LiikeNuuska

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Nuuskan käyttäjä saattaa kokea nuuskan käytön rentouttavan. Samoin hän voi kokea, että nuuska luo hetkellisesti tunteen paremmasta keskittymisestä. Tunne johtuu siitä, että keho on tottunut nikotiiniin, jolloin uusi nuuska-annos helpottaa vieroitusoireita. Näin kierre on valmis.

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Keskittymiseen on monia parempia keinoja kuin nuuska. Lue asiantuntijan vinkit keskittymisen parantamiseen:

Vinkki 1: Puhu itsesi voittoon

Mihin sävyyn puhut itsellesi? Päämme sisällä sinkoilee kaikenlaisia ajatuksia jatkuvalla syötöllä. Kun kuuntelet kannustavia ja positiivisia ajatuksia, ne vahvistuvat ja auttavat sinua onnistumaan.

Tee näin:

  • Kuuntele ajatuksiasi parin päivan ajan. Millaiset lauseet ja sanat toistuvat?
  • Muistele onnistumisen hetkeä. Miten puhuit itsellesi ennen onnistumista, sen aikana ja sen jälkeen?
  • Mieti, millaiset ajatukset auttavat sinua toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Vinkki 2: Hengitä itsesi rennoksi

Rento keho ja mieli auttavat viemään sinut huipulle.

Nopein ja puhtain tapa rentoutua on oman hengityksen säätely. Harjoittelemalla opit rentouttamaan itsesi hengityksen avulla muutamassa sekunnissa.

Tee näin:

  • Vedä syvään henkeä nenän kautta niin, että vatsa pullistuu kuin ilmapallo, samalla kun lasket hitaasti neljään.
  • Pidätä hengitystä luvuilla viisi ja kuusi.
  • Jatka laskemista hitaasti seitsemästä kymmeneen ja hengitä rauhallisesti ulos, kunnes vatsa on jälleen litteä.
  • Toista viisi kertaa.

Vinkki 3: Uudista rutiinit

Hyvä rutiini tarjoaa turvallisen olon ja hallinnan tunteen. Rutiini myös virittää kehoa ja mieltä kohti huippusuoritusta. Hyvä rutiini on joustava ja sen pystyy tekemään nopeasti kaikissa olosuhteissa.

Tee näin:

  • Palaa mielessäsi onnistumisen hetkeen ja sen tuomaan hyvään oloon.
  • Vie samalla kätesi nyrkkiin tai paina sormenpäät yhteen.
  • Purista nyrkkiä tai sormenpäitä yhä kovempaa ja tunne onnistumisen tunteen lisääntyvän kehossasi ja muistoissasi.
  • Vapauta nyrkki tai sormenpäät rennoksi ja tunne, kuinka onnistumisen aalto leviää kehossasi.
  • Toista useita kertoja, jotta rutiini vahvistuu ja mielikuva yhdistyy puristukseen.

Vinkki 4: Keskity yhteen pisteeseen

Tarkkaavaista keskittymistä tarvitaan päivittäin monessa asiassa. Kun harjoittelet sitä, sinun on helpompi keskittyä nopeasti myös ennen tärkeää urheilusuoritusta.

Tee näin:

  • Valitse treenien tai oppitunnin aikana ympäröivästä tilasta kohde, johon voit keskittää katseesi ja ikään kuin ladata tarkkaavaisuuttasi. Esimerkiksi keskiympyrä, viiva lattiassa, mainos tai ikkuna on hyvä.
  • Keskitä katseesi tähän latauspisteeseen ja ohjaa keskittymistäsi vain ja ainoastaan siihen. Anna muiden aistien levätä lataushetken ajan.
  • Voit lisäksi kytkeä latauspisteeseen jonkin sinua vahvistavan sanan, kuten ”vahvana”, ”rauhassa” tai ”voimakkaasti”.

Vinkki 5: Johda itsesi huipulle

Kun teet kaiken samalla tavalla kuin muut, tulet samanlaiseksi kuin muut. Jotta pääset huipulle, pysähdy miettimään omia valintojasi ja sitä, miten parhaiten yllät omaan huippusuoritukseesi.

Ota aikalisä ja mieti:

  • Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Millaisia unelmia sinulla on?
  • Millaiset arjen asiat tukevat unelmasi toteutumista?
  • Millaista apua tai tukea tarvitset tavoitellessasi unelmaasi?
  • Miten voit itse auttaa itseäsi unelmasi tavoittamisessa?
  • Mikä motivoi sinua pitämään itsestäsi hyvää huolta?
  • Mitä aiot tehdä tänään unelmasi tavoittamiseksi?

Vinkit antoi urheilupsykologian asiantuntija Martina Roos-Salmi. Urheilupsykologiasta voit lukea lisää kirjasta ”Urheilupsykologian perusteet” (Matikka & Roos-Salmi).

