman orjuuttavia aineita”

Gasellit-yhtyeen Hätä-Miikka huomasi muutaman vuoden kokeilun jälkeen, ettei tupakoinnissa ja nuuskaamisessa ole mitään järkeä.