Aurinko

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Mikä on sopiva määrä aurinkorasvaa ja kuinka usein sitä pitää lisätä? Lue kysymykset ja vastaukset ja suojaudu auringolta oikein!

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Miksi aurinkorasvaa tarvitaan?

Aurinkorasva voi kirjaimellisesti pelastaa henkesi, sillä auringon UV-säteily on ihosyövän tärkein yksittäinen aiheuttaja – vaikutukset tosin saattavat näkyä vasta useiden vuosien päästä. Valitse aina aurinkorasva, joka suojaa sekä UVA- että UVB-säteiltä. Merkinnän löydät pakkauksesta. Lyhyet UVB-säteet pysähtyvät ihon pintakerrokseen ja polttavat ihoa. Pidemmät UVA-säteet taas tunkeutuvat syvälle ja veltostavat ja rypistävät ihoa. Molemmat lisäävät syöpäriskiä.

Millainen suojakerroin riittää? Haluan myös ruskettua.

Aurinkorasvan suojakertoimen pitää olla vähintään 30, jotta se tehoaa. Suojakerroin (SPF) kertoo aurinkovoiteen kyvystä estää UVB-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Aurinkovoide suodattaa noin 96 prosenttia auringon UVB-säteilystä.

Voiteesta huolimatta iho saa siis sitä enemmän UV-säteilyä, mitä kauemmin oleskelet auringossa.

Voiteiden suojakertoimet perustuvat valmistajan mittauksiin suojasta, kun voidetta on levitetty paksu kerros. Yleinen virhe onkin, että aurinkovoidetta levitetään liian vähän, jolloin sen suoja heikkenee.

Suojaa aurinkorasvalla paikat, joita vaatetus ei peitä. Jos aiot oleskella uima-asussa, muista levittää aurinkovoidetta myös kylkiin, pakaroihin, takareisiin ja selkään! Ne kärähtävät helposti, jos suojaus unohtuu.

Aurinkorasva ei estä ruskettumista. Toisaalta, ruskettuminen ei ole terveellistä, sen todistavat tutkimukset. Rusketus on ihon keino suojata ihon syvempiä kerroksia auringon säteilyltä, ja sen suoja vastaa enintään suojakerrointa 4. Todettujen ihosyöpien määrä on valitettavasti lisääntynyt vuosi vuodelta. Useimmat ihosyövät johtuvat runsaasta altistumisesta auringolle ja ihon palamisesta jo lapsesta ja nuoresta alkaen.

Paljonko aurinkorasvaa tarvitaan?

Sopiva määrä voidetta on oma kourallinen. Aurinkorasvaa on siis syytä levittää enemmän kuin tavallista kosteusvoidetta. Jos levität liian vähän voidetta, sen teho saattaa jopa puolittua. Myös tämän takia on hyvä valita suojakertoimeksi vähintään 30.

Aurinkorasva pitää levittää noin puoli tuntia ennen aurinkoon menoa, jotta se ehtii imeytyä.

Kuinka usein aurinkorasvaa pitää lisätä?

Kun olet levittänyt aurinkorasvan puoli tuntia ennen aurinkoon menoa, sitä pitäisi lisätä ensin puolen tunnin kuluttua ja sen jälkeen muutaman tunnin välein. Muista, että aurinkorasvalla et voi pidentää auringossa oloasi. Uusi kerros aurinkorasvaa ei siis aloita ihosi suojaamista alusta. Käy siis välillä varjossa tai sisätiloissa tarkistamassa, että ihosi ei punoita.

Muista lisätä aurinkorasvaa aina uinnin, runsaan hikoilun tai pyyhkeellä kuivaamisen jälkeen!

Voinko käyttää viimevuotista aurinkorasvaa?

Aurinkorasvat säilyvät yleensä noin vuoden avaamisesta. Loppukesästä avattujen tilalle kannattaa kuitenkin seuraavana keväänä hankkia uusi voide. Aurinkovoidetta pitäisi säilyttää viileässä ja varjossa, mutta käytännössä se joutuu usein olemaan lämpimässä kassissa. Lämpö huonontaa aurinkorasvan tehoaineita, ja siksi on tärkeää hankkia uusi aurinkovoide joka sesonki. Jos käytät aurinkorasvaa oikein, voidepurkki tyhjenee melko nopeasti

 

Teksti Johanna Liukkonen

Katso myös

Varjo, vaate ja voide suojaavat auringolta

Auringon UV-säteilyn haitallisilta vaikutuksilta voi välttyä suojautumalla. Kun muistaa kolmen v-kirjaimen säännön, pääsee jo pitkälle. Tärkeimmät suojautumiskeinot ovat varjo,... Lue lisää
Aurinko

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Aurinkorasva – mikä on sopiva määrä ja kuinka usein sitä pitää lisätä? Lue kysymykset ja vastaukset ja suojaudu auringolta oikein!