Katso myös videot:
Miksi nuuska ei oikeasti auta keskittymään?
Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Teksti: Taina Rouhiainen
Kuva: Tuuli Hirvonen

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit, mistä saisit nuuskaa Suomessa. Nuuskan myynti on Suomessa laitonta ja nuuskan luovuttaminen/ välittäminen on lailla kiellettyä. Alle 18-vuotias ei saa lain mukaan pitää hallussaan mitään tupakkatuotetta tai nikotiininestettä, nuuska mukaan lukien. Nuuskaa ei saa myöskään tuottaa tai myydä Euroopan unionin jäsenmaissa Ruotsia lukuun ottamatta. Lisätietoa voit lukea täältä.

Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Nuuska sisältää 28 syöpää aiheuttavaa ainetta ja 20 kertaa enemmän riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia kuin savukkeissa. Lisätietoa nuuskasta voit lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa tai tupakkaa.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Olemme saaneet kaksi kysymystä nuuskan käyttöön liittyen, kiitos! Vastaamme näihin yhdessä, sillä kysymykset ovat saman tyyppisiä. Ensimmäinen kysymys koski nuuskaa, joka on laitettu peräaukkoon. Peräaukko on osa elintärkeää ruoansulatuskanavaa, jonka kautta ravinnosta saadut ravinteet imeytyvät ja jonka kautta ylimääräinen aines poistuu ulosteen muodossa. Nuuskan pitäminen peräaukossa ei ole missään nimessä suositeltavaa kenellekään. Peräaukon alueella on herkkää limakalvoa. Jos nuuskan on työntänyt peräukkoon, imeytyvät nuuskan sisältämät myrkyt peräaukon limakalvon kautta elimistöön, samoin kun ne imeytyvät suun limakalvojen kautta. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei myöskään kannata laittaa peräaukkoon. Peräaukon polttelu voi olla merkki siitä, että limakalvo on ärtynyt. Jos polttelu kestää useamman päivän, on suositeltavaa kertoa asiasta vanhemmille tai hakeutua kouluterveydenhuoltoon.

Toinen kysymys koski nuuskan sätimistä esinahan alla. Sätiminen tarkoittaa nuuskan käyttäjien keskuudessa nuuskan aiheuttamaa voimakasta tunnetta ikenessä, joka saattaa tuntua jopa voimakkaana kirvelynä. Esinahka on peniksen päässä sijaitseva ihopoimu, joka suoraa siittimen päätä, terskaa. Esinahan ja terskan alue ovat erittäin herkkiä alueita, joten nuuskan laittaminen esinahan alle ei missään nimessä kannata. Se voi kirvellä pahastikin. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei kannata laittaa myöskään esinahan alle.

On hyvä muistaa, että nuuskan myynti on laitonta Suomessa ja nuuskan hallussapito sekä nuuskan luovuttaminen alle 18-vuotiaille on laissa kiellettyä. Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Lisätietoa nuuskasta voitte lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa.

Huippua loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet jo pohtinut nuuskan käytön lopettamista ja haet siihen keinoja! Nuuskaan voi syntyä vahvakin riippuvuus jo pelkästään sen runsaan nikotiinipitoisuuden vuoksi, mutta myös nuuskan käytöstä syntyneen tavan vuoksi. Joillekin nuuskan käytön lopettaminen onnistuu kerralla ja joillekin nuuskaamisen käytön vähentäminen pikkuhiljaa toimii paremmin. Lopettamispäätöstä tehdessäsi voit alkuun miettiä tai ihan kirjata itsellesi ylös, mitkä ovat niitä syitä miksi haluat lopettaa. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa.

Puhuit, että nuuska on osa arkea. Jos lopettaminen kertaheitolla tuntuu haastavalta, voit alkuun esimerkiksi pitää nuuskaa vähemmän aikaa suussasi tai vähentää nuuskaamiskertoja päivän aikana. Lopettamispäätöksestä kannattaa kertoa myös lähipiirille, esimerkiksi kavereille. Kavereiden kanssa voit vaikka sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Toit esiin, että tarvitset jotain muuta nuuskan tilalle oppituntien ajaksi. Usein jokin mielekäs tekeminen voi viedä ajatukset pois nuuskasta ja nuuskan tarpeesta. Oppitunneilla toki voi olla sellaisia hetkiä, jolloin tekeminen ei ole mielekästä. Näihin hetkiin voit jo ennalta varautua. Nuuskan käytön voi korvata esimerkiksi xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Jos tuntuu, että tarvitset tukea lopettamiseen, voit keskustella asiasta ja erilaisista nuuskaamisen lopettamisen keinoista luottamuksella kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.

Nuuskan käytön lopettamista on myös pohtinut nimimerkki Tyttö1 ja K. Lisää nuuskaamisen lopettamisen keinoista voit halutessasi lukea Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä nuuskaamisen lopettamiseen!

Fressis

Kysy tupakasta tai nuuskasta Fressiksen uudessa chatissa

Fressikseen on aukeamassa chat, jossa voit kysyä tupakasta, nuuskasta ja muista nikotiinituotteista sekä saada apua niiden lopettamiseen