LiikeNuuskaTupakka

3 X Mun elämä

Abdul "Abba" Hussein on 19-vuotias vapaaottelun maailmanmestari.

3 X Mun elämä

Kehässä

Aloitin vapaa-ottelun kolme ja puoli vuotta sitten. Näimme broidini kanssa sitä tv:stä ja innostuin. Olen tehnyt tätä heti alusta asti täysillä.

Siirryin ammattilaiseksi vuosi sitten. Tällä hetkellä tähtäimessä on voittaa tulevat otteluni Suomessa, päästä sitten ulkomaille ja voittaa siellä. Tavoitteenani on päästä ottelemaan yhdysvaltalaisessa UFC-ammattilaissarjassa (Ultimate Fighting Championship) joku päivä. Teen sen verran kovaa duunia ja oikeita juttuja täällä treenisalilla, että sille tasolle pääseminen on vain ajan kysymys.

Vapaaottelussa pitää olla fyysinen, nopea, taitava ja henkisesti vahva. Ei riitä, että on hyvä yhdellä osa-alueella. Tällaisessa lajissa on vaikea olla täydellinen. Mutta sitä tavoitellaan koko ajan.

Treenisalilla

Haluan treenata enemmän ja kovempaa kuin muut. Ei voi olla sellaista tilannetta, että vastustaja on treenannut minua enemmän. Tämä ei saa jäädä siitä kiinni. Monet luonnonlahjakkuudet eivät oikein jaksa treenata ja hukkaavat lahjansa. Joku toinen aloittaa nollasta, mutta tekee kovaa duunia ja pääsee sitten huipulle. Pidän itseäni enemmän kovan duunin tyyppinä.

Normaalina treenipäivänä teen lenkin ja puntin aamulla, ja illalla sitten lajitreenin: painia ja lyömistä. Nykyään matsien välillä on noin kaksi ja puoli kuukautta, joten on paljon aikaa tekniikan kehittämiseen.

Vaikka olen ammattilainen, tämä ei koskaan tunnu duunilta. Diggaan tästä lajista, ja tulen aina treenisalille iloisena ja hyvällä fiiliksellä. Mielestäni jokaisen 12–16-vuotiaan pitäisi urheilla vähintään kaksi kertaa viikossa. Suosittelen olemaan avoin eri lajeja kohtaan. Tärkeintä urheilemisessa on, että nauttii siitä.

Vapaa-ajalla

Katson koko ajan, mitä syön. Silloin tällöin voi vähän herkutella, mutta kokonaisuus ei saa karata käsistä. Toisaalta syömistä ei saa tehdä liian vaikeaksi, muuten mieli kärsii. Kun urheilee paljon, normiruokaa voi syödä vapaasti, mutta ruokailurytmistä täytyy pitää kiinni. Kiinnitän myös tosi paljon huomiota siihen, että saan riittävästi unta.

Olen muslimi, eikä meidän uskonnossamme alkoholin juominen ole hyvä asia. Vanhemmat polttivat ennen tupakkaa, enkä ole koskaan digannut siitä hajusta. En ole ikinä edes miettinyt polttamista, nuuskaa tai juomista. Olen pysynyt poissa noista jutuista. Ei niistä ole mitään hyötyä urheilemiseen.

Kavereiden kanssa menen mielelläni vaikka futaamaan. Välillä ei vain ehdi nähdä kavereita. Somekin on minulla täynnä pelkkiä treenikuvia. Joskus täytyy kuitenkin unohtaa treenaaminen ja ladata akkuja.

 

Lue myös Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Teksti ja kuva Jussi Eskola

 

 

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön!

Sinua mietityttää kuitenkin vielä nuuskan käytön aiheuttamat mahdolliset haitat. Kerroit, että nuuskan käyttösi on ollut satunnaista ja kestänyt alle vuoden. Nuuskan käytön haitat ilmenevät jokaisella yksilöllisesti ja sen vuoksi haittojen ilmenemistä pidemmällä aikavälillä on valitettavasti vaikea tarkkaan arvioida. Sinulla ei kuitenkaan liene syytä sen suurempaan huoleen, koska nuuskan käyttö on ollut satunnaista ja melko lyhytaikaista, ja olet nyt lopettanut nuuskan käytön.

Kerroit, että huomasit nuuskaa käyttäessäsi jonkinlaisia oireita ikenissä. Nuuskan käytön aiheuttamat haitat näkyvätkin yleensä ensimmäisenä juuri suussa. Tavallisin nuuskan käytön aiheuttama vaurio on limakalvovaurio, joka ilmestyy siihen kohtaan, jossa nuuskaa pidetään. Pitkään käytettynä nuuska voi aiheuttaa pysyviä muutoksia suuhun, kuten hampaiden kiinnityskudoksen löystymistä. Lievemmät limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskan käytön lopettaa. Sinullakin ikenien oireet ovat luultavasti hävinneet käytön lopettamisen myötä.

