LiikeNuuska

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Nuuskan käyttäjä saattaa kokea nuuskan käytön rentouttavan. Samoin hän voi kokea, että nuuska luo hetkellisesti tunteen paremmasta keskittymisestä. Tunne johtuu siitä, että keho on tottunut nikotiiniin, jolloin uusi nuuska-annos helpottaa vieroitusoireita. Näin kierre on valmis.

5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Keskittymiseen on monia parempia keinoja kuin nuuska. Lue asiantuntijan vinkit keskittymisen parantamiseen:

Vinkki 1: Puhu itsesi voittoon

Mihin sävyyn puhut itsellesi? Päämme sisällä sinkoilee kaikenlaisia ajatuksia jatkuvalla syötöllä. Kun kuuntelet kannustavia ja positiivisia ajatuksia, ne vahvistuvat ja auttavat sinua onnistumaan.

Tee näin:

  • Kuuntele ajatuksiasi parin päivan ajan. Millaiset lauseet ja sanat toistuvat?
  • Muistele onnistumisen hetkeä. Miten puhuit itsellesi ennen onnistumista, sen aikana ja sen jälkeen?
  • Mieti, millaiset ajatukset auttavat sinua toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Vinkki 2: Hengitä itsesi rennoksi

Rento keho ja mieli auttavat viemään sinut huipulle.

Nopein ja puhtain tapa rentoutua on oman hengityksen säätely. Harjoittelemalla opit rentouttamaan itsesi hengityksen avulla muutamassa sekunnissa.

Tee näin:

  • Vedä syvään henkeä nenän kautta niin, että vatsa pullistuu kuin ilmapallo, samalla kun lasket hitaasti neljään.
  • Pidätä hengitystä luvuilla viisi ja kuusi.
  • Jatka laskemista hitaasti seitsemästä kymmeneen ja hengitä rauhallisesti ulos, kunnes vatsa on jälleen litteä.
  • Toista viisi kertaa.

Vinkki 3: Uudista rutiinit

Hyvä rutiini tarjoaa turvallisen olon ja hallinnan tunteen. Rutiini myös virittää kehoa ja mieltä kohti huippusuoritusta. Hyvä rutiini on joustava ja sen pystyy tekemään nopeasti kaikissa olosuhteissa.

Tee näin:

  • Palaa mielessäsi onnistumisen hetkeen ja sen tuomaan hyvään oloon.
  • Vie samalla kätesi nyrkkiin tai paina sormenpäät yhteen.
  • Purista nyrkkiä tai sormenpäitä yhä kovempaa ja tunne onnistumisen tunteen lisääntyvän kehossasi ja muistoissasi.
  • Vapauta nyrkki tai sormenpäät rennoksi ja tunne, kuinka onnistumisen aalto leviää kehossasi.
  • Toista useita kertoja, jotta rutiini vahvistuu ja mielikuva yhdistyy puristukseen.

Vinkki 4: Keskity yhteen pisteeseen

Tarkkaavaista keskittymistä tarvitaan päivittäin monessa asiassa. Kun harjoittelet sitä, sinun on helpompi keskittyä nopeasti myös ennen tärkeää urheilusuoritusta.

Tee näin:

  • Valitse treenien tai oppitunnin aikana ympäröivästä tilasta kohde, johon voit keskittää katseesi ja ikään kuin ladata tarkkaavaisuuttasi. Esimerkiksi keskiympyrä, viiva lattiassa, mainos tai ikkuna on hyvä.
  • Keskitä katseesi tähän latauspisteeseen ja ohjaa keskittymistäsi vain ja ainoastaan siihen. Anna muiden aistien levätä lataushetken ajan.
  • Voit lisäksi kytkeä latauspisteeseen jonkin sinua vahvistavan sanan, kuten ”vahvana”, ”rauhassa” tai ”voimakkaasti”.

Vinkki 5: Johda itsesi huipulle

Kun teet kaiken samalla tavalla kuin muut, tulet samanlaiseksi kuin muut. Jotta pääset huipulle, pysähdy miettimään omia valintojasi ja sitä, miten parhaiten yllät omaan huippusuoritukseesi.

Ota aikalisä ja mieti:

  • Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Millaisia unelmia sinulla on?
  • Millaiset arjen asiat tukevat unelmasi toteutumista?
  • Millaista apua tai tukea tarvitset tavoitellessasi unelmaasi?
  • Miten voit itse auttaa itseäsi unelmasi tavoittamisessa?
  • Mikä motivoi sinua pitämään itsestäsi hyvää huolta?
  • Mitä aiot tehdä tänään unelmasi tavoittamiseksi?

Vinkit antoi urheilupsykologian asiantuntija Martina Roos-Salmi. Urheilupsykologiasta voit lukea lisää kirjasta ”Urheilupsykologian perusteet” (Matikka & Roos-Salmi).

Katso myös videot:
Miksi nuuska ei oikeasti auta keskittymään?
Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Teksti: Taina Rouhiainen
Kuva: Tuuli Hirvonen

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Voimistelu onkin monipuolinen ja haastava liikuntalaji. Voimistelu kehittää mm. vartalon hallintaa, ketteryyttä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Kerrot harrastaneesi voimistelua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt tuntuu, että sitä taitaa olla liikaa. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa jaksamistasi.

