Liike

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Tiedätkö, että agilityä voi harrastaa ilman omaa koiraa, että hevospelosta voi päästä eroon tai että kunnari ei ole hyvän pelaajan merkki? Siiri, Erin ja Otso paljastavat, mikä on huippua omassa lajissa.

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Agility: ”Treenaan lajia – ilman omaa koiraa”

Olen aina pitänyt koirista ja niiden kanssa touhuamisesta. Kun isotätini vei minut ensi kertaa katsomaan agilitykisoja, hurahdin lajiin heti.

Minulla ei ole omaa koiraa, mutta kävin lenkittämässä erästä tuttua islanninlammaskoiraa. Sen omistaja kysyi, haluaisinko osallistua agilityn alkeiskurssille. Kurssi on hyvä tapa tutustua lajiin eikä yleensä sido mihinkään. Kurssi sai minut innostumaan yhä enemmän ja aloin treenata lainakoirani kanssa säännöllisesti.

Agility on loistavaa urheilua: se vaatii nopeutta ja hyvää kehonhallintaa, koska radalla juostessa pitää samalla ohjata koiraa ja tehdä nopeita käännöksiä. Se on myös tapa pitää hauskaa koiran kanssa ja oppia yhdessä uutta.

Treenaan kahdesti viikossa joko seuran yhteistreeneissä tai omatoimisesti. Oman koiran kanssa harjoittelisin varmasti paljon useammin. Huippuhetkeni on ollut eteneminen ensimmäisiin Suomen-mestaruuskisoihin junior-luokassa. Vaikken aluksi aikonut kisata, olen siitä innoissani. Agilityssa nälkä kasvaa syödessä.

Siiri, 17

Ratsastus: ”Ennen aloittamista hevoset pelottivat minua”

Parasta ratsastuksessa on, kun hevosen kanssa syntyy yhteys. Luottamuksen luominen on vaikeaa, mutta kun se onnistuu ja meistä tulee tiimi, on tunne ihana.

Tallilla on aina hyvä ilmapiiri, enkä ole koskaan törmännyt kiusaamiseen, vaikka olen ratsastanut lähes kuusi vuotta. Koska kaikilla on sama mielenkiinnon kohde, on helppo löytää ystäviä. Tallille meno on usein viikon kohokohta, koska näen kavereita ja hevoset.

Ennen ratsastuksen aloittamista hevoset pelottivat minua. Pikkuhiljaa varautuneisuus vaihtui intoon. Tiedän, että hevosilla on oma tahto ja mitä vain voi tapahtua. Ajan myötä olen oppinut tipahtamaan oikeaoppisesti, joten se ei yleensä satu. Jos tätä lajia rakastaa ja haluaa pitää hauskaa, pitää myös hyväksyä, että onnettomuuksia sattuu.

Ratsastuksen myötä minusta on tullut sosiaalisempi enkä jännitä niin paljon, koska olen päässyt ylittämään itseni niin monesti hevosen selässä. Se on tuonut myös itseluottamusta. Toisaalta lajissa on kivaa se, ettei siinä ole koskaan valmis. Aina voi oppia lisää.

Erin, 14

Pesäpallo: ”Pesiksessä ei sooloilla!”

Menin ensimmäisiin pesäpallotreeneihin viisivuotiaana ja olen pelannut siitä asti. Alussa treenit olivat hauskaa ajanvietettä, jossa näki kavereita. Parin viime vuoden ajan olen kilpaillut enemmän ja tähdännyt SM-kisoihin. Harrastukseen tuo lisää fiilistä, kun on kyse isosta voitosta tai häviöstä. Nykyään pelaan alemmissa sarjoissa ja harjoituksia on kolmesti viikossa. Omatoimista harjoittelua ei vaadita, mutta käyn itse salilla. Lisäksi osallistun leireille, jotka ovat iso juttu pesäpallossa.

Pesäpallo vaatii hyviä jalkavoimia, koska pelissä juostaan koko ajan. Myös hypyt, heitot ja lyönnit vaativat hyviä jalkalihaksia. Pelaan kakkospolttajan paikalla, jossa vaaditaan paljon juoksemista.

