Aurinko

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Mikä on sopiva määrä aurinkorasvaa ja kuinka usein sitä pitää lisätä? Lue kysymykset ja vastaukset ja suojaudu auringolta oikein!

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Miksi aurinkorasvaa tarvitaan?

Aurinkorasva voi kirjaimellisesti pelastaa henkesi, sillä auringon UV-säteily on ihosyövän tärkein yksittäinen aiheuttaja – vaikutukset tosin saattavat näkyä vasta useiden vuosien päästä. Valitse aina aurinkorasva, joka suojaa sekä UVA- että UVB-säteiltä. Merkinnän löydät pakkauksesta. Lyhyet UVB-säteet pysähtyvät ihon pintakerrokseen ja polttavat ihoa. Pidemmät UVA-säteet taas tunkeutuvat syvälle ja veltostavat ja rypistävät ihoa. Molemmat lisäävät syöpäriskiä.

Millainen suojakerroin riittää? Haluan myös ruskettua.

Aurinkorasvan suojakertoimen pitää olla vähintään 30, jotta se tehoaa. Suojakerroin (SPF) kertoo aurinkovoiteen kyvystä estää UVB-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Aurinkovoide suodattaa noin 96 prosenttia auringon UVB-säteilystä.

Voiteesta huolimatta iho saa siis sitä enemmän UV-säteilyä, mitä kauemmin oleskelet auringossa.

Voiteiden suojakertoimet perustuvat valmistajan mittauksiin suojasta, kun voidetta on levitetty paksu kerros. Yleinen virhe onkin, että aurinkovoidetta levitetään liian vähän, jolloin sen suoja heikkenee.

Suojaa aurinkorasvalla paikat, joita vaatetus ei peitä. Jos aiot oleskella uima-asussa, muista levittää aurinkovoidetta myös kylkiin, pakaroihin, takareisiin ja selkään! Ne kärähtävät helposti, jos suojaus unohtuu.

Aurinkorasva ei estä ruskettumista. Toisaalta, ruskettuminen ei ole terveellistä, sen todistavat tutkimukset. Rusketus on ihon keino suojata ihon syvempiä kerroksia auringon säteilyltä, ja sen suoja vastaa enintään suojakerrointa 4. Todettujen ihosyöpien määrä on valitettavasti lisääntynyt vuosi vuodelta. Useimmat ihosyövät johtuvat runsaasta altistumisesta auringolle ja ihon palamisesta jo lapsesta ja nuoresta alkaen.

Paljonko aurinkorasvaa tarvitaan?

Sopiva määrä voidetta on oma kourallinen. Aurinkorasvaa on siis syytä levittää enemmän kuin tavallista kosteusvoidetta. Jos levität liian vähän voidetta, sen teho saattaa jopa puolittua. Myös tämän takia on hyvä valita suojakertoimeksi vähintään 30.

Aurinkorasva pitää levittää noin puoli tuntia ennen aurinkoon menoa, jotta se ehtii imeytyä.

Kuinka usein aurinkorasvaa pitää lisätä?

Kun olet levittänyt aurinkorasvan puoli tuntia ennen aurinkoon menoa, sitä pitäisi lisätä ensin puolen tunnin kuluttua ja sen jälkeen muutaman tunnin välein. Muista, että aurinkorasvalla et voi pidentää auringossa oloasi. Uusi kerros aurinkorasvaa ei siis aloita ihosi suojaamista alusta. Käy siis välillä varjossa tai sisätiloissa tarkistamassa, että ihosi ei punoita.

Muista lisätä aurinkorasvaa aina uinnin, runsaan hikoilun tai pyyhkeellä kuivaamisen jälkeen!

Voinko käyttää viimevuotista aurinkorasvaa?

Aurinkorasvat säilyvät yleensä noin vuoden avaamisesta. Loppukesästä avattujen tilalle kannattaa kuitenkin seuraavana keväänä hankkia uusi voide. Aurinkovoidetta pitäisi säilyttää viileässä ja varjossa, mutta käytännössä se joutuu usein olemaan lämpimässä kassissa. Lämpö huonontaa aurinkorasvan tehoaineita, ja siksi on tärkeää hankkia uusi aurinkovoide joka sesonki. Jos käytät aurinkorasvaa oikein, voidepurkki tyhjenee melko nopeasti

 

Teksti Johanna Liukkonen

Katso myös

Varjo, vaate ja voide suojaavat auringolta

Auringon UV-säteilyn haitallisilta vaikutuksilta voi välttyä suojautumalla. Kun muistaa kolmen v-kirjaimen säännön, pääsee jo pitkälle. Tärkeimmät suojautumiskeinot ovat varjo,... Lue lisää
Aurinko

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Aurinkorasva – mikä on sopiva määrä ja kuinka usein sitä pitää lisätä? Lue kysymykset ja vastaukset ja suojaudu auringolta oikein!

LiikeRuokaRytmiTupakkaYleinen

6 x kaunis iho

Keräsimme 6 tapaa, joilla hellit ihoasi.

Yleinen

Iho kuntoon kotikonstein – 8 parasta vinkkiä

Toimi näin, niin näytät parhaalta itseltäsi joka päivä!

Tiesitkö että...

Myös Suomessa on tarpeen suojautua auringolta

UV-säteilyn voimakkuutta mitataan UV-indeksillä. Mitä korkeampi indeksi on, sitä lyhyemmän ajan voi oleskella auringossa palamatta.

Säteilyltä pitää suojautua, jos indeksi on vähintään 3. Kesällä raja ylittyy yleensä joka päivä kello 10–17.