Kysymyksessäsi pyydät vinkkiä, miten voisit vähentää liikkumista. Päivittäinen liikkuminen on hyvä juttu, mutta on hyvä pitää mielessä se, mistä tulee oikeasti itselle hyvä olo ja mieli. Liikutko näin paljon itsesi vuoksi vai sen vuoksi, että voit näyttää taitojasi muille? Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä. Viikon aikana on hyvä liikkua myös eri tavoin, niin että noin puolet olisi reipasta ja hengästyttävää liikkumista ja puolet kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävää. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää itselleen sopiva yhdistelmä eri liikkumisen tavoista, niin että kroppa ja mieli jaksaa. Lepo on myös tärkeää palautumisen kannalta. Jos seuravana päivänä kroppa tuntuu väsyneeltä, voisi päivän aikana kokeilla esimerkiksi kevyempää kävely- tai pyöräilylenkkiä.

Toivottavasti tästä on sinulle apua ja löydät itsellesi sopivan tavan ja määrän liikkua. Mukavaa kesän jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että kykenit aikaisemmin pitämään jo pitkän tauon nuuskaamisesta! Pystyt siis siihen ihan varmasti uudestaankin ja onnistut varmasti myös lopettamisessa. Lopettamiseen vinkkejä voit käydä lukemassa Fressiksen sivuilta.

Kuulostaa siltä, että käyttämäsi vahva nuuska on nyt aiheuttanut herkemmin suuhusi vaurioita kuin aikaisemmin käyttämäsi nuuska. Nuuska sisältää nikotiinin lisäksi jopa 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on mm. raskasmetalleja ja mahdollisesti myös jäänteitä tupakkakasvissa olleista kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Eli ei mikään ihme, että ikenesi ärtyivät pahasti. Vahvoissa nuuskissa on usein myös erittäin korkeat nikotiinipitoisuudet, jonka takia riippuvuus voi syntyä jo ensimmäisten käyttökertojen jälkeen. Näin kuulostaa käyneen nyt myös sinulle.

Kannustan sinua ehdottomasti lopettamaan, sillä mitä aiemmin lopetat nuuskan käytön, sitä vähemmän lisävahinkoja nuuska ehtii tehdä elimistössäsi 😉 Vierotusoireita voi tulla ja ne voivat olla ikäviä, mutta ne helpottavat kyllä päivä päivältä!

Tsemppiä ja kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Kuulostaa siltä, että olet saanut lieviä nikotiinimyrkytyksen oireita. Tämä on melko normaalia ensimmäisellä kokeilukerralla. Nuuskan sisältämä nikotiini on nimittäin myrkky ja nuuskassahan nikotiinia on usein runsaasti. Myrkytysoireita ilmenee herkästi, kun keho ei ole tottunut nikotiiniin. Voit käydä lukemassa lisää nuuskan haitoista Fressiksen sivuilta. Toivottavasti kokeilusi jäi tuohon yhteen kertaan  😉

Kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit päihteiden käytön vaikutuksia itseesi! Mitään kovin vakavia ja pitkäaikaisia haittoja sinulle tuskin on muutaman nuuskakokeilun takia aiheutunut. Pahimmillaan ikenesi ovat ehkä hieman ärtyneet nuuskakokeilujen aikana. Suosittelen, että pysyt jatkossa erossa nuuskasta hyvinvointisi, normaalin kehityksen sekä myös urheiluharrastuksesi takia 🙂  Voit käydä lukemassa laajemman vastauksen nuuskan vaikutuksista urheilevalla nuorella täältä sekä nuuskan vaikutuksista esimerkiksi syöpäriskiin täältä.

Kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit poikaystäväsi päihteiden käytön vaikutuksia itseesi! Poikaystäväsi hengitys ja suu voivat tietysti haista ikävältä nuuskan käytön takia, mutta mitään vaarallisia aineita ei suusta sinuun suoraan siirry.

Poikaystäväsi puolestaan altistuu negatiivisille terveysvaikutuksille nuuskan takia. Nuuska vaurioittaa suun limakalvoja ja jatkuvasti käytettynä voi aiheuttaa esimerkiksi ienvetäytymiä, jotka eivät korjaannu, vaikka nuuskankäytön lopettaisi. Nuuskassa on myös runsaasti nikotiinia, jonka toistuva käyttö pitää elimistöä jatkuvassa rasitustilassa. Pitkäaikainen käyttö lisää riskiä sairastua esim. sydämen vajaatoimintaan sekä kakkostyypin diabetekseen.

Ehkä voisitte keskustella poikaystäväsi kanssa nuuskan haitoista? 😊 Seurusteluun ja nuuskan käyttöön liittyvät kysymykset ovat mietityttäneet myös nimimerkkejä mietiskelijä, Tyttöystävä ja kreisi.

Kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska sisältää usein runsaasti nikotiinia. Nikotiini on myrkyllinen aine, joka voi aiheuttaa myrkytysoireita, varsinkin suurina määrinä tai jos elimistö ei ole tottunut nikotiiniin. Käytätkö aina saman vahvuista nuuskaa? Vahvemmat nuuskat voivat nimittäin helpostikin aiheuttaa lieviä myrkytysoireita, eli pahoinvointia ja oksentelua. Voi myös olla, että jos olet ollut pitkään käyttämättä ja sitten taas käytät, reagoi elimistösi vahvemmin nuuskan sisältämään nikotiiniin ja sen takia tulee oksennus. Jos taas käytät nuuskaa tiheämmin, elimistö alkaa tottumaan nuuskan sisältämään nikotiiniin eikä myrkytysoireita välttämättä tule.

On ihan luonnollista, että nuorena kiinnostaa kokeilla päihteitä. Kehotan sinua kuitenkin välttämään nuuskan käyttöä normaalin kehityksen, terveytesi, hyvinvointisi sekä raikkaamman hengityksen takia 😉 Voit käydä lukemassa lisää nuuskan käytön haitoista täältä.

Nuuskan aiheuttamasta pahasta olosta on kysynyt myös Emilia ja Ekakerta. 

Kivaa kesää!

Fressis