Pesiksessä ei sooloilla eikä hyvä pelaaja ole se, joka yrittää saada kunnarin joka pelissä. Peliä pelataan vuoroissa, joten ei voi ajatella vain itseään.

Pelasin aiemmin joukkueen kapteenina, ja sen myötä opin, miten toimia johtajana ja nostattaa joukkueen ilmapiiriä. Olen edelleen koko ajan äänessä ja kannustan muita.

Otso, 16

 

Teksti Ida Valpas

Katso myös

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää

Mitkä asiat vaikuttavat liikkumiseesi?

Siihen miten ja kuinka paljon liikumme, vaikuttavat jokaisella meistä monet eri tekijät. Oman liikkumisen kannalta onkin hyvä pohtia, mikä... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikuntaa voi harrastaa niin ohjatusti kuin omatoimisestikin, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista... Lue lisää

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää
RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

LiikeMieliRytmiYleinen

Joukkue auttoi oikealle polulle

Olin viisivuotias, kun pohjoishelsinkiläisestä päiväkodistani tultiin hakemaan pelaajia Icehearts-jalkapallojoukkueeseen. Luulin aluksi, että olin suostunut johonkin välituntifutiksen tyyppiseen touhuun, mutta kyseessä olikin ihan oikea joukkue.

Liike

Ihminen on luotu liikkumaan. Maailma ympärillämme on kuitenkin rakentunut sellaiseksi, että välttämättömät päivittäiset toiminnot on mahdollista suorittaa lähes liikkumatta.... Lue lisää

Liikkumisen hyödyt

Liikkumisesta seuraa terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta myönteisiä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia. Liikkuminen lisää terveyttä, ehkäisee sairauksia ja... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen... Lue lisää
LiikeYleinen

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

Kotihiiri, aloitteleva eränkävijä, auringonpalvoja, historian ystävä, sporttaaja tai konkarivaeltaja – täältä löydät itsellesi sopivan luontoretkikohteen.

Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

LiikeMieli

Tubettaja Ronja G: ”Tanssi auttoi eroon ujoudesta”

Hauskana tubettajana tunnettu Ronja G, 17, saa itseluottamusta ja parhaat kiksit arkeen tanssitunnin jytkeessä.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään liikuntaharrastuksen. Ja hienoa kuulla, että kuntosalilla käymisen myötä olet saanut kehitettyä lihasvoimaasi, sillä lihasvoiman kehittymisellä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden kannalta.

Lihasvoimaharjoittelun lisäksi liikunnan olisi hyvä sisältää myös kestävyyskuntoa sekä liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Voisitkin kokeilla alkuun lisätä harjoitteluusi kuntosalin lisäksi muutaman kerran viikossa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä. Liikkuvuutta tukevaa harjoittelua voit tehdä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun yhteydessä vaikkapa alkulämmittelynä. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

Liikunnan ohella myös terveellinen ravinto on tärkeä hyvinvoinnin kulmakivi. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljoja, hyvänlaatuisia rasvoja sekä hyviä proteiininlähteitä. Toitkin kysymyksessäsi esiin erityisesti proteiinin saannin. Proteiinit toimivat mm. lihaskudoksen rakennuspalikoina. Tavallisesta ruoasta, kuten kalasta, kanasta ja palkokasveista, saa usein riittävästi proteiinia, joten tarvetta esimerkiksi erillisille proteiinilisille ei yleensä ole. Liiallinen proteiini muuttuu energiaksi, joka varastoituu usein kehoon rasvakudoksena. Ravinnon sisällön lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmiin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun. Lisätietoa ravitsemuksesta voit lukea Fressiksen sivuilta.

Keho ja mieli tarvitsevat jaksaakseen myös unta ja lepoa. Oman hyvinvoinnin kannalta on myös tärkeä muistaa, että tekee asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja olo. On myös hyvä tiedostaa, ettei vaaka useinkaan kerro koko totuutta. Tärkeämpää on tuntea olonsa jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.