Lue lisää UV-säteilystä täällä

 

Aurinko

Sairastuin ihosyöpään 19-vuotiaana

Melanooma opetti Tiia Niemen, 25, pitämään entistä paremmin huolta itsestään.

Aurinko
Muista nämä aurinkoisina päivinä

Muista nämä aurinkoisina päivinä

Lue lisää aurinkosuojautumisesta täältä

Aurinko

Jes, lomalle aurinkoon! Muista aurinkosuoja, sillä aurinko on nyt polttavampi kuin koskaan

Näillä vinkeillä suojaudut auringossa ja voit nauttia lämmöstä täysillä!

UV-säteily vahingoittaa ihoa

Jos auringossa oleskelee liian pitkään, iho palaa. Jo ihon punoitus on merkki lievästä palamisesta, mutta pahempia oireita ovat esimerkiksi... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Näin aurinkoisina kesäpäivinä kannattaa suojautua auringolta käyttämällä aurinkorasvaa, hakeutumalla varjoon erityisesti keskipäivällä ja suojaamalla ihoa vaatteilla. Yleisesti ottaen, kun UV-indeksi on 3 tai sen yli, on hyvä suojautua auringolta. Tämä on hyvä huomioida myös pilvisellä säällä ja talvella. UV-indeksiä voi seurata esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen sivuilla. Mitä korkeampi indeksi on, sitä lyhyemmän ajan voi oleskella auringossa palamatta. UV-säteily on voimakkaimmillaan keskipäivällä klo 11–15 välillä, jolloin kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakeutua varjoon, lisätä aurinkorasvaa ja suojata ihoa vaatteilla ja silmiä aurinkolaseilla.

Yleisesti ottaen herkkäihoiset voivat palaa kovassa auringonpaahteessa jo kymmenessä minuutissa. Erilaisia ihotyyppejä voi karkeasti jakaa kuuteen eri ihotyyppiin. Ihotyypit I ja II ovat alttiimpia palamiselle, ja heillä on myös kaikista suurin ihosyöpäriski. Kerroit olevasti vaaleaihoinen, eli jos muutenkin palat herkästi auringossa ja rusketut huonosti, on hyvä suojata ihoa auringolta.

Kysyit, palautuuko iho auringon rasitukselta. Iho ei karaistu auringon UV-säteilylle, vaan ihoon jää ns. muistijälki. Eli pitkäkestoinen ja toistuva altistuminen auringon UV-säteilylle ja ihon palaminen auringossa lisää riskiä sairastua ihosyöpään myöhemmällä iällä. Oikealla suojautumisella, eli varjo, vaate ja voide, voidaan kuitenkin ehkäistä jopa 95 prosenttia ihosyövistä! Lisää auringolta suojautumisesta voit lukea Fressiksen aurinkokanavalta.

Fressis

Millainen on sun auringolta suojautumisen outfit?

Vaikuttajat MolyBros-duo jalkautuvat nuorison keskuuteen. Videolla nähdään erilaisia aurinkotyylejä. Oikeita ja vääriä.

Säteilyturvakeskus STUK

Kesä ei jatku ikuisesti – milloin auringolta pitäisi suojautua?

UV-indeksi on helppo mittari sille, milloin UV-säteily on voimakasta. Mitä korkeampi UV-indeksi on, sitä nopeammin iho palaa. Kannattaa myös muistaa, että iho voi kärähtää muulloinkin kuin kesällä.

UV-säteily so what – Eli miksi auringon UV-säteilyltä täytyy suojautua?

Pitkäkestoinen altistuminen UV-säteilylle ja ihon kärähtäminen lisäävät riskiä sairastua ihosyöpään.

Tunnista ihotyyppisi, suojaudu oikein

Oman ihotyypin tunnistaminen käy helposti ja auttaa hahmottamaan, miten paljon suojaa tarvitset auringolta.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksistäsi!

Normaalin ikkunalasin läpi voi ruskettua, jos on ihotyyppi, joka ruskettuu helposti pienestäkin määrästä UV-säteilyä. Ikkunalasi päästää lävitse UV-A-säteilyä, joka voi ruskettaa ihoa – tosin näin muodostunut rusketus kestää vain päiviä. Lasin läpi saatavan UV-säteilyn määrä on kuitenkin niin vähäinen, että suurimmalle osalle ihmisistä sillä ei ole vaikutusta. Lasin läpipäässyt UV-A säteily vanhentaa ihoa, joten jos ikkunan ääressä ollaan säännöllisesti pitkiä aikoja, kannattaa UV-säteilyltä suojautua. Ikkunalasi ei päästä lävitse polttavaa ja pidempikestoisen rusketuksen muodostavaa UV-B-säteilyä.

Nykyautojen tuulilaseissa on UV-säteilyn läpäisyä estävä kalvo, joka ei päästä lävitse UV-säteilyä lainkaan. Sen sijaan sivulasit ovat normaalia lasia, joka päästää lävitseen UV-A-säteilyä.

Parvekelasien ja muiden pinnoitettujen lasien osalta tilannetta on vaikea arvioida. Lasiin tehtyjen lämpösäteilyyn vaikuttavien pinnoitteiden tai mahdollisten UV-suojakalvojen ominaisuuksista riippuu, päästävätkö ne UV-säteilyä lävitse. Osa päästää UV-säteilyn lävitse ja osa ei päästä lainkaan. Parvekelasien ominaisuuksista kannattaa keskustella myyjän kanssa.

Fressis