LiikeRuokaRytmiTupakkaYleinen

6 x kaunis iho

Keräsimme 6 tapaa, joilla hellit ihoasi.

Yleinen

Iho kuntoon kotikonstein – 8 parasta vinkkiä

Toimi näin, niin näytät parhaalta itseltäsi joka päivä!

Tiesitkö että...

Myös Suomessa on tarpeen suojautua auringolta

UV-säteilyn voimakkuutta mitataan UV-indeksillä. Mitä korkeampi indeksi on, sitä lyhyemmän ajan voi oleskella auringossa palamatta.

Säteilyltä pitää suojautua, jos indeksi on vähintään 3. Kesällä raja ylittyy yleensä joka päivä kello 10–17.

Lue lisää UV-säteilystä täällä

 

Aurinko

Sairastuin ihosyöpään 19-vuotiaana

Melanooma opetti Tiia Niemen, 25, pitämään entistä paremmin huolta itsestään.

Aurinko
Muista nämä aurinkoisina päivinä

Muista nämä aurinkoisina päivinä

Lue lisää aurinkosuojautumisesta täältä

Aurinko

Jes, lomalle aurinkoon! Muista aurinkosuoja, sillä aurinko on nyt polttavampi kuin koskaan

Näillä vinkeillä suojaudut auringossa ja voit nauttia lämmöstä täysillä!

UV-säteily vahingoittaa ihoa

Jos auringossa oleskelee liian pitkään, iho palaa. Jo ihon punoitus on merkki lievästä palamisesta, mutta pahempia oireita ovat esimerkiksi... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihmisten välillä vaihtelee suuresti se, miten kauan he voivat oleskella auringossa palamatta. Aiemmin hankittu rusketus ei vaikuta tuohon aikaan, eivätkä auringonotto tai palaminen karaise ihoa. Ihmisen ihotyyppi voi olla hyvin herkkä tai paremmin aurinkoa sietävä. Herkkäihoiset voivat palaa kovassa paahteessa jo kymmenessä minuutissa. He eivät rusketu herkästi, ja heillä on myös muita suurempi riski sairastua pahalaatuiseen ihosyöpään, melanoomaan.

Ihmiset voidaan jakaa karkeasti kuuteen eri ihotyyppiin sen mukaan, miten hyvin iho sietää aurinkoa. Vain harva kuuluu puhtaasti yhteen ihotyyppiin, mutta luokittelusta ja oman ihotyypin tunnistamisesta on silti hyötyä. Luokkien avulla voi oppia, miten auringossa kannattaa käyttäytyä ja kuinka hyvin suojautua. Voit lukea lisää ihotyypeistä ja tunnistaa oman ihotyyppisi täältä.

On hankala arvioida, miten haitallista on, jos palaa kerran – haitallisuus riippuu ihotyypistä ja siitä, miten vakavia auringon aiheuttamat polttamat ovat olleet. On kuitenkin tärkeä muistaa, että ihon palaminen nuorena lisää huomattavasti ihosyövän riskiä myöhemmin elämässä, sillä jokaisesta palamisesta jää ihoon muistijälki. Siksi kannattaa välttää palamista kaikin mahdollisin keinoin. Toistuva palaminen lisää riskiä sairastua pahanlaatuiseen melanoomaan. Auringon ultraviolettisäteily on ihosyövän tärkein yksittäinen aiheuttaja. Olennaista syövän kehittymiselle on ihon palamiset vuosien mittaan, ja paljonko UV-säteilyä ihminen on saanut elämänsä aikana. Jopa 95 prosenttia ihosyövistä voidaan estää, jos auringolta suojaudutaan oikein.

