Liike

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Tiedätkö, että agilitya voi harrastaa ilman omaa koiraa, että hevospelosta voi päästä eroon tai että kunnari ei ole hyvän pelaajan merkki? Siiri, Erin ja Otso paljastavat, mikä on huippua omassa lajissa.

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Agility: ”Treenaan lajia – ilman omaa koiraa”

Olen aina pitänyt koirista ja niiden kanssa touhuamisesta. Kun isotätini vei minut ensi kertaa katsomaan agilitykisoja, hurahdin lajiin heti.

Minulla ei ole omaa koiraa, mutta kävin lenkittämässä erästä tuttua islanninlammaskoiraa. Sen omistaja kysyi, haluaisinko osallistua agilityn alkeiskurssille. Kurssi on hyvä tapa tutustua lajiin eikä yleensä sido mihinkään. Kurssi sai minut innostumaan yhä enemmän ja aloin treenata lainakoirani kanssa säännöllisesti.

Agility on loistavaa urheilua: se vaatii nopeutta ja hyvää kehonhallintaa, koska radalla juostessa pitää samalla ohjata koiraa ja tehdä nopeita käännöksiä. Se on myös tapa pitää hauskaa koiran kanssa ja oppia yhdessä uutta.

Treenaan kahdesti viikossa joko seuran yhteistreeneissä tai omatoimisesti. Oman koiran kanssa harjoittelisin varmasti paljon useammin. Huippuhetkeni on ollut eteneminen ensimmäisiin Suomen-mestaruuskisoihin junior-luokassa. Vaikken aluksi aikonut kisata, olen siitä innoissani. Agilityssa nälkä kasvaa syödessä.

Siiri, 17

Ratsastus: ”Ennen aloittamista hevoset pelottivat minua”

Parasta ratsastuksessa on, kun hevosen kanssa syntyy yhteys. Luottamuksen luominen on vaikeaa, mutta kun se onnistuu ja meistä tulee tiimi, on tunne ihana.

Tallilla on aina hyvä ilmapiiri, enkä ole koskaan törmännyt kiusaamiseen, vaikka olen ratsastanut lähes kuusi vuotta. Koska kaikilla on sama mielenkiinnon kohde, on helppo löytää ystäviä. Tallille meno on usein viikon kohokohta, koska näen kavereita ja hevoset.

Ennen ratsastuksen aloittamista hevoset pelottivat minua. Pikkuhiljaa varautuneisuus vaihtui intoon. Tiedän, että hevosilla on oma tahto ja mitä vain voi tapahtua. Ajan myötä olen oppinut tipahtamaan oikeaoppisesti, joten se ei yleensä satu. Jos tätä lajia rakastaa ja haluaa pitää hauskaa, pitää myös hyväksyä, että onnettomuuksia sattuu.

Ratsastuksen myötä minusta on tullut sosiaalisempi enkä jännitä niin paljon, koska olen päässyt ylittämään itseni niin monesti hevosen selässä. Se on tuonut myös itseluottamusta. Toisaalta lajissa on kivaa se, ettei siinä ole koskaan valmis. Aina voi oppia lisää.

Erin, 14

Pesäpallo: ”Pesiksessä ei sooloilla!”

Menin ensimmäisiin pesäpallotreeneihin viisivuotiaana ja olen pelannut siitä asti. Alussa treenit olivat hauskaa ajanvietettä, jossa näki kavereita. Parin viime vuoden ajan olen kilpaillut enemmän ja tähdännyt SM-kisoihin. Harrastukseen tuo lisää fiilistä, kun on kyse isosta voitosta tai häviöstä. Nykyään pelaan alemmissa sarjoissa ja harjoituksia on kolmesti viikossa. Omatoimista harjoittelua ei vaadita, mutta käyn itse salilla. Lisäksi osallistun leireille, jotka ovat iso juttu pesäpallossa.

Pesäpallo vaatii hyviä jalkavoimia, koska pelissä juostaan koko ajan. Myös hypyt, heitot ja lyönnit vaativat hyviä jalkalihaksia. Pelaan kakkospolttajan paikalla, jossa vaaditaan paljon juoksemista.

Pesiksessä ei sooloilla eikä hyvä pelaaja ole se, joka yrittää saada kunnarin joka pelissä. Peliä pelataan vuoroissa, joten ei voi ajatella vain itseään.

Pelasin aiemmin joukkueen kapteenina, ja sen myötä opin, miten toimia johtajana ja nostattaa joukkueen ilmapiiriä. Olen edelleen koko ajan äänessä ja kannustan muita.

Otso, 16

 

Teksti Ida Valpas

Katso myös

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää

Mitkä asiat vaikuttavat liikkumiseesi?

Siihen miten ja kuinka paljon liikumme, vaikuttavat jokaisella meistä monet eri tekijät. Oman liikkumisen kannalta onkin hyvä pohtia, mikä... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikuntaa voi harrastaa niin ohjatusti kuin omatoimisestikin, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista... Lue lisää

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää
RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

LiikeMieliRytmiYleinen

Joukkue auttoi oikealle polulle

Olin viisivuotias, kun pohjoishelsinkiläisestä päiväkodistani tultiin hakemaan pelaajia Icehearts-jalkapallojoukkueeseen. Luulin aluksi, että olin suostunut johonkin välituntifutiksen tyyppiseen touhuun, mutta kyseessä olikin ihan oikea joukkue.

Liike

Ihminen on luotu liikkumaan. Maailma ympärillämme on kuitenkin rakentunut sellaiseksi, että välttämättömät päivittäiset toiminnot on mahdollista suorittaa lähes liikkumatta.... Lue lisää

Liikkumisen hyödyt

Liikkumisesta seuraa terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta myönteisiä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia. Liikkuminen lisää terveyttä, ehkäisee sairauksia ja... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen... Lue lisää
LiikeYleinen

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

Kotihiiri, aloitteleva eränkävijä, auringonpalvoja, historian ystävä, sporttaaja tai konkarivaeltaja – täältä löydät itsellesi sopivan luontoretkikohteen.

Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

LiikeMieli

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Hauskana tubettajana tunnettu Ronja G, 17, saa itseluottamusta ja parhaat kiksit arkeen tanssitunnin jytkeessä.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestä!

Nyrkkeilyssä voi sparrata tai otella myös hammasrautojen kanssa. Hampaiden suojaaminen kamppailulajeja harrastaessa on tosi tärkeää. Suosittelen hankkimaan urheilijoille tarkoitetut hammassuojat, joissa on muotoiltavat kanavat hammasrautoja varten. Niitä voidaan muokata uudelleen oikomishoidon etenemisen mukaan. Kannattaa ottaa suojat mukaan oikojahammaslääkärin käynnille ja varmistaa niiden istuvuus. Mikäli huomaat että hammasraudoista irtoaa pala tai ne ovat huonosti kiinni, niin kannattaa olla heti yhteydessä hammaslääkäriin.

Mukavia hetkiä harrastuksesi parissa!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

MattePlays: 24h liikuntahaaste

Youtube-videollaan Matte näyttää, että liikunta on oikeasti hauskaa! Matte inspiroi juuri sinua liikkumaan ja näyttää hauskoja erilaisia lajeja.

MattePlays

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun! Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas