LiikeNuuskaTupakka

3 X Mun elämä

Abdul "Abba" Hussein on 19-vuotias vapaaottelun maailmanmestari.

3 X Mun elämä

Kehässä

Aloitin vapaa-ottelun kolme ja puoli vuotta sitten. Näimme broidini kanssa sitä tv:stä ja innostuin. Olen tehnyt tätä heti alusta asti täysillä.

Siirryin ammattilaiseksi vuosi sitten. Tällä hetkellä tähtäimessä on voittaa tulevat otteluni Suomessa, päästä sitten ulkomaille ja voittaa siellä. Tavoitteenani on päästä ottelemaan yhdysvaltalaisessa UFC-ammattilaissarjassa (Ultimate Fighting Championship) joku päivä. Teen sen verran kovaa duunia ja oikeita juttuja täällä treenisalilla, että sille tasolle pääseminen on vain ajan kysymys.

Vapaaottelussa pitää olla fyysinen, nopea, taitava ja henkisesti vahva. Ei riitä, että on hyvä yhdellä osa-alueella. Tällaisessa lajissa on vaikea olla täydellinen. Mutta sitä tavoitellaan koko ajan.

Treenisalilla

Haluan treenata enemmän ja kovempaa kuin muut. Ei voi olla sellaista tilannetta, että vastustaja on treenannut minua enemmän. Tämä ei saa jäädä siitä kiinni. Monet luonnonlahjakkuudet eivät oikein jaksa treenata ja hukkaavat lahjansa. Joku toinen aloittaa nollasta, mutta tekee kovaa duunia ja pääsee sitten huipulle. Pidän itseäni enemmän kovan duunin tyyppinä.

Normaalina treenipäivänä teen lenkin ja puntin aamulla, ja illalla sitten lajitreenin: painia ja lyömistä. Nykyään matsien välillä on noin kaksi ja puoli kuukautta, joten on paljon aikaa tekniikan kehittämiseen.

Vaikka olen ammattilainen, tämä ei koskaan tunnu duunilta. Diggaan tästä lajista, ja tulen aina treenisalille iloisena ja hyvällä fiiliksellä. Mielestäni jokaisen 12–16-vuotiaan pitäisi urheilla vähintään kaksi kertaa viikossa. Suosittelen olemaan avoin eri lajeja kohtaan. Tärkeintä urheilemisessa on, että nauttii siitä.

Vapaa-ajalla

Katson koko ajan, mitä syön. Silloin tällöin voi vähän herkutella, mutta kokonaisuus ei saa karata käsistä. Toisaalta syömistä ei saa tehdä liian vaikeaksi, muuten mieli kärsii. Kun urheilee paljon, normiruokaa voi syödä vapaasti, mutta ruokailurytmistä täytyy pitää kiinni. Kiinnitän myös tosi paljon huomiota siihen, että saan riittävästi unta.

Olen muslimi, eikä meidän uskonnossamme alkoholin juominen ole hyvä asia. Vanhemmat polttivat ennen tupakkaa, enkä ole koskaan digannut siitä hajusta. En ole ikinä edes miettinyt polttamista, nuuskaa tai juomista. Olen pysynyt poissa noista jutuista. Ei niistä ole mitään hyötyä urheilemiseen.

Kavereiden kanssa menen mielelläni vaikka futaamaan. Välillä ei vain ehdi nähdä kavereita. Somekin on minulla täynnä pelkkiä treenikuvia. Joskus täytyy kuitenkin unohtaa treenaaminen ja ladata akkuja.

 

Lue myös Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Teksti ja kuva Jussi Eskola

 

 

Katso myös

Kysymys
NikotiinituotteetNuuska
Joku Näkyykö nuuskan käyttö hammaslääkärissä? Näkeekö hammaslääkärini jos käytin päivää aikasemmin nuuskaa
Fressis

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Asia riippuu hieman siitä, että onko tämä ensimmäinen kerta vai onko takana jonkin verran säännöllistä käyttöä? Joskus pidempi käyttö aiheuttaa limakalvoon norsunnahkamaista paksunnosta tai ikenen punoittamista. Yksittäinen kerta tuskin näkyy. Neuvoisin kuitenkin olemaan huoletta siitä, että näkeekö hammaslääkäri jälkeä vai ei. Heillä on vaitiolovelvollisuus ja voit kertoa nuuskan käytöstä ja muistakin huolistasi avoimesti. Heidän tehtävä on auttaa kohti parempaa suun terveyttä. Me täällä Fressiksellä tietysti suosittelemme lopettamaan nuuskan käyttämisen ennen kuin mahdollisia jälkiä ehtii edes syntyä. Niistä voit lukea lisää täältä ja osoitteesta röökikroppa.fi voit katsoa ja lukea millaisia muutoksia suussa tapahtuu nuuskaamisen seurauksena.

Aurinkoista kesää!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Liike
E Liikunko liian vähän, sopivasti vai liikaa? Hei, olen vasta 15 vuotta täyttänyt tyttö ja haluaisin tietää että urheilenko liian vähän, sopivasti vai liikaa. Minulla on koripallotreenit 4krt viikossa noin 1,5...
Fressis

Moikka!

Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mieleisiä harrastuksia. Liikkumisessa yksi tärkeimmistä asioista onkin liikkua sellaisilla tavoilla, joista itse tykkää.

Lapsille ja nuorille suunnatuissa liikkumissuosituksissa suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Liikkuminen voi koostua monista pienistä palasista pitkin päivää ja onkin hyvä pyrkiä olemaan aktiivinen päivän mittaan. Suurimman osan liikkumisesta olisi hyvä olla kestävyystyyppistä. Tämän lisäksi lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista olisi hyvä tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Tämä suositus täyttyy kohdallasi varmasti aika hyvin päivittäisten kävelyjen ja monipuolista liikkumista sisältävien harrastusten myötä. Liikkumisen määrä vaikuttaa siis tämän perusteella ihan sopivalta. Voit mielestäni ihan hyvin itse pohtia, tuntuuko sinusta siltä, että jaksat vielä yhdet lisätreenit viikkoon.

Liikkumisen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota palautumiseen. Riittävä yöuni antaa keholle aikaa palautua päivän rasituksista. Nuori tarvitsee keskimäärin unta 8-9h joka yö. Myös säännöllinen ja monipuolinen syöminen tukee hyvinvointia ja palautumista, ja antaa keholle tärkeää polttoainetta liikkumiseen. Lisäksi on hyvä muistaa kuunnella omaa kehoa ja mieltä. Joskus ne saattavatkin rasittavan treenin sijaan kaivata lepoa.

Lisätietoa aiheesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
NikotiinituotteetTupakka
Ihminen Onko siitä haittaa jos paperitupakan savua vetää poskeen? Onko haittaa jos paperitupakkaa polttaa mutta savu ei mene keuhkoihin vaan jää poskeen eli savu ei mene keuhkoihin?
Fressis

Moikka!

Paperitupakan haittoja on vaikea tarkkaan arvioida. Palamisesta syntyvän savun ja hään hengittäminen on kuitenkin aina terveydelle haitallista, riippumatta siitä mitä poltetaan. Me täällä Fressiksellä emme siis suosittele paperitupakan tai minkään muunkaan polttamista ylipäänsä. Vaikka savua ei kunnolla vetäisikään henkeen, saattaa se silti mm. ärsyttää hengityselimiä. Lisätietoja aiheesta voit lukea aiemmista vastauksista nimimerkeille pelokas ja 11v.

Kivaa kevään jatkoa!

Oliko vastauksesta hyötyä?