Auringolta suojautuminen on tärkeää myös niille, jotka eivät pala helposti. Suurimmalla osalla suomalaisista on vaalea tai punapigmenttinen iho, joka palaa helposti. Heidän on erityisen tärkeää suojautua polttavalta auringolta huolellisesti. Rusketuksen tarkoitus on suojata ihon syvempiä kerroksia, mutta tummempi-ihoisetkaan eivät voi huidella rannalla ilman suojaa, sillä rusketus vastaa enimmillään aurinkosuojakerrointa 4.

Voit lukea lisää aurinkovoiteen käyttämisestä ja auringolta suojautumisesta.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihmisten välillä vaihtelee suuresti se, miten kauan he voivat oleskella auringossa palamatta. Aiemmin hankittu rusketus ei vaikuta tuohon aikaan, eivätkä auringonotto tai palaminen karaise ihoa. Rusketuksen antama suoja vastaa suunnilleen aurinkorasvan suojakerrointa 4. Ihmisen ihotyyppi voi olla hyvin herkkä tai paremmin aurinkoa sietävä.

Herkkäihoiset voivat palaa kovassa paahteessa jo kymmenessä minuutissa. He eivät rusketu herkästi, ja heillä on myös muita suurempi riski sairastua pahalaatuiseen ihosyöpään, melanoomaan.

Ihmiset voidaan jakaa karkeasti kuuteen eri ihotyyppiin sen mukaan, miten hyvin iho sietää aurinkoa. Vain harva kuuluu puhtaasti yhteen ihotyyppiin, mutta luokittelusta ja oman ihotyypin tunnistamisesta on silti hyötyä. Luokkien avulla voi oppia, miten auringossa kannattaa käyttäytyä ja kuinka hyvin suojautua. Voit lukea lisää ihotyypeistä ja tunnistaa oman ihotyyppisi täältä.

Kun haluaa ottaa aurinkoa, aurinkorasvan suojakertoimen pitää olla vähintään 30, jotta se tehoaa. Suojakerroin (SPF) kertoo aurinkovoiteen kyvystä estää UVB-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Aurinkovoide suodattaa noin 96 prosenttia auringon UVB-säteilystä. Aurinkorasva ei estä ruskettumista. Toisaalta, ruskettuminen ei ole terveellistä, sen todistavat tutkimukset. Rusketus on ihon keino suojata ihon syvempiä kerroksia auringon säteilyltä, ja sen suoja vastaa enintään suojakerrointa 4. Voit lukea lisää aurinkorasvan käytöstä tästä.

Voiteesta huolimatta iho saa sitä enemmän UV-säteilyä, mitä kauemmin oleskelet auringossa. Auringossa oleskelun yhteydessä kannattakin muistaa neljä V:tä: voide, varjo, vaate ja vettä janoon. Parhaiten auringon voimakkaalta säteilyltä suojaavat löysät ja tummasävyiset vaatteet. Korvia ja niskaa suojaava hattu on tärkeä, sillä niihin aurinko porottaa usein huomaamattasi. Muista myös suojata silmäsi. Laadukkaat aurinkolasit tunnistat CE-merkistä, UV-400-merkistä ja siitä, että niissä on lupaus sataprosenttisesta UV-suojasta. Aurinkovarjon katveessakin tarvitset aurinkovoiteen ja vaatteiden suojaa, sillä hiekka ja vesi heijastavat auringon säteilyä.

Todettujen ihosyöpien määrä on valitettavasti lisääntynyt vuosi vuodelta. Useimmat ihosyövät johtuvat runsaasta altistumisesta auringolle ja ihon palamisesta jo lapsesta ja nuoresta alkaen. Jos välttämättä haluaa iholleen rusketuksen, kannattaa se hankkia purkista eli itseruskettavilla ihovoiteilla. Tosin kemiallisen rusketuksen vaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi, joten sitäkään ei voida julistaa turvalliseksi.

Fressis

Nauti auringosta turvallisesti

Katso infograafista Fressiksen vinkit siihen miten hengaat turvallisesti auringossa.

Tubettaja ILONAn aurinkosuojavinkit

Katso lifestyle-tubettaja ILONAn vinkit auringolta suojautumiseen.

Fressis

Millainen auringosta nauttija olet?

Lue tietopankista auringon hyödyistä ja haitoista sekä opi tunnistamaan oma ihotyyppisi.

Avaa testi uudessa välilehdessä.

Pinkku Pinskun kesävinkit

Kesä, loma ja kaverit. Lue Pinkku Pinskun vinkit kesäpäivien viettoon.