LiikeLopettamisen tukiNuuska

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Nuuskan käyttäjä saattaa kokea nuuskan käytön rentouttavan. Samoin hän voi kokea, että nuuska luo hetkellisesti tunteen paremmasta keskittymisestä. Tunne johtuu siitä, että keho on tottunut nikotiiniin, jolloin uusi nuuska-annos helpottaa vieroitusoireita. Näin kierre on valmis.

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Keskittymiseen on monia parempia keinoja kuin nuuska. Lue asiantuntijan vinkit keskittymisen parantamiseen:

Vinkki 1: Puhu itsesi voittoon

Mihin sävyyn puhut itsellesi? Päämme sisällä sinkoilee kaikenlaisia ajatuksia jatkuvalla syötöllä. Kun kuuntelet kannustavia ja positiivisia ajatuksia, ne vahvistuvat ja auttavat sinua onnistumaan.

Tee näin:

  • Kuuntele ajatuksiasi parin päivan ajan. Millaiset lauseet ja sanat toistuvat?
  • Muistele onnistumisen hetkeä. Miten puhuit itsellesi ennen onnistumista, sen aikana ja sen jälkeen?
  • Mieti, millaiset ajatukset auttavat sinua toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Vinkki 2: Hengitä itsesi rennoksi

Rento keho ja mieli auttavat viemään sinut huipulle.

Nopein ja puhtain tapa rentoutua on oman hengityksen säätely. Harjoittelemalla opit rentouttamaan itsesi hengityksen avulla muutamassa sekunnissa.

Tee näin:

  • Vedä syvään henkeä nenän kautta niin, että vatsa pullistuu kuin ilmapallo, samalla kun lasket hitaasti neljään.
  • Pidätä hengitystä luvuilla viisi ja kuusi.
  • Jatka laskemista hitaasti seitsemästä kymmeneen ja hengitä rauhallisesti ulos, kunnes vatsa on jälleen litteä.
  • Toista viisi kertaa.

Vinkki 3: Uudista rutiinit

Hyvä rutiini tarjoaa turvallisen olon ja hallinnan tunteen. Rutiini myös virittää kehoa ja mieltä kohti huippusuoritusta. Hyvä rutiini on joustava ja sen pystyy tekemään nopeasti kaikissa olosuhteissa.

Tee näin:

  • Palaa mielessäsi onnistumisen hetkeen ja sen tuomaan hyvään oloon.
  • Vie samalla kätesi nyrkkiin tai paina sormenpäät yhteen.
  • Purista nyrkkiä tai sormenpäitä yhä kovempaa ja tunne onnistumisen tunteen lisääntyvän kehossasi ja muistoissasi.
  • Vapauta nyrkki tai sormenpäät rennoksi ja tunne, kuinka onnistumisen aalto leviää kehossasi.
  • Toista useita kertoja, jotta rutiini vahvistuu ja mielikuva yhdistyy puristukseen.

Vinkki 4: Keskity yhteen pisteeseen

Tarkkaavaista keskittymistä tarvitaan päivittäin monessa asiassa. Kun harjoittelet sitä, sinun on helpompi keskittyä nopeasti myös ennen tärkeää urheilusuoritusta.

Tee näin:

  • Valitse treenien tai oppitunnin aikana ympäröivästä tilasta kohde, johon voit keskittää katseesi ja ikään kuin ladata tarkkaavaisuuttasi. Esimerkiksi keskiympyrä, viiva lattiassa, mainos tai ikkuna on hyvä.
  • Keskitä katseesi tähän latauspisteeseen ja ohjaa keskittymistäsi vain ja ainoastaan siihen. Anna muiden aistien levätä lataushetken ajan.
  • Voit lisäksi kytkeä latauspisteeseen jonkin sinua vahvistavan sanan, kuten ”vahvana”, ”rauhassa” tai ”voimakkaasti”.

Vinkki 5: Johda itsesi huipulle

Kun teet kaiken samalla tavalla kuin muut, tulet samanlaiseksi kuin muut. Jotta pääset huipulle, pysähdy miettimään omia valintojasi ja sitä, miten parhaiten yllät omaan huippusuoritukseesi.

Ota aikalisä ja mieti:

  • Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Millaisia unelmia sinulla on?
  • Millaiset arjen asiat tukevat unelmasi toteutumista?
  • Millaista apua tai tukea tarvitset tavoitellessasi unelmaasi?
  • Miten voit itse auttaa itseäsi unelmasi tavoittamisessa?
  • Mikä motivoi sinua pitämään itsestäsi hyvää huolta?
  • Mitä aiot tehdä tänään unelmasi tavoittamiseksi?

Vinkit antoi urheilupsykologian asiantuntija Martina Roos-Salmi. Urheilupsykologiasta voit lukea lisää kirjasta ”Urheilupsykologian perusteet” (Matikka & Roos-Salmi).

Katso myös videot:
Miksi nuuska ei oikeasti auta keskittymään?
Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Teksti: Taina Rouhiainen
Kuva: Tuuli Hirvonen

Katso myös

Nuuskan käytön haitat

Erilaisista nuuskatuotteista on löydetty ainakin 28 syöpää aiheuttavaa ainetta. Monia niistä on myös Suomessa paljon käytettävissä, niin sanotussa ruotsalaistyyppisessä... Lue lisää

Nikotiiniriippuvuus

Nikotiini imeytyy verenkiertoon ja saavuttaa aivot noin seitsemässä sekunnissa. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja... Lue lisää

Pysy nuuskattomana

Onnittelut nuuskan käytön lopettamisesta! Upea saavutus! Olet ehkä jo huomannut, mitä positiivisia asioita nuuskattomuus on tuonut elämääsi. Kuntosi on... Lue lisää

Nuuska ja urheilijan terveys

Urheilijat harvoin tupakoivat, sillä tupakoinnin haitat suorituskykyyn tiedetään erittäin hyvin. Tupakointi heikentää keuhkojen ja verenkierron toimintaa, ja sitä kautta kunto ja kestävyys huononevat. Nuuskan käyttöä sen sijaan... Lue lisää
Artikkeli
Nuuska

”Näkyykö nuuskankäyttö?” ja 8 muuta kysymystä nuuskasta ja suusta

Mietityttääkö sinua, huomaako hammaslääkäri nuuskan käytön? Entä mitä muuta hammaslääkäri näkee suusta? Otimme selvää.

Artikkeli
Nuuska

10 x näin eroon nuuskasta

Nuuskaamisen lopettaminen: tee elämäsi paras päätös ja heivaa nuuska huulestasi lopullisesti.