Suun terveyden lisäksi nuuskan käyttö vaikuttaa toki haitallisesti koko kehon terveyteen. Säännöllisesti ja pidempään käytettynä se voi lisätä myös riskiä mm. 2 tyypin diabeteksen tai suun ja nielun alueen syöpien kehittymiselle. Mutta kuten aiemmin todettu, sinulla nuuskan käyttö on ollut melko lyhytaikaista ja satunnaista, joten vakavampia haittoja tästä tuskin on aiheutunut. Terveytesi ja hyvinvointisi kannalta on erittäin hyvä päätös, että jatkossakin pysyttelet erossa nuuskasta ja muista nikotiinituotteista!

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Kiitos kysymyksestä!

Tarkoitatkohan paperitupakalla paperin polttamista niin kuin tupakkaa? Se ei ole laitonta, mutta ei myöskään hyväksi elimistölle. Paperitupakan polttamisesta liikkuu uskomuksia, ettei se olisi haitallista, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Palamisesta syntyvän savun ja hään hengittäminen on aina terveydelle haitallista, riippumatta siitä mitä poltetaan, eikä sitä siksi kannata tehdä. Savu voi muun muassa aiheuttaa päänsärkyä ja huonovointisuutta sekä ärsyttää hengityselimiä.

En tiedä oletko itse kokeillut paperitupakan polttamista, mutta me täällä Fressiksessä haluamme rohkaista sinua pysymään erossa niin paperitupakasta kuin tupakkatuotteista. Se on terveytesi kannalta fiksu päätös.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Koululiikunnassa tehdään ja kokeillaan erilaisia liikuntalajeja ja -harjoituksia, ja valitettavasti kaikki eivät aina tykkää kaikesta. Myöskään opettaja ei aina voi vaikuttaa siihen, mitä asioita liikuntatunneilla tehdään, koska tietyt jutut on tehtävä opetussuunnitelman mukaisesti.

Ikävä kuulla, että pitkän matkan juokseminen harmittaa sinua noin paljon. Onneksi liikuntatunneilla tehtävät jutut kuitenkin vaihtelevat, joten toivottavasti jokin toinen liikuntalaji olisi sinulle mieluisampi ja tuottaisi hyvää mieltä ja oloa. Jos et koe liikunnan iloa liikuntatunneilla, voisitko harrastaa vapaa-ajalla jotain sellaista liikuntaa, josta pitäisit? Liikuntamuotoja ja -lajeja on monia. Myös arkiliikunta, kuten pyöräileminen tai käveleminen kouluun, tai portaiden valitseminen hissin sijaan on hyvä tapa lisätä päiviin liikkumista.

Lisää liikkumisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mukavia tapoja liikkua 😊

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksissa suositellaan reipasta, rasittavaa ja monipuolista liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Kertomasi perusteella tämä täyttyy sinulla varmaankin monena päivänä lenkkien ja välituntipelien parissa. Todennäköisesti liikut siis pääsääntöisesti ihan riittävästi 😊 Tärkeää on myös se, että liikut tavoilla, joista itse tykkäät ja sinulle tulee hyvä mieli.

On myös hyvä muistaa, että ”liikuntaharrastuksia” voi täydentää arjessa liikkumisella. Päivittäinen liikkuminen voi siis rakentua lenkkeilyn ja pelailun lisäksi esimerkiksi koulumatkojen kulkemisesta kävellen/pyörällä tai portaiden käytöstä hissin sijaan.

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis

Namikolinx: ”Vihasin koululiikuntaa”

Videolla Namikolinx kertoo koululiikunnan aiheuttamista negatiivista fiiliksistä ja siitä, miten hän kokee, ettei ole kovin liikunnallinen ihminen. Ala-asteella hän suorastaan kieltäytyi osallistumasta liikuntatunneille, mutta mitä tapahtui, kun lukioaikaan hän...

Julia Ahonen: ”Motivaatiota & Vinkkejä liikuntaan”

Julia Ahoinen kertoo Youtube-vidoellaan liikkumisen motivaation löytämisestä. Julia pohtii, miten motivoitua liikkumaan ja millaisia muutoksia rutiineihin voi tehdä helpoti. Kun liikkeen lisäämiseen lähtee pienillä teoilla, kuten rappusten valinnalla hissin...