Sama aihe on mietityttänyt myös nimimerkkiä Angela H.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka ”SuNny” Kemppi, 24, piti yli puoli vuotta pelitaukoa jätettyään saksalaisen Mousesportsin Counter Strike -joukkueen. Elokuussa uutisoitiin, että Kemppi on ostettu takaisin suomalaiseen ENCE-joukkueeseen, jossa hän pelasi viimeksi vuonna 2016. Miksi joukkueesi on nyt ENCE eikä Mousesports? Mousesports ei ollut riittävän hyvä tiimi siihen nähden, miten paljon siihen kuuluminen vei aikaa. Mousesports teki selväksi, ettei […]

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään tavan liikkua.

Terveyden ja hyvinvoinnin kannalta liikunnan on hyvä olla säännöllistä ja monipuolista. Tästä näkökulmasta mainitsemiesi treenien vaihtelu voisikin olla hyväksi. Voit esimerkiksi kokeilla tehdä viikossa muutaman ”tehokkaamman” harjoituksen kuntopyörällä ja vastapainona tehdä matalammalla teholla muutaman pidemmän treenin esimerkiksi kävellen.

Terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta liikuntaan olisi hyvä sisällyttää kestävyysharjoittelun lisäksi myös lihasvoimaa ja liikkuvuutta tukevaa harjoittelua. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

On hyvä muistaa, että jokaisen keho reagoi harjoitteluun eri tavalla. Tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta on kuunnella omaa kehoa ja fiilistä siitä, mikä sopii itselle. Kerroitkin, että omaan aikatauluusi sopii paremmin lyhyet hikitreenit päivittäin. Muistathan kuitenkin pitää myös lepopäiviä, sillä kehittyäkseen keho tarvitsee myös lepoa.

Tsemppiä treeneihin ja mukavaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Normaalipainolle on laskettu raja-arvot, jotka perustuvat nimenomaan terveydellisiin seikkoihin. Normaalipainoinen ihminen on todennäköisesti terveempi, kuin henkilö, jolla on yli- tai alipainoa. Toki on ihmisiä, joilla lievä ali- tai ylipaino ei aiheuta ongelmia, mutta yleisimmin, kun ihmisiä tarkastellaan isoina tuhansien ihmisten joukkoina, nähdään selvästi, että normaalipaino on terveyden ylläpitämisen kannalta hyvä tila.

Ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä sen suhteen, miten keho reagoi alipainoon. Osan kohdalla jo pienikin alipaino voi näkyä esimerkiksi kuukautiskierron häiriöinä, viluisuutena, ummetuksena, sydämen pulssin hidastumisena, matalana verenpaineena, väsymyksenä ja jaksamattomuutena.

Kerroit, että nykyisillä elintavoillasi painosi on pysynyt normaalipainon alarajalla. Miksi siis haluaisit vielä pudottaa painoa lisää? Koetko paineita pudottaa painoa ulkonäköön liittyvien asioiden vuoksi? On tärkeää muistaa, ettei kenenkään ulkonäkö tai ulkomuoto kuitenkaan määritä sitä, millaisia me olemme ihmisenä ja persoonana. Voit lukea lisää aiheesta Nuortennetin sivuilta.

Jos painoon liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, huomaat pohtivasi usein syömistäsi tai esimerkiksi olet lisännyt liikuntaa laihtuaksesi, olisi hyvä käydä juttelemassa asiasta esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Voit myös jutella asiasta nimettömänä esimerkiksi Nuortennetin chatissa tai  Sekasin-chatissa.

Tsemppiä syksyyn! Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet saanut kesän aikana voimiasi takaisin! On vaikeaa sanoa, kummasta pulssin lasku johtuu – kunnosta vai alhaisesta painosta. Joillakin ihmisillä pulssi on myös luonnostaan harva. Kannustaisin sinua keskustelemaan asiasta lääkärin tai hoitajan kanssa. Kannattaa myös muistaa, että toipuminen syömishäiriöstä vie aikaa ja on välttämätöntä, että se tapahtuu hallitusti. On tärkeää, että liikut vain sen verran, kuin toipuvalle kehollesi on sopivaa ja että ravitsemuksen määrä on liikuntamääriin nähden riittävä.

Syömishäiriöliiton SYLI-chat ja tukipuhelin tarjoavat myös keskusteluapua ja vertaistukea, jos koet sille tarvetta.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

Aivot saavat happea, kroppa treeniä ja mieli rauhoittuu. Polkujuoksu saattaa kuulostaa tutulta, mutta mitä ihmettä